Hoe doorbreken vechten tegen slaap bij baby van 6 weken

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door missle, 26 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. raspberry

raspberry Niet meer actief

Gezien hij een voorkeurshouding heeft, zou ik denken dat hij daarvan ook pijn kan hebben en daarover heen hypert. Doet onze jongste hier heel sterk: als die niet fit is of pijn heeft, wordt ze steeds hyperder. Draagdoek helpt dan heel erg om rust te vinden, juist omdat ze dan afgeschermd wordt voor een hoop prikkels.
    Onze oudste had een voorkeurshouding en sliep daardoor heel slecht, vooral ook overdag, en dat is enorm opgeknapt toen we haar hebben laten behandelen door een osteopaat.

2. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn zoontje is ook zo. Heel strak vasthouden een een schema, wakker in bed leggen. Dat zijn 2 dingen die echt helpen. Dus ook al ziet ie er niet moe uit, leggen we hem toch stipt op tijd in bed. Je moet het namelijk voor zijn dat ze al zo moe en overprikkeld zijn geraakt, dat ze niet meer in slaap kunnen vallen. En nu is hij jong en zijn ze nog zo moe dat hij s nachts wel slaapt. Maar als hij wat ouder wordt, gaat dit probleem ook s nachts spelen als je het dan nog niet opgelost hebt.

3. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

12 aug 2012
    1.638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sja ik zou dat van die draagdoek niet doen hoor. Bij mijn zoontje werd het daar alleen maar erger van. Die sliep alleen nog maar in de draagdoek, zodra je hem neerlegde werd hij wakker. Ja en s nachts in een draagdoek gaat nou eenmaal niet. Plus na verloop van tijd hielp het niet meer. Dus we hebben de draagdoek weer af moeten leren.........

4. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.528
    1.074
    113
    We twijfelen zelf ook over de draagdoek, dus die gaan we nog even niet aanschaffen.

Of we er goed aan doen weet ik niet, maar vandaag heb ik hem twee keer in bed gelegd en ben ik bij hem gebleven. Hij heeft zijn speen gekregen, maar die blijft heel moeilijk 'plakken' en valt steeds uit.
    Ik begin in zijn gezichtsveld als hij nog wakker is, de speen met een vinger tegen houden, zodat deze er niet uit valt.
    Daarna als ik zie dat hij zijn ogen moeilijker open kan houden ga ik uit zijn gezichtsveld staan en houd de speen nog wel tegen.
    Pas als zijn ogen dicht zijn gevallen en/of de speen vanzelf uit zijn mond valt omdat hij (zo goed als) slaapt, ga ik bij hem weg. Dit kost ongeveer 15 minuten, maar zonder huilen. En dan hopen we dat het steeds sneller kan natuurlijk... ;)

Daar heeft hij nu al twee keer goed en lang mee geslapen vandaag. We hopen maar dat we nu geen nieuw probleem aan het creëren zijn dat hij straks alleen nog maar wil slapen als wij bij hem zijn...

Zo een klein kindje is echt een lastige puzzel om door te krijgen hoor! :)

5. raspberry

Komt echt goed hoor, hier de meiden altijd in slaap gewiegd of samen geslapen, die eerste maanden, (huilbaby), maar eenmaal in goede doen zijn ze beiden gemakkelijk zelf in slaap gaan vallen :)
    Mensen die roepen dat je hier voor eeuwig aan vast zit, hebben dit vaak zelf niet aan de hand gehad... ;)

6. Schilderijtje

Schilderijtje Niet meer actief

het is even zoeken naar de de manier die jullie fijn vinden.
    en wat voor jullie kindje werkt. elk kindje is anders.
    en je doet niks fout! je probeert enkel een manier te vinden waarop jou kindje het prettigst gaat slapen.
    je zult zien dat je kindje je over een paar weken steeds meer gaat vertrouwen en merken dat wat jij doet goed voor hem is.
    hij zal zich dan ook wat makkelijker overgeven omdat hij weet dat jij de leiding hebt.

wat ik wel zal proberen is om 1 week lang hetzelfde te doen betreft het slapen gaan. om verwarring voor je kindje te voorkomen.
    als hij bijvoorbeeld 1 week lang op bed gelegen word zal hij leren dat zijn bed bedoeld is voor om te slapen. als hij bijvoorbeeld 1 week lang op 7 verschillende plekken slaapt zal hij het niet herkenen dat hij moet gaan slapen. ( nu weet ik dat het ontzettend moeilijk is om dit vol te houden. maar je bent al op de goede weg:) het is je nu al 2x goed gelukt! dus op naar een volle week;) )

p.s wij maakte op het begin ook de fout om hem steeds maar uit bed te halen en op elk andere manier in slaap te krijgen. maar we boden hem veelste veel manieren aan waardoor het alleen maar erger werd. hij werd een beetje "gedesorienteerd"hihi of hoe je het ook schrijft.

ik hoop dat je kleintje het snel door gaat krijgen.:)
    p.s ons zoontje had niet genoeg kracht om de speen in zijn mond aan te zuigen dus deden wij soort pleistertape wit op zon rolletje wat je eraf kan scheuren. en dan voor de gevoelige huid. en die tape plakte ik aan beide kanten van de speen. maar dit was wel tape wat maar heel licht plakte. en hij kon de speen ook gewoon uitspugen als hij hem niet meer wilde.( een speen die echt goed vast zit vind ik een beetje eng) dit is tape wat voor eventjes werkt. als het echt nat word plakt het niet meer.

7. Schilderijtje

hihi ik zie idd geen volwassenen meer bij hun ouders in bed slapen;)
    wel fijn dat dat dit voor jullie een uitkomst was.
    ons zoontje was ook een huilbaby ( nu helemaal niet meer ). maar die was ook niet stil te krijgen in ons bed helaas. en nu wil hij nog niet bij ons in bed slapen nu hij over een half jaar is;) vind mama wel een beetje jammer haha. want hij is smorgens nogal vroeg wakker. en dan wil mama eigenlijk nog even blijven liggen. dus lig ik hem weleens bij mij in bed. maar nee hoor meneertje heeft daar geen zin in haha.

8. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.528
    1.074
    113
    Ik hoop echt dat het hier niet zo heftig zal zijn zoals bij jullie sprankelkind! Echt knap dat je zo positief er over kunt zijn nu!

Even nog een keer jullie mening gevraagd...

Ik heb zijn speen nu tegengehouden met een knuffeltje. Zie de bijgevoegde foto. Een "platgereden" konijntje/doekje met een kopje er op noemen wij het hier. Te gevaarlijk of kan het bij een baby van nu inmiddels 7 weken?

9. baby01

baby01 Actief lid

6 dec 2009
    102
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Meid,

Ik heb het ook wel eens een gedaan een knuffeltje tegen de speen aan ik was een beetje onrustig en ging wel vaak kijken.Mijn zoontje had de speen in het begin echt nodig i.v.m de krampen en de pijn in zijn nekje.
    Maar ik werd op slot GEK van die speen:$ ook met een knuffeltje er tegen aan spuugde mijn zoontje de speen eruit! En ik kon ook wel serieus 10 keer naar boven om die speen er weer in te doen.. Ik werd er moe van;) En dan heb ik het nog niet eens over de nacht:( dat was wel 20 keer.

Ik heb op slot de speen bij het inslapen weg gehouden..overdag( hij spuugde hem toch steeds uit) Hij was toen 9 weken. Ik wilde hem leren INSLAPEN zonder speen. De eerste dag was lastig omdat hij altijd een speentje kreeg, maar tot mijn verbazing sliep hij zelf in met 10 minuten een beetje huilen/jengelen:) En ik hoef nooit meer naar boven om die speen er weer in te doen:D

10. raspberry

Hier ook hele perioden nergens mee rustig te krijgen hoor, maar als we ze bij ons in bed namen, en ze vielen eindelijk in slaap, konden we zelf tenminste ook nog wat slapen... ;)

11. Schilderijtje

ik vond het ook altijd een beetje eng. mijn kindje doe ik nu wel met zijn kroeltje naar bed dat duwt hij helemaal in zijn gezicht vind hij lekker en zo valt hij tegenwoordig ook in slaap . maar hij kan het al wegduwen als hij het niet wilt. op het begin gaf ik het en haalde ik het weg zodra hij sliep ( probeerde ik athans . hij sliep nooit zo diep ) je kan het ook proberen en af en toe om het hoekje kijken.

12. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.528
    1.074
    113
    #32 missle, 30 sep 2013
    Laatst bewerkt: 30 sep 2013
    Ik ben inderdaad steeds gaan kijken en heb het 'afgepakt' toen hij goed sliep. Daarna werd hij nog een keer wakker zonder huilen, maar met af en toe een geluidje (handig zo een webcam om af en toe mee te spieken) en is hij zelf weer in slaap gevallen zonder de speen of knuffel terug te krijgen en zonder dat ik naar hem toe ben gegaan.

Vanmiddag moet ik nog wel even de deur uit voor een boodschap wat echt even moet gebeuren, hopen dat het niet zijn hele nieuwe 'schema' meteen in de war schopt...:cool:

13. Schilderijtje

haha ja ik had ook altijd moeite met inplannen! ik nam hem altijd mee. of ik deed savonds als mijn man thuis was een boodschapje.
    nu is hij wat ouder en is hij wat "flexibeler" dan probeer ik net na zijn slaapje weg te gaan. of er net voor. toen hij nog zo klein was als die van jou was het altijd huilen bij de kassa hihihi. maar nu is alles interessant voor hem! :) en het is een echte charmeur geworden haha..
    het is gewoon even zoeken naar de beste en fijnste manier voor jezelf. nu denk je nog pffffff hoe ga ik dit doen. maar over een tijdje zeg je ik ga dat gewoon doen! en we zien wel.
    ( kan je je mischien nu nog niet voorstellen maar hoe ouder je kindje word hoe meer handigheid je erin krijgt:) )
    vertrouw op jezelf meid!!! en het zou kunnen dat je zijn schema in de war schopt. maar dat gebeurt nou eenmaal weleens.
    ik denk weleens aan Afrika aan de kindje in de rimboe. die hebben helemaal geen regelmaat en die worden ook gewoon groot;) ik denk weleens hoe strakker je schema hoe meer onrust in jezelf.
    ( zeg ik nu hoor, toen mijn kindje zo oud was als die van jou riep ik wel anders ) ik plande altijd alles vooruit en dacht van te voren al na hoe ik de rest van de dag van elk puntje zou inplannen. ( waar ik helemaal gestresst van werd en mijn uk ook) en nu denk ik bijmezelf we zien wel! en ik denk er pas over na als het zover is. ( in grote lijnen dan ;)) het is eigenlijk zo. hoe rustiger jij bent hoe rustiger je kindje is. probeer voor jezelf richtlijnen te maken in laats van alles strak op tijd.

gewoon lekker naar de winkel gaan . je kindje als het een dutje heeft gedaan flesje en dan lekker in de kinderwagen en naar de winkel.
    dan heeft het een lekker voldaan vulling in de maag.
    en is hij mischien ook lekker rustig in de winkel. je kan er ook nog een lekker wandelingetje achteraan doen;)

dit is hoe ik het allemaal een beetje probeerde te doen.

14. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.528
    1.074
    113
    Als ik eerlijk ben moet ik ook gewoon toegeven dat ik soms een beetje (te) perfectionistisch ben :) Je krijgt 1 kans en die moet je dan ook maar goed doen ;)

Maar de wind waait hier alle kanten op op het moment. Soms leggen we hem in bed en dan slaapt hij en horen of zien we hem niet meer tot de volgende voeding. Soms dan is het drama in bed en pakken we hem toch weer bij ons. En als er dan zo een super schattige lach op zijn gezichtje komt als je hem toch bij je pakt is ook weer om van te smelten :)

Hij kan zo ontzettend tevreden en vrolijk zijn, dat zijn echt wel de mooie momenten! En dan hopen we heel erg dat we die steeds vaker gaan zien en dat het huilen/het onrustig zijn minder wil gaan worden...

Wat ook niet echt meehelpt is dat ik fulltime aan het kolven was voor hem, omdat hij niet aan de borst kon drinken in het begin en later niet meer wilde. Sinds vorige week ben ik minder aan het kolven en aan het afbouwen en krijgt hij aanvullend kunstvoeding. Dat zal ook een hoop rust met zich meebrengen. Kolven met een jengelend kind op schoot die niet kan slapen is alles behalve rustgevend... En dat plannen, heeeeel herkenbaar dus, ik moest wel met zo vaak kolven op een dag!

Maar zoals eigenlijk de meeste al aangeven, is het vooral tijd uitzitten en uitvinden wat je kindje nodig heeft en wat het beste bij ons past. En dat is lastig als je het het liefste in 1x allemaal perfect doet ;)

15. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Hier ook precies het zelfde probleem. Momenteel een wieg beneden neer gezet. En zelfs een schommelgedeelte eronder gemaakt. Hier was net enorme herrie beneden en meer valt in slaap. Ik denk dat hij geluid nodig heeft ofzo...

16. Schilderijtje

mijn kindje heeft een tijdje geslapen met stofzuiger maar dat werkte maar voor kort. en het is ook geen normale situatie achteraf gezien . in principe kunnen ze gewoon in slaap kunnen vallen zonder hulp . alleen moeten ze het zichzelf leren en daar is enorm veel tijd en geduld voor nodig.
    mischien werkt het om de wieg langzaam aan steeds een stukje verder weg te zetten en dat hij op zijn eigen kamertje na een tijdje kan? en anders in zijn bedje liggen in zijn slaapkamer en een beetje boven gaan rommelen in een kamertje ernaast? dat hij met wat geluid in slaap kan vallen .

wat ik aan mijn kindje merk is.:
    als hij met herrie in slaap valt wordt hij ook niet snel wakker als ik herrie maak.
    als hij in stilte in slaap valt dan is hij heel snel wakker als ik wat geluid maak.
    hihi handig;)

17. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Herkenbaar! (Gelukkig)

18. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.528
    1.074
    113
    Hier even een update...

De tijd tussen wakker worden en weer terug in bed is nu duidelijk korter, hij gaat heel rustig aan mee naar boven als hij begint met gapen.
    Gisteren kostte het nog een kwartier voordat hij in slaap viel, vandaag is het zelfs al ietsje korter!
    We laten hem nu niet huilen, we hebben een stoel naast het bed gezet en gaan er naast zitten om zijn speen meteen terug te stoppen. Door even te observeren wat hij deed merkten we dat hij in slaap viel met de speen in zijn mond, maar als hij nog niet diep slaapt en de speen valt uit dan wordt hij bijna meteen wakker en begint te huilen. Even een keer de speen terug voordat hij huilt voorkomt dat hij zichzelf weer heel wakker maakt.

Vanmorgen heb ik hem in bad gedaan en daarna meteen mee naar beneden genomen voor zijn flesje. Het badje heb ik opgeruimd toen hij daarna weer in zijn bed lag. Hij lag heel erg rustig naar mij te kijken met speen in de mond (die bleef er in!) en langzaam vielen de ogen dicht en sliep hij.
    Dat trucje heb ik de keer daarna herhaald door even op zijn kamer wat rompers en hydrofielen te staan vouwen op het verschoningskussen. En weer lag hij heel rustig te kijken en viel vrijwel meteen in slaap.

Ook een klein ritueeltje met naar bed gaan is toegevoegd door een vaste volgorde (inbakeren/muziekje/gordijnen dicht/in bed leggen) te maken, dat deden we eerst altijd random.

Dus we hebben wat tips van hier toegepast en zelf nog wat uitgevonden en voor nu lijkt het te werken! Als hij nu wakker is, lijkt hij net wat vrolijker en rustiger. Of het allemaal ligt aan wat we nu doen is natuurlijk niet zeker, het kan ook 'gewoon vanzelf' gegaan zijn natuurlijk. Maar het is leuker en dankbaarder om te denken dat het aan ons ligt. ;)

19. Schilderijtje

fijn dat jullie een manier hebben gevonden wat voor jullie werkt:) en een kwartiertje is echt heel normaal hoor;) wij vallen zelf ook niet gelijk in slaap als we op bed liggen. hopelijk houd hij het zo vol!

20. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.885
    2.893
    113
    Noord-Holland
    Ben blij met dit topic :) hier ook een meisjevan 6w dat overdag maar niet slaapt.. en bkijkbaar is er hoop :)

Deel Deze Pagina