Thuis komt onze dochter prima voor zichzelf op. Sterker nog, het is een pittige tante. Op het KDV is dat helaas niet zo. De senior leidster gaf aan dat ze haar wat assertiever willen maken. Ze zei letterlijk, we hebben nog een jaar tot ze naar school gaat, dus tijd om aan de slag te gaan. Ze speelt leuk met andere kindjes, maar als een kind iets doet wat ze niet fijn vindt, van schrikt of verdrietig van wordt, zegt ze daar niets van maar gaat huilen en trekt zich terug. Ze wil sinds een tijd ook niet meer naar het KDV, erg verdrietig dan, ik vraag me af of bovenstaande meespeelt. Ook al speelt het hier thuis niet, wij willen hier uiteraard ook graag mee aan de slag. Wie heeft er tips en tricks?
Ik zou haar stimuleren om dingen als 'stop, houd op, ik vind het niet meer leuk' te gebruiken (en werkt dat niet, dan ga je naar de juf/meester). Dat werkte bij allebei onze dochters vrij goed. Maar het lijkt me ook iets wat ze op het KDV moeten doen, op het moment dat het speelt. Thuis kan je het misschien in de vorm van een rollenspel oefenen. Bij onze oudste werkt het ook altijd goed om dingen in boekvorm aan te bieden, dus een verhaaltje waarin iets gebeurt wat een kindje niet leuk vindt en hoe dat kindje dan reageert ed.
Hey meis, klinkt raar maar een kennis heeft een dochtertje die ook zo weinig voor zichzelf opkwam. Zij bleek ontzettend slechte ogen te hebben. Nu heeft ze een bril en lijkt het al beter te gaan. Misschien het uitsluiten waard. Verder helaas geen tips. Neem aan dat ze al het stop-nee-ik-vind-het-niet-leuk verhaaltje gebruiken? Zou iig veel met haar praten hoe ze kan en mag reageren.
Haar inderdaad leren dat ze het duidelijk moet zeggen tegen een kindje als ze iets niet leuk vindt. We hebben met Eva hetzelfde gehad, in groep 1 ook nog, daarom heeft ze nog een keer groep 1 gedaan (in totaal dus 1,5 jaar). Is voor haar heel goed geweest. Ik vind het onzin dat ze bij het kdv aangeven nog een jaar te hebben. Als ze in dat jaar niet assertief genoeg wordt, kan ze er op school ook nog wel aan werken.
Ten eerste goed in overleg gaan met de leidsters en een plan opstellen waar iedereen zich aan houdt. Op de meeste basisscholen gebruiken ze het Stop Hou Op systeem en misschien is het handig om haar dit dan ook aan te leren. Wanneer een kindje iets doet wat ze niet leuk vind goed duidelijk (en luid) Stop hou op zeggen. Houd het kindje niet op dan naar de leidster gaan zodat die je kan helpen het probleem op te lossen (dus niet dat de leidster haar probleem voor haar oplost maar haar echt helpt) Dit vraagt ook inzet van de leidsters want ze kunnen zich er dan niet af maken met een simpele geen ruzie maken etc. Ze moet er dan ook echt van op aan kunnen dat ze haar helpen. Doordat ze dan leert hoe ze problemen op kan lossen kan ze dit ook zelf gaan toepassen