Lieve dames, ik wil deze maand ook gaan tempen. Heb al heel wat topics gelezen maar heb toch nog geen compleet beeld. Kan iemand mij uitleggen wat precies de bedoeling is? Ontzettend bedankt!
De bedoeling is dat je iedere ochtend voor het opstaan en altijd rond dezelfde tijd je temperatuur rectaal meet. Dit kan met een gewone thermometer of met een speciale ovulatiethermometer (meet 2 decimalen achter de komma). De gemeten waardes kun je bijhouden in een grafiek op papier of via een site of app (bijvoorbeeld fertility friend of mama apps). Je kunt je ovulatie pas achteraf zien, dus niet voor de tijd al. Je meet eerst je basale temperatuur en na de ovulatie krijg je een stijging van je temperatuur en als deze aanhoudt heb je een kans op zwangerschap. Als je temperatuur weer zakt richting je basale temperatuur dan kun je een menstruatie verwachten. Het vergt wel discipline om iedere dag rond dezelfde tijd te testen. In mijn geval betekent het tussen 06.00-06.30 's ochtends. Dus mijn wekkertje gaat erg vroeg in het weekend! Daarna kan ik wel weer slapen gelukkig haha.
Bedankt voor de uitleg! Jeej dat vergt inderdaad discipline hihi.. Moet er nog maar eens over nadenken. Is zo'n speciale thermometer duur?
Is het ook betrouwbaar als je niet elke ochtend om dezelfde tijd meet? Ik ga echt m'n wekker niet zetten in het weekend om even te temperaturen.