Hoe doen jullie dit? Regelen jullie overal oppas voor?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door mausi, 20 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    Ik heb de luxe dat man in principe thuis is, en ik dus makkelijk later/niet thuis kan komen na het werk. Hij regelt ook de sport en zo, waarbij wij niet ver van het sportpark wonen en de oudste er zelf heen kan, de jongste binnenkort ook. En wat anderen zeggen, desnoods kunnen ze voor een keer naar een sport-vriendje na school en met hen mee naar de training.

Als man overdag iets heeft (mijn werk is in beginsel NIET flexibel, ik heb spreekuren die weken tot maanden tevoren volgeboekt zijn, dat loopt makkelijk tot 5 uur of later door, vaak ben ik inclusief telefoontjes pas richting 6 uur klaar met de patientcontacten, administratie kan ik zn thuis afmaken) of klinische dienst waarbij je tot zeker half zes gewoon aanwezig moet zijn) dan lost hij het vaak ook op met andere ouders.

Wij hebben een heleboel opa's/oma's en tantes die met liefde zouden oppassen, maar die wonen nu te ver weg voor een paar uurtjes. Een uitje samen doen we dan ook in het weekend waarbij we de kinderen bij familie laten en er daar in de buurt op uit gaan.

mausi vindt dit leuk.
  2. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.503
    8.425
    113
    Als ik het zo lees TS, dan wil je wel graag naar die borrels toe omdat je dat gezellig vindt. Nou hup, dan wat regelen of iets anders aanpassen.

Als je man écht niet eerder thuis kan komen, dan zul je wat anders moeten bedenken.
    En wat al genoemd is: dan slaan je kinderen maar een keer een training over, ik weet dat dat in veel soorten 'not done' is, je kiest voor een sport/team blablabla, máár je werk is óók belangrijk! Als je af en toe eens aan kunt schuiven bij zo'n borrel en je vindt het nog leuk ook, dan is het niet anders, dan gaan ze naar een keer niet, het lijkt wel of je volledig in dienst staat van je gezin/kinderen :oops:

En wat je vraag betreft: hier regel(d)en we dat vaak met oppas. Maar nu de kinderen wat ouder zijn, kunnen ze prima even alleen thuis zijn tot mijn man er weer is.

Dus ik vraag me af: hoe oud zijn jouw kinderen?

Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  3. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.611
    2.404
    113
    We hebben ook geen opa's en oma's in de buurt of iemand anders die we heel makkelijk kunnen vragen.wij regelen veel onderling. Daarnaast hebben we op dinsdagmiddag de huishoudelijke hulp en die kan ook op een paar kinderen letten indien nodig. Ik probeer dus afspraken met de tandarts en dergelijke op die middag te plannen zodat ik bij voorkeur niet meer dan 2 kinderen mee heb en de andere twee bij haar thuis kan laten.
    Verder hoor ik altijd veel van mannen zowel hier op het forum als om me heen, Ik kan echt niet eerder weg of dat gaat echt niet met mijn baan of ik kan echt niet minder dan 5 dagen werken. Heel typisch en ik geloof dat eerlijk gezegd ook niet zo.. Ik zou bij jezelf te rade gaan wat jij nou eigenlijk graag wilt. Wil jij graag naar die borrel Of denk je dat je werk dat van je wil? Ik hoor dat je heel veel aan het belang van anderen denkt; je werk, kinderen, man, maar ik zou ook goed kijken naar wat jij wil. En dan vanuit daar een plan maken.
    Succes!

PS. Nog een optie die ik hier nog niet heb gehoord is: vragen of je kinderen op die dag door iemand uit het team naar huis kunnen worden gebracht en dat thuis de oppas op ze wacht.

Athina, Dubbelgeluk en mausi vinden dit leuk.
  4. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ik zou denk ik niet zo gauw kiezen voor een sport op vrijdagavond. Hier zou dat ook heel slecht uitkomen en heb ook niet zomaar iemand die dan kan brengen. Ik snap dat als het eenmaal zo is je ook niet zomaar gaat veranderen van dag. Maar de sport van mijn dochter is straks op woensdag of vrijdag middag en de zwemles op zaterdag ochtend.

5. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.334
    113
    Vrouw
    Het is een keuze, als jij dit leuk vindt, dan moet dit toch kunnen. Als je er om 18 uur niet kan zijn kun je misschien om 18:30 aansluiten? Bij een etentje wachten ze echt wel en nemen mensen eerst een drankje. Ik lees meer ‘uitvluchten’ waarom het allemaal niet kan ipv wat er wel zou kunnen. Ik lees dus eigenlijk ook dat je dit helemaal niet wil en dat is ook prima.
    Wij werken beiden fulltime, met allebei één thuiswerkdag. Wij doen de zorg, het huis, koken etc allemaal samen. Mijn man kan net zo goed voor onze dochter zorgen als ik. En ik kan netto goed naar etentjes, sporten of afspreken als hij. Wij hebben ook niet vaak oppas ‘s avonds, 3x per jaar ofzo. De meeste activiteiten doen we ook met zijn drieën.
    als we beiden iets hebben, dan is het ‘wie er aan de beurt is’ en de ander gaat de volgende keer weer.
    Wij hebben ook een gezinsagenda, waarin dit soort dingen (ruim) van te voren in staan, zodat we er rekening mee kunnen houden.

Als je echt wilt, zijn er altijd wel mogelijkheden, misschien niet altijd, maar vaak wel.

Neuzeke vindt dit leuk.
  6. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Er zijn natuurlijk genoeg banen waarin je je werktijden in principe niet zelf kunt bepalen (ik denk in bijna de hele zorg? en het onderwijs, politie en brandweer, maar ook veel technische beroepen kennen strikte roosters en vast nog meer sectoren). Maar ook in die banen heb je vrije dagen, alleen moet je ze soms eerder plannen. En de vraag is of je ze voor dit soort dingen in wil zetten. Maar ook dan zijn er best andere oplossingen te bedenken als het nodig is. En het zal inderdaad niet altijd lukken, maar dan ben je er in ieder geval af en toe bij, dat is al wat als je het graag wil, toch?

Liefje91, mausi en sidmick vinden dit leuk.
  7. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Wij hebben eigenlijk nooit (of iig zelden) oppas geregeld als maar 1 van ons de deur uit hoefde. Dat regelden we gewoon onderling. En daarbij was het dan soms kritisch zijn of het al de moeite waard was.
    Ik zou voor een simpele borrel dus geen extra moeite doen. Afscheid van een collega, waar ik nauw mee samenwerkte weer wel. Maar voordeel is wel dat mijn man redelijk flexibel is in zijn werk. Hij kan ook thuis verder werken, e.d. Maar ik kon dat weer helemaal niet, ik stond voor de klas, dus dan kan je je werktijden en dagen niet zomaar aanpassen. Je kan ook niet zomaar een vrije dag opnemen.

Als het bij jou allemaal zo regelmatig speelt, al die borrels en etentjes, dan zou ik kritisch kijken naar welke je wel bij wil zijn en de rest laten varen. Het is even niet anders als je kinderen jong zijn.
    Er komt een moment dat dat makkelijker gaat. Mijn oudste dochters zijn bijna 19 en 17 en zijn nu mijn ‘live in oppassen’ :D Dus met de jongste kunnen we altijd wel wat regelen en zijn we al veel minder gebonden.

mausi vindt dit leuk.
  8. Nora92

Nora92 Fanatiek lid

17 dec 2018
    3.890
    4.900
    113
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Mijn dochtertje gaat 4 dagen per week naar de opvang. (Werk 34 uur) s avonds sport ik zelf graag minimaal 1x per week. Dan haalt Oma haar op en eet ze daar. Daar zou ik in geval van geen familie dichtbij, ook een oppas voor in zetten. Ik ben altijd het weekend en maandag vrij. Die 3 dagen regel ik eigenlijk nooit oppas en gaat ze overal mee heen en doe ik leuke dingen met haar.
    Maar om zelf ook nog een beetje een leven te hebben naast werk en moeder zijn, vind ik het wel belangrijk om ook voor mijzelf te zorgen.

Als je echt wat vaker aan wilt haken, zou ik als ik jou was eens kijken op sitly voor een leuke oppas die af en toe eens in kan springen als je man niet kan. :)

mausi vindt dit leuk.
  9. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Mijn man werkt, heeft hij iets kan hij gaan als hij wil, ik ben toch thuis.
    Ik werk bewust niet, maar als ik ergens heen wil zorgt man dat hij (eerder) thuis is, of de oudste past op tot hij er is. Heel soms kan hij een uurtje bij de buren terecht maar meestal lossen we het thuis gewoon op. Als man en ik samen weg willen past de oudste van 16 op. Jongste weet eigenlijk niet beter dat een van ons drieën er is voor hem, en ik heb voorkeur boven de andere 2 maar hij kijkt niet op of om als ik zeg dat ik weg ben. Hij voelt zich prima veilig zolang zijn vader of zus er dan maar zijn. Zo fijn is dat!:thumup:
    Een vreemde oppas in huis hebben we voor hem nooit gehad, heel af en toe de buurvrouw, misschien 1x per jaar ofzo.
    Enige probleem is soms dat we maar 1 auto hebben, en datis lastig als je jongste op zaterdag 2 uurtjes scouting heeft en je oudste tegelijkertijd weggebracht moet worden naar een evenement in Limburg (wat net niet lukt in die tussentijd).

10. GoldenClown

GoldenClown Niet meer actief

Ideaal zo'n inwonende oppas he:p
    Het gebeurt zelden voor iets groots, af en toe uit eten of een avondje theater, maar zoals in de vakantie even snel een boodschap kunnen doen zonder jongste is zo fijn. Maakt ook niet uit als ze nog slaapt sochtends, hij heeft haar toch niet nodig verder, en als er iets is maakt hij haar wel wakker.
    Eerder konden dat soort dingen gewoon niet bij gebrek aan oppas of familie, fijn dat het nu wel kan. Konden laatst zelfs romantisch samen in de baron, gingen de kinderen samen wat andere attracties doen ondertussen :thumup:

mausi vindt dit leuk.
  11. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.271
    25.742
    113
    Ja echt ideaal! :D
    Alleen jammer dat mijn oudste dochter over een aantal maanden voor een jaar naar het buitenland vertrekt. Dan hebben we nog maar 1 oppas :oops:

GoldenClown vindt dit leuk.
  12. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Ik ben bijvoorbeeld docent, dan kan dat niet. Als operator kan het ook niet. Mijn vriend is zzper maar doet daken. Als je dak openligt wil je niet dat die persoon weggaat om voor zijn kinderen thuis te zijn. Zo kan ik nog wel zat beroepen bedenken….

Syane en mausi vinden dit leuk.
  13. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Nou niet bij veel banen ook niet, als je in een supermarkt of winkel werkt en moet afsluiten bijvoorbeeld. In de zorg als je in diensten werkt of patiënten op afspraak hebt niet, in de bouw lijkt het me ook niet dat je zomaar eerder weg kan, als pakketbezorger niet , genoeg op te noemen waar dat niet kan :p

Liefje91, Syane en mausi vinden dit leuk.
  14. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Precies. Winkels, horeca.. ik snap niet dat iedereen zo verwonderd is over dat ts dr man niet te pas en te onpas een uurtje of 2 eerder weg kan.

Kundera, bluedrake, NiekeKris en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.083
    12.040
    113
    Soms kan het inderdaad niet, soms wil een bedrijf daar niet aan meewerken.

16. tuc

tuc Niet meer actief

Waarschijnlijk omdat hij 2 ochtenden wel later kan komen. Ik denk dat de meesten (net als ik) uit gaan van een kantoorbaan.

17. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    #57 mausi, 21 aug 2022
    Laatst bewerkt: 21 aug 2022
    's Ochtends starten ze met een overdracht /planning. Daar kan hij nog over bijgepraat worden door een collega, wanneer hij later begint, al (en dat snap ik ergens ook wel), is het fijner wanneer iedereen bij deze overdracht aanwezig is. Dan zijn de lijnen korter. De middagen tot 17 uur is hij zelf verantwoordelijk voor het aannemen en inplannen van de storingen en vaak ook ter plekke het werk op te nemen, om te bekijken wat er nodig is. Het gaat hier om storingen als luchtafvoer in bijvoorbeeld OK ruimtes, dus geen werk waarvan je zegt 'ik pak even 2 overuurtjes, maandag zien we wel weer verder'. Wanneer hij een middag verlof neemt, dan moet er dus een vervanger zijn of iemand die buiten kantoortijden de storingen aanneemt eerder beginnen. Dat kan allemaal wel een keertje bij nood, ziekte, tandarts etc. Maar voor mij valt daar geen borrel onder, maar wellicht cijfer ik mezelf daarin inderdaad ook wel eens weg. Toch voelt het voor mij niet goed om die tijd van zijn collega op te eisen voor een borrel. Maar daar is iedereen anders in natuurlijk. De kinderen kunnen wel even alleen thuis blijven, dus er is veel mogelijk. Alleen vervalt hun sporten dan, doordat we buitenaf wonen zijn afstanden vaak iets verder hier. Ik zou ontspannen kunnen genieten van een etentje of borrel, wanneer ik weet dat thuis ook alles doorloopt. Anders hoeft het van mij niet en ben ik er liever zelf gewoon voor de kinderen. Dus daarin geen twijfel of dilemma's. Er knaagt alleen dan soms een schuldgevoel naar mijn werk toe, dat ik 'egoïstisch (of saai) voor mezelf oftewel voor mijn gezin kies'. Vandaar mijn nieuwsgierigheid: hebben jullie in die situaties dan een oppas, die ook vervoer heeft etc. Dus geen 14 jarig oppasmeisje.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  18. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.186
    1.986
    113
    Wij hebben 2 oppasmeisjds uit de buurt die zo af en toe eens een paar uurtjes oppassen. Bijv. als we beiden op de avond weg moeten of een avondje uit gaan oid.
    Als we lange tijd niks gepland hebben, dan plan ik bewust wat in, om het contact met de oppas meisjes warm te houden. En zodat mijn zoontje gewend blijft.
    Hij vindt het altijd een enorm feest als de oppas komt. Die legt hem dan op bed.
    Met hem eten hebben ze nog njet gedaan, maar zou ook kunnen als ik bijv. al wat voor ze klaar zou maken bijv.

Het geeft mij een erg groot gevoel van vrijheid dat ik soms ook gewoon voor 2 o uurtjes een opppas kan benaderen.

mausi vindt dit leuk.
  19. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik gebruik alleen ‘oppas met vervoer’ voor sport als het echt nodig is. Dus voor een wedstrijd of bv. de laatste training voor een wedstrijd. Maar goed, hier geen teamsport of wekelijkse wedstrijden en dus ook weinig werkgerelateerde activiteiten op ‘niet werkdagen’ (ik heb 1,5 reisafstand enkele reis, ik ga dus niet op een vrije dag even heen en weer, voel me daar ook absoluut niet schuldig over).

mausi vindt dit leuk.
  20. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.807
    9.316
    113
    Gelderland
    precies dit.

Hier ook best vaak iets van het werk maar ik ga alleen als het het op een tijd is waarbij het uitkomt. Ik regel er in ieder geval geen oppas voor.

GossipGirlxoxo en mausi vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina