Alle grote kindjes verlaten babygroep. Ik baal zo!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door humptydumpty, 19 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik hoorde vanochtend toevallig dat de twee andere grote dreumessen die bij mn dochter op de babygroep zitten weggaan. Eentje gaat er verhuizen en de ander gaat een wereldreis van een paar maanden maken en komt pas terug wanneer hij oud genoeg is voor de peutergroep. Mn dochter is nu bijna 17 mnd en straks is de op één na oudste baby 7 mnd. Ik baal hier echt van. Ze vindt de opvang altijd heel erg leuk, maar volgens mij komt dit mede door de andere dreumessen, waarmee ze kan "spelen". Ik ben bang dat ze het straks minder leuk gaat vinden (en ze gaat 4 dagen). Ze is ook nog niet oud genoeg voor de peuter groep. Ze is motorisch sterk en kan veel, maar praat nog heel erg slecht.

Heeft iemand hier ervaring met een het hebben van de enige oudere dreumes op een groep?

2. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.786
    7.374
    113
    Hebben ze geen verticale groep(en)? Bij mijn dochter een paar jaar geleden heb ik bewust gekozen voor een verticale groep. Zij ging er pas met bijna 2 heen. Onze jongste gaat binnenkort voor het eerst en ik heb ook een verticale groep als voorkeur opgegeven. Hij heeft thuis ook een broer en zus rondlopen, en hij is best een beetje ruw, een echte knul ;) dus lijkt me een groep met alleen baby's ook niet alles voor hem.
    Misschien zou je dan kunnen switchen van groep?

3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.876
    113
    Ik zou inderdaad kijken of er een andere groep is waar meer kindjes van haar leeftijd zitten. Of misschien kan ze anders wel een paar keer een tijdje (uurtje of paar uurtjes of wat dan ook) bij de peutergroep spelen om het leuk te houden?

(Hier zitten ze ook op een KDV met verticale groepen, dus geen ervaring mee...wel aan het eind, vanaf drie jaar, dat ze dan een jaar lang veruit de oudsten zijn.)

4. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.797
    497
    83
    Dat is balen voor je dochter ja! :( Waar ik werkte, hadden we een dreumesgroep, voor kinderen vanaf 1.5 of als er gemerkt werd dat kinderen er echt eerder aan toe waren om van de babygroep af te gaan. Als er te weinig uitdaging was, kinderen al goed konden lopen/praten en dergelijke. Maar deze groep werd op de rustige dagen ook gerust gecombineerd met de peutergroep.

Is dat geen mogelijkheid op het kdv waar je dochter zit? Want als enige dreumes op een babygroep zal voor haar inderdaad niet leuk zijn, en ook niet echt bijdragen aan haar ontwikkeling (om meer te gaan praten bijvoorbeeld). Zeker omdat zij de enige dreumes is die nu als het ware overblijft, kan ze misschien met 18 maanden wel naar de peutergroep? Ik zou zeker eens met het kdv overleggen of er mogelijkheden zijn voor je dochter.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ja dat is inherent aan baby groepen. Wij hebben onze dochter eigenlijk 1,5 maand eerder dan geplant daarom ook naar de verticale groep gedaan, omdat ze op een gegeven moment de oudste was en de leidsters zelf ook zeiden dat ze zich verveelde. Dus als we een verticale groep is zou ik haar overplaatsen.

6. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.232
    113
    Overleg of ze eerder overgeplaatst kan worden. Laat haar af een paar keer meedraaien in de andere groep om te kijken hoe dat gaat.

Tussen de baby's zal ze zeker niet gestimuleerd worden om te gaan praten. En daarnaast zijn alle activiteiten natuurlijk afgestemd op baby's en kleineren kinderen. Die daarnaast natuurlijk ook nog meer zorg en aandacht nodig hebben. De kans bestaat dat jouw kindje er een beetje bij komt te hangen.

Ga dus in overleg met het KDV om te kijken wat er mogelijk is. 4 dagen is teveel om dit zo te laten.

7. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik ben ook echt bang dat ze niet voldoende gestimuleerd zal worden en zich zal gaan vervelen. :(

Er zijn wel verticale groepen, maar meestal gaan kindjes vanaf 2 a 2,5 weg van deze groepen, omdat de peutergroepen (twee grote groepen) dan leuker zijn. Bijna alle kennissen in mn ongeving hebben hun peuters van de verticale naar de horizontale peutergroepen gedaan. Dat betekent dat ze nu voor een half jaar, max een jaar op een groep zou zitten en daarna weer zou moeten verkassen. Ik twijfel of dat een goed idee is- hoewel tussen de baby's zitten ook geen goed idee is natuurlijk.

Ik kan inderdaad wel vragen of ze misschien af en toe even kan buurten bij de verticale of peutergroepen. Toen haar zus nog op de peutergroep zat mocht ze er ook wel eens voor de gezelligheid even langs. Ze kent de leidsters van zowel de verticale als de peutergroepen ook al redelijk goed (wordt veel gerouleerd). Ik ga er morgen gelijk achteraan!

Echt overplaatsen lijkt me nog niet aan de orde. Mn oudste was verbaal heel sterk en zij is met 19 maanden overgeplaatst naar de peuters. Maar de jongste is verbaal juist helemaal niet sterk en is nu 17 maanden. Ik denk dat ze het nog niet aan zou kunnen om permanent tussen de peuters te zitten. Ze spreekt misschien nét 50 woordjes ofzo en is ook nog eens een onderdeurtje. ;)

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik denk dat je haar best wel naar de volgende groep kan laten gaan hoor. Mijn meisje was ook een onderdeurtje, de jongste, ze is met 14 maanden naar de vertikale groep gegaan. We hebben 1 ochtend een try out gehad en ze was er gelijk niet meer weg te slaan. praatte ook geen volzinnen hoor. De stappen die ze gezet heeft sinds ze daar zit is echt geweldig. Die laat zich echt niet ondersneeuwen hoor ;) Ze had ook naar de peutergroep gekund, deden de meeste kindjes van de baby groep, maar wij vonden een vertikale beter voor haar. En ze trekt zich echt op aan de grotere kindjes.

9. humptydumpty

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb het vanochtend aangekaart en ze mag vanaf vandaag in de ochtend en middag een uurtje buurten bij de verticale groep. Er is nu geen plaatst voor een nieuw kindje op de groep en aangezien ik haar uiteindelijk op de peutergroep wil hebben, raadde ze me ook aan om het nog even uit te zingen.

Nu overgaan naar de peutergroep vond ze ook een beetje te vroeg en dat ben ik wel met haar eens. Ze had het erover dat ze afhankelijk van hoe alles doorschuift misschien over een maand of 4 over kan naar de peuters en als ze in de tussentijd dan af en toe met de grotere kindjes (buiten) kan spelen, kan ik hier wel mee leven. Mocht ik in de tussentijd merken dat ze echt met tegenzin naar het kdv gaat, dan zal ik wel proberen of ze toch niet nog wat eerder over kan.

Deel Deze Pagina