Niet kunnen werken op 'verplichte' dag

Discussie in 'De lounge' gestart door Jebb, 2 sep 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jebb

Jebb Niet meer actief

Hoi,

Ik kan uren piekeren over hoe ik het volgende aanpak.

Ik werk in het onderwijs, twee dagen. Nu is er (bijna) iedere week een dag dat ik moet werken, terwijl dit dus niet op mijn werkdag is. In principe kan ik dit regelen met opvang dus zou ik bij zulke vergaderingen altijd aanwezig zijn.

Nu hebben wij (weken geleden) een vakantie geboekt (laatste x met zn 3en, voordat de baby komt) Dit betekent dat ik bij één vergadering niet aanwezig kan zijn. Voor mijn werkdag heb ik dit netjrs geregeld metmijn duo-collega en werken wij voor elkaar dat ene dagje. Ik weet alleen niet zo goed hoe ik naar mijn leidinggevende moet communiceren dat ik er die vergadering niet ben.

Misschien doet ze helemaal niet moeilijk, maar ik vind het lastig om gewoon te zeggen 'ik ben er dan niet, want ik ben op vakantie'. Ik kan ook in de mail netjes afmelden (zonder reden alleen dat het me voor deze dag echt niet lukt om te werken...)

Stom he.. :)

2. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Leg ff uit; moet je een hele dag werken omdat er toevallig op die dag een vergadering is? Kan je niet alleen (als je niet op vakantie zou zijn) die vergadering bijwonen en dan weer weggaan? Móet je echt bij die vergaderingen zijn? Er worden toch notulen gemaakt?
    Ik zou echt niet op mijn vrije dagen op willen komen draven voor steeds die vergaderingen. En je leidinggevende weet toch dat je op vakantie gaat? Dus zou het overbodig moeten zijn om te melden dat je er niet bij kan zijn, lijkt me.

3. Jebb

Jebb Niet meer actief

Het gaat inderdaad alleen om die vergadering bijwonen.. dat was een nieuw idee dit schooljaar. Ik werk op dagen dat er nooit vergaderingen zijn en kan best begrijpen dat ze willen dat ik ook (wel eens) aanwezig ben. Deze vergadering is er eentje methet hele team.
    Nee mijn leidinggevende weet nog niet dat ik op vakantie ga.

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.465
    3.910
    113
    Vrouw
    Niet moeilijk doen, gewoon je afmelden voor de vergadering met de reden dat je op vakantie bent. En dat zou ik nu gewoon doen, een afmelding op het laatste moment (terwijl je het al weken weet) vind ik niet kunnen.

5. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Los van dat je leidinggevende weet dat je op vakantie bent, het is bij ons gebruikelijk om belangrijke vergaderingen gewoon even af te zeggen (zonder reden)

6. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik had dit laatst ook. Dat was alleen een studiedag... Ik moest onbetaald verlof opnemen...

7. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Een mailtje dat je er niet bij kunt zijn lijkt mij meer dan voldoende.

8. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Beste leidinggevende,

Vanwege vakantie kan ik de vergadering van d.d. helaas niet bijwonen.
    Hopende u/je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Etc.

Niet te ingewikkeld denken. Je gewoon afmelden.

9. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Ik zie echt het probleem niet.... Stuur gewoon een mail dat je er niet bij kan zijn

10. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Vakantie is vakantie toch? Niet zo druk om maken. Deze vakantie heb je recht op en als je leidinggevende je verplicht om er tijdens je vakantie aanwezig te zijn, terwijl je, misschien wel in Frankrijk zit, dan zou IK er voor kiezen om iets anders te zoeken. Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken..

11. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Volgens mij heb je op scholen alleen vakantie in de schoolvakanties. Dus dat stukje:'recht op vakantie' gaat niet helemaal op. Zou mooi zijn als al het personeel zelf vakantie gaat plannen en zich dan vasthoud aan vakantie is vakantie. Voor vakantie heb je toestemming nodig, maar goed...
    Je kan er het best zo snel mogelijk over beginnen. Naar de leidinggevende. Nu maak je je namelijk zorgen over wat als..... Maar als je het uitspreekt dan kan je daarna of helemaal happy zijn of je heb slecht nieuws en dan is het terecht dat je je rot voelt. Nu neem je voorschot op mogelijk slecht nieuws. Dat is zonde!

12. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Dat weet ik. Maar t.s. heeft waarschijnlijk in overleg deze bepaalde tijd vakantie gekregen. Dat weet de leidingegevende dus ook en is hier mee akkoord gegaan. Dus het zou gewoon onmenselijke van ledingevende zijn om ts te verplichten hierbij aanwezig te zijn.

13. Fortunae

Fortunae Fanatiek lid

6 jul 2014
    1.263
    119
    63
    Voor de vergadering gewoon afmelden.

Wat betreft je vakantie, heb je daar wel toestemming voor? Als je iedere week 2 dagen werkt in het onderwijs dan heb je toch echt specifiek toestemming nodig en als je leidinggevende weet dat je op vakantie bent, valt er niks af te melden. Niet komen op een werkdag is werkweigering en dus je baan kwijt (want dat mag op staande voet dan, heb ik begrepen).

14. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ze geeft aan dat haar leidinggevende niet van haar vakantie op de hoogte is...

Dat vind ik sowieso een beetje raar ts ;)

Maar goed, ik zou zo snel mogelijk je vakantie bij je leidinggevende aangeven/ aanvragen en afmelden voor je vergadering! Niet te druk maken vooraf, eerst melden, dan pas druk maken!

15. Tweedeopkomst

Tweedeopkomst Niet meer actief

Leidinggevende wist het nog niet.
    Anders was het inderdaad: jammer joh ik ben er niet! Heb ik in mijn vakantie ook gedaan met een studie dag. Ja jammer joh ik heb al vakantie gepland (wel gewoon thuis) maar ik ben ECHT TOE aan 3 weken thuis zonder ook maar iets voor werk te hoeven doen

16. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Ik kom nooit op de 'verplichte' vergaderingen.. die buiten mijn werkdagen vallen. Nooit over nagedacht haha. Ze redden het vaak prima zonder me, mijn bijdrage doe ik graag op mijn werkdagen en de notulen lees ik achteraf wel. Ik zou het gewoon aangeven.

17. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vermoed dat het probleem is dat je in het onderwijs eigenlijk alleen in de schoolvakanties vrij mag. Maar als je maar 2 dagen eerkt en het lukt om te ruilen met een duo collega zoals ts gedaan heeft ben je zo een week vrij natuurlijk. Daarom zal die leidinggevende er nog niks van weten, je krijgt als leerkracht gewoon geen verlof in schoolweken als het geen uitzonderingssituatie is.
    Maar nu zit ts nog met de vergadering

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.766
    18.910
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Vergaderingen zijn niet verplicht op de dagen dat je niet werkt, tenzij je voor de zomervakantie met je werkgever hebt afgesproken dat je er die bepaalde vergadering bij bent en dit dus ook netjes in je urenstaking vermeld is.
    Als dit niet op papier staat, hoe jij er comform CAO niet te zijn,als het niet op je werkdag valt.

Dus even netjes toestemming vragen voor het ruilen van de dagen. En melden dat je niet bij de vergadering bent.

19. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik zou gewoon melden bij je leidinggevende dat je je werkdag hebt geruild met een collega dus dat je er due vergadering niet bij bent.

20. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Als de vergadering op een dag valt dat je normaliter niet werkt lijkt het mij dat ze je weinig kunnen verplichten. Plus als je regelmatig wel naar dede vergaderingen gaat, dan zal een leidinggevende er ook begrip voor moeten hebben dat het een keer niet lukt.

Deel Deze Pagina