Hoi hoi! Ik wilde ons meisje straks voor de fles haar eerste broodkorstje geven. Hoe geef je dit het beste? De één zegt tegen me klein in een stukje snijden, de ander zegt van het brood 'afscheuren' en dan haar er vanaf laten bijten/sabbelen. Ik ben best bang om het te geven, ben bang dat ze stikt! Onnodig misschien, maar 't lijkt me best 'eng'. Hoe kan ik het het beste geven?
Ik heb gewoon de korst afgesneden en aangeboden. Op die manier kon hij de korst zelf vasthouden en op onderzoek uitgaan. De eerste keer was niet meer als een paar keer in de mond stoppen, 'schrikken' van de onbekende structuur en dan proberen dat plakkerig ding weer van de vingers te krijgen! Heb trouwens de onderste korstrand aangeboden, wordt volgens mij wat makkelijker zacht. Ik vond het ook spannend hoor, de eerste keer. Uit onderzoek blijkt echter dat de kokhalsreflex dermate sterk aanwezig is dat kindjes zich niet snel verslikken. De kans op verslikking is bovendien bij een kleiner stukje eten groter dan bij een groter stukje. Succes!
Ik heb een boterham van een dag oud gepakt ( minder klef). Beetje boter erop. Dat in kleine stukjes gesneden, zo'n 1*1cm. Dat deed ik met de boterzijde op zijn tong( tegen plakken aan het gehemelte). Dat peuzelde hij zo op.. een halve boterham de eerste keer.. Je kunt het brood ook in de wang stoppen.. Je mag ook beginnen met een korstje, of met het kapje.. Lekker om aan te sabbelen..
Het hele idee van een broodkorst is dat je hem van het brood snijdt/scheurt en in haar handje geeft zodat ze eraan kan sabbelen. Ik zou een broodkorst nooit in kleine stukjes aanbieden! Lijkt me idd gevaarlijk ivm verslikken. Dan kun je beter gewoon het brood zelf in stukjes aanbieden.
Aan de zijkant in haar mondje laten nemen. Bij baby's ligt het kokhalsreflex nog voor op de tong. Daardoor gaan ze kokhalzen. Als je het broodje aan de zijkant aanbiedt, dus in de mondhoek, dan verplaatst het kokhalsreflex zich vanzelf naar achter op de tong. Deze tip kreeg ik van mijn cb, en het werkte echt. Na een paar keer kokhalsde ze niet meer.
Hier ook van de week begonnen met een korst nu een paar keer al gegeven. 1 keer had ze een stuk afgehapt en begon ze zachtjes te kokhalzen, maar niet zodat je je kapot schrikt. Gewoon mondje open gedaan en stuk eruit gehaald. Toen ging ze weer verder. Ze eet ze zo goed als helemaal op.
Geen stukjes in de kind stoppen, of in de wangzak. Gewoon stuk korst afscheuren en in de hand geven en kijken wat je kind er mee doet.
Mee eens. De ervaring hier is dat als ze iets te ver de mond in stopt het er vanzelf weer uit komt. Ze leert ervan en eet inmiddels toch behoorlijk goed zelf (brood, fruit, groente)