Ik woonde hier al (huur) en hij trok er bij in. Toen zijn we beide de helft gaan betalen ipv ik alles. Toen hadden we beide nog onze eigen rekening en ons eigen geld. Sinds vorig jaar oktober werk ik niet meer en heb dus ook geen inkomen. Hij betaald nu alles. We hebben 1 rekening waarop hij maandelijks geld zet en waar alles af gaat.
Wij zijn ook niet getrouwd, maar het huis is wel van ons beiden, ik zou niet willen huren oid; we zijn nu samen en dan deel je de dingen vind ik. Mijn partner heeft er wel veel eigen geld in gestopt (uit de periode voor wij samen waren) en daarom hebben we bij de notaris vast laten leggen dat hij bij verkoop recht heeft op een bepaald meerbedrag.
Huishoudelijke kosten delen lijkt mij niet meer dan normaal. Qua hypotheek hangt het er een beetje vanaf. De rente zou je als "huur" kunnen zien en hiervan zou ik zeggen dat je die moet delen. Het gedeelte waarmee hij zijn huis aflost, en waar hij dus eigendom van de woning voor terugkrijgt zou alleen door hem betaalt moeten worden. Daar heeft hij straks immers profijt van. Verder kan je eens om tafel gaan zitten als je de verhoudingen liever anders zou zien. Mss ook even nadenken over de toekomst. Wat gebeurt er bijvoorbeeld zijn overlijden? En hoe denkt hij over de situatie als jullie tien jaar bij elkaar zijn. Is dat een reden om meer te delen. Je kan ook vast laten leggen dat wat hij nu heeft, ook echt van hem is (en dat wat jij hebt van jou is). En dat alles wat je vanaf nu opbouwt (waarde huis, spaar, inkomen) van jullie samen (50/50) is. (even langs bij de notaris dus). Dan "verliest" hij niks als jullie uit elkaar zouden gaan en staan jullie vanaf dat moment gelijkwaardig in de relatie. Scheelt wellicht ook een hoop gedoe en frustratie.
Dat zou kunnen als ze een deel van de hoofdlening afbetaalt. Daar staat immers eigendom van de woning tegenover. Als ze alleen rente betaalt dan is dit niet het geval.
Mochten jullie uit elkaar gaan, dan sta jij wel met lege handen (financieel) he? Dat je je dat wel realiseert.. Wat ik toentertijd met vriend heb afgesproken (hij bracht een aanzienlijk bedrag in het koophuis, ik niet) is dat dat bedrag bij uit elkaar gaan van hem blijft en wat we vanaf dat moment van samenwonen opbouwen/aan schuld opbouwen door tweeën gaat. Dit hebben we vastgelegd in een samenlevingscontract.
Wij hebben naar rato een bepaalde inleg op een gemeenschappelijke rekening en daar betalen we alle vast lasten van. Met mijn ex deed ik dat op dezelfde manier en hadden we een koophuis samen. Ik was 50% eigenaar en mijn ex ook ondanks dat hij veel meer verdiende. Ik zorgde voor de kinderen en het huishouden en kon door zijn werk minder werken en minder carrière maken dan hij omdat ik onder schooltijd werkte. Ik snap dat je een deel moet bijdragen aan de hypotheek. Jij ziet dat als huur maar dat is het natuurlijk niet. Hij heeft kosten aan de hypotheek en daar draag je ook een gedeelte bij. Wat eerlijker zou zijn is de hypotheek overal laten zetten op beide namen. Hij zou dan bij de notaris in een testament op kunnen laten nemen dat mochten jullie uit elkaar gaan het grootste gedeelte van het huis van hem is, logisch want hij heeft al die jaren de hypotheek afgelost en dat gedeelte is dus ook van hem. Jullie zullen sowieso wat op papier moeten zetten want mocht hem nu iets overkomen dan heb jij helemaal niks.
Dat jij bij zijn overlijden in het huis mag blijven klinkt leuk maar hoe hebben jullie dat geregeld? Zijn kinderen zijn erfgenaam en 1 van de kinderen is niet jouw kind.
Nou inderdaad, ik kan me zo voorstellen dat zijn ex, moeder van zijn zoon het mogelijk niet ok vind als jij in dat huis blijft wonen. Ik weet niet hoe het juridisch zit, zou het kind gelijk recht hebben op zijn deel, of krijgt zijn moeder dan aanspraak op het deel van het huis namens haar kind?
Als hij overlijdt, krijg jij niet het huis? Maar jij gaat dan toch voor de kinderen zorgen? Jullie zijn toch een team samen? Iedereen regelt het gelukkig zoals hij of zij zich prettig bij voelt, hier zou deze regeling er niet doorheen komen.. Ik heb een eigen huis, mijn vriend is hier ingetrokken. Als ik overlijdt, krijgt hij alles, is het huis afbetaald en hoop ik dat hij ondanks al het verdriet, een goede basis heeft om verder voor onze kinderen te zorgen.
Wij zijn samenwonend zonder contract, dus ook geen samenlevingscontract oid. Vanaf het begin dat we samenwonen is alles op een stapel gekomen (weliswaar via twee rekeningen). We kijken niet naar wat degene verdiend, we werken beide en doen beide dingen in het huishouden.
Ik vind het eerlijk gezegd altijd een beetje raar als je samenwoont dat je nog zo apart leeft met je geld.. en zeker als er kinderen zijn. Wij hebben dus 'gezamelijk een inkomen
Wij hebben gewoon alles op 1 rekening. Alles komt erop binnen. Alles gaat er vanaf. Wat er overblijft gaat op de gezamenlijke spaarrekening. Jullie zouden hetzelfde kunnen doen maar dan bijvoorbeeld het geld wat er einde vd maand overblijft naar eigen inzicht verdelen over de spaarrekeningen.
Ik vind het zelf prettig dat mijn relatie qua financien gelijkwaardig is. Alles op 1 hoop en alleen de grote of bijzondere uitgaven worden besproken. We hebben doelen opgesteld die we samen financieel proberen te halen (bv. over... jaar willen we .... aflossen op de hypotheek dus proberen we maandelijks ... voor apart te leggen). Wat maandelijks binnenkomt en wat we samen opbouwen is "ons" geld. Ik geef wat meer uit aan kleding, hij aan de computer en de auto. Ach zo gaat dat. Vermogen dat we voor de relatie opgebouwd hebben zal bij het einde van de relatie blijven bij degene die het ingebracht heeft (als het er nog is).
Ik vind het maar vreemd eigenlijk. Als hij overlijdt gaat het huis naar de kinderen en niet naar jou? Waarom heb je dat zo geregeld? Wat is daar het voordeel van?
Huur betalen aan je partner waar je kindjes mee hebt...nee dat vind ik niet normaal. Hier geen mijn en dijn....ik ben daar echt allergisch voor. En ja mijn man is kostwinner, maar hij kan doen wat hij wil doen omdat ik het ford bewaak Nu zijn wij getrouwd en staat het huis op beider naam, maar ook al was dat niet het geval geweest dsn ging ik echt geen huur betalen. Als hij met zo'n idee was gekomen zou ik gezegd hebben dat ik dat wel verreken met zn kinderopvang kosten
Ach ja, ik vind t raar om alles een hoop te gooien Zolang je maar doet waar je beiden achterstaat. In geval van ts heeft zij nergens recht op als hij overlijdt, vind ik niet slim. TS: ga naar de notaris!
Raar om alles op 1 hoop te gooien?? Je bent toch een gezin? Als je kindje jarig is...lap je dan beiden de helft of koop je een apart cadeau?? Ik vind dat allemaal gek hoor.
Als je bij een scheiding zo geleefd hebt, wordt je door de rechter behandeld als wel in gemeenschap van goederen. Wij dragen allebei een evenredig deel in naar inkomen op een rekening. De rest blijft gescheiden. Juist voor de huwelijkse voorwaarden. Maar wij hebben dan ook samen een huis en beide een eigen zaak.