eetschema bij 'groeicurve -1/-2' kindjes?

Discussie in 'Voeding' gestart door sassie1980, 10 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Mijn zoontje had bij zijn geboorte een gemiddeld gewicht. De borstvoeding wilde niet lukken, waardoor hij naar de -1 lijn is gegaan. De eerste 3 maanden heeft hij deze lijn gevolgd, maar sinds 4 maanden is hij naar de -2 lijn gaan afbuigen.

Nu vroeg ik me af hoe het eetschema is bij andere kindjes die ook onder het gemiddelde zitten?

09.00: fles 180+6 met Bambix
    11.00: 200 gram fruithapje of 1 stuk fruit en 2 rijstewafel
    13.30: boterham en fles 150+5
    15.30: 150 ml drinken met 2 rijstewafel
    17.00: 200 gram groentehap (6m+ potje)
    20.30: fles 180+6 met Bambix

Geef ik hem wel voldoende eten?
    Ik heb hem wel eens 180+6 bij de boterham gegeven, maar de fles ervoor eet hij zijn boterham niet op en de fles erna gaat hij wat spugen. Zo ook met de groentehap, als ik hem erna nog wat flesvoeding geef gaat hij wat spugen. Ik kan hem niet teveel volproppen vanwege het spugen, hij krijgt hiervoor al Nutriton door zijn flesvoeding.

Heeft iemand misschien tips voor energierijke tussendoortjes? We geven hypo-allergene opvolgmelk, dus danoontjes of pyjamapapjes kunnen we niet gebruiken.

Groetjes Saskia

2. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Blijft hij nu wel netjes de lijn volgen? Of is hij nog steeds aan het afbuigen? Op zich is het niet erg als ze een keer een dipje hebben, hoor. Jelle had dat bij de 9 mnd/1 wk. Toen was hij maar 130 gr aangekomen ten opzichte van de vorige keer. En die was rond de 7 mnd als ik me niet vergis. (staat in mijn onderschrift) Jelle zit met zijn gewicht ook ruim onder de middenlijn.

Als ik het zo bekijk eet hij genoeg. Het is net zoveel als wat Jelle nu eet. Met 7 mnd at hij dat allemaal nog niet.. :) Als Pete er verder gezond uit ziet, actief is en allert is, zou ik me nu nog geen zorgen maken. Wel in de gaten houden natuurlijk... Succes!

3. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik ben 2 weken geleden naar het inloopspreekuur geweest toen was hij 6,5 maand: 6805 gram en ongeveer 66 cm.
    Vanaf 3 maanden heeft hij dit dipje gekregen en dit is nog steeds niet bijgetrokken. In 3,5 maand (15 weken) is hij 1145 gram en 5 cm gegroeid, zijn curve is dus een beetje aan het afvlakken.
    Dinsdag ga ik weer naar het CB en donderdag naar de kinderarts.

Hij is verder wel gezond, op zijn eczeemklachten na dan. Hij ontwikkeld verder goed, dus daar maken we ons ook geen zorgen over. Het is alleen vreemd dat zijn groei niet zo lekker gaat, terwijl wij hem wel genoeg eten geven.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Geringe groei en eczeem, terwijl er wel goed gegeten wordt? Dan gaat er meteen een belletje rinkelen: atopie!

Is zijn melk wel hypoallergeen genoeg? Zijn er misschien andere voedingsmiddelen waar hij op reageert?

Allergie/eczeem kost heel veel energie, die een kind niet aan groeien kan besteden. Daarom zie je bij atopische kinderen die op zich voldoende eten vaak dat de groei minder is. Vaak verbetert de groei als er bijvoorbeeld van ha-melk overgegaan wordt op iets sterkers als pepti of nutramigen en er voor de bijvoeding ook een ha-dieet gevolgd wordt.
    Ook een gerichte aanpak van het eczeem, met hormoonzalf als het opvlamt en dagelijks onderhoudssmeren zorgt ervoor dat er meer energie uit het eten naar de groei kan gaan.

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hehehe... Dm, je hebt precies hetzelfde idee als ik, maar je verwoord het beter... :) Ik lag in bed en toen bedacht ik me dat ook ineens... (waar je al niet aan kunt denken in bed :D )

Ik zou dan toch maar even gaan overleggen met de huisarts of eventueel een verwijzing vragen voor een kinderarts... Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen...

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik loop al weken onder controle bij de CB-arts en huisarts.
    Sinds de geboorte gebruiken we Nutrilon hypo-allergeen. We hebben ook 4 weken Pepti gebruikt zonder enige resultaat, toen gaven we ook nog geen bijvoeding.
    De eczeem is de enige klacht en bij zoiets als koemelkallergie gaat eczeem vaak samen met andere klachten.

De huisarts heeft telefonisch overleg gehad met de kinderarts en deze vertelde dat eczeem wel voor een groeiproblemen kan zorgen, maar niet vanzelfsprekend voor een afbuigende groeicurve. Vandaar dat we een verwijzing hebben gekregen, donderdag kunnen we bij de kinderarts terecht.

Toen we trouwens aan de Pepti zaten werd zijn groei ook niet beter, toen groeide hij maar 120 gram en 0 cm in een maand.
    Ik heb wel het idee dat zijn eczeem erger wordt bij bepaalde voeding, tot nu toe lijkt hij op tomaat, banaan en appel te reageren.

Wel bedankt voor het meedenken!
    Ik vroeg me gewoon af wat het eetschema is van andere kindjes die ook onder het gemiddelde zitten. Geven ze misschien extra tussendoortjes of weten ze tussendoortjes die extra energie bevatten?

7. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    hoi hier ook een boefje wat zelfs onder de -2 lijn zit.
    moet er wel bij zeggen dat wij , papa en mama, beide niet groot zijn, 167. dus groot kan hij ook niet worden.
    ons schema is

0700 een fles 180ml, + 6 en 2 nutrix of een bord pap
    1000 fruithap, zeker een stuk fruit
    1130 hele boterham, boter en beleg
    1200 fles van 180 +6
    avondeten, grote aardappel, veel groente, soms kant en klaar potje, yoghurt toe.
    voor het slapen gaan, fles 180 +6 en 3 nutrix.

tussendoor krijgt hij veel water en bv liga of rijstewafel tussendoor.
    volgens mij is het eetschema prima, vorige keer was onze boef op het bureau 20 gram afgevallen, toen gaf ik hem na het avondeten ipv toetje nog een 4e fles, maar die liet hij staan dus dat doe ik niet meer.
    overigens was hij toen dus 20 gr in 3 weken afgevallen maar ook anderhalve cm gekrompen.
    dus ik hecht niet al te veel waarde aan de metingen ook omdat wij beide klein zijn.
    morgen moeten wij weer naar het cb , ik ben benieuwd.
    hier trouwens verder nergens last van , geen ezeem of wat dan ook .

succes, joyce

8. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Siem heeft geen last van eczeem of andere zaken, maar is dan ook niet écht te licht. Hij zit wel altijd iets onder gemiddeld.

Maar Siem krijgt minder te eten dan Pete, dus ik kan me niet voorstellen dat Pete te weinig krijgt. Siem is ouder, maar heeft nooit behoefte aan meer eten. Hij krijgt:

7.30: 150/5 + 3 scheppen Bambix
    10.30: fruithap (van ca. 2 stuks fruit)
    13.00: boterham met smeerbeleg + fles 150/5
    17.00: groentehap + flesje 90/3
    19.30: fles 180/6

Geen tussendoortjes en extra drinken wil hij ook niet...

Niet dat je Pete te veel geeft hoor, maar te weinig kan ik me niet voorstellen. Siem doet het hier namelijk erg goed op. Al vraag ik me wel eens af of ík niet te weinig geef, als ik de schema's van andere kindjes zie...

9. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Hier ook een ventje dat wat gewicht betreft op de -2 lijn zit, de lengte is net onder de 0 lijn. Vanaf snel na zijn geboorte is dat al het geval. Typisch de bouw van papa, en hij heeft ook de eetlust van papa ;).

Hier hebben we niet echt een schema maar het gaat ongeveer als volgt:
    - wakker worden: 150cc moedermelk + 1 à 2 boterhammen
    - in de loop van de morgen: fruit, meestal 2 stuks
    - middag: 2 boterhammen en thee
    - in de loop van de middag: fruit, en eventueel een soepstengel of rijstwafel + thee
    - avondeten: warm eten en 150cc moedermelk na.
    Verder water verspreid over de dag.

OP het CB moeten ze iedere keer weer opmerken dat hij toch wel erg licht is voor zijn leeftijd, maar ik let daar verder niet op. Hij eet goed, is verder gezond, en ontwikkelt zich goed.

10. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    wij zijn vandaag weer naar het cb geweest, scott's eetschema is perfect en tja hij hangt nog steeds onder de -2 lijn en met zijn gewicht zit hij tussen de -1 en -2 lijn in. vandaag zeiden ze wel dat ze er geen probleem in zagen omdat hij erg vlot is in de ontwikkeling en omdat hij 'kleine' genen heeft. tja wij zijn klein, en alle opa's en oma's ook.
    ben wel blij dat het cb er ook niet moeilijk over doet.

joyce

11. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Vanmorgen weer naar het CB geweest en meneertje weegt nu 7290 gram en zit dus gelukkig weer rond de -1 lijn :D

Het CB vond mijn eetschema ook wel goed, alleen vonden ze het beter om geen papfles meer te geven voor het slapen, maar gewoon een normale flesvoeding.

Donderdag naar de kinderarts, even afwachten wat we daar allemaal gaan bespreken en onderzoeken.

Joyce, ik ben (ongeveer) 1m62 en mijn man 1m80 dus ik denk dat Pete ook niet erg lang gaat worden, misschien hetzelfde als zijn papa.
    Pete is trouwens ook erg vlot in zijn ontwikkeling, dat hoor ik wel vaker bij kindjes die onder het gemiddelde zitten, met minder gewicht en lengte hebben ze wat meer bewegingsvrijheid ofzo?

Groetjes Saskia

12. Amanthis

Amanthis Fanatiek lid

7 aug 2006
    2.015
    0
    0
    Mijn dochter is ook klein en tenger maar ja....wij zijn allebei niet zo groot, ik ben maar 1.65 en hubbie is 1.70, ze heeft het gewoon van ons.

13. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    tja wij zijn allebei 167, dus wat kan je verwachten.
    ben wel blij dat het bureau er verder niet moeilijk over doet anders krijg je iedere keer die strijd met hun en daar heb ik ook geen zin in .

ik wist niet dat deze kindjes vaker vlot in ontwikkeling zijn, grappig.
    onze boef is idd erg vlot, en dat is ook een reden dat wij ons er totaal geen zorgen over maken!

ben wel benieuwd wat de ka gaat zeggen, laat je het even weten?

joyce

14. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Vandaag naar de kinderarts geweest. Ze vond de groeicurve op zich niet zo schrikbarend, maar we moeten het wel goed in de gaten houden. Zolang hij de -1 a -1.5 lijn blijft volgen is het wel goed.

Voor de eczeem hebben we nu een hormonenzalf gekregen. Ook hebben ze bloed afgenomen (wat was dat zielig zeg om dat mannetje krijsend naar je te zien kijken met een gezicht 'mama, help me dan') om te testen op allerlei antistoffen.
    Over 3 weken moeten we weer terug naar de polikliniek, dan hebben we een combi-afspraak met de kinderarts en dermatoloog, dan krijgen we ook de uitslag van de bloedtest en gaan ze samen bespreken hoe we nu verder moeten.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina