Een aantal vragen over zwangerschapsdiabetes!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Loesie1982, 5 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi hoi,

Gister kreeg ik de uitslag van de OGTT en daaruit bleek dat mijn laatste waarde niet helemaal goed was. Die was iets verhoogd.
    Daarom ben ik gister langs een dietiste en diabetesverpleegkundige geweest...ik moet nu zelf prikken voor en 1,5 uur na de maaltijd om te kijken hoe mijn waardes zijn...
    Maar ik had nog een paar vraagjes (die komen zo als je bezig bent bij je op) dus misschien kunnen jullie me helpen...
    Komen ze::D

- Ik moet s avonds voor het slapen gaan ook nog een keer prikken...maar hoelang daarvoor mag je dan niks eten?! In het weekend nemen wij vaak wel iets lekkers en dat vond de dietiste ook geen probleem, als het met mate ging, dus had een klein afgewogen schaaltje chips en een glas melk (voor brandend maagzuur)...dat was tegen 21.00 en wilde tegen 22.00 graag naar bed...Ik heb toen dus geprikt en mijn waarde was toen 6.3...(moest onder de 6.7 blijven, dus prima)...maar zou ik dan eigenlijk ook 1,5 uur moeten wachten, omdat dat na de gewone maaltijd ook moet?!

- Vanmorgen was mijn waarde nuchter 3.7. Toen een schaaltje yoghurt met Kellogs k gehad (3 eetlepels) en een glas melk. 1,5 uur later geprikt en toen was mijn waarde 6.4...
    Maar toen was het een kwartiertje later ook alweer tijd voor mijn tussendoortje (in dit geval 2 rijstewafels)
    Hoe zit dat dan met de waarde?! Vliegt ie dan niet eens omhoog, omdat bij een waarde van 6.4 weer ga eten?!? En dat hij dan boven de 6.7 uit komt?
    Of telt die waarde alleen 1,5 uur nadat je iets gegeten hebt?!

ppfff...nog best lastig dit, haha! En ook om het duidelijk op te schrijven, wat ik precies bedoel...nog 2 vragen:

- Als je waarde net onder de 6.7 zit, dus bv 6.4 vanmorgen, betekent dat dan dat je al meteen moet minderen bv met de kellogs K of is 6.4 gewoon goed en mag ik zo doorgaan!?

En dan de laatste vraag...
    Wat doen ze met de bevalling?! Is het zo dat ze als je zwangerschapsdiabetes hebt, maar alleen waardes in de gaten houdt, je toch gaan inleiden?! En zo ja, wanneer dan? Of is dat per z'huis verschillend?!
    Ik heb zelf ook een hoge bloeddruk, ondanks de medicijnen, dus ze laten me niet langer dan 40 weken lopen, maar zou dat ook eerder kunnen zijn?!

Alvast bedankt voor het lezen en beantwoorden!:)

Liefs Loesie

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Het gaat om de bloedwaarden om "dat" moment, dus het is niet erg wanneer je kort na de meting weer wat gaat eten.
    Je lichaam moet het eten ook nog weer gaan verwerken hè. Dus je bloedsuikers schieten niet direct door zodra je de eerste hap hebt genomen ;)

Mbt inleiden bij diabetes, dat is idd ook afhankelijk van het ZH, maar ook hoe je kleintje het doet. Ik zie dat je inmiddels al over de 36 weken bent, en je kleintje ligt verder op schema? Of is het heel groot? wanneer je kleintje gewoon op schema ligt, dan zullen ze je laten lopen tot ongeveer 40 weken.
    Zo is het bij mij in ieder geval wel gegaan.

3. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Oke, bedankt!
    Ik dacht al...dan wordt het nog hoger!:D

Nee, kindje ligt voor op groei...vandaar dat ik deze week de 2e OGTT heb gehad (die 1e was goed) en ook al een keer of 4 nuchter geprikt heb...(wat ook goed was)
    De lijn van het buikje stijgt nl, dus ligt wat voor...en de beentjes liggen ook voor.
    Kindje wordt geschat op 4000gr (haha, had er eerst kg staan, whoe, da's wel heel erg) bij 40 weken...

Ze hadden het erover dat de placenta na 40 weken de vraag niet meer aankan en dat ze het daarom eerder wilden halen...

4. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook zwangersschapsdiabetes. Zolang mijn waardes goed blijven en ik dus geen insuline hoef te spuiten en zolang het kindje niet te hard groeit mag ik gewoon thuis bevallen. Ik moet iedere week twee keer een curve prikken en die doorgeven aan de diabetesverpleegkundige. En ik heb met 32 weken een groeiecho gehad. Met 36 weken nog een keer. Als met 36 weken blijkt dat t kindje te groot is gaan ze niet meer met insuline beginnen, maar word ik met 38 weken ingeleid.

5. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Waarom moet jij dan 2x in de week?!
    En een curve prikken, dat is een dag?! (dus 2x een dag in de week)
    Ik moet nl elke dag...
    Ga er niet vanuit dat ik nu nog met insuline moet beginnen, maar dat ze het kindje dan ook gaan halen...Ik moet al in het ziekenhuis bevallen vanwege een hoge bloeddruk!
    We zullen zien...

6. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi allemaal, was ik weer!:D!

Had nog een vraagje over het hele gedoe.
    De dvk (diabetesverpleegkundige) heeft boven mijn schema met pen gezet dat de waarde nuchter onder de 5.3 moet zijn en na de maaltijd onder de 6.7.

Maar wat bedoelen ze dan met nuchter?! Bedoelen ze dan echt alleen de 1e waarde je 's ochtends doet, voordat je iets gegeten hebt? (want die was gister 3.7 en vandaag 4.6) of ook de waardes voordat je wat gaat eten als je al wel daarvoor gegeten hebt, bv voor de lunch? (want dan heb ik al ontbijt en een tussendoortje op)
    Net was die nl 5.8...dan denk ik f*ck, dat is boven de 5.3, maar van de andere kant denk ik...maar dit is geen nuchtere waarde toch?! Want ik heb al gegeten...

Snappen jullie mijn vraag?!?!
    Zo moeilijk om dan op 'papier' te zetten!

Alvast bedankt voor de reacties!
    Liefs Loesie

7. Miekjepiekje

Miekjepiekje Bekend lid

29 dec 2011
    696
    0
    0
    NULL
    NULL
    De nuchtere waarde is alleen die je s ochtends als eerste prikt. Dus als je echt een hele tijd niets gegeten hebt.
    Ik moest ook eerst een week iedere dag prikken. Omdat die waardes goed waren hoef ik nu nog maar twee keer per dag een heel rijtje te prikken. Dat noemen ze hier een curve.

8. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Oh fijn!!!!!:D:D:DBedankt voor je snelle reactie!
    Echt, je zit daar en dan zegt ze: heb je nog vragen en dan weet je niks en dan ben je zo bezig en snap je er soms niks meer van!!!:)
    Maar dan zijn al mijn waardes tot nu toe nog goed!!!!
    Ik moet morgen bellen hoe het gaat en ik hoop dat ze dan tegen mij ook zeggen dat ik nog een paar dagen elke dag moet en daarna nog maar 2x per week (bedoel je toch?) een rijtje hoef te prikken!

9. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Snap nog steeds niets van al die wisselende waardes die er gehanteerd worden.

Ik zit inmiddels aan de insuline.

Moet altijd nuchter/niet nuchter tussen de 4 en 7 zitten.

Alles wat boven de 7 komt moet ik wegspuiten met insuline.

Smorgens zit ik altijd rond de 5.7 a 6.3 dus nuchter.

Na het eten wisselt het, ondanks mijn dieetadviezen, kan rustig 9.0 zijn of 5.6. Zo raar.

Ik eet gewoon zoals normaal zeg maar, wel gelet op de adviezen. Meestal eet ik rond half 9 nog een cracker. Ik prik dan rond 22.00 als ik ga slapen.

Deel Deze Pagina