Hoe doen jullie dat? Voorlezen...

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door soefdeboef, 20 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Ik heb nog nooit iets "gecensureerd". Juist als ze zo jong zijn snappen ze de gruwelijkheid van al die sprookjes niet. Draken, wolven, monsters, reuzen, heksen, alles komt voorbij.

En neem nou bijvoorbeeld Roodkapje: die wordt opgegeten door een wolf, maar stapt even later weer helemaal ongeschonden uit die buik... ehhh, huh?... dus voor dochterlief is opgegeten worden helemaal zo'n ramp niet ;)

En ik veranderde het woord overleden (toen haar woordenschat nog niet zo groot was) juist in dood, hahaha. Zie ook niet in waarom "overleden" minder erg zou zijn. Vind ik juist een moeilijker, volwassener woord.

2. Mickys

Mickys Actief lid

30 okt 2005
    339
    0
    0
    Ik lees alles voor, maar verander soms wel de woordkeus. Bijvoorbeeld de soms wat oudbollige woorden in Jip en Janneke. (havermout wordt hier ineens musli.....)

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik lees alles voor. Zou niet weten waarom niet. Je kan ze niet voor alles afschermen. Lijkt me ook niet gezond.

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Ik lees alles voor. Juist goed voor de woordenschat. En dochter is nog nooit bang ervoor geweest.

5. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Ik lees alles voor, ook de sprookjes met de 'onvriendelijke' stukken en de sprookjes heeft ze meerdere keren op dvd gezien. Het hart uitsnijden vind ze niet zo 'erg', maar als de moeder van bambi dood gaat of ze gaan het beest bij Belle en het beest aanvallen, zijn er steeds weer wat traantjes.. Dus het veranderen van stukjes in de boekjes heeft denk ik niet zo veel nut hier.

6. misa

misa Niet meer actief

Ik maak dingen soms wel simpeler of kies woorden die meer bij ons passen. Maar vooral lees ik simpele dingen.....!

7. moniponi

moniponi Fanatiek lid

21 sep 2012
    3.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees alles, maar ik klets er wel omheen als ik het niet geschikt acht.

8. liefsvanmama

liefsvanmama Niet meer actief

Ik lees dat soort boeken niet voor. Sprookjes vind ik ook meer vanaf kleuter leeftijd. Wij lezen hier Woezel en pip, nijntje, dikkie dik, en prentenboeken.

Deel Deze Pagina