maar je hebt dwang en een kind leren eten. Want uit jouw verhaal, dat van Line en van Marianne blijkt dat een hapje moeten proeven dus prima werkt. En zoals ik lees en dus zelf aangaf kan dat vanaf een jaar of 4 prima.
Nou, vooral naar aanleiding van de jeugdervaringen die mensen beschrijven.. Groente doodgekookt is ook niet lekker. Of niet gedopte boontjes zoals hierboven.
Wilde ook zeggen dat je dwang en dwang hebt, m'n schoonmoeder heeft ooit letterlijk en hapje bloemkool bij zoontje naar binnen gepropt met als gevolg dat het hapje en meer een paar seconde later over de hele tafel lag ...op dat dwingen zeg ik nee maar we gaan wel "eerst proeven en dan pas zeuren", maar denk dus ook dat die vorm van "dwingen" vanaf 4 jaar makkelijker gaat dan met 3 jaar.
dwang in de vorm van erin proppen begin ik idd ook niet aan. Maar proeven en dan zeuren lijkt mij een goed uitgangspunt. Het gewoon maar laten zitten en accepteren dat je bv een 5 en 7 jarige hebt die gewoonweg helemaal niks proeven en dus ook niet eten, dat zal ik nooit begrijpen.
Goh, het lijkt net of ik dit topic heb geplaatst. Je omschrijft PRECIES mijn zoontje van 3 jaar en 8 maanden. Maar dan ook echt PRECIES. Ik laat het voor nu gaan. We hebben van alles geprobeerd. Niks werkt. Zijn wekelijkse maal bestaat uit poffertjes/pannenkoeken en macaroni/spaghetti. Verder 'lust' hij niks, zegtie. Terwijl ik ook zeker weet van sommige dingen dat hij dat HEERLIJK zou vinden. Maar helaas. Zo werkt het niet bij hem blijkbaar. Heb het er soms nog wel moeilijk mee en dan is het niet gezellig aan tafel. Maar veelal laat ik het gaan. We zien vanaf z'n 4e wel weer verder. Ik schotel het hem nu gewoon voor. En wil je niet? Dan niet. Maar er zijn dus dagen bij dat het me wel ff heel hoog zit.
Wie weet is dat het Als ik lees dat veel mensen bijna elke dag gekookte groenten, met een gekookte aardappel en vlees eten, dan snap ik het. Dat is toch ook niet aantrekkelijk? Alleen puur gekookte bloemkool, boontjes, broccoli smaakt niet super en dan snap ik dat kinderen dat niet zo waarderen. Ik denk dat als ik zo zou koken, mijn kinderen ook niet graag eten. Nu probeer ik echt lekkere recepten te koken en dat werkt gewoon echt.
Hier moeten ze trouwens ook proeven. Dingen die echt nieuw en specifiek zijn hoeven na dat proeven niet perse op maar wat gewonere dingen wel meer dan 1 hap. Ik zorg wel dat er altijd iets bij ligt wat ze zeker lusten zodat ze niet met honger moeten proeven. Zoon van 2,5 moet ook proeven. We brengen het wel leuk en zorgen dat er geen spanning is aan tafel. Ze weten dat ze na dat proeven zelf de regie hebben en dat werkt hier.
Ja he he, maar dan moet je dat wel goed doen haha en zelf let ik er altijd heel goed op! (ondertussen eet ik ze nu wel ) En nog gebeurt het heeeel soms nog wel eens dat er een draadje aan zit... zoo smerig.. Maar goed, er zal inderdaad ook wel een deel meespelen dat niet iedereen even goed kan koken( ik ben ook geen superchef ofzo hoor, al klaagt er gelukkig tot nu toe nooit iemand) Of roerbakgroenten.. ook zo smerig... van die grote stukken harde groenten.. dat eet ik dus nog steeds niet
Mijn zoontje waardeert dat trouwens prima hoor haha, ik ook. Maar goed ik vind ook noodles oid lekker.. maar eten dat minder vaak omdat er vaak roerbak groenten oid doorheen 'moeten' en als ik iets smerig vind is dat het wel.. Ik verkies dus wel 'doorgekookte' groenten( ze zijn niet tot snot hoor haha dat dan weer niet)
Maar bereid je hem dan voor dat het vanaf zijn vierde verjaardag anders zal moeten? Of hoe zie je dat dan?
haha hier is het juist volledig andersom, staat er een te juichen als we eens aardappels vlees en groenten eten (alleen vanavond niet want dan is die groente asperge) en bloemkool en broccoli zijn het allerlekkerst vooral als mijn man ze...... dood kookt als ik ze beetgaar serveer wordt er vies gekeken.
Haha dat kan ook meespelen. Ik was echt een saaie koker. Gewoon 100% Hollands. Sinds 2 weken heb ik daar verandering in gebracht en heb al een 6tal nieuwe recepten gekookt. En het smaakt mij ook veel beter + ik vind de groenten zelf eindelijk lekker.
ja misschien wel idd Ik kook idd ook niet vaak agv zo los, maar verwerk sperzieboontjes in een ovenschotel oid en dan juist veel variatie.
Dat dacht ik eerst ook hoor, dat het niet willen eten aan het vaak "saaie" eten ligt. Dit omdat mijn oudste echt een supermakkelijke eter is. Maar mijn jongste denkt er toch wel anders over, wat ik ook maak. Of dan zegt ze dat ze tonijn door haar pasta wil, om diezelfde tonijn vervolgens aan tafel ineens niet te "lusten"... :x
Dat is wat ik wil vermijden. Hier neig ik zelf ook naar. Ben er wel hard aan het werken en ik lust al veel meer dan een jaar geleden. Nu ik het inzie en hierin herkenning vind gaat het al veel beter. Nu weet ik waar ik aan moet werken en dat doet heel veel.
Hier is zoontje meer van avg dan ons dus dat is hier het probleem niet, ik kook echt lekker ...hij at ook echt alles, hij was de hit in restaurants, maar als ik nu met een garnaal aan kom zetten is het 'ieuw, dat lust ik niet'...inclusief dramatoon en dramagezicht en dan is het "ik lust alleen spaghetti en spinazie"
Hier echt precies hetzelfde probleem! Alleen de 'saaie' dingen eet hij... Inmiddels vertik ik nog patat, pizza of pannenkoeken te maken en eet hij dus nauwelijks! Hij at als baby tot ruim 1 jaar alles! Alleen door neusamandelontsteking at hij steeds minder ivm pijn en nu krijg ik het er dus niet meer in.
Trouwens... mijn zoontje zijn lievelingsgroenten zijn spruitjes!!! Dus hij heeft echt wel voorkeuren, maar spruitjes zijn nu echt niet te eten!!!
Dat denk ik niet. Ik denk dat je zo leert dat gewone yoghurt niet lekker is en danoontje wel. Ik geloof dan ook in voorleven en probeer zelf zo gezond mogelijk te eten. Verse groenten, geen pakjes en zakjes en zo wei ig mogelijk suiker. Als wij koekjes eten, heb ik ze zelf gemaakt en kan ik er dus minder (palm)suiker in dan volgens recept. Het lijkt me inderdaad heel lastig om zoete voorkeur te verminderen. Maar dan is dit wel het moment. Ik zou ook proberen om vitamines te verstoppen overdag. Zoals de shakes die al genoemd zijn. En de grapjes maken aan tafel die genoemd werden lijkt me ook heel leuk (elkaar een hapje geven, met je vingers eten enz) Alleen nog volkoren producten ook als je pasta eet, pure smaken (geen toetjes met toevoegingen), En als je hem wilt laten proeven zeg dan dat hij het ook weer uit mag spugen als hij het niet lekker vindt. Haalt de druk er misschien een beetje vanaf.