bv+fruithapje?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door SushiLover123, 13 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ilias is 6 maanden krijgt 4 à 5 keer per dag bv. Meestal:
    6.00
    10.00
    14.00
    18.00
    en dan nog een keer om 21.00
    of als we laat zijn en op vrije dagen:
    7.30
    11.30
    15.30
    19.30

en dit zijn natuurlijk 'ongeveer' tijden ;)

Nu doen ze op het KDV ook een fruithapje 's middags. Maar die krijgt hij erbij, niet i.p.v.
    Ook thuis geven we 's middags een fruithapje (vers) of 's avonds een potje groente of zo. Maar hoe kan ik dit in een mooi schema doen? Hoe werk ik toe naar vast eten en een boterhammetje of zo? Hoeveel heeft hij dan nodig?

Ik hoef voor mezelf nog niet zozeer af te bouwen, en als ik dat ga doen, dan heb ik daar al wel een schema voor. Dit gaat even over mijn zoontje ;)

2. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik heb zelf niet met een schema gewerkt, maar natuurlijk wel de overstap van volledig bv naar bv en vast voedsel gemaakt.

Het fruithapje is inderdaad voor erbij. Dat wil zeggen het is puur een extratje waar de hoeveelheid bv niet door verminderd hoeft te worden.

Voor de rest heb ik de bv als uitgangspunt genomen. Dus in het begin een bv tijdstip gepakt die uitkwam voor het geven van groenten en dan eerst bv gegeven en daarna de groenten. Met deze manier voorkom je productiedips. Op een gegeven moment ben ik dit om gaan wisselen en was de bv een soort toetje.

Rond de 7 maanden ben ik begonnen met het geven van een broodkorst (niet van supervers brood, dat plakt teveel) die Kyra zelf mocht eten. Toen dat goed ging hebben we het steeds uitgebreid met meer brood tot het ontbijt en de lunch op een vroege ochtend voeding na volledige broodmaaltijden waren.

Wij hebben bijgevoed via de Rapley methode. Dat betekent dat je je kindje de regie geeft en niet gepureerd geeft maar het eten in vuistgrote stukken aanbiedt. Op die manier vond ik het zelf het makkelijkst. Kyra gaf zelf aan wanneer ze genoeg had, net zoals bij de bv. En op die manier is de overstap heel erg vloeiend verlopen.

Meer info over rapley: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - BLW - Borstvoeding en de introductie van bijvoeding

3. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Thanks! Ik ga meteen ff lezen.

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Hmmm, ik vind het voor de hoeveelheid tekst weinig informatief...
    Maar ik kan dus beginnen met bij het avondeten een bordje te maken met een stukje aardappel en wat groente. Bijvoorbeeld broccoli, worteltje, uhm... wat nog meer?

En ik zou dan dus ook niet een fruithapje moeten pureren, maar in stukjes snijden, om op te knabbelen? Moet ik het dan wel eerst een beetje koken? Appel en peer bijvoorbeeld?

5. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Het is eigenlijk ook gewoon heel simpel, vandaar dat er niet heel veel informatie op staat. Het principe is gewoon vuistgroot aanbieden. Groenten die hier bij uitstek voor geschikt is is broccoli want dat pakt lekker goed vast. Maar eigenlijk alle groenten die hij al mag kun je op die manier geven. En qua groenten mogen ze al eigenlijk bijna alles.

Ik weet niet in hoeverre je zoontje allergisch is aangelegd, maar als hij dat is zou je elke drie dagen dezelfde groenten aan kunnen bieden zonder aardappelen en dergelijken. Als dat niet zo is kun je gewoon met een mix van inderdaad aardappelen/rijst/pasta en groenten beginnen.

Groenten die ik ook erg makkelijk vond om te geven waren courgette en aubergine (in lange en dikkere frietvorm gesneden en gestoomd, anders wordt het snel snotterig). Boontjes die zijn ook vrij makkelijk om op te pakken. Die kookte ik wel een heel stuk gaarder. Pompoen hebben we ook geprobeerd, avocado etc etc.

Je kookt het gaar in de zin dat het niet makkelijk uit elkaar valt als hij het oppakt, maar ook weer niet zo beetgaar dat het hem niet meer lukt om er makkelijk een hap van te nemen. Bij Kyra was dat iets gaarder dan 'gewoon' gaar.

Als je zoontje het idee door heeft en wat beter eet kun je ook heel makkelijk met gerechten zoals spaghetti beginnen. Gewoon met wat zoutloze tomatenpuree aangelengd met water en wat groenten en kruiden.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Kijk, mooie concrete voorbeelden! Dankjewel!
    En hoe doe je dat dan met fruit?

Zou hij al asperges mogen? (dat eten we vanavond)

7. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ja hoor asperges kunnen prima. Kyra smult ervan, hopelijk je zoontje ook.

Met fruit gaat het eigenlijk nog een stuk makkelijker als het goed rijp is. Dan ook gewoon schillen en ik grove stukken aanbieden. Appels stoomde of kookte ik wel totdat Kyra vrij 'oud' was, omdat ze het anders niet heel goed kon eten. Ik sneed ze eerst in schijfjes, kookte/stoomde ze (net waar ik zin/tijd voor had) en haalde daarna de schil eraf. Peer kan ook goed gekookt worden als hij nog niet heel sappig is, maar als hij goed rijp is is dat helemaal niet nodig. Meloenen van alle soorten zijn erg favoriet, en de zomer komt er weer aan dus dat is ook nog een tip. Druiven en manderijnen zou ik eventjes mee wachten. Afgezien van de allergeenheid van manderijnen vond ik het gewoon een gedoe om de velletjes eraf te peuteren en met de velletjes at Kyra ze in eerste instantie niet zo goed. Druiven zijn ook een werkt in eerste instantie. Ik pelde en halveerde ze. Daarmee heb ik gewacht totdat ik vond dat Kyra goed genoeg at, want de grootte daarvan is vrij verslikgevoelig.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik deed het als volgt: de eerste tijd dat ik groente gaf gaf ik ALLEEN die groente, 3 dagen hetzelfde, niet gemengd. Aardappel beschouw ik ook als groente, dus dat gaf ik ook los.

Moedermelk bevat enzymen die helpen bij het verteren en verdragen van vast voedsel. Als je borstvoeding geeft is de beste aanpak de eerste maanden: eerst een borst, dan de hap en dan als toetje de andere borst. Na een tijdje wordt het hap en toetjesborst en op die manier bouwt je kind eigenlijk op een heel natuurlijke wijze een borstvoeding af. Op de dagen dat je niet werkt kun je dus dat fruit dat je geeft ook het beste combineren met een borst.
    (Het is dus heel anders als bij kunstvoeding. Dat remt namelijk de opname van voedingsstoffen uit vast voedsel en daarom moet er altijd een uur zitten tussen fles en hap).

Of je pureert, prakt of stukken geeft hangt af van wat jij en je kind willen. Mijn kinderen hielden niet van prut, die aten alleen stukken, maar je hebt ook kinderen die prak meer waarderen. Voordeel van stukken is wel dat ze sneller zelf eten. En je kunt het ook combineren, paar stukjes om te pakken en paar lepeltjes om te voeren. Kwestie van kijken wat het beste werkt.

Qua schema: dat heb ik nooit echt gehad, wel streefde ik er na 6 maanden na om zoveel mogelijk mijn eigen maaltijden als richtlijn te nemen. Dus als ik iets at (ontbijt, lunch etc.) dan bood ik ook wat hapjes aan (vaak van mijn bord) en een borst. En tussendoor natuurlijk gewoon borst op verzoek.

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Jeetje, meiden. Bedankt! Dit zijn echt dingen waar ik wat aan heb!

Ik denk dat Ilias nog niet toe is aan stukken eten. Prak eet ie prima met een lepeltje, maar als je wat in zijn handje stopt en hem al dan of niet stimuleert het in zijn mondje te doen, doet ie het niet echt. Eergisteren een klein korstje brood gegeven. Gisteren een stukje asperge. Maar niks hoor. Hij vond het helemaal niet interessant en liet het zo weer vallen. Maar ik blijf het proberen! Vanavond eten we een maaltijdsalade. Ik zal eens proberen een stukje pasta apart te houden en die los te geven. Of een stukje komkommer.

Gisteren heb ik wel een stukje aardappel in zijn mondje gestopt. Hij vond het eigenlijk maar niks. Helemaal niet toen het richting zijn keeltje ging. Hij ging er een beetje van kokhalzen. Sja, slikken snapt ie nog niet echt, als het geen vloeistof is. Maar dat komt nog wel.

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Doe eens je vinger in zijn mond.
    Als hij er op gaat 'kauwen' dan is hij ook toe aan het kauwen van stukken eten. Daar gebruiken ze hun kaken voor, niet hun tanden. Moet hij natuurlijk wel even aan wennen!

11. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Doet ie nog niet. Ja, nu even wel, maar dat komt volgens mij omdat zijn tandjes doorkomen. ;)

Deel Deze Pagina