Als ik het goede heb schreef TS dat haar zoontje wel goed zijn brood en fruit at maar alleen zit te miepen tijdens het avondeten. Denk dat je inderdaad moet afwegen, als je kind ook niet zijn/haar brood eet en zijn /haar fruit weigert dan ga ik afwegen welk gevecht ik aanga. Ga ik dat met het brood doen, met het fruit of met het avondeten. Wat mijn ervaring met mijn kinderen is dat het beste werkt om 1 ding tegelijk aan te pakken
helpen met koken (he! waar is mijn paprika nou?!? opgegeten), andere namen geven aan t eten (zoals de eftelingsoep die ik hier zag), "raar" eten -> geen borden op tafel maar alles zo op tafel(zeil) of uit de pan prikken elkaar voeren -> geef degene rechts van je een hap zelf recept laten bedenken -> hoe heet het en wat heb je nodig (met enige sturing krijgen we best lekkere recepten hier) Dat zijn dingen die hier nogal eens stimuleren om te gaan eten. Voor de rest is het minimaal zoveel happen als je oud bent
het valt me op... dat hij heel veel zoete dingen krijgt? Zoetigheid op brood, danoontje, snoepjes, koekjes.. Geef hem gezonde dingen op brood, als toetje gewoon griekse yoghurt ofzo, geen koekjes en snoepjes maar komkommer, tomaat, paprika, fruit ( je kan toch gewoon 2x fruit op een dag geven... noem mij een zeikerd... maar hier word weinig zoet op brood gegeten, koekjes en snoepjes worden hier misschien 1x in de week gegeten(meestal redden we dat niet eens) en met nog geen 3,5 was het enige snoep wat hij kreeg met evt een traktatie op de psz of bij opa en oma( en dat bestaat uit 1 chocolademuntje) Ga al die dingen op zn minst vervangen voor gezondere alternatieven als hij toch al zo slecht eet.
Oke toetjes voor onszelf ga ik afschaffen. Mij doe je er ook helemaal geen plezier mee. En zodra hij een hapje proeft, vandaag, morgen,... gaat sinterklaas bellen om hem de hemel in te prijzen. Lang leve de sinterklaas app. Ga er op voorhand niks over zeggen
Mijn zoontje is gek op smoothies dus ik maak vaak een smoothie voor hem (zeker op dagen dat ik iets eet waar ik bij voorbaad al weet dat hij in de steigers gaat) en dan gooi ik er wat advocado of courgette doorheen. Die smaken overheersen niet bij t fruit maar zo keijgt hij toch zn groenten binnen.
Ok, ik had het begrepen als yoghurt tijdens de maaltijd, en danone erna. Maar dan nog, ik vind dat een gekke gewoonte in Nederland, yoghurt net na de maaltijd.. Heb je nog helemaal de smaak van groenten in je mond, gooi je daar yoghurt bovenop...
Fruit krijgt hij 2/3 keer op een dag. Wat noem je gezond op brood? Ik denk dat confituur of gelei gezonder is dan vleeswaren of (smeer)kaas. Zoet is per definitie lekker maar zeker niet ongezond. koekjes en snoep is niet meer dagelijks en vaak is het een volkorenkoekje
Volgens mij zijn de koekjes/snoepjes niet dagelijks.. en dan gaat het om 2 smarties. Qua broodbeleg zou ik inderdaad eens wat anders dan zoet proberen. Mager vleesproduct, Philadelphia (die hebben ze in verschillende smaken), sandwichspread, zoiets? Maar goed, terug naar het laten proberen van nieuwe smaken tijdens het avondeten.. Ik heb dat probleem momenteel niet aan de hand, hij eet alles eigenlijk Ik merk wél dat hij eigenlijk liever vlees of aardappels heeft dan groenten, al eet hij op sommige dagen dan weer zoveel groenten dat ik denk waar laat ie het allemaal Soms stuur ik hem als ik zie dat hij alleen maar vlees van zijn bord prikt. Dan vertel ik hem eerst een hapje groenten en dan weer vlees. In het begin werd hij dan wel eens boos en wilde echt niet. Maar dan schoof ik het bord naar achter en vertelde hem okay, dan ook geen vlees meer. Even volhouden en hup hij at met een lang gezicht een hap groenten en daarna weer vlees. Ik heb ook wel eens vlees geprikt op zijn vork en dan nog groenten.. om het vlees fatsoenlijk in zijn mond te krijgen moest hij dan wel de groenten ook eten.
Hallo!? Je bezorgd me bijna braakneigingen joh yoghurt tijdens de maaltijd ja ik ben er ook niet zo voor maar misschien werkt het wel. Yoghurt vult minder dan brood maar dan heeft hij toch nog iets in zijn maagje als hij gaat slapen.
Gezond noem ik afwisseling van dingen... en daar valt voor mij ook worst e.d. onder... en niet altijd maar zoete dingen of een geplette avocado oid Maar goed, ik zeg gewoon wat mij opvalt... als jij vind dt er niet teveel zoet, koekjes en snoepjes word gegeten vind ik t ook goed hoor
Jam is meer suiker dan wat anders volgens mij. In kaas en vleeswaren zitten denk ik dan wel nog wat vitamines/mineralen die ze nodig hebben (calcium, vit b etc). Zou kunnen dat ik er naast zit, maar zo redeneer ik. Plus variatie is altijd beter dan eenzijdig eten dus zelf wissel ik af.
Hier is de regel dat ze iets nieuws moet proeven. 1 hap is al voldoende. Niet proeven, niks anders en de volgende morgen weer een kans. Ze mag 1 ding kiezen dat ze niet lust. Dit mag ze wisselen wanneer we iets langer niet hebben gegeten en ze datgene dan bijvoorbeeld niet lust. Tot nu toe heeft ze maar 1 keer 's ochtends hetzelfde eten als 's avonds gekregen.
Ik denk dat je te laat aan tafel zit. Als hij na het eten binnen een uur naar bed moet dan is zijn honger misschien over. Ik merk bij mijn 3.5 jarige dat zij beter eet om 17.00-17.30 dan om 18.00 uur
Ik zou hem voor de grap eens geen bord voorzetten met eten. Hem gewoon overslaan en dan afwachten wat hij gaat doen of zeggen. Hij wil immers toch geen eten Misschien reageert hij dan wel en wil hij wel wat eten? verder zou ik er totaal geen druk op zetten. Gewoon een heel klein beetje voorzetten en verder negeren. Gezellig kletsen over andere dingen. niet vragen of hij een hapje wil proberen of extra naar hem kijken. Gewoon compleet negeren ( het wel of niet eten bedoel ik, wel gewoon kletesen) Naderhand ook geen broodje meer geven of andere 'beloningen'. Het is zijn beslissing om te gaan eten of niet. Laat het echt los. Hij voelt het anders. Geef hem desnoods een vitaminetablet, zodat je weet dat hij toch genoeg vitamines en mineralen binnenkrijgt.
Je kunt de benodigde vitamines ook overdag geven natuurlijk. Door volkorenbrood met vleeswaren te geven bijvoorbeeld. Of Roosvicee met extra ijzer. Maar in het geval van TS: Haar kind eet nu sowieso al niet. Ja, 1x in de 10 dagen, alsze pannenkoeken eten. Dus wat is dan het verschil? Zo doorgaan levert óók geen vitamines en mineralen op.
Zoals al eerder gezegd is: Dat is veel zoetigheid. Veel suikers. Op die manier leert een kind zeker niet niet-zoete dingen eten. Probeer eens wat vaker vleeswaren op brood te doen. Ik vind dat op zich nog wel meevallen. Maar dit kun je ook koppelen aan het groente eten. Is niet ieders favoriete pedagogische manier, maar je kunt het al dan of niet (half) leeg eten van het bordje koppelen aan de volgende dag wel of geen koekje of snoepje krijgen. Dat is inderdaad niet handig. Zo ervaart hij geen consequenties aan het niet-eten. Oeh, dit optellende bij de snoep en koek is toch best veel suiker allemaal. Daarnaast vult melk ook goed, dus zeker 3 uur voor het eten geen (choco)melk geven. En ook niet erna, want dan vult hij zijn maag daarmee.
Het is geen kwestie van hem iets aandoen. Hij eet toch wel overdag? Het is niet alsof je hem uithongert. Als je dit niet een paar dagen (of weken zelfs) blijft volhouden, dan leert hij dat hij gewoon lang genoeg moet weigeren en jullie geven het op. Dit is niet alleen met eten, maar hij zal dit later ook gebruiken om op andere gebieden zijn zin te krijgen. En wat denk je van gewoon groeien en sterk worden? Of voldoende energie hebben om te kunnen spelen en leuke dingen te kunnen doen? Zou ik vooral NIET doen! Nog meer zoetigheid toevoegen aan zijn dagelijkse menu. Zou ik ook nog niet eens gaan doen. En hij zal vast gaan vragen om een boterham, want dat is hij nu gewend om te krijgen als hij niet gegeven heeft. En hij zal ook alles uit de kast gaan trekken om toch iets te krijgen, ook boos worden en huilen en klagen dat hij honger heeft, maar geef dan niet toe! Het is misschien moeilijk, maar hij heeft dan echt geen honger. Trek misschien. Maar dit kun je juist perfect gebruiken om hem te leren waarom hij moet eten. Dan kun je de volgende dag zeggen: Weet je nog gisteren? Je krijgt geen boterham meer vanavond, dus dit is het. Kies maar. En dan leert hij vanzelf dat hij 's avonds niks anders meer krijgt. Kijk, als hij nou netjes proeft en hij lust het echt niet (na een paar keer goed proeven en doorslikken), dan zou hij het wel mogen laten staan. Maar er liggen meerdere dingen op het bord. Lust hij de groenten niet? Dan eet hij het vlees en de aardappels maar... Zoiets. Gisteren had ik hamburgers gebakken, met gebakken aardappeltjes en een roerbak van bleekselderij, paprika en courgette. Mijn jongste at van alles goed en liet een beetje van de groente liggen. Mijn oudste proefde van alles en liet alleen de courgette liggen. Prima, vind ik. Hij hoeft ook niet alles te eten en hij kreeg een compliment voor het proeven. Niet zozeer beloond, maar hij ervaart geen consequenties aan het niet willen eten.
Ik hoop dat dit voor jullie werkt, hoor, maar mijn keuze zou het niet zijn. Ik vind dat een beetje zielig, dat jullie dan wél iets lekkers zitten te eten en hij niet. Er zijn meerdere culturen, waarbij yoghurt als bijgerecht wordt gegeten. Vooral bij pittig eten (denk aan Indisch). Maar ná de maaltijd? Niks mis mee, toch? Yoghurt heeft een veel neutralere smaak dan bijvoorbeeld chocoladevla, tiramu of een bolletje aarbeienijs... Inderdaad. Wij bakken trouwens ook nog wel eens een eitje voor op de boterham. Dat werkt dus niet voor veel gezinnen. Zeker niet als beide ouders niet voor 17.30 uur thuis zijn van het werk. Ik heb hier wel eens gelezen, dat dat werkte! Lijkt me de moeite waard om te proberen. Dit is bijna precies wat ik eerder ook al zei. Dan blijft het gezellig én zijn eigen keuze. Laat het echt los. Hij voelt het anders. Doet ze al Zo, ik ben ook weer bij
Hier de afspraak dat je alles vies mag vinden, maar dat je het dan wel moet hebben geproefd. Als ze het vies vindt mag ze het uitspugen. Dat doet ze dan ook als ze het niet lekker vindt, maar als ze het toch lekker blijkt te vinden (9 v/d 10 keer... ) dan eet ze daarna rustig haar bordje leeg. Vindt ze het vies besteden we er verder niet zo veel aandacht aan 'spuug maar uit en kijk maar of er iets op je bord ligt dat je nog wilt eten'. Wil ze niet, dan niet. We hebben haar nog nooit alternatieven aangeboden, daar vraagt ze ook niet om. Toetjes hebben we nooit. Toevallig werkt dit bij dochter, geen idee of dit straks ook bij zoon werkt. Maar wij staan erg achter keuzevrijheid (binnen bepaalde kaders).
Dank je ladyXochi voor je uitgebreide antwoorden. Ik ga proberen vleeswaren bij zijn boterhammen te doen. Maar beginnen met een samsonworst. 2 weken geleden nog eens smeerkaas geprobeerd. Kindersmeerkaas. Hij heeft geproefd maar daar moest hij niet van kokhalzen. Hij krijgt nu 1 sneetje brood en ik ga die kindersmeerkaas nog eens proberen. Wil hij het niet wat dan? Dan wel iets anders geven? stel hij eet nu niks en straks ook niet. Edit deze smeerkaas was niet meer zo smakelijk volgens mij begon een ander kleurtje te krijgen.