Hoe doen jullie het huishouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kim11, 20 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Reintje85

Reintje85 Bekend lid

28 jun 2009
    981
    0
    16
    Ik heb er zo'n hekel aan... het huishouden... Ik schaam me diep maar doe ook vrijwel niets... Neem het me elke dag voor maar lukt niet!

Mijn moeder past hier 2 dagen in de week op en doet dan mijn hele huis, inclusief was, strijkwerk en tuin. Ik werk 3 dagen en op de dagen dat ik vrij ben, als nu, ben ik voornamelijk met de kleine bezig. En als ze dan slaapt, zoals nu, ga ik zitten internetten ofzo...erg he!

Het enige wat ik doe is: Ik zorg dat het er netjes uitziet, dus opruimen, vaat wegwerken, kattenbak schoonhouden, ik stofzuig wel elke dag even, ik zorg dat de kamer van de kleine stofvrij is, keuken schoonmaken en ik draai nog zo'n 3 wasmachines per week incl. nazorg. En zorg ook voor het avondeten als mijn moeder er niet is. En de bijbehorende boodschappen. O ja en het toilet houd ik ook bij.

Nou doe je toch nog meer als je denkt!:cool:

2. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.111
    1.798
    113
    Kraamverzorgende
    Stofzuigen; Iedere dag na het eten en soms zelfs 2 keer per dag :)
    Stoffen; Dagelijks en soms om de dag
    Dweilen; 1 keer per week maar wel iedere dag met de natte swiffer!
    Afwassen; Elke avond na eten
    Wassen; Dagelijks
    Strijken; Om de dag
    Ramen lappen; 1 keer per maand
    Wc; Elke dag een doekje erover en 2 keer per week uitgebreid (fonteintje, tegeltjes, dweilen, binnen en buitenkant pot, plakje stoffen, etc)
    Badkamer; 1 keer per week uitgebreid
    Kattenbak verschonen; 2 keer per week (wel elke dag uitscheppen)
    Slaapkamer; 1 x per week bedden verschonen (zomers 2 x per week), stofzuigen ed gelijk met de rest van het huis.
    Koelkast schoonmaken; 1 keer per week doekje erdoor
    Deuren en keukenkastjes afnemen; elke week
    Alle overige klusjes; Tussendoor!

Als ik het zo opschrijf lijkt het veel maar dat valt reuze mee. We wonen gelijkvloers en ben per dag max 2 uur bezig. Doe het wanneer zoonlief slaapt.

3. fiona1987

fiona1987 Fanatiek lid

16 mrt 2009
    1.074
    0
    0
    renkum
    ik doe hier elke dag als de kleine op bed ligt savonds opruimen,stoffen,zuigen,dweilen,afwassen.strijken doe ik 2 xper week en wassen 4 keer per week.

4. brabbel1988

brabbel1988 VIP lid

8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Elena, ff jou lijst gepikt. ;) :)
    Wij zijn maar met zn 2en, man werkt 45-50 uur, en ik 20 uur.

Stofzuigen: Om de dag, en altijd voordat er visite komt. (Bijvoorbeeeld met ukkies die kruipen is dat wel zo fris ff n keer extra)
    1 keer per week ook alle banken en tafels van de kant, en alle plinten mee zuigen.
    Stoffen: Alles 1 keer per week goed met natte doek, en nadrogen.
    Dweilen; 1 keer per week. (Ik heb alles vloerbedekking, en alleen mijn keuken moet ik dweilen)
    Afwassen: Elke dag 1 keer de vaatwasser aan (soms 2 keer)
    Wassen: In totaal 4-6 wassen in de week, houd ik gewoon goed bij.
    Elke maandag zijn alle manden leeg, gewassen, gevouwen en in de kasten gelegd.
    Strijken: Zo min mogelijk, hang alles op, waardoor t 9 vd 10 keer al netjes rechttrek op t lijntje.
    Ramen lappen: Te weinig. :)
    Wc: Elke dag een doekje erover en 2 keer per week uitgebreid (fonteintje, tegeltjes, dweilen, binnen en buitenkant pot.)
    Badkamer: 1 keer per week uitgebreid, heel soms sla ik deze over, en dan doe ik t met de franse slag savonds als ik onder de douche uitkom.
    Slaapkamer: 1 x per week bedden verschonen (zomers 2 x per week), stofzuigen ed gelijk met de rest van het huis.
    Koelkast schoonmaken: Elke keer als ik boodschappen in of uitruim, dan pak ik ff n leeg plankje, en doe m snel met n sopje af, 1 keer per maand echt grondig.
    Keukentafel, en salontafel: Keukentafel elke dag n doekje na de tafel afgeruimd te hebben savonds, en de salontafel is van glas, die doe ik om de dag, en net voordat er visite komt.
    Daar zie je werkelijk elk stofje op te liggen (irritatie puntje)

5. The girls

The girls Lid

22 jun 2011
    50
    0
    0
    Brabant
    hier wordt meerdere keren per dag beneden gestofzuigd (meestal 2x of 3x na het eten, door de kids), ik verschoon op woensdag de bedden en doe de plantjes. Als ik vrij ben en de kids zitten op de opvang kan ik mooi hun kamer onderhanden nemen, dat ben ik dus vandaag aan het doen. Wasmaschine draait hier ook iedere dag en vaatwasser ook (soms meerdere keren per dag), de wc doen we ong. 3x per week (maar nu met een kind dat net zinderlijk is soms meerdere keren per dag), stoffen proberen we 1x per week, strijken meestal 2x per week, badkamer 1x per week, koelkast 1x per maand (tenzij vies meteen), de eettafel wordt minimaal 3x per dag afgedaan, salontafel om de dag meestal (wit dus ziet er alles op). De ramen lappen doen we veel te weinig, moeten we vaker doen.

Groetjes,
    The girls

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Valt mee? 2 uur per dag? Wow, ik vind dat echt heel veel.

7. Kimi1

Kimi1 Fanatiek lid

17 apr 2010
    1.946
    54
    48
    Hier is 't ook altijd netjes, kan niet tegen puin en rommel..

8. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    ik ben aan het afkicken haha want ik werkte met een lijstje wat ik graag gedaan wou hebben of echt moest doen...en als dat in mijn hoofd zit moet het ook echt!
    Nu heb ik geen lijstjes meer en laat ik soms wat dingen liggen maar nog is het lastig... ik stofzuig 1 a 2 keer per dag, stof elke dag, naja mocht ik tijd hebben neem ik elke keer wat groots mee. ene keer is dat de ramen en de andere keer is dat de kastjes van binnen etc...

9. Kim11

Kim11 VIP lid

23 mrt 2011
    5.960
    178
    63
    :O Laat jij je kinderen op de opvang zitten terwijl je vrij bent? Dat begrijp ik zo 1 2 3 niet.

10. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.111
    1.798
    113
    Kraamverzorgende
    Dat is max he ;) Ik weet niet beter, vind het zelf ook niet erg om te doen. Vind het lekker om daarna met een kop koffie/thee in mijn heerlijke gepoetste huiskamer te zitten :)

11. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

hahahaha, ik ook, dat besteed ik er per week ongeveer aan:D

12. mamv1

mamv1 Niet meer actief

Ik heb hier ook geen schema, ik stofzuig en dweil elke dag (2 honden&3 katten) De boxer verhaart momenteel heel erg...
    En elke dag probeer ik te afwassen, en daarna pak ik een schoon sopje, haal ik gelijk een doekje over de tafels, en vensterbanken enz.
    En ik doe de kattenbakken elke dag!

13. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Wij wonen in een flat met manlief (werkt fulltime), dochter en ik (werk 24 uur). Verder hebben wij 2 katten en een hond, daardoor vind ik dat ik iedere dag moet zuigen en dweilen ivm haren enzo.
    Mijn man en ik werken allebei onregelmatig en wisselen elkaar zoveel mogelijk af, ivm opvang van Thirza.
    Het huishouden doen we samen (als ik vrij ben doe ik het natuurlijk).
    Even een lijstje gecopieerd;)

Stofzuigen: Iedere dag de huiskamer, de hal en de keuken. 1x per week haal ik alles opzij.
    Stoffen: 1x per week met een vochtig doekje.
    Dweilen; Iedere dag de huiskamer, de hal en de keuken. 1x per week haal ik alles opzij.
    Afwassen: Elke dag 2x na de lunch en na het avondeten
    Wassen: Meestal om de dag, hangt er vanaf hoeveel er ligt.
    Strijken: Zo min mogelijk, hang alles op, waardoor t 9 vd 10 keer al netjes rechttrek op t lijntje.
    Ramen lappen: Te weinig. :)
    Wc: 2x per week helemaal incl dweilen
    Badkamer: 1x per week
    Keuken: 1x per week helemaal soppen.
    Slaapkamer: 1x per week bedden verschonen, stofzuigen en dweilen
    Kattenbak: 1x per week helemaal uitsoppen, verder schep ik iedere dag de viezigheid eruit.
    Eettafel en salontafel: iedere dag na het avondeten en als het vies is vaker.
    Overige klusjes: kijk ik wanneer het nodig is

14. Dreamer

Dreamer VIP lid

17 mrt 2011
    6.158
    33
    48
    Hier ook net hoe het uitkomt..
    Donderdag is mn vrije vaste dag dus dan doe ik sowieso alles in 1 keer.. Dwz stofzuigen (dweilen indien nodig), kattenkamer weer cleanen, bed afhalen, toilet schoonmaken, wassen.

Verder gaat alles tussendoor natuurlijk gewoon door.. Meestal wordt er eens in de twee dgn een was gedraaid (heb ik precies een trommel vol :p ) en om de dag sowieso stofzuigen.. Badkamer wordt hier meegenomen met de andere dagelijkse dingen, maar wel net hoe het uitkomt..

Kortom, leven volgens een planning oid doen we hier niet.. Het komt zoals het komt ;)

15. toerist18

toerist18 VIP lid

23 okt 2005
    8.317
    1
    0
    ik maak babymutsjes met naam
    Nederland
    Gewoon elke dag wat doen.
    Ik maak ook wel een lijstje, als ik bang ben dat ik iets vergeet.

16. firstone

firstone Bekend lid

27 apr 2009
    664
    0
    0
    Drenthe
    Tja, wij hebben een schoonmaakster. Alleen wil dat niet zeggen dat ik helemaal niks doe, alleen de grote/vieze dingen worden door haar 1 keer in de 2 week goed gedaan. Het is voor mij makkelijk om alles bij te houden.
    Heb sinds kort een kruimeldief gekocht om de plek rond de stoel van ons ventje een beetje te kunnen bijhouden, want daar ligt de meeste troep.
    Maar een schoonmaakster is, na even wennen, echt een aanrader!

17. Nissy2

Nissy2 Actief lid

2 jul 2009
    142
    0
    0
    De keuken is altijd schoon.
    Na het koken halen we er altijd een doekje over en stoppen de vuile vaat gelijk in de vaatwasser.
    De huiskamer is altijd een chaos, schoon, maar wel rommelig.
    1 keer in de week, als ik vrij ben, ruim ik het op en ziet het er weer voor een paar uur netjes uit.

De badkamer doe ik ook 1 keer in de week.
    Ik haal alles uit de badkamer (gelukkig staat de wasmachine er niet) en dan spuit ik de wanden in met mister muscle en gooi een sopje met verschillende producten over de vloer. Even laten inwerken, poetsen en opdweilen/afspoelen.

De wc krijgt 1 keer in de week dezelfde behandeling.
    Elke dag halen we een allesreinigerdoekje over de wc bril en een paar keer per week doe ik er chloor in... ookal ziet de wc er nooit vies uit... vind het toch een frisser idee als ik de chloor erin gooi.

18. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113

ja wil ik ook wel.

Ik ben alleen thuisblijfmoeder. Ik weet niet of het dan een beetje overbodige luxe is :D

19. MissyZuilen

MissyZuilen VIP lid

14 mei 2007
    9.519
    1
    36
    Vrouw
    Office Manager
    Nieuw-Engeland, Utrecht
    Hmm.. ik val misschien onder de categorie "niet zo heeeeeeel erg schoon".
    Ik doe 3 x per week stofzuigen (hebben geen huisdieren), maar wel elke dag met me swiffer.
    Afwassen, gewoon als er iets staat.
    Wassen, gewoon wanneer ik een trommeltje vol heb denk wel 4 x per week sowieso.
    Elke week het beddengoed..
    De wc doen we elke dag met doekje en chloor 4 x in de week.
    Ramen.. hmmm.. misschien 4 x per jaar? :)
    En de badkamer en keuken doe ik wanneer ik eraan denk haha.. Het gebeurt elke week met de normale schoonmaakronde, maar echt grondig dus 1 x in de maand ofzo. Echt met bleek en douchegordijn in de was etc.

En daar houdt het dan wel mee op, we leven in een flat met 2 slaapkamers dus er is niet oneindig veel schoon te maken. :)
    Je moet ook nog genieten van je huis ipv alleen maar poetsen toch.

20. Snoekems

Snoekems Bekend lid

18 jan 2009
    703
    2
    0
    Brabant
    ook hier het geluk dat we sinds kort een schoonmaakster hebben! Zij komt eens in de 2 weken een paar uurtjes en doet dan de grote dingen. (alles afstoffen, stofzuigen en dweilen boven en beneden, badkamer, keuken en wc beneden). Tussendoor doe ik wat nodig is. Extra stofzuigen, een keertje een doekje door de keuken en de wc's uiteraard ook!

Heerlijk hoor, een schoonmaakster: kan ik op mijn vrije dag ook lekker andere dingen doen dan schoonmaken!

Deel Deze Pagina