Hoe bewaren jullie bepaalde groenten? Gister een spitskool gekocht die in plastic zit verpakt. Die moet je toch wel een kleine week kunnen bewaren? De laatste keer ging de spitskool rotten aan de onderkant waar die is afgesneden. Ik heb ook een kilo of 10 wortels gekregen van mijn schoonouders. Waar bewaar ik die het beste? En hoelang kan ik die bewaren? En broccoli? Bloemkool? Wij hebben geen kelder. Wel een geïsolleerde garage maar is verreweg van koud.
Spitskool gewoon in het plastic en in de koelkast. Andere groentes bewaar ik meestal niet langer dan een dag of 3. Als dat wel moet blancheer ik ze en vries ze daarna in. Wortelen kun je ook inkuilen maar voor 10 kilo is dat niet de moeite. Ik zou ze schrappen, blancheren en per portie invriezen.
Hoe wat waar ontdooien en gebruiken tijdens het eten..? Hier in de UK zie ik al rottende bloemkolen in de schappen liggen en het idee dat ik elke dag naar de winkel moet voor verse groente irriteerd me mateloos.. Dit is misschien wel de oplossing waar ik naar zocht!
Dus wel in het plastic laten. Ik heb de spitskool gister ook in de koelkast gedaan en ook de wortels liggen in de koelkast
Spitsboog gaat zonder verpakking in de koelkast. Wordt hij bruin van onder dan even een stukje eraf snijden. Bloemkool bonen wortelen doe ik blancheren. Dus even een tweetal minuten in kokend water. Dan eruit en meteen in koud water afspoelen. En de vriezer in. Heb ik t nodig dan een pan water koken de groenten vanuit de vriezer erin en een minuut of 10 koken.