Echt waar? Hmm.. ik zou simpelweg geen 25k over hebben voor een bruiloft. Ik denk dat ‘t hem daar ook in zit. Los van of je het wel of niet kunt missen.. ik kan me zo ontzettend veel leukere dingen voorstellen met dat geld. Niet dat ik geen waarde hecht aan een bruiloft hoor. Integendeel. Ik hoop het echt maar 1x mee te maken (zou zelf niet snel hertrouwen omdat trouwen voor mij gelijk staat aan mijn eigen bruiloft en ik die herinnering vast wil houden). Maar het wel echt ‘maar’ 1 dag en zegt totaal niks over het verdere verloop van je huwelijk. Daarom wilden wij beiden vooral gewoon onze naaste mensen om ons heen. En de ervaring van een prachtige reis. Maar een bruiloft van 25k met 500+ gasten? Mijn hemel. Moet er niet aan denken. Ik deed heerlijk relaxed mijn eigen make-up en mijn man kleedde ook gewoon zichzelf aan hoor! Stonden we ons klaar te maken in ons stadsappartementje. Heerlijk! En toch waren we zo verrast toen we elkaar in outfit zagen.
Ik zou niet eens weten wie ik zou moeten uitnodigen hahaha. Ik ken echt geen 500 mensen die ik zou uitnodigen.
Wij zijn getrouwd in het Gulden tijdperk Mijn jurk heb ik gekregen en mijn man heeft zijn pak gekregen. We zijn best uitgebreid getrouwd. Trouwauto, Stadhuis, taart, bruidsreportage, diner en feest incl band, bruidsuite en 2 dagen later op huwelijksreis naar Portugal. Ik denk alles bij elkaar 12000 Gulden dus om en nabij de 6000 Euro of zoiets. Voor die tijd ook een flink bedrag maar niet in vergelijking met hoe het nu is.
Nee. Ik denk dat ik rond de 250 gasten wel kende. Alleen al mijn eigen naaste familie is rond de 100 man incl. aanhang, dus zo moeilijk was dat niet. Maar m'n schoonvader is een bekende (zaken)man in de stad en nog steeds kennen mensen mij wel terwijl ik ze niet ken. Klinkt heel raar zo maar we wonen in een niet al te grote stad (niet in Nederland) dus dat gaat blijkbaar sneller? Bij ons wordt ook altijd de hele familie uitgenodigd (ook kinderen bv.) en ook bekenden van de ouders bijvoorbeeld. Of mijn zusje had haar eigen vriendinnen ook uitgenodigd (wat helemaal oke is) en dan zit je snel aan een hoger aantal. Als ik het alles helemaal naar mijn smaak had moeten doen was het een bruiloft van max. 200 personen geweest op een wat romantischere locatie. Fotos, jurk eten etc. zou wel hetzelfde geweest zijn dus buiten het aantal gasten en de locatie zou ik niets echt veranderen.
Hier klein getrouwd. Op maandagochtend bij het gemeentehuis en daarna een lunch met de aanwezige familie en vrienden in het lokale restaurant. Totaal was het zo'n 1000 euro bij elkaar. Mijn jurk heb ik niet bij een bruidsmodezaak maar bij een lokale winkel gekocht die ook galajurken had (Bibliss in Gouda), was zo'n 125 euro. Man zijn pak bij de V&D voor zo'n 100 euro. De lunch was zo'n 500 euro.. De trouwauto geleent van een bekende, een hele mooie auto was het, maar voor mij echt geen meerwaarde, mijn zwager was er blij mee om eens in te rijden Voor de ringen hebben we gekozen voor staal ipv zilver of goud, vonden wij veel mooier.. en was goedkoper, hadden toen weinig geld.. Wat ik achteraf wel had gedaan was een goede fotograaf inhuren, ik heb weinig mooie foto's van die dag..
Hier rond de 5000 euro en meer vind ik het ook eigenlijk niet waard. Als ik nog een keer zou trouwen (ligt niet in de planning ), dan zou ik het nog kleiner doen. Ringen trouwens niet budget gedaan, maar die draag je je hele leven nog dus dat vind ik anders. Ik was trouwens nog student toen we trouwden en man net klaar en we hadden net ons eerste flatje gekocht, maar ook nu zou ik het klein houden.
nieuwe tip!! Kies een ring die bij je past! Ik heb een prachtige ring, die voor mij tijdloos is, maar voor andere totaal niet tijdloos zou kunnen zijn. niet van goud, en wel bijzonder. het is toch iets wat bij je moet horen. bij mij past geen standaard tijdloos geval. ik hou niet van goud.
uiteindelijk liggen de kosten volledig bij jezelf. Het ligt eraan wat je allemaal wilt. je zegt ik wil het klein houden. dus maar beperkt aantal gasten? met alleen de bruiloft, taart aansnijden, of helemaal geen taart? een borreltje? een diner? denk aan een goede cateraar, die ook personeel mee levert, zodat je niet zelf over die dingen meer na hoeft te denken. wil je een feest avond, is je tuin daarvoor geschikt. of wil je dit absoluut niet? Als je (pas) in 2025 gaat trouwen kun je nu al eens wat offertes opvragen gewoon om te zien wat alles kost.
Hier niet hoor! Daarom dus ook geen dure ringen OT: met mn zwangere buik op maandagochtend, of dinsdag, weet ik niet meer, gratis Geregistreerd Partnerschap op het gemeentehuis. Uit eten met zus, vader, schoonmoeder en schoonzus en taart na het gemeentehuis. Ik geef echt niks om dat papiertje, maar was wel zo handig met een kind op komst.
Onze bruiloft heeft ongeveer 20k gekost. Maar dan zijn we ook wel 2 dagen getrouwd. 1 Dag stadhuis en daarna taart en champagne. Die dag 2 jurken. Dag erop voor de kerk, daarna diner met dag gasten, daarna receptie en feest. Wij hadden 120 dag gasten en iets meer dan 200 avondgasten. Receptiegasten waren er 90. Mijn man heeft een grote familie waarvan er ook meerdere over waren gekomen vanuit het buitenland. Wij hadden er ook voor gekozen om collega's uit te nodigen. Ik had drie jurken, we hadden 3 trouwauto's, 3 locaties, veel gasten en de dag was zo om. Eerlijk gezegd zou ik het veel liever klein en intiem gevierd hebben. Spijt heb ik er niet van, maar zou zeker een aantal dingen anders gedaan hebben.
Hier precies hetzelfde, wel 25K inclusief huwelijksreis maar geen 500 gasten, allemachtig.. vraag me af of je die allemaal kent. Wij hadden 30 daggasten en 100 avondgasten.
Niet bij ons hoor. En zeker niet 10 jaar terug. We trouwden wel vrijwillig, uit eigen keus en liefde natuurlijk maar een bruiloft is geen exclusief feestje van het bruidspaar. Het verandert langzaam aan wel, er zijn steeds meer paren die trouwen zonder of met kleine bruiloft maar het blijft vaak nog hele familieding. Maar ik denk sowieso niet dat we hetzelfde denken over trouwen. Trouwen is voor mij iets wat er voor zorgt dat ons samenzijn 'registreerd' wordt waardoor we samen kunnen wonen, intiem kunnen zijn etc. Zonder trouwen is dat in mijn religie verboden en ik koos er voor deze overtuiging over te nemen. Dat betekende wel dat ik met 22, net afgestudeerd en al, wilde trouwen. Had zonder bruiloft gekund, religieus gezien. Maar de bruiloft is iets cultureels. Dus in mijn geval hadden we of tegen onze families in moeten gaan om 700 mensen minder te hebben (en onze ouders in een positie te brengen dat ze moesten uitleggen waarom ze hun vrienden en bekenden niet uitnodigen voor de bruiloft) terwijl de rest wel naar onze zin was of we zouden er gewoon een fijne dag van maken. Als ik eerst 10 jaar samen zou wonen, 2 kinderen zou hebben etc. dan zouden trouwen en een bruiloft een hele andere betekenis krijgen. Cultureel gezien in de bruiloft bij ons ook een feest VOOR het bruidspaar en niet VAN het bruidspaar. Maar dit is wel heel ot geworden zo.
Ik denk al met al €1000... het duurste waren de huwelijksevoorwaarden destijds. Mijn jurk was €20 van de Hennes.
Wij waren 13000 euro kwijt. Kleding, kapper, locatie voor 50 daggasten, receptie bij de kerk en huwrlijksreis naar Egypte. Wanneer ik nog eens zou trouwen, dan zou ik heel klein trouwen, niet in de kerk etc. Zou er zeker niet meer zoveel geld voor over hebben.
8000 euro dacht Ik, 16 jaar geleden. Hele dag voor 45 mensen, avondfeest met 250 man. Jurk kreeg ik van mijn ouders. Pak van man zat er wel bij in. Ringen vonden wij belangrijk, dat is het enige, naast de foto's, wat 'fysiek' overblijft dus hebben we niet echt op bespaard. 900 euro dacht ik per ring, en we kregen de 2e gratis Bloemen wel heel simpel, ik vond zo'n boeket al een beetje raar, maar wilde wel redelijk traditioneel trouwen, dus had wel een boeket, maar een simpele dus. Verder de auto, muzikanten tijdens het feest (dj ofzo hielden wij niet van, onze muzikanten vonden we net wat sjieker), locaties, alle drankjes en hapjes en diner.