Mijn dochter is nu 11 week en ik heb een vraag over slapen. Nu zet ik de kinderwagenbak in de box s avonds en dan leg ik haar daar in als ze moe is Dan neem ik haar mee als ik ga slapen naar boven (meestal wil ze rond half 11, 11 uur nog eten dan ga ik daarna meestal ook naar boven). Dan slaapt ze in haar eigen ledikantje op haar eigen kamertje (dat gaat nu best erg goed ze word alleen wakker als ze eten wil). Maar hoe doen jullie dat? Ik heb soms zoiets van misschien kan ik haar ook eerder op bed leggen s avonds? Ik fdoe het nu nog niet omdat ze net goed slaapt in haar ledikant (we waren aan het oefenen daarmee en nu slaapt ze er dus goed) en ik ben vaak alleen omdat mijn man verschillende diensten heeft op zijn werk en dan wnd ik het zo ongezellig (ja erg he hahaha) Maar daarom vraag ik me af hoe jullie het doen. Leggen jullie jullie kindje eerder op bed en maken jullie hem/haar wakker voor laaste voeding? Ze slaapt nog niet door helaas. Soms kan ze 5 uur achter elkaar slapen, maar niet altijd.
om 19.00 doe ik finn in bad en hij krijgt daarna zn fles, daarna leg ik hem in bed. rond 23.00-23.30 maak ik hem wakker en dan slaapt ie door tot 5.00-5.30.
Ik heb mijn zoontje vanaf het begin steeds in zijn eigen bed laten slapen. Hoe eerder ze daar aan wennen, hoe beter, is mijn mening. Op die manier krijg je er ook een goed, voorspelbaar ritme in. Kindje ziet zijn bedje en weet: ik ga nu slapen (ik ben erg van de drie R'en ). Ik zou dus zeker proberen om haar eerder op de avond al in bed te leggen. Ik haalde mijn zoontje altijd uit bed voor zijn laatste voeding, gaf die in mijn eigen bed, en legde hem daarna meteen weer terug. Met 6 weken sliep hij de nacht door.
Het is handig je kindje meteen aan te leren in haar ledikant te laten slapen. Hoe meer je haar beneden laat slapen, hoe moeilijker het straks is, om haar in haar eigen bedje te laten slapen. Slapen niet in of op de box, maar gewoon in bed. Ik denk dat je jouw gevoel van gezelligheid niet op de eerste plaats moet zetten, al kan ik het mij best voor stellen hoor, maar voor straks wordt het alleen maar moeilijker voor je dochter en voor jou. (Heb je niet iets dat je in de kamer naast haar kan doen. Ben je toch dichtbij en zij is ook op haar plaats). Toen de tijd maakt ik onze zoon om 23u wakker voor zijn laatste hap. Ik denk dat jij dat ook nog wel kan doen, want het is nog een jong meisje. Je gaat straks zelf voelen/proberen om de laatste fles steeds ietsje vroeger te geven, zodat de laatste fles ook vanzelf komt te vervallen en hopen dat zij de nacht door slaapt. Houd rekening met de drie R-en: Rust, Ritme en Regelmaat. Heel belangrijk. Voor haar maar ook voor jou uiteindelijk.
Dan is het toch tijd haat eerder op bed te leggen. Slapen in de box doet ze wel. Ze kan namelijk heel mooi naar een mobiel aan het kijken zijn of aan het 'spelen' zijn met de activitycenter maar ze ligt dan ineens te slapen. Dan zie je niet aan haar dat ze moe is hahaha!!! Dat hou ik ook niet tegen. Als ze dan een dutje wil doen moet ze dat doen. Verder heb ik ook veel regelmaat gelukkig. Ook met het slapen s aconds wel regelmaat maar dus nog geen goede regelmaat. Vind het wel moeilijk en ik weet ook dat ik mijn iegen gezelligheid niet eerst moet zetten. Ikdenk ook dat het komt omdat ons meisje toch niet helemaal gezond ter weeld is gekomen en we er veel zorg aan hebben. Dan maak je je toch wat meer zorgen denk ik. Ga morgen gelijk beginnen. Dan is mijn man er ook (weekends vrij) dan is het wat makkelijker om te gaan beginnen.
Hoi Hoi, Hier wordt ook lekker in de box of wagenbak geslapen. Snachts in zijn eigen wiegje. Hij is erg onrustig, en zeker met een 2e heb je het al druk zat en anders blijf ik heen en weer rennen. En savonds ligt hij ook vaak lekker op schoot, eindelijk lekker ff rustig kroelen met hem. En ach, zijn eigen bedje savonds, dat komt best wel goed! Bij onze dochter hebben we het zelfde gedaan en ook dat is goed gekomen! Succes en geniet maar lekker!
Hier loopt het elke avond een beetje anders (vooral ook omdat ik er 2 op bed moet doen) maar meestal ligt Georgios om 21:00 uur op bed. Hij krijgt simpelweg om 19:00uur zijn pyama aan, de ene dag na het bad de andere dag zonder bad, mag dan beneden nog even spelen, krijgt tussen 20:00 en 20:30 zijn laatste fles en gaat dan gewoon naar bed. Soms valt hij in slaap tijdens zijn fles de andere keer brabbelt hij nog een half uur in bed en gaat dan slapen.
dit ritme hebben we al heel lang overigens. Overdag was hij 1 uur wakker, 2 uur slapen en ook dit deed hij dan in zijn ledikant en een enkele keer in de box (als ik het te laat zie en hij al slaapt!).
wakker maken doe ik niet. ik doe maddox om 19.00 in bad hooguit 20.00 slaapi ie in zn eigen bedje in zn eigen kamer en om 04.000-05.00 wordt ie pas wakker om weer te eten. en daarna om 08.00 weer. heb het wel een keer gedaaan dat wakker maken maar hij was daarna zo ontzettend kribbig, was ook moe maar wilde niet meer slapen nou dat doe ik dus echt niet meer
De meesten van jullie doen het kind ook s avonds in bad toch? wij doen dat dus s morgens. Maakt voor het kind niet uit lijkt me? Dan kunnen we dat misschien ook wel opschuiven naar s avonds. Ook voor het meer ritme voor het slapen. Emma word zekf nog wakker voor haar laaste voeding. (daarna slaapt ze niet door helaas nog) Maar we doen haar om de dag in bad dat is voldoende toch? de kraamverzorgster had ons toen gezegd dat dat genoeg is omdat een baby ook niet echt vies word.
Mij lukt dat niet hoor. Als ik Milan in zijn eigen bedje leg gaat hij huilen en houdt niet meer op. Het enige wat dan helpt is hem bij me nemen. Dan valt hij in slaap maar zodra ik hem weer in zijn bedje leg begint hij weer te huilen. terwijl hij overdag wel in zijn bedje slaapt. Tips iemand??
Ja, 's avonds willen ze graag bij je zijn, dat wordt vanzelf wel minder. Vigo doet altijd een beetje moeilijk als hij 's avonds naar bed moet, hij is natuurlijk liever bij papa en mama. We laten hem dan wel even huilenn en meesta valt hij dan binnen 15 minuutjes in slaap. Daarom doen wij hem wel elke avond in bad. Niet omdat hij vies is, maar omdat dat ontspannend is. Daarna krijgt hij nog een fles, zodat hij tevreden zijn bedje in gaat.
Precies! Hier hetzelfde.. Ze is niet eens 2 maanden oud. Overdag slaapt ze waar IK ben.. Ben ik in de woonkamer, slaapt ze in de woonkamer. Ben ik aan het douchen, dan zelfs gaat ze mee! Ik wil haar bij me hebben. Het VOELT niet oke als ik haar in haar ledikant leg en de deur achter me dicht gooi. Mijn meisje slaapt overdag makkelijk overal, hoor. Ze is het gewend en juist als het ineens erg stil is om haar heen wordt ze snel wakker. Het gekke is (en tegelijkertijd het mooie) dat ze s'avonds/s'nachts, wanneer wij gaan slapen, in haar eigen bedje slaapt. En alleen wakker wordt voor een voeding en dan weer direct verder slaapt. Haar ledikant staat wel naast ons bed dus dat scheelt weer! Zoals ik al zei: waar ik ben, is zij. En wakker maken voor een voeding doe ik sowieso niet. Ze drinkt wanneer zij dat wilt. De nacht doorslapen doet ze nog echt niet.. ze is ook nog zo klein. Ik moet er echt wel een paar keer uit. Soms is het 3x, maar soms ook 5x. Ze komt altijd rond 22 uur, maar komt dan altijd nog wel 2 of 3 uurtjes later, hoor. (geef trouwens volledig BV)
Vanaf 6 weken ben ik begonnen met onze dochter ook overdag lekker in haar ledikantje te laten slapen (daarvoor ook in wagenbak in de huiskamer). Eerst alleen haar 1e slaapje, daarna ook de 2e en zo elke dag eentje meer. Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, ik denk dat ze er gewoon aan toe was, maar sindsdien slaapt ze ook de nachten door (23:00-7:00 uur). Meestal is ons meisje tussen de laatste 2 voedingen wakker, maar ik moet bekennen dat ik het ook "ongezellig" vind om haar 's avonds op bed te leggen als ze moe is (wat ik dan dus toch doe). Stom he
Mijn zoontje heeft (met uitzondering van de eerste 2 weken wanneer hij soms beneden in de bak sliep) altijd in zijn ledikantje boven geslapen. Ik vind dat niet zielig of ongezellig, ik deed dat omdat het beste voor hem werkte. Lekker rustig in zijn kamer met zo weinig mogelijk prikkels. Het werkte perfect. Met 11 weken deed over hij overdag 3 slaapjes van 2 a 3 uur en ging om 19:00 uur de nacht in. Wij maakten hem wel nog wakker voor zijn voeding van 23:00 uur. Maar dat was met 5 minuutjes gepiept en lag hij zo weer in zijn bedje waarna hij onmiddelijk weer verder sliep. Je moet gewoon kijken wat voor jullie het beste werkt. Voor ons werkte slapen in zijn ledikant het allerbeste. De box was alleen maar om te spelen.
Ja, lekker bij je houden! Ik heb hier ook een topic over geopend toen onze dochter net zo oud was als Milan nu is en toen kreeg ik dezelfde tips. Hij wil gewoon graag bij jou zijn. Vanaf een week of 6/7 ging het ineens.
Ik had hier het mooie idee om Finn overdag in de box te laten slapen en 's nachts naast ons in het wiegje...Helaas... Op onze kamer werd het boven de 30 graden...en dit was erg warm;...hij is dus na 1 weekje naar zn eigen bedje gegaan...kon bij ons lekker het raam weer open en bij hem was het een stuk koeler! Overdag hebben we hem ook na 1 weekje in zn eigen bed gelegd... Hij slaapt NIET in de box...hij moet echt rust hebben en geen prikkels...hij wordt ander hyperactief en wordt echt hysterisch op den duur! Het stomme is dat hij in de wagen wel in slaap valt...als ik inde stad loop ofzo...thuis niet! ook op visite ligt hij alleen op een kamer als we ergens lang blijven! Bij mij voelt het dus niet goed om hem maar hysterisch te laten worden...ik trek lekker de deur achter me dicht Als het voor jullie werkt om haar beneden te laten slapen is het geen probleem! Maar als je merkt dat je meisje er last van heeft en niet in een goed ritme gaat zitten en een beetje mopperig wordt zou ik pas gaan veranderen! Je moet doen wat voor haar werkt!
@Suzie...zou hem ook lekker bij je houden! Hij is 4 weekjes! Je zou ook kunnen proberen om naast hem te gaan zitten. Finn is soms een beetje van slag (hij heeft verborgen reflux) dan leg ik hem gewoon op zn bedje en hang dan een beetje over hem heen...dat je soort van knuffelt...dan als hij wat rustiger wordt ga ik omhoog en aai ik over zn hoofdje en leg mn hand op zn buik...dan aai ik alleen nog over zn hoofdje...en dan sta ik op....en als laatste stap loop ik heeeeeeeeeel zachtjes weg! Dit doe ik alleen als hij echt van slag is...en het werkt wel goed! Zo went hij hij een beetje dat ik weg ga en laat hem niet in 1 keer "in de steek"
Volgens mij hangt het heel erg van je kindje af. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij hebben wij haar in ieder geval 's avonds beneden laten slapen tot ze met vier maanden overging naar vier flessen en we haar dus niet meer om 23.00 uur wakker hoefden te maken. Maar dat weet ik niet helemaal zeker meer. Ze heeft in ieder geval vrij lang vrij veel beneden in de kinderwagenbak gelegen. En dat heeft hier niet voor problemen gezorgd. Wat misschien wel scheelt, is dat we een wiegje hadden, met ongeveer dezelfde afmetingen als de bak. En we maakten natuurlijk geen herrie . Ons meisje sliep echt overal, dat was wel handig. Maar ik weet dat dat niet voor alle kindjes opgaat, dus ik zou zeggen: kijk gewoon goed naar je kindje.