hoe doen jullie de financiën? tips gevraagd!

Discussion in 'De lounge' started by AzA, Apr 24, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. meisje1977

meisje1977 VIP lid

Mar 1, 2013
    8,108
    472
    83
    Ik doe bij ons de financien. Als er onvoorziene uitgaven zijn gaan we samen zitten. De rest doe ik. Dan heb ik het overzicht

2. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,190
    113
    Hier een rekening waarop alles binnenkomt en alles afgaat.
    Ik weet eigenlijk precies wel wat wanneer word afgeschreven. begin van de maand gaat er standaard een vast bedrag naar de spaarrekening. Verder pinnen we alles en op is op. We hebben geen vast bedrag wat we voor onszelf hebben, als we iets willen hebben geldt ook kopen en op=op

3. meisje1977

meisje1977 VIP lid

Mar 1, 2013
    8,108
    472
    83
    Voor ons is 1 gezamenlijke rekening geen optie. Ik geef meer uit aan oa make up en kleding

4. Imensa

Imensa Niet meer actief

Hoezo is dat geen optie dan?

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja ik ook en dan??? Dat maakt toch niet uit.

6. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Wij hebben de volgende rekeningen:
    De gezamenlijke rekening waar onze salarissen op worden gestort en waar alle vaste lasten worden afgeschreven.
    Een huishoudrekening waarop wij elke week vanaf de gezamenlijke rekening een vast bedrag overmaken voor boodschappen en cadeautjes.
    Een spaarrekening
    Allebei een eigen rekening waarop wij maandelijks een vast bedrag storten vanaf de gezamenlijke rekening, dit gebruiken wij voor kleding, hobby etc. Dit hebben wij omdat wij allebei een heel ander uitgavenpatroon hebben. Ik koop de hele tijd door kleine dingen. Terwijl mijn man eens in de paar maanden een heleboel koopt. Op deze manier houden we het gelijk en komen er geen scheve blikken naar elkaar.

Voor ons werkt dit prima!

Succes ermee :)

7. Uiltje84

Tja, bij ons zou het denk ik wel voor irritaties zorgen. Elke relatie is anders.
    Voor ons werkt het perfect om allebei een eigen rekening te hebben waarop we maandelijks een bedrag krijgen dat we helemaal voor onszelf te besteden hebben.
    Maar ik ben getrouwd met een accountant he :D
    Die zijn nou eenmaal georganiseerd als het op de centjes aankomt ;)

8. El1983

El1983 Fanatiek lid

Sep 19, 2012
    3,561
    0
    0
    Verzorgende IG
    My little castle
    We hebben en een gezamenlijke rekening, en onze eigen rekening met daarbij behorende spaarrekening.

We maken per maand een bepaald bedrag over naar de gezamenlijke rekening waar onze vaste lasten vanaf geschreven worden.
    Onze eigen rekening gebruiken we in principe voor dingen die we zelf willen kopen en ook voor sparen.
    In het begin hebben we alle in eerste instantie op papier gezet, dus wat zijn de vaste lasten die je kwijt bent, wat komt er binnen en wat hou je over.
    Zo krijg je een overzicht en weet je waar je rekening mee kan houden.

9. tuc

tuc Niet meer actief

Haha en ik met een credit analist..dus als er 1 op zn centen zit;)

Maar wij voeren verder gewoon een gezamelijke huishouding..zeker met de kids erbij. En als iemand iets wil kopen en het kan dan wordt daar niet moeilijk over gedaan

10. adi

adi Niet meer actief

ja dus? :D
    Mijn man geeft nooit iets uit, als het aan hem lag was ie allang miljonair, helaas woont ie samen met mij ;)

11. adi

adi Niet meer actief

ach zo, ik ben een accountant :D. Daarom vertrouwt mijn man mij de complete financiën.

Maar zonder gekkigheid OT:
    Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, dus heeft de scheiding van rekeningen weinig zin. We hebben wel verschillende rekeningen voor verschillende doelen, maar daar komen beide inkomens binnen.
    Maandelijks gaat automatisch een bedrag naar de spaarrekening, en de kinderbijslag wordt gestort op de rekening van de kinderen. Daar komen wij verder (uitzonderingen daargelaten) niet aan.

12. Uiltje84

Hahaha, dan kan jij vast gewoon beter met geld omgaan dan ik :D
    Maar zonder dollen, het is idd maar net wat goed voor je/jullie werkt. Voor ons werkt dit echt naar volle tevredenheid.
    Verder hebben wij alles gezamenlijk, alleen ons 'persoonlijke budget' hebben wij apart. Ik heb meer, omdat ik ook de kleren voor mijn dochter koop.
    En ik zal eerlijk zeggen dat ik regelmatig nog wat cadeau krijg van mijn man :D

Voor mij blijft het zo ook overzichtelijk, want ik weet nooit precies wat nog afgeschreven moet worden van de gezamenlijke rekening. Ik zou zomaar te veel uitgeven, of dat er niks over zou blijven voor mijn partner.

13. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Wij hebben 2 gezamenlijke rekeningen.

Van 1 rekening worden alle vaste lasten afgeschreven/overgemaakt van de andere rekening doen we boodschappen, kleding en uitjes van betalen.

Beide salarissen worden naar de vaste lasten rekening overgemaakt waarna we uitrekenen hoeveel we die maand moeten betalen dan gaat er elke maand een vast bedrag naar de "boodschappenrekening" en de rest zetten we op de spaarrekening:)

14. trotsemama12

trotsemama12 Bekend lid

Feb 17, 2014
    848
    1
    0
    NULL
    Noord-Brabant
    Wij hebben wel allebei een rekening maar bij mij komt alleen de kindertoeslag en bijslag binnen. Alle rekeningen gaan dus van mijn vriend zijn rekening af. We hebben bijna alles op automatisch staan zodat we ook niet kunnen vergeten te betalen en verder hou ik alles in de gaten. Als we een extra rekening hebben of ik weet dat die er aan komt ga ik alles uitrekenen en weet zo wat ik aan boodschappen en dergelijke kan uitgeven. Verder alles goed in mappen stoppen zodat je terug kan kijken.

15. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

Jun 5, 2011
    5,097
    503
    113
    Verdienen jullie dan ook ongeveer hetzelfde?

Mijn man zou zich namelijk kapot lachen;)

16. Blond88

Blond88 Actief lid

Feb 16, 2011
    481
    27
    28
    Wij hebben beide een eigen rekening waar het salaris op wordt gestort. Daarnaast een gezamenlijke rekening waar we een groot deel op over zetten van onze eigen rekening. Laten op de losse rekeningen een x bedrag staan voor eigen gebruik.
    Vaste lasten, boodschap, tanken, sparen doen we van gezamenlijke rekening.

17. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Bij ons gaat alles van 1 rekening af. Ik ben huis mama dus op mijn rekening komt er op de KGB en kinderbijslag niks binnen, daar hebben we dus ook niet zo veel aan :p.

Ik regel de financiën, weet ook bijna precies op welke dagen wat en hoeveel afgeschreven word en wat er natuurlijk in komt op welke dagen.

18. Prinsesje14

Prinsesje14 Niet meer actief

Wij doen de financiën gedeeltelijk samen. Een hoop gaat automatisch dus als er iets verandert in onze uitgaven kijken wij samen hoe of wat. Het Exel bestand hebben wij zo opgesteld (heel simpel):

Jan. Feb. Maart. April. enz enz
    Inkomen Man
    Inkomen Vrouw
    Overige inkomen
    Kinderbijslag

Hypotheek
    Gas/water
    Electra
    Telefoon
    Tv/internet
    Verzekering 1
    Verzekering 2
    Boodschappen
    luxe
    enz enz enz

Eind van de maand kunnen wij dus precies zien welk bedrag wij waaraan hebben uitgegeven. Zo kun je ook zien of je misschien ergens op kunt besparen. Denk aan een goedkopere telefoonaanbieder/ verzekering/ boodschappen.

Verder hebben wij op dit moment 2 rekeningen en geen gezamenlijke rekening (wil ik wel maar nog niet aan toegekomen) Op dit moment stort ik nog iedere maand mijn salaris naar manlief omdat wij zijn rekening gebruiken voor alle vaste lasten. Dus voor ons zou het makkelijker zijn om gewoon 1 gezamenlijke rekening te hebben.

Wil het al een beetje lukken met rekenen? :p

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,301
    2,570
    113
    wij hebben een gezamelijke rekening waar alles op binnenkomt en alles van af gaat.
    Ik gebruik het online huishoudboekje van AFAS personal. Hier kun je al je bij en afschrijvingen in downloaden en heb je goed overzicht wat er per week, maand, jaar en kwartaal binnenkomt.

Je moet sommige overschrijvingen zelf benoemen en dan doet het programma dat de volgende keer van zelf.

Ik gebruik het nu een jaar of 3 en heb nu goed zicht op hoeveel we aan alles uitgeven.

20. Peachy

Peachy Bekend lid

Nov 26, 2013
    654
    0
    0
    Wat goed dat je hiermee aan de slag gaat!

Een tip om alles goed in beeld te krijgen: de gratis budgetplanner van het NIBUD!

Wij hebben een gezamenlijke rekening waarop we beide een bedrag van 900 euro per maand storten en waarvan de vaste lasten en boodschappen betaald worden. Ook sparen we hiervan een vast bedrag, 150 euro per maand, op de gezamenlijke spaarrekening en regelmatig gaan we uit eten of doen we wat leuks.

Daarnaast hebben we dus ieder een eigen betaalrekening, waar de rest van ons eigen salaris op blijft staan. Hiermee kopen we kleding, gadgets, extra's, sporten, enz. Ook sparen we ieder apart nog op onze eigen spaarrekeningen. Voor mijzelf is dat gemiddeld 250 per maand.

Succes met alles inzichtelijk maken!

Share This Page