Tafelmanieren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mmm, 12 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Ik vraag me af hoe jullie dat doen tijdens het eten. Ons mannetje van 2,5 is altijd al eerder klaar dan wij met eten en wil dan weer gaan spelen. Eigenlijk willen we dat hij blijft zitten. Het wordt een lekkere chaos anders over een paar jaar als de baby ook groter is en ze allebei hun eigen gang gaan. Hoe houden we de boel in het gareel?

Wat zijn jullie regels aan tafel? Het gaat me dus niet om bord leegeten, maar om blijven zitten (of niet). Ben benieuwd!

2. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik heb van de week gelezen dat met name jongetjes moeite kunnen hebben om stil te zitten aan tafel. En volgens de desbetreffende psycholoog kun je dat ook niet van ze verlangen. Zij gaf als tip om ze bijvoorbeeld te vragen de zout even uit de keuken te pakken.

Zijn jullie lange tafelaars? In dat geval zou ik je kind wel gunnen eerder van tafel te mogen. Maar als jullie in principe vrij vlot eten, dan kan hij best even wachten. In ieder geval werkt afleiden denk ik wel het beste.

Wij hebben er tot dusver niet zo'n last van omdat we vaak tegelijkertijd met ons zoontje klaar zijn ;)

3. Sisa

Sisa VIP lid

13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Hier heel simpel. Charlotte blijft aan tafel zitten totdat wij ook klaar zijn met eten. Ze is eerder klaar met eten dan wij en mag wel aan tafel spelen als ze klaar is, maar ze blijft in haar stoel zitten. Als wij een toetje eten en zij wil er geen (vaak heeft ze daar geen honger meer voor) dan mag ze van tafel en hoeft ze niet te blijven zitten.
    Het gaat hier ook heel erg goed, zo gaan we ook heel vaak uiteten met haar, ze blijft fijn in haar stoeltje zitten en wij kunnen op ons gemak eten. Een hoofdgerecht en dessert kan altijd, geen 3-4 gangen, dat duurt te lang en dat vinden wij ook.
    En trouwens, als ze uit haar stoel gaat als wij nog aan tafel zitten, dan wil ze er zelf meestal weer in want ze vindt het volgens mij niet gezellig alleen op de grond haha.

4. Yukl

Yukl Niet meer actief

Kun je deze vraag trouwens niet beter stellen bij 'peuter & kleuter'? Aangezien je zoontje al 2,5 is?

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn jochie moet ook gewoon blijven zitten. Tenminste normaal. Als we wat langer eten, dan mag hij wel van tafel na zo'n 20 minuten.

Maar ons jochie weet ook dat hij geen toetje krijgt als hij van tafel gaat. En aangezien dat zijn favoriete deel van de maaltijd is, blijft hij wel zitten.

Ik hoor soms dat mensen een kookwekker zetten. Dus ze moeten dan 15 of 20 minuten blijven zitten. En daarna mogen ze van tafel.
    Of dat ze de kindjes de keuze geven om, of aan tafel, of op de gang te zitten tijdens het eten. (niet mijn keus, maar misschien voor jou?)

6. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Als ze van tafel wil, moet ze dat eerst vragen. We willen niet dat ze zomaar van haar stoel klimt om lekker te gaan spelen.
    Als ze bijna klaar zijn en het is tijd voor het toetje, moet ze gewoon nog maar even wachten en anders mag ze tussendoor nog wel even spelen. Vind ik niet zo'n probleem hoor, zolang ze maar wel vraagt of het mag. Ons dochtertje is ruim 2,5 nu.

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Tijdens normale maaltijden (dus niet uitgebreid natafelen ed) moet zij aan tafel blijven zitten tot iedereen klaar is. Mijn dochter is ruim 1,5. Ze mag eventueel wel een boekje aan tafel lezen oid

Deel Deze Pagina