Hoe doen werkende moeders het met (activiteiten op) school?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Iertje81, 2 dec 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Laatste tijd merk ik steeds vaker dat er hulp gevraagd wordt van ouders op school. Zal ook wel aan de tijd van het jaar liggen met Sinterklaas en kerst.
    Maar niet alleen daarvoor, ook oudergesprekken, rapporten, kijkje in de klas, etc.

    Hoe doen jullie dat als je ook gewoon werkt? Ik merk dat ik er steeds meer moeite mee krijg dat ik nooit eens mee kan helpen met activiteiten op school. Alles is tussen 9 en 2. Tja en op die tijden ben ik dus gewoon op m’n werk of ga ik naar m’n werk.

    Voor m’n kinderen zou ik het wel leuk vinden als ik ook af en toe iets kan doen op hun school maar ja, activiteiten in de avond worden er niet georganiseerd.

    Laatst ook: kunt u helpen inpakken met cadeautjes voor Sinterklaas? Het is om half 9. Ik helemaal geregeld met C dat ik heen zou gaan. Ik was nog zo slim om te vragen of ze half 9 ‘s avonds bedoelden. Nee nee natúúrlijk niet! Vlak nadat de school begint…
    Ja dan kan ik dus niet.

    Ik merk steeds vaker dat ik denk: laat maar dan. En eigenlijk irriteert het me ook dat alle activiteiten voor ouders overdag zijn. Hallo? Hoe kunnen de werkende mensen dan iets bijdragen?

    Ik denk dat ik het maar los laat. Die activiteiten dan. Dan niet. Maar toch steekt het. Want kijkjes in de klas zijn ook doodleuk om 2 uur en oudergesprekken zijn na schooltijd…

    Hoe doen jullie dit?
     
    Leesteken, Vero0504 en Lies1611 vinden dit leuk.
  2. Jinxx

    Jinxx Fanatiek lid

    12 jan 2014
    1.935
    918
    113
    Ik ben daar heel makkelijk in: wat niet kan, kan niet. Vind het soms ook wel jammer dat ik niet kan helpen, maar het is niet anders. Ik ga er echt geen vrij voor nemen of zo…

    Ik denk dat er niets anders op zit dan het te accepteren. En te hopen dat er een keer activiteit in de avond is waarbij je kunt helpen ;)
     
    Iertje81 vindt dit leuk.
  3. Maev

    Maev VIP lid

    4 dec 2014
    6.071
    5.553
    113
    Ik had op mijn werk indertijd met D de afspraak dat ik een paar keer per jaar wel zoiets op school kon doen tijdens werktijd. Uren haalde ik dan vaak in de avond in. Maar toen was het versieren en inpakken etc ook altijd in de avond en ik heb zelf jarenlang in de activiteitencommissie gezeten (tot het fysiek echt niet meer ging).

    Nu H begonnen is op de basisschool heeft mijn man dezelfde afspraak op werk gemaakt, en de eerste activiteit die komt (naar de kerststal in het kerkdorp op 5 minuten afstand) ga ik mee, mijn vader stelde zijn auto beschikbaar en ik hoef dan niet ver te lopen, dus qua activiteit voor mij te doen met een aangepaste planning die week (hoop ik)
    Om te zorgen dat ik wel wat meer rust pak komt oma helpen met de hapjes voor het kerstdiner 2 dagen later op school :D
     
  4. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.635
    113
    Vrouw
    Zijn het niet altijd dezelfde ouders die aanwezig zijn?.

    Ik dacht dat jij 1 dag thuis was in de week?
    Indien mogelijk zou ik die voor een activiteit wel eens durven wisselen om eens naar een activiteit te kunnen gaan of eens eenmalig verlof nemen of overuren opnemen.
     
  5. MissXray

    MissXray Fanatiek lid

    19 sep 2020
    1.696
    1.615
    113
    Vrouw
    Bij ons zie je inderdaad heel vaak dezelfde ouders hoor.

    Ik probeer soms een werkdag te wisselen voor een andere werkdag om zo iets op school mee te kunnen doen. Of als het in mn werkdag past dan onderbreek ik en werk ik s avonds nog even.
    Mijn kinderen vinden het heel erg leuk als ik kom helpen dus daar doe in het voor.
     
    Clairemin, bloemetje1 en Neuzeke vinden dit leuk.
  6. Toverbal

    Toverbal Fanatiek lid

    9 mei 2012
    2.705
    903
    113
    Ik ben dan geen werkende moeder, maar een moeder met een baby die niet mee mag. Ik snap je gevoel heel goed. Ik vind het ook vervelend dat ik praktisch nooit kan helpen. Ik zit in de versiercommissie en heel soms kan ik helpen als mijn partner ofwel vrij is in de avond (vrachtwagenchauffeur, weten we pas de dag zelf) of als hij in de ochtend wat later kan beginnen en bij de baby blijft. Ik vind het ook lastig, omdat mijn zoontje vraagt waarom mama niet komt voorlezen/knutselen/bakken of mee gaat naar een uitje... nog 3.5 jaar, dan zit de 2e ook op school en heb ik wat meer mogelijkheden :o:
     
  7. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    Toen ik nog werkte hielp ik alleen tijdens een schoolreisje of activiteit.
    mits op tijd doorgegeven zodat ik vrij kon vragen.
     
  8. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Werk je alle schooldagen dan?

    Ik werk als zelfstandige vanuit huis. Ik kan dus eigenlijk altijd, die uurtjes.haal ik 's avonds wel in, of niet. Maar zoveel activiteiten zijn er hier niet, hooguit een keer mee naar de kinderboerderij of het theater. Daar maak ik tijd voor, ik vind ik belangrijk om af en toe mee te helpen. Mijn man werkt in loondienst en die neemt een uurtje vrij voor oudergesprekken, sinterklaasviering, in de klas kijken etc.
     
  9. Mien30

    Mien30 Fanatiek lid

    6 jul 2015
    1.605
    431
    83
    Vrouw
    Ik werk thuis dus ben redelijk flexibel. Alleen als er een overleg gepland staat kan ik niet.
    Mijn man neemt vrij of begint later als ze de activiteit tijdig communiceren. Dat is ook nog wel een dingetje.
     
  10. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.064
    10.334
    113
    Nu ik 50/50 thuiswerk is het veel makkelijker geworden. Laatst mijn lunchpauze genomen tijdens de pietengym en daarna doorgewerkt. Zo doe ik het ook met inloopmomenten bijvoorbeeld. Oudergesprekken plannen we bij voorkeur op mijn vrije middag, maar anders gaat man. Dat scheelt weer een gesprek. Maar bij de oudste 2 werkte ik 32 uur op kantoor, dus kon het alleen als ik eens een uur vrijnam of zo. Op mijn vrije dag had ik altijd nog een ander kind, dus kon ik ook niet. Dat hebben ze op school op een gegeven moment opgepakt door een ib-er of het schoolhoofd even in te zetten als oppas voor kleinere kinderen bij bepaalde gelegenheden, maar dat werkt natuurlijk niet op uitjes of zo, alleen bij de kleine dingen.
    Ik ben daarom wel lang lid geweest van ouderraad en medezeggenschapsraad, soort van schuldgevoel compensatie. Maar dat is natuurlijk ook gewoon idioot. Vaders worden er niet op afgerekend, dus waarom moeders wel. Daarnaast was mijn man wel vaak beschikbaar, dus als gezin leveren we ruim voldoende tijd aan school.
    Ik ben daarnaast ook al jaren 10x zo vaak op school omdat onze kinderen niet standaard zijn. Ik heb de ib-er op speeddial zo ongeveer. Daar zitten ook aardig wat vrije uren in. Dus ergens houdt het op. Maar het is een van mijn grootste frustraties, het sowieso al matige basisonderwijs (hoezo passend onderwijs) die ook nog ervan uitgaat dat ouders een idioot aantal vrije uren hebben om op stel en sprong naar school te komen. Het wordt hier namelijk ook altijd op het laatste moment gecommuniceerd, dus dat is volgens mij voor bijna iedereen met enige vorm van verplichtingen redelijk onmogelijk.
     
  11. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.042
    2.178
    113
    Ik help vrijwel nooit op school. Idd is het meeste onder werktijd. Bovendien ligt het me echt niet om dingen met vreemde kinderen te doen. Gelukkig hebben mijn kinderen daar nooit wat over gevraagd of gezegd.
    Ik hielp vroeger wel altijd met het schoonmaken van de lokalen vlak voor de zomervakantie. Dat was s avonds.
     
  12. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.032
    5.175
    113
    Hier binnenkort kerstfeest, en dat is ‘s avonds - dan help ik mee (ik mag wafels verkopen op de kerstmarkt). Verder zit ik in de MR, vergaderingen zijn ook ‘s avonds, ongeveer 6x per schooljaar. Ze vind ik dat ik mijn steentje wel bijdraag. Mee op schoolreisje zou ik bv niet willen, dat vind ik echt veel te druk en te lang…
     
  13. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.227
    3.672
    113
    Dat is voor ons ( een van) de reden dat we beide niet full time werken zodat er ook ruimte is voor dit soort dingen.
    Maar wat niet kan kan niet, daar moet je je dan ook niet rot om voelen.
    Wat ik oprecht stom vind is die oudergesprekken direct na schooltijd en dan nog geen week van tevoren aangekondigd
     
    Mum1921 vindt dit leuk.
  14. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    Nou ja, het gaat natuurlijk niet alleen (wat mij betreft) om de activiteiten. Misschien had ik m’n post meer kunnen aanvullen. Het gaat me er ook om dat álles tijdens de school uren geregeld is. Dus los van die activiteiten. Ook een kijkje in de klas is om 2 uur of om 9 uur ‘s ochtends. Oudergesprekken van 2 tot 4. Rapporten, name it. Gesprekken via MT zijn ‘lastig’ volgens school terwijl ik voor m’n werk (hulpverlening) minstens 4x per dag op die manier gesprekken voer. Dit zou me als werkende ouder zo veel tijd schelen. Dit, zonder dat ik dat soort gesprekken tekort wil doen hoor want ik snap best dat Face to Face soms handiger kan zijn.
    Alles is zo gericht op binnen de schooltijden en als werkende ouder sta je dan vaak al 1-0 achter.
     
    Leesteken en femkes vinden dit leuk.
  15. Marisje89

    Marisje89 Fanatiek lid

    10 jun 2015
    1.660
    204
    63
    Parttime logistiek
    Hier helpen wij ook eigenlijk nooit. En als ik kan dan heb ik zijn broertje nog in huis.

    Vorig jaar rij ouder geweest voor schoolzwemmen op mijn vrije dag maar moest constant de jongste oppas regelen.
     
  16. Iertje81

    Iertje81 VIP lid

    31 dec 2015
    17.675
    33.044
    113
    upload_2022-12-2_23-14-57.jpeg

    :p
     
    TotalBella, Fruity90, Miekje86 en 11 anderen vinden dit leuk.
  17. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Ik ben zo'n moeder die overdag altijd kan (werk 2 avonden), maar wat betreft oudergesprekken moeten we toch echt plannen dat mijn man vrij neemt daarvoor of met zijn uren gaat schuiven.
    Activiteiten zijn vooral 's avonds (inpakken, school versieren etc). De klussers (vnl. werkende vaders die dingen fixen op en rondom school) doen dat ook in de avonduren.

    Ik doe daarnaast wekelijks de bibliotheek op school. Heel erg lastig om daar meer ouders voor te vinden want niemand 'heeft tijd' ;) Wat betreft hulpouders is het heel moeilijk om mensen te vinden die structureel iets voor school willen doen. Incidenteel is al lastig ook al is het in de avonduren, het zijn altijd dezelfde 10 ouders die alles regelen. Luizenpluis, school versieren, knutselen met de kinderen en noem maar op. Ik probeer al 2 jaar meer ouders voor de bieb te krijgen en heb na 10 oproepen sinds dit schooljaar welgeteld 1 ouder er bij gekregen, hoezeeee.... na 2 jaar in m'n uppie...
     
  18. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Schoolreisje: nee dank je :p

    Dat is toebedeeld aan de OR/MR en de klassenouders die alles regelen, zij mogen mee in het geschreeuw ;)
     
  19. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.834
    25.932
    113
    Vrouw
    Vroeger (voor corona) waren er bij ons veel meer activiteiten. Ik ben luizenmoeder en leesmoeder geweest tot ouders niet meer binnen mochten.

    Beide activiteiten waren op mijn vrije dag. Dus geen probleem.

    De luizen wilde ik eigenlijk vanaf... maar ja.. te weinig hulp en de is t moeilijk nee zeggen. Maar toen ze na de lockdowns en maatregelen weer mensen zochten heb ik me heel stilletjes op de achtergrond gehouden:oops:

    Het leesonderwijs hebben ze anders ingericht met tutors uit de hogere groepen. En dat bevalt blijkbaar goed.

    Ik zou wel willen helpen in de schoolbieb, maar dat is op mijn werkdagen. Dus dat gast niet. Nu heb ik dus geen vaste taak.

    De losse acties kijk ik gewoon of het past.
    De schoolreis heb ik vrij voor genomen (ivm zoons 'specialiteit' moest ik of mijn man mee).

    Oudergesprekken plannen we op thuiswerkdagen. Dan kan je makkelijk een half uurtje weg.
     
  20. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    Als ik kan, dan kan ik, kan ik niet, dan niet. ;)

    Oftewel, als iets op een van mijn vrije dagen valt, dan help ik. Valt het op een werkdag, dan niet. Ik heb geen werk waar ik zomaar een dag vrij kan nemen of dagen kan ruilen.

    Rapportgesprek zijn hier meestal tussen 14.00u en 18.00u/19.00u. Vroeger waren ze ook later, maar volgens mij leverde dat nog wel eens minder veilige of gewoon onprettige situaties op als er te weinig leerkrachten tegelijk in het gebouw of op een gang waren. Als de dagen/tijden die worden aangeboden hier niet uitkomen, kun je overigens altijd een andere afspraak maken. En ik denk dat tegenwoordig ook wel online kan als het echt niet anders kan.

    Kijkje in de klas lijkt me een uitzondering, dat kan lastig na schooltijd? Tenzij het zonder kinderen is? De laatste keren was dat hier helaas ook enkel op mijn werkdag. Bij bijzondere dingen vraag ik nog wel eens een ouder van een vriendinnetje om een foto te maken. Is niet ‘echt’, maar zie je er toch nog iets van.
     
    Havermout vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina