Hoe doen jullie het huishouden met een baby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MommyOwl, 9 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Het scheelt heel erg hoe oud je baby is, en hoe ze slapen. Toen mijn dochter nog heel klein was, had ze moeite met liggend slapen. Dus dan ging ze in de draagdoek en dan ging ik met haar de hond uitlaten. Rond zes maanden lukte het slapen beter en dan kreeg ik ook iets meer gedaan. Was wel altijd doodmoe aan het einde van de dag en lag vaak al om 20.00 uur te slapen. Nu ze ouder is, is het zoveel makkelijker geworden. Ze "helpt" me zelfs met het huishouden, roept enthousiast: we moeten aan de slag mama, en zingt vrolijke liedjes. Dan heb je er wel lol in. Maar dweilen en badkamer schoonmaken doe ik als ze slaapt. Ik zou zeggen laat je perfectionisme varen tijdens de baby-tijd, het komt wel weer als ze groter worden.

Wat je misschien wel kan helpen is om dingen slimmer te combineren en van tevoren op te schrijven wat je voor elkaar wil hebben op een dag. Als je duidelijke doelen hebt, dan lukt het vaak ook beter om die te bereiken.

Je lijkt ook heel veel tijd kwijt te zijn aan de was, komt dat omdat je alles strijkt? Misschien bekijken of er ook dingen zijn die niet gestreken hoeven worden zodat je meer tijd hebt voor andere klusjes.

Ook zou ik of 's avonds douchen en de kleine gelijk meenemen, of 's ochtends veel korter douchen. Toen mijn dochter nog zo klein was kon ik in 5 minuten douchen en aangekleed zijn. In het weekend ging ik dan lekker uitgebreid douchen als dochterlief bij papa was. Nu ga ik vaak s' avonds douchen en neem ik mijn dochter mee.

Ook zou je het uitstapje kunnen combineren met boodschappen doen, en misschien iets eerder gaan zodat ze pas slaapt tegen de tijd dat je thuis bent. Je kunt haar dan nog even in de kinderwagen laten slapen terwijl je zelf wat dingen kunt opruimen. Alhoewel, ze zal al wel te groot zijn voor de kinderwagenbak? Misschien dan gewoon zorgen dat je op tijd terug bent zodat ze haar slaapje thuis kan doen en jij die tijd aan het huishouden kan besteden.

Hou vol, het wordt makkelijker!

2. Onje

Onje Niet meer actief

Baby in de box, wipper of op een speelkleed.
    Wanneer? Gewoon de hele dag door/wanneer ik zin heb en nee niet tijdens slaapjes want dan wou ook ik mijn rust ;)
    Soms zullen ze ff moeten huilen het is niet anders. Ik ben geen type moeder dat de hele dag door haar kinderen vermaakt.

3. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ghehe ja herkenbaar :D

4. Amaranthas

Amaranthas Fanatiek lid

29 nov 2013
    3.534
    3.869
    113

+1
    Ik sta hier ook helemaal achter en achter de mening van Tuc.

Gezien de situatie hier persoonlijk zou ik m'n ogen uit mijn kop schamen als mijn man thuis kwam en dan ook nog eens van alles in huis kon doen omdat ik relaxtijd wil met onze zoon en that's it.
    Mijn man doet zeer zwaar lichamelijk werk en is dus doodop als hij thuiskomt. Daarbij heb je een hele dag om je boeltje te doen en als het bijgehouden wordt is het allemaal toch niet zo moeilijk. Niemand die zegt dat je dan de benen onder je lijf vandaan moet rennen maar er is altijd wel een gaatje te vinden in je dag om huishoudelijk werk te doen. Zo zie ik het gewoon, ieder zijn ding.
    Maarja ik zal dan wel een ouwe stempel mening hebben, mijn oma had 6 jongens achter elkaar en was zwanger van nr 6 toen haar man overleed. Die heeft als alleenstaande mama haar 6 jongens opgevoed EN een huishouden. Ze moet dan ook altijd een beetje grinniken wanneer ze een moeder van bv 2 kids hoort mopperen dat die het zo zwaar hebben tegenwoordig. En ja, ik kan me in haar idee wel vinden, maar zo denk ik erover.
    Ieder zijn of haar mening.

5. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Hier is de enige mogelijkheid om huishouden beneden te doen als ze in de middag op bed ligt. Kleine dingen doe ik met haar erbij en ze heeft sindskort een eigen schoonmaakset, dus ze doet 'helpen'. Boven kan ik alleen doen als haar vader thuis is of als ze even bij oma is. Met koken mag ze tv kijken zodat ik even de tijd heb om mijn ding te doen. Ik doe elke dag stofzuigen, dweilen en de meubels af ivm met de honden, dus redelijk schoon en dan heb ik meer tijd voor grotere klusjes in huis. Ik kan niks opzij zetten ivm fysiek, dus dat doet mijn man in het weekend

6. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Een paar zeer bruikbare tips hier gekregen en naar aanleiding daarvan hebben mijn man en ik gister om de tafel gezeten en een plannetje gemaakt om het huishouden beter te kunnen combineren met onze manier van leven. We zijn tevreden hierover en hij en ik gaan eraan werken om ons doel te behalen. Voor mij heeft dit topic zijn nut bewezen. :)

Tot slot kies ik er voor om geen energie te steken in het reageren op sommige zeer negatieve reacties hier. Ik ben blij met de leden die hebben gereageerd met opbouwende kritiek en zelfs hier en daar nog konden aangeven wat ik wél goed doe, dank daarvoor. De rest laat ik langs me heen waaien, ik ben daar niet van gediend om zo behandeld te worden.

P.S. En om het een en ander nog even toe te lichten:
    Nee ik heb niet zo veel was, zoals ik al aangaf is hier elke dag anders en dan zijn natuurlijk de klusjes ook elke dag anders. Toevallig pakte ik voor mijn aangegeven schema gewoon even afgelopen woensdag en ja, toen had ik toevallig een wasdag. Misschien had ik dat even wat duidelijker moeten aangeven, excuses. :)
    Natuurlijk kan ikzelf in 10min mijn eten op hebben. Maar mijn dochter doet er nou eenmaal langer over. Wij leren haar zelfstandig te eten en voeren haar niet. Dat heeft tijd nodig om onder de knie te krijgen en die tijd geef ik haar dan ook. En ik moet er bij blijven, met mijn volledige aandacht, omdat zij stukjes te eten krijgt (Rapley) en ik moet blijven opletten dat dit goed gaat.
    Op het moment werk ik niet en mijn man doet fysiek zwaar werk. We zijn niet ontevreden over het huishouden, maar vinden beide dat het hier en daar wel wat beter kan.
    Ik behandel mijn kind zoals ikzelf behandeld zou willen worden. Ik zou me doodongelukkig gaan voelen als een geliefd persoon, die (op dat moment) mijn hele wereld is en waar ik volledig van afhankelijk ben, mij zou gaan negeren en vindt dat ik maar even moet wachten als ik eenzaam ben of mij verveel. Ik zou diegene dan al snel niet meer volledig vertrouwen. Ik leer mijn kind heus wel om op haar beurt te wachten, maar niet al met 6 maanden. Daar vind ik haar te jong voor. In de tussentijd werken we geduldig en in haar eigen tempo aan het alleen kunnen spelen. Maar dat is mijn mening en mijn manier van opvoeden, en zo heeft iemand anders een andere manier van opvoeden; ieder zo zijn ding en het een is niet beter dan het ander.
    Mijn man weet dat ik mijn best doe en vraagt niet meer dan dat. Andersom geldt hetzelfde. Hij is overigens gelukkiger met een rustig en tevreden kindje en een vrolijke vrouw die 's avonds nog energie over heeft om aan hem te besteden, dan een stofvrije kast. Ons gezinsleven is voor ons belangrijker dan een brandschoon huis.

7. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Mmm, ben het hier niet helemaal mee eens hoor. Ik ben na een dag keihard werken op mijn werk soms minder moe dan een hele dag met de kleine man. In het laatste geval denk ik wel: wat heb ik nou de hele dag gedaam waar ik zou moe van kan zijn??? ;)

Je hoort het mensen op werk weleens zeggen: op werk rust je uit :D.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Als dat je instelling is ts, dan zal er weinig veranderen toch. Maakt ook niet uit, als je er zelf tevreden mee bent.

En wat betreft doodongelukkige baby's en baby's die hun moeder niet meer vertrouwen omdat ze even moeten wachten, denk dat dat wel mee zal vallen hoor. Kinderen met broertjes en zusjes moeten natuurlijk ook gewoon eens wachten.

9. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Laten we eerlijk zijn, kleine kinderen zijn gewoon veel werk.
    Noemen ze dit geen tropenjaren???

Ik vind zorgen voor dochterlief ook regelmatig zwaarder dan mijn superdrukke stressbaan vroeger hoor. Gewoon omdat ik thuis degene ben die steeds klaar moet staan, zonder dat ik daar complimenten of een bonus voor krijg ;).
    Op werk kon ik nog 's wat delegeren, er waren behulpzame collega's , leuke uitjes, en je had recht op lunch en rustig koffiedrinken enzo.

Vind dat sommigen hier dus wel een beetje simpel doen over het huishouden. Die hebben zeker geen overhemden te strijken. Of ze zijn allemaal superhandig en snel...

10. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    @uuz, ik denk dat het meer een soort handigheid is wat je met de tijd wel leert.

Ik ben niet super snel ofzo maar wel efficient. Geen dingen uitstellen, tijdens het koken zoveel mogelijk opruimen zodat dat weer scheelt na de maaltijd, altijd bijk het naar boven lopen iets meenemen, tijdens het douchen de badkamer even snel schoonmaken, kleding klaarleggen voor de volgende ochtend, bij het opstaan direct de wasmachine aan enz enz.

Mijn zus heeft (nog) geen kinderen en ik heb er ondertussen 4. Wanneer ze hier logeert vind ik haar ook ontzettend traag en zij ons ritme denk ik een beetje irritant haha, maar dat is ook met de jaren gekomen.

11. tuc

tuc Niet meer actief

nou idd dan moet mijn jongste wel een ongelukkig kind zijn....en met de jouwe komt het dan helemaal niet meer goed:D

12. Moppiemuis

Moppiemuis Fanatiek lid

6 okt 2014
    1.996
    232
    63
    Ergens in het midden
    Ik doe het huishouden als ze wakker is, als ze slaapt moet ik ook plat (vanwege ziekte)
    Dus ze is aan het spelen, of zit in de box, als ik boven bezig doet speelt ze even alleen in haar kamer. Kan niks kwaad daar.
    Of de deur staat open en ze kruipt achter me aan.
    Als ik de was even in de droger moet gooien of ophangen laat ik haar beneden eventjes alleen of in de box.
    Dat kan nog, geen idee hoe lang, maar tot nu toe nog nooit een probleem mee gehad.

O en als ik gewoon zin heb om een uur of langer met mijn dochter te spelen dan doe ik dat, en als ik dan dingen niet kan doen in huis is dat pech, morgen weer een dag.
    Maar ik loop niet de hele dag achter haar aan en ze moet toch gewoon leren zichzelf te vermaken. Dat gaat de ene dag beter dan de andere 😊

13. roxannekuh

roxannekuh Niet meer actief

Ik leg haar altijd in de box te slapen/spelen. Maar ze is bijna 3 maand dus slaapt nog veel of kijkt rond. Als ze rustig is kan ik meestal wel vanalles doen. Meestal lukt elke dag wel vanalles te doen als ze slaapt. en anders doen ik en mijn vriend het weekend samen vanalles wat nog moet. maar mijn dochter is heel rustig heb ik verder geen last van, huilt alleen als ze honger heeft dus kan meestal wel veel doen!

14. MamR

MamR Actief lid

10 sep 2014
    207
    0
    16
    Adm. Medewerker Mondriaan
    Naaldwijk
    Mijn zoon is bang voor de stofzuiger dus neem ik hem mee elke kamer in en laat ik zien wat ik allemaal aan het doen ben. Vaak dans en zing ik erbij en dan vind hij hwt best wel leuk worden. Als hij slaapt hang ik de was op omdat ik dat op zolder doe :)

15. CestMoi

CestMoi Actief lid

6 jul 2014
    225
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijj zoontje slaapt smiddags nog 1,5-2 uur. In die tijd kan ik het hele huis schoonmaken en de strijk wegwerken. Rond 17 uur gaat hij weer een uurtje slapen. Ik kan dan dus mooi koken. Ik doe altijd alles alleen vanwege de fulltime baan van manlief maar ik red het prima.

Ik werk 2 dagen en heb af en toe klussen van mijn werk thuis te doen. Als dat moet gebeuren, maak ik mijn huis minder lang schoon zodat ik tijd heb op te werken. Of ik werk als zoonlief wakker is en lekker aan het spelen is.

De badkamer doe ik 1 a 2 keer in de week. Zoonlief gaat in bad en ik maak schoon. Stofzuigen doe ik s avonds als manlief thuis is, daar zoonlief bang is voor de stofzuiger. Eten doe ik tegelijkertijd met mijn zoontje en wat hierboven ook al gezegd is, direct altijd alles opruimen.

Ik moet wel zeggen dat ik in het begin heel erg naar een ritme moest zoeken. Zoonlief sliep onregelmatig, ik kolfde en had soms echt het gevoel over te lopen. Maar sinds hij een half jaar is gaat het eigenlijk prima. Heb nu ook echt nog genoeg tijd om lekker op de bank te zitten met mijn laptop of mobiel.

16. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #136 merah, 13 jan 2015
    Laatst bewerkt: 13 jan 2015
    Je hebt pas 1 kind van 6 maanden toch?
    Misschien ben je een extreem grote poetser, maar ook met drie kinderen in de leeftijd van 0-3 jaar krijg ik het huishouden prima gedaan. Of werk je fulltime?
    Ik drie dagen in de week.
    Ben ik vrij dan doe ik huishouden als de jingste slaapt. De andere twee spelen daar waar ik bezig ben. Dus maak ik boven schoon, dan spelen zij op de slaapkamer. Moet de tuin gedaan, dan spelen ze buiten.
    Als je een beetje plant heb je ook geen dagtaak aan het huishouden toch, zeker niet met 1 kindje.
    Toilet op badkamer doe ik bv als de oudste twee in bad zitten. Soms een beetje creatief zijn ;)
    Boodschappen gaan ze allemaal mee. 1 keer per week grote boodschappen. Dan neem ik er maar 1 of twee mee.
    Krijg altijd complimenten dat het hier zo spik en span is, dus het kan echt. S avonds doe ik eigenlijk nooit meer iets. Dat is tijd voor mezelf
    Alleen koken vind ik lastig. Het is altijd juist dan dat de kinderen gaan klieren en aan mn kuiten gaan hangen ;)

17. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.473
    4.924
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #137 merah, 13 jan 2015
    Laatst bewerkt: 13 jan 2015
    Als tip: ik las dat je kindje zich niet lang zelf kan vermaken. Dit hier ook (gehad). Ik probeer de ruimte/verdieping waar ik bezig ben steeds af te wisselen. Dus als de benedenverdieping is gezogen, de kids mee naar boven en daar iets gaan doen. De was kun je ook goed samen doen. Je kindje is nog eat klein, maar geef haar wat vaatdoekjes oid en speel kiekeboe, terwijl jij de rest opvouwt.
    Smeer brood aan tafel, waar zij ook zit, dan kun je ondertussen ook een spelletje doen.
    Douchen, aankleden, opmaken ed doen voordat je je kindje uit bed haalt.
    Je dagschema is wat hap-snap. Voor mij te rommelig. Combineer dingen en je creeert meer rust. Ook voor je kindje.
    Verder kun je je je kindje misschien gaan dragen. Hier veel gedaan met de oudste ivm reflux. Dan heb je je handen vrij en kun je poetsen wat je wilt.
    Hetzelfde doe ik nu met de jongste. Helaas huilt hij veel...

18. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Oh, ik herken mezelf veel meer in TS dan in de spik-en-span dames. Maar ik zit er niet mee. Mijn prioriteiten liggen nu éénmaal zo.

Het eerste half jaar met mijn oudste was ik blij als we beiden voor de middag gewassen en gekleed waren (lukte ongeveer de helft van de weekdagen). Ik gaf borst en zij had verborgen reflux (20 voedingen was eerder gemiddeld), was heel snel overprikkeld en vond zelden elders rust dan gedragen of aan de borst. Gek genoeg beterde het ietsje qua huishouden toen ik weer ging werken (4 dagen in de week). Ik rustte echt uit op mijn werk.

Sinds de tweede is het nooit meer zo "erg" geworden. En ook nu met drie kinderen gaat het prima. Ik vind meer kinderen echt stukken makkelijker dan één kind. Ze houden mekaar bezig, helpen op hun manier mee, draaien vlot mee in de routine...

19. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ts je kan toch en het huishouden doen en je kind vermaken?
    Ik heb stroop aan m'n kont. Mijn kind is het liefste de hele dag in mijn buurt. Prima! Maar er moet wel het een en ander gebeuren. Dus toen ze klein was sleepte ik haar van ruimte naar ruimte, klusje naar klusje. En nu laat ik haar vaak helpen of ze speelt in mijn buurt.
    Als ze vraagt wil je me helpen of wil je spelen dan moet ze soms even wachten. Wat ik haar uitleg.
    Een kindje van 6 maanden voelt zich echt niet in de steek gelaten omdat jij een was op gaat hangen hoor. Neem het mee en hang de was op. Ja en soms moeten ze even wachten. Dat is niet in de steek laten.. Ik heb maar 2 paar handen jammer dan.

Mijn man werkt ik ben thuis. Ik zou me ook echt niet fijn voelen als hij naast zijn werk (50 uur +) nog moet huishouden. Tuurlijk helpt hij wel met kleine dingen en doet de klusjes die ik niet kan. Maar ik heb liever dat hij ook zijn kostbare tijd aan zijn kinderen kan besteden. Zeker gezien ik de hele dag/week heb om het huis op orde te hebben volgens onze eigen standaarden.
    Als hij thuis komt is hij dus ook met zijn kind bezig. Niet met stofzuigen, dweilen of bv de was. Hij doet haar in bad en brengt haar naar bed. Dit stukje quality time met zijn kind is hem heilig. Ik heb dat overdag al gehad. Dus ik ruim de "bende" op en zorg als hij beneden komt dat we tijd samen hebben.
    Maar ik ben een beetje ouderwets hierin geloof ik.

20. LiLaa

LiLaa VIP lid

9 feb 2011
    6.120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Ik doe gewoon wanneer ik wil en dat is dan meestal in de ochtend. Heb héle makkelijke baby die haast nooit huilt, en hij speelt heel graag zijn box, of zit lekker in zijn Nuna Leaf dus huishouden is hier geen probleem.

Deel Deze Pagina