2 weken terug kochten we onze eerste parkiet een heel tam ding , sprong op je vinger en at en dronk gelijk, vloog de hele kamer door en kwam bij ons zitten al babbelend Vorige week merkten we al op als de wilde parkieten buiten in de boom kwamen zitten ( en het raam stond open) dat hij helemaal gek werd hij zat te schreeuwen en te doen naar zijn soortgenootjes en vlogen ze dan op ten duur weer weg zat hij nog maar zielig te tjielpen in zijn kooitje. Dachten eerst dat het toeval was maar die beestjes komen nu elke dag ff in de boom zitten. Dacht dus dat onze gevleugelde vriend een maatje wel leuk zou vinden dus gisteren een nieuwe erbij gehaald. Degene die we al hadden was reuze enthousiast toen we met hem binnen kwamen en al snel zat hij hem te voeren en te doen zo lief! Maar met z'n 2tjes in een kleine kooi vond ik dus zielig dus net een grotere kooi gehaald voor ze en nu dus het probleem de oude zeg maar ( ook nog een jong ding hoor) was zo tam maar de nieuwe is dat helemaal niet echt een zenuwpees waardoor het lijkt dat de oude het ook niet meer is moest net echt moeite doen om beide in hun nieuwe kooi te krijgen terwijl de ander echt hand tam was! Gister wilde de oude ook niet bij ons zitten of vliegen hij vloog gelijk terug op de kooi . Hebben we er nu goed aan gedaan een vriendje te nemen ??? Hoop toch dat de nieuwe de manieren van die ander over neemt zeg maar en niet andersom me vriend werd zelfs gister flink gebeten door de nieuwe! Iemand tips?
heb je ze laten wennen aan denieuwe kooi dat wil zeggen,de nieuwe kooi naast de oude gezet een paar uur liefst een paar dagen en dan pas over zetten? dat scheelt stress namelijk..
Uh nee dat heb ik niet wel de oude en nieuwe in hun eigen (kleine kooi) naast elkaar gezet een paar uur zodat ze elkaar konden bekijken en doen maar gister in de middag liet ik de eerste vogel zijn kooi deurtje open en die zat binnen een seconde op de kooi van de nieuwe deze kooi open gedaan en toen zaten ze samen te spelen en te kroelen. De eerste vogel ( joshi) wilde gister avond niet meer terug naar zijn eigen kooi en het leek dat de nieuwe ( King) het wel best vond dus we hebben het zo gelaten vannacht. Vanmorgen zat ik dus met 3 kooien in me huis waarvan nu 1 grote en heb ze beide erin gezet waarbij in Joshi wel redelijk snel op me vinger had om te kunnen verhuizen ( maar minder snel als toen hij nog alleen was) en King ben ik wel even mee bezig geweest want die is dus nog niet handtam.
Maar dta is toch logisch, het hele idee van ene tamme vogel is,simpel gezegd, dat die vogel jou als grote vogel ziet en daarom bij je komt zitten je veren poetst en soms zelfs probeert je te voeren. Op het moment dat er een echt vogelvriendje is heeft hij die partner al en zal je als grote vogelvriend ene stapje terug moeten doen. Natuurlijk zulken ze best wel aardig tam kunnen worden maar zeker niet meer het jij bent mijn grote vogelvriend dus ik voer en kroel de hele avond met jou tam . En geef ze gewoon rustig de kans te wennen aan de nieuwe situatie en heb ooral vele geduld. Trouwens super dat je kijkt naar het welzijn van je beestje en dus een vriendje haalt ipv naar je eigenplezier