Hoe doen jullie dit met 2 baby en dreumes/peuter

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door vruchtje24, 6 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi allemaal

ik heb een zoontje van net 3 jaar en dochtertje van 4 weken. Ik ben benieuwd hoe jullie bepaalde dingen doen als je alleen met de kids bent. Precies hier in de ochtend spits voeden en zoonlief wordt dan wakker. Zij heeft meestal dan last van kramp dus huilen en hij wilt aandacht en een boterham drinken en zelf nog eten hoe doen jullie dat? Ik kan haar niet in de box laten huilen of ik moet echt even snel naar toilet bijvoorbeeld.

en als je je oudste aankleed en de baby is wakker laat je haar/hem dan alleen wakker beneden in de box. En hoe doe je dat met jezelf aankleden wassen / douchen

dank alvast

groetjes vruchtje

2. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Ik heb natuurlijk pas 1 kindje, maar heb je een draagdoek? Dan kan je kleintje in de doek wanneer je met je oudste bezig bent. Die kan vast ook wel aardig wat zelf? En zelf leg ik met douchen mijn meisje altijd in een omslagdoek in het (uiteraard lege) badje naast de douche. Dan is zij er toch bij en vind ze ook altijd heel fijn. Dan kan je oudste er evt bij spelen of zelf beneden spelen?

Succes!

groetjes

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Mijn oudste dochtertje is bijna 3 en de jongste twee maanden. Hoe ik het 's ochtends doe:
    - De jongste wordt wakker, zij krijgt de fles.
    - De oudste wordt wakker: ik haal haar samen met de jongste uit bed en neem haar kleren mee naar beneden.
    - De oudste en ik eten een boterham, daarna mag ze even tv kijken. Daarna kleed ik haar aan.
    En soms loopt het anders, dan is de oudste bv. eerder wakker en dan de jongste en dan draai ik dingen om. En heel soms eet ik met de oudste en krijgt de jongste tegelijkertijd de fles of ze moet even wachten tot ik klaar ben met iets.

Ik hoef nergens naar toe zo in m'n verlof, dus haast hebben we zelden. Zelf douchen doe ik 's avonds, aankleden voor ik met de jongste/oudste naar beneden ga of ik neem m'n kleding ook mee naar beneden en kleed me beneden aan.

Misschien is een draagdoek een optie? Dan kan je haar in principe overal makkelijk mee naar toe nemen. Of gewoon even boven weer op bed leggen ofzo?

4. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    hier 20 maanden er tussen.

douchen/bad: wij gingen gewoon met zijn 3en in bad (met zo een ligstoeltje voor in bad). Dan ging ik eruit, deed mijn badjas aan, kleedde mijn zoontje aan op een aankleedkussen in de badkamer en haalde dan mijn dochter eruit

aankleden van de oudste: dat deed ik gewoon op de bank als de jongste in de box lag.

zelf eten: nou mijn jochie huilde heeeel veel. Ik deed hem dus in de draagdoek en dan ging ik zelf ff wat eten.

5. mimi83

mimi83 Niet meer actief

het went echt vanzelf:D

o en nog steeds neem ik ze vaak in pyama mee naar beneden en kleding ook mee, dan kan ik rustig beneden op mijn gemakje aankleden er ligt hier ook nog steeds een 3e aankleedkussen beneden, vanaf colins geboorte hebben we er 1 beneden.

6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.147
    8.879
    113
    Ik laat de jongste trouwens niet in de box liggen als ik naar boven ga, want we hebben een kat. En ik laat de oudste ook niet langer dan een paar minuten alleen in de kamer...hoewel het huis behoorlijk 'peuterproof' is ingericht ben ik toch altijd bang dat ze dan iets zal verzinnen waar gevaarlijk is oid en ook bij haar speelt de kat een rol...

7. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Ochtend- en avondspits blijft lastig. Hier heeft de jongste altijd haar kramp/huiluurtje tijdens bedtijd van de oudste. Als ik dan alleen ben (meestal niet gelukkig) doe ik zoveel mogelijk voorbereidingen beneden, zodat ik tussen de bedrijven door de baby kan troosten. Oudste verschonen, pyjama aan en tandenpoetsen beneden dus, dan hoeven we boven alleen nog het muziekje aan te doen en kan hij na een knuffel in bed.
    's Ochtends kun je bijvoorbeeld de baby in de draagdoek doen terwijl je ontbijt maakt voor je oudste of met hem speelt.
    Overdag leg ik vaak de baby in het wipstoeltje op de grond, ga ik er zelf naast zitten en dan wil de oudste altijd even aaien en een kusje geven of we gaan met zijn drieën een boekje lezen.
    Douchen doe ik meestal samen met de oudste. Op een moment dat de jongste slaapt. Dan zet ik hem in het babybadje en ga ik zelf onder de douche (we hebben een open douche).

8. Paarse80

Paarse80 Fanatiek lid

5 okt 2008
    4.473
    1
    38
    Vrouw
    Thuis
    Ja het is even een geregel. Als beiden kids tegelijk wakker zijn, dan maak ik een ontbijt/fles/pap voor allemaal. Wipstoel op tafel en wij ook aan tafel en dan tegelijk eten. Heel gezellig en je wordt er heel handig in!

Het is wel zo met een tweede kindje dat er af en toe op elkaar gewacht moet worden en dan is er één van de twee ontevrede. Ik probeer waar nodig een wipstoel mee te nemen zodat de jongste er ook bij is en desnoods even in de box.

Douchen doe ik vaak als de jongste weer slaapt en dan is de oudste gewoon aan het spelen. Óf ik neem de jongste mee onder de douche. Óf ik douche 's avonds als ze allebei op bed liggen.

Je went er echt vanzelf aan. In het begin ben je gewoon erg aan het zoeken. Je oudste is natuurlijk niet gewend om te wachten. Maar vindt misschien wel lkeuk om zijn zusje in de tussentijd te "vermaken" als jij op de wc bent of de was doet oid. Mijn oudste zingt heel wat liedjes voor zijn broer :D.

Nog gefeliciteerd trouwens!

9. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

hier 2j8mnd er tussen, maar niet echt problemen gehad, het liep eigenlijk vanzelf. Als ik de jongste aan het voeden was dan moest de oudste maar even wachten en als ik iets aan het doen was voor de oudste dan moest de jongste maar even wachten (huilen negeerde ik dan eventjes of broer deed mee aan een activiteit zolang hij bij me mocht hangen vond hij alles wel best). Dochter had ook echt even de aandacht als broer sliep en dat wist ze ook.

Je oudste kan toch zichzelf wel aankleden en zelf naar beneden komen als je aan het voeden bent. En anders loopt hij nog maar even in zijn pyjama rond. Eventueel kun je ook een boterham smeren en iets te drinken klaar zetten voordat je gaat voeden

Niet te veel willen is het vooral, want als ik teveel wilde dan liep het geheid mis.

Dochter zat ook weleens lang op de wc als ik aan het voeden was en ze moest dan net poepen, loste ze zelf ook door een boekje mee te nemen. Ze zijn al groot he, ze kunnen best zelf iets oplossen of er een oplossing voor verzinnen.

Douchen doen we `s avonds altijd; dochter met mij mee onder de douche en zoonlief er even bij en dan kleedde papa hem weer aan. Als ik alleen was deed ik hem `s morgens in de tummytub.

10. adi

adi Niet meer actief

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. S ochtends verschonen/aankleden/voeden alles beneden. Zo kan de oudste eten terwijl jij de baby voedt of verschoont. En kun jij de baby in de gaten houden terwijl je de oudste aankleedt.

Zelf douchen doe ik s avonds, s ochtends daar echt geen tijd voor. Zelf eten samen met de oudste, baby dan op schoot.

Baby in de draagdoek houden als je met de oudste bezig bent.

11. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Het is inderdaad soms "lekker" druk! En nog steeds vind ik het af en toe ene heel geregel hoor, als alles tegelijk lijkt te komen! Mn jongste was altijd wel een lekkere uitslaper, zodat de oudste vaak eerst gehopen kon worden en daarna at en dronk ik wat en vaak was daarna mn jongste wakker. Maar vaak is het ook gewoon allemaal tegelijkertijd. maak gebruik van de handen van je man ;) En stel prioriteiten. Soms moet er gewoon even 1 wachten. in ons geval was dat toch vaak mn dochtertje. Die heeft net even wat meer geduld dan de oudste. En maak het jezelf gemakkelijk. Douchen deed ( en doe) ik vaak pas als mn jongste weer naar bed ga. Ik parkeer de oudste dan achter een dvd of de ipad of hij gaat mee in bad. Nu mn dochter wat langer wakker blijft smorgens en ik ook niet pas na half 10 wil douchen gaat ze tegenwoordig gewoon mee in de badkamer in een wippertje of gewoon op dr buik op de badmat. op werkdagen zet ik de wekker voor ze wakker worden zodat ik zelf klaar ben voordat hun wakker worden.

12. Dorianne

Dorianne Fanatiek lid

27 okt 2009
    1.608
    1
    0
    gehandicaptenzorg
    ik heb een dochter van 22 maanden en en zoon van 4,5 maand.
    Ons schema is zo : uitzonderingen daar gelaten en tijden zijn richtlijnen.

* 08.00 worden ze ongeveer wakker.
    * naar beneden, papfles en tv kijken, aankleden, spelen
    * naar beneden, fles, aankleden spelen (of eerst spelen en dan aankleden)
    * 10.00 slapen;
    * 10.30 fruit/drinken
    * tussen 12 en 13 uur wordt hij wakker en krijgt fles
    * 12.30 boterham en drinken
    * 13.15 slapen
    * 13.30 slapen
    * 15.30 wakker fruit/drinken
    * 16.00 wakker fles
    * koken en tv aan :D
    * 17.30 warm eten
    * 18.00 fruit/groenten
    * 18.00 slaapje tot 19.00
    * 18.30 bad of 19.00 uur bad
    * 19.30 bed
    * 20.00 fles en bed

's morgens of 's middags poets ik, 's avonds wordt er altijd SAMEN met de kids gespeeld/geknuffeld door mama :p
    's morgens en 's middags hebben ze vaak 1 op 1 speelmoment met mama, als er gewinkeld wordt past papa op of ze gaan mee.
    En ja ze moeten ook wel eens wachten en ooit is het wel eens met huilen...deze mama kan niet jagen en heeft ook maar 2 handen:p.
    wij hebben een boerderij, dus bovenstaande taken doe ik altijd alleen, papa is er wel ooit voor te spelen (lees : 1 keer per dag), dus altijd gezellig druk.

13. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik denk dat het een kwestie is van goed plannen en vooruit denken. In de ochtendspits moeten we er echt voor zorgen dat we alles op tijd doen. Gelukkig heb ik enorm veel aan mijn man, maar hij moet wel om half 8 de deur uit (maar hij kleedt meestal T aan en maakt het brood voor het ontbijt + mee naar school voor M). Vaak zitten M en T alleen aan tafel te eten terwijl ik S voed, man is dan al naar werk. Tja dan is het wel wat chaotisch .. maar het gaat wel. Je zou dan ook met je zoontje aan tafel kunnen gaan zitten terwijl je de baby voed of sust. Of je zoontje met bord op de bank. Aandacht geven terwijl je de borst/fles geeft of troost, gaat meestal wel toch?

T wordt meestal wakker voordat S wakker is in de ochtend en ik moet ze meestal allebei wakker maken voor 15u om M van school te halen. Maar mocht T wakker worden als ik S zit te voeden, dan moet hij gewoon even wachten. Hij slaapt in een ledikant en vermaakt zich meestal nog prima.

Andersom geldt dan ook dat het soms even pech is voor S als ik bezig ben met M of met T. Soms betekent dat idd dat hij eventjes huilt, tja ... dat is het lot van de tweede, derde, etc.

Net zat ik net op de bank met M om een boekje te lezen en S begon te mekkeren. Dan zeg ik expliciet tegen M: nou nu moet S even wachten hoor, ik ga nu lekker dit hoofdstuk met jou lezen. Overigens was het al weer stil toen we op de helft van het hoofdstuk waren, dus misschien maar goed ook ;). Maar dat gebeurt dus andersom ook (en met M en T uiteraard ook, hoewel zij makkelijker samen dingen doen).

Als je je baby perse niet wil laten huilen dan zou je de baby in een draagdoek kunnen doen (maar zowel T als S werd/wordt daar niet stil in), bij krampjes kan dat zeker een uitkomst zijn (en M vond het zaaaaalig).

Alleen in de box zou ik alleen doen als ik even naar de wc moet, M durf ik wel alleen te laten bij S, T niet. Niet dat T kwaadaardig is, maar die zou zomaar een grote auto in de box kunnen smijten omdat hij denkt dat S daarmee wil spelen ;).
    M of T zou ik dan dus beneden aankleden. Zelf douchen probeer ik voor vertrek man te doen (dus eerder opstaan). Zou dat niet lukken en zou ik daarna alleen met T en S zijn, dan zou ik S in het bad zetten in de wipstoel en T mag dan rondlopen op de tussenverdieping. Zo deed ik dat met M en T toendertijd.

Maar ik denk dat je ook moet waken voor altijd direct naar de baby rennen 'ten koste' van je oudere kind(eren). Dus zoeken naar een middenweg die voor alle betrokkenen acceptabel is ;)

En verder zal het zich allemaal vanzelf oplossen, je vindt uiteindelijk wel een manier die het beste bij jou, je man en jouw kinderen past ... Succes! :)

14. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    O ja ... de avondspits is ook zoiets :D. Ik probeer overdag het eten klaar te zetten of al te koken. Om 17u mogen M en T Kindertijd kijken dus dan is het relatief rustig, al is T het tv kijken al snel zat. Gelukkig is mn man vrijwel altijd om half 6 thuis dus dan mag hij ook meteen aan de bak :D.

Maar ook dan geldt dat M en T recht hebben op een rustig en persoonlijk bedritueel. M en T brengen we tegelijkertijd naar bed, dus allebei 1. Als S dan brult, dan brult ie (maar komt gelukkig niet zo vaak voor, meestal slaapt ie wel rond 19u). Ik heb ook wel S zitten voeden en dan M of T voorlezen. Met name M vindt dat alleen maar heerlijk.

15. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    Hier maakte ik de kleine altijd een half uurtje eerder wakker dan de andere meiden. Even voeden en dan legde ik haar weer op bed, zodat ik daarna echt de tijd heb voor de andere meiden. Nu blijft ze wakker na de voeding en leg ik haar alvast in de box.
    Ik merk dat we meer beneden doen, de meiden in de kleding of een schone luier.
    Bij het avondritueel leg ik eerst de kleine in bed om vervolgens weer alle tijd te hebben voor de andere meiden. Mijn man is vaak van huis, dus ik moet het meestal allemaal zelf doen. En geloof me dan heb je heel snel een ritme, wat goed werkt. Hier ligt het hele spul `s avonds met 30 minuten, gedouched (schrijf je dat zo???) en wel in bed. Nog een half uur puin ruimen en poetsen en om 19.30 begint mijn avond in een stil en schoon en opgeruimd huis!

las nog even terug en bedacht me dat ik ook een periode Yarah bij het avondritueel in bed van de middelste legde. Ik deed de andere meiden dan douchen en in de pyjama. Met zijn drieen lagen ze dan in bed en dan las ik nog een boekje voor. De middelste een dikke kus en to morgen en dan Yarah nog even in Amal haar bed, ook haar een dikke kus, waardoor ik vervolgens heerlijk de tijd had om Yarah te voeden en haar op bed te leggen.

16. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.206
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Fijn de reacties aankleden beneden vind ik wel een goeie tip!! Ook moet ik het voor mezelf makkelijk maken en inderdaad de kids ook maar even op hun beurt laten wachten. Krampjes zullen ook vanzelf wel minder worden.

17. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. 's Morgens was/is het hiet met z'n allen naar beneden in pyjama. En beneden aankleden, dat wrkt hier het makkelijkst.

Douchen deed ik met de oudste samen, als de jongste in bed lag voor een dutje.

Deel Deze Pagina