Ik heb gelezen over pijnbestrijding bij de bevalling en ik vind het lijken alsof die vooral gericht is op de periode met weeën. Mij gaat het juist om het moment dat de baby er uit komt. Vorige bevalling dacht ik echt dat ik dood ging op dat moment, die pijn wil ik liever niet nog eens mee maken. De weeën kon ik echter goed opvangen (48 uur lang). Welke vorm van pijnbestrijding past hier t beste bij?
Ik had een ruggeprik en voelde wel aanrakimg, maar geen pijn, dus bij de uitdrijving kon ik prima meepersen, maar was het niet pijnlijk.
Hier ook beide keren een ruggeprik gehad. Persen totaal geen pijn gehad. Ze zei wel nu kan het gaan branden maar niet gevoeld dus. En had geen kleine kindjes 3900 en 3500.
Je mag sowieso maar tot 8 cm ontsluiting een pijnbestrijding krijgen. Ikzelf had een pijnpomp maar ik vond de weeën ook erger dan het persen.. volgens mij is alleen een ruggenprik voor de gehele bevalling omdat die gewoon een stuk langer werkt.
Als t je niet lukt met persen dan zetten ze de ruggenprik uit. Je moet dat gevoel wel hebben namelijk heb ik gehoord. Ik wil ook een prik en ga aangeven om hem aan te laten en dat ik dat wil proberen. In Amerika doen ze het ook allemaal zo.
Bij mijn zoontje ruggenprik gehad en voelde wel de persweeen maar inderdaad geen pijn toen hij eruit kwam. Al ben ik ook ingeknipt en ook niet gevoeld
Hier werkte het bad heel goed. Als je aangeeft de ontsluitingsweeën wel aan te kunnen zou ik proberen om in water te bevallen. Van de uitdrijving heb ik serieus niets gevoeld, ja, de druk en het gevoel dat ze eruit komt, maar geen brandend gevoel en gewoon helemaal geen pijn. Toen de gyn zei dat haar hoofdje was geboren dacht ik: oh en nu komen de schouders, die ga ik voelen, nog een perswee, weer niks, en ze glibberde er gewoon uit. Dankzij het warme water was mijn huid ook heel zacht en ben ik dus niet ingescheurd. Het is echt een optie denk ik, want een ruggenprik krijg je natuurlijk al veel eerder.
Ja en dan kun je niet meer in bad bevallen, dan moet je op bed blijven. Je zou na moeten vragen in het zkh of daar in bad kunt/mag bevallen, desnoods moet je er eentje huren. Helaas in ons zkh mocht dit niet.
In Maastricht in ieder geval niet. Ik had een ruggeprik maar de uitdrijving heb ik wel gevoeld. Alsof het brandde zeg maar.. Moet wel zeggen dat bij mij de ruggenprik maar aan één kant van mijn lichaam werkte dus wellicht dat je normaal gesproken niets zou moeten voelen.
Dat zou je moeten navragen. Hier zijn alle verloskamers standaard uitgerust met een bad. De meeste ziekenhuizen hebben dit wel, of je mag je eigen bad meenemen. Gewoon even informeren, ik kan het iedereen aanraden.
Geven ze ook een reden waarom niet? In het ziekenhuis (groot en academisch) waar ik nu ga bevallen zeggen ze ook: in principe geen onderwaterbevalling. Maar ik heb het besproken met de vroedvrouw en ik mag gewoon tot het einde de weeën opvangen in het bad. Als we dan het water een beetje weg laten lopen, als in: de gyn heeft goed zicht, mag ik ook in bad bevallen. Dus niet helemaal onder water, maar ook niet uit bad.
Dat zijn gewoon smalle baden net zoals je thuis hebt zeg maar. Voor een bad bevalling moet de vk of gyn erbij kunnen en zijn de baden meestal breder. Ik had mijn zkh gebeld of ik er dan zelf eentje mee mocht brengen of huren. Maar na een kleine watersnoodramp hebben ze besloten dit niet meer te doen. Ook zijn de meeste vk's en gyns niet kapot of ervaren in badbevallingen, erg jammer.
Inderdaad erg jammer. Hier is een 'alternatieve verloskamer' met een groot, rond bad, speciaal voor dat doel. Nu moet die kamer wel vrij zijn maar volgens de vroedvrouw is hij heel vaak vrij, dus gaan we daar maar van uit. Bij mijn eerste ben ik in bad bevallen in een ander ziekenhuis, dit was ook gewoon een normaal bad maar met een zitje erin. De gyn zat gewoon op de badrand, heel relaxed.
ruggenprik maar dat is ook niet alles. ruggenprik heeft een hoop nadelen voor moeder en vooral voor kindje waar weinig mensen over nadenken. hier alle nadelen gehad. en geloof me, bij de 2e had ik niet meer voor een ruggenprik gekozen. EN, in veel ziekenhuizen word de ruggenprik tijdens het persen uitgezet. hier iig weg. bij sommige ZH word dit standaard gedaan, bij anderen alleen als je niet goed kan voelen hoe je perst. nou, dat is dan helemaal een hel hoor. dan kom je vanuit pijnloos ineens in een hel van pijn en dat de eersten pijn hebben gedaan betekend niet dat het met de volgende bevallingen ook zo zal zijn. bij de eerste ging ik kapot van de pijn nadat de prik uitgezet werd. ik was als de dood voor de 2e. die is thuis geboren en echt, appeltje eitje en ik heb niet 1x gekreund, geschreeuwd of gezegt dat het pijn deed. het deed wel pijn maar was prima te doen. ik heb een geboortetens gebruikt. superding. deze werkt goed op de weeen en stimuleert de aanmaak van lichaamseigen endorfines. ik weet zeker dat dat ding hieraan mee gewerkt heeft.