Pms/pmdd

Discussie in 'De lounge' gestart door Aloe, 8 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aloe

Aloe Niet meer actief

Dames,

Wie van jullie heeft last van een van de bovenstaande aandoeningen.

Nu zullen veel vrouwen denken, ja dat hebben we toch allemaal, maar nee.....Ik heb het niet over af en toe eens hoofdpijn/buikpijn voor je ongesteldheid maar echt zware klachten.

Geloof mij, je weet wanneer het echt ernstig is.

Ik persoonlijk heb hier echt heel zwaar last van.
    Ik ben ook een beetje ten einde raad.

Ik weet exact hoe mijn cyclus loopt. Ik weet precies wanneer mijn ovulatie komt. Dan heb ik een libido, buikpijn, slijmvorming enz. Dit duurt gemiddeld een dag of 4/5 en dan ebt het weer langzaam weg. Ongeveer een week later voel ik mijn gemoedstoestand langzaam veranderen. Ik word somber, lusteloos, depressief, heel snel boos, nergens zin in, er komt niets uit mijn handen, heb ruzie met mijn gezin, sneller nerveus en angstig, hartkloppingen soms. In deze periodes zie ik echt alles zo zwart in dat ik zelfs in het verleden 2 keer op het punt heb gestaan om mijn partner vaarwel te zeggen terwijl we gewoon een goede relatie hebben.

Kortom, ik heb er echt heel veel last van.
    Anticonceptie kan ik niet slikken want die verdraag ik niet.
    Libido heb ik echt alleen als ik vruchtbaar ben. Wanneer je zwanger wilt worden is dit super want ik ben 2x direct zwanger geworden en 1x zwanger geworden door de mirena heen. Door dit laatste heb ik dus ook echt geen vertrouwen meer in welke ac dan ook.

Goed, ik heb last van PMDD. De ernstige vorm van PMS.
    Maar wie herkent dit en hoe gaan jullie er mee om?
    Hebben jullie bepaalde leefregels? Letten op jullie voeding enz?
    Of slikken jullie gedurende deze periodes medicijnen?

Het is 2 jaar weg geweest vanwege de zwangerschappen maar ik merk dat het weer terug begint te komen. Ik geef nog bv en ben bang dat wanneer ik hiermee stop het helemaal hevig terug gaat komen. Herkent iemand dat?

2. knap

knap Niet meer actief

#2 knap, 8 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2013
    Er mee leren om gaan.

En denk dat veel vrouwen dit herkennen.

Vind het hier ook altijd heftig. En nu zit ik weer aan de staalpillen zo heftig zijn ze bij mijn dus ook.

3. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    Ik heb het niet zo heftig als jij, maar zeker herkenbaar! Ik maakt met iedereen ruzie als ik ongesteld moet worden en om alles janken... kan me er dat moment ook haast niet 'overheen ' zetten lijkt het!

4. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

28 feb 2010
    3.062
    507
    113
    Ik heb dit ook overal druk om maken stress nivo erg hoog, apen en beren zien, overal verdrietig om kunnen zijn.

echt een ramp

5. Aloe

Aloe Niet meer actief

Laat ik voorop stellen dat ik niet precies weet hoe je het 'er mee om leren gaan' bedoeld.

Veel mensen zeggen zoiets in de trant van: tja, dat hebben we allemaal wel en begrijpen dus niet dat het wel een stukje erger is als de 'standaard' klachten rondom de menstruatie.

Ik krijg dus het gevoel dat je de ernst niet snapt. Ik heb het niet over de ernst van mijn ongesteldheid, ik heb het echt over een algehele, vooral psychische ,malaise die standaard een week, en met pech 2 weken voor mijn ongesteldheid begint.

Ik word dus echt depressief. Buiten het feit dat ik 'hier mee om moet leren gaan zoals ieder ander die iets mankeert' is het niet iets waar je verder een gezellig leven mee kan leiden. Ik ben vaak genoeg 2 weken van de maand erg ongelukkig.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Sorry, maar iemand die zegt dat je "ermee om moet leren gaan", snapt het overduidelijk niet.

Hier dus iemand met ook heel erge klachten. Mijn pnd is langzaam weg aan het gaan en daarvoor in de plaats heb ik nu heel erg last van pms. Ik word ook vreselijk depressief, sta dan ook regelmatig op het punt om mijn relatie te verbreken en eigenlijk ook om nog wel ergere dingen te doen als het heel slecht gaat.

Ik heb bovendien ook nog eens een heel korte cyclus van 22-25 dagen, dus dit gevoel is er ook nog regelmatig.
    De pil kan ik niet goed tegen, maar ga ik wel weer overwegen als de jongste geen bv meer krijgt.

7. knap

knap Niet meer actief

Pffff

Weet je had geen zin om het over mijn menstruatie te hebben oke zullen we gaan dan.

Ja minimaal een week of 2 van te voren begint het al te rommelen. Krijg meer stemmingswisselingen en ja ik weet echt wel wat dat is aangezien ik ook nog borderline er bij hebt.
    Slijm ook na 2 weken na ongie.

Binnen 21 tot 28 dagen ( vaak ongesteld heel soms word het wat langer) maar ben denk ook iets ouder dan jullie ik ben 39.

Ben al ongie van af mijn 11 en altijd heb ik met pakken maandverband tussen mijn benen gelopen.

Regelmatig staaltabletten omdat ik zo veel bloed verlies dat ik het niet aanvul optijd voor de volgende ongie.

Zo duidelijk nu.

Bedoel er mee te zeggen ja je moet er mee omgaan.Want we zijn zeker tot onze overgang nog wel even ongesteld en vaak zijn mensen die er lang last van hebben ook een van de laatste die de overgang in gaan.!!!

Kom maar op.

( o ja moet bijna ongie worden zie je de aanval in mijn berichtje)

Dat bedoel ik met er mee leren omgaan. Met de klachten die je hebt je kunt je er ook anders op in gaan stellen het komt zo als het KOMT>

8. knap

knap Niet meer actief

Nu zit mijn berichtje mij niet lekker maar ik laat het wel staan.

En als mensen mij hier kennen. Zal je ook ondertussen een beetje moeten weten dat ik vooral mild reageer. En heel vaak zeg dat je met bepaalde problemen moet leren om gaan.

Dat hoort nu een maal bij mij. En ik het niet altijd over dingen wilt hebben in klachten.

En uit eindelijk voelt het voor mij zo. Om er mee om te leren gaan.
    Zo los ik mijn problemen op. Aangezien ik anders kapot gaat van de zorgen en problemen.

9. Aloe

Aloe Niet meer actief

@knap, ik ga je negeren want volgens mij ben je op oorlogspad.
    Ik heb geen zin in ' mijn periode is erger als die van jou' gedoe.

Mijn vragen waren volgens mij vrij duidelijk.
    Ik hoop dus ook dat er vrouwen zijn hier die tips hebben wat betreft voeding, beweging of medicijnen.

10. Springmuis

Springmuis VIP lid

19 aug 2008
    7.043
    0
    0
    Ik herken het wel een beetje, heb het niet zo erg als jij maar met mij valt ook niet heel makkelijk om te gaan de week ervoor, ik ga dan vaak een extra keer naar de sportschool om even alles eruit te gooien (krachttraining) en daarna ben ik dan weer tijdelijk 'rustig', voordeel van die week is dat ik veel beter presteer op de sportschool dan de overige weken;), maargoed nogmaals ik heb het lang niet zo erg als jij hebt... maar wellicht het proberen waard? (moet je wel liggen natuurlijk)

Menstruatie zelf is ander verhaal, grom grom...

Sterkte meis, hopelijk vind je ergens verlichting in zodat je je beter gaat voelen!

11. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Ok herken alles! Ik heb dan ook nog eens hele erge paniek aanvallen, tja ik weet niet wat ik er mee moet doen.. hopen dat de dagen snel voorbij zijn..

12. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Mijn zusje heeft hier ook heel erg last van, volgens de ha is het alleen mogelijk dit te onderdrukken dmv hormonale anticonceptie. Ze is nu al een poosje aan de Nuva ring en ik geloof dat het wat paniek aanvallen betreft nu al een stuk beter is.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Je zou eens contact op kunnen nemen met "de groene vrouw". Zij doet wel heel veel met voeding etc en ook op dit gebied volgens mij. Ik zit eraan te denken om daar een consult te laten doen.

14. knap

knap Niet meer actief

Nu zeg je het zelf.

Geen zin jou periode is erger gedoe!!

Dat bedoelde ik dus met mijn berichtje!

Ik op oorlogspad nou dan moet je wel heel ver gaan. Succes met je topic verder en van af nu negeer ik jou dan maar mede.

;)

15. Appelgebakje

Appelgebakje Bekend lid

21 feb 2013
    950
    0
    16
    Management assistent/secretaresse
    Veenendaal
    Misschien kan je advies vragen aan een organisatie zoals Care4women? Zij adviseren over allerlei vrouwenproblemen :)

16. Metire

Metire Niet meer actief

ik heb even gegoogled en dit vond ik

Voedingsadvies bij PMS

Sommige vrouwen hebben meer last van PMS-klachten als ze de volgende voedingsmiddelen of stoffen gebruiken: koffie, cola, chocolade, zout, tabak, alcohol en suiker. Het is de moeite waard om eens enkele maanden de proef op de som te nemen en te kijken of het vermijden hiervan verlichting geeft. Wat de suiker betreft: veel snoepen veroorzaakt schommelingen in de bloedsuikerspiegel en dit kan de klachten verergeren. Vermijd daarom geraffineerde voeding (producten die van wit meel en witte suiker zijn gemaakt) en geef de voorkeur aan vezelrijke, volkorenproducten.Voor het regelen van de menstruatiecyclus zijn hormonen verantwoordelijk, zoals oestrogeen en progesteron. PMS-klachten blijken vooral te ontstaan door een verstoord evenwicht tussen deze hormonen. Vaak is er een relatief teveel aan oestrogeen ten opzichte van progesteron. Voor de aanmaak van progesteron zijn onverzadigde vetzuren, vitamine B6 alsook de spoorelementen zink en magnesium nodig. Gebruik daarom geregeld koudgeperste, plantaardige oliën. De olie van tarwekiemen, saffloer, teunisbloem en zonnebloem is rijk aan onverzadigde vetzuren. Vitaminen uit de B-groep vindt u volop in volkorenproducten, roggebrood en gist.

17. Buikje0

Buikje0 Fanatiek lid

24 nov 2011
    1.095
    1
    0
    NULL
    NULL
    #17 Buikje0, 8 okt 2013
    Laatst bewerkt: 8 okt 2013
    Ik herken het voor een deel. In de week voor de eisprong voel ik me top. In de week erna loopt het al af en de week voor mijn menstruatie voel ik me zo depressief! En in de week daarna bouwt dat langzaam af, maar het kost zoveel moeite om uit dat gevoel te komen. Menstruatie is ook altijd heel heftig.

Laatste poging tot aanpassing: Teunisbloemolie schijnt te helpen. Je hebt het bij de Tuinen in capsules.

18. pluisje19

pluisje19 Fanatiek lid

23 sep 2009
    1.754
    0
    0
    Helaas ook hier herkenning. Zo'n 2 weken per maand ben ik een ander mens. Ik kan dan niks hebben van mijn kinderen en vriend. Voel me depressief en eet me suf aan foute dingen zoals chocolade, en ander zoetigheid. Daar word ik dan weer dikker van en voel ik me daar weer K*&^om. Ik zie het leven dan vaker niet zitten en ik droom dan ook de meest vreselijke dingen. Hoofdpijn en rug/buikpijn heb ik ook, maar dat vind ik minder erg dan de psychische dingen. Ik maak ruzie om alles en haat de wereld...Daarna komt een hele zware menstruatie van langer dan een week, bah. Ik heb een tijdje teunisbloemolie geslikt, dat leek een beetje te helpen. Misschien ga ik het nog maar eens proberen.
    Dus ja TS, ik weet wat het is, maar heb helaas ook nog altijd geen oplossing kunnen vinden.
    Dat care4women heb ik ook al eens gegoogled, maar die zitten dan weer ver weg en is niet zeker of ik dat vergoed krijg...
    Ik wil hier ook heel graag vanaf, maar aan een kant ben ik het wel met knap eens : ook ik vind ( van mezelf dan) dat ik alles aankan, want ik ben sterk...
    Ik denk trouwens dat knap het allemaal niet zo slecht meent hoor. Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaring met haar:) Misschien een off-day? maar dit is ff off topic he ;)
    Ik blijf dit ff volgen , misschien komt iemand met de gouden tip??!!
    liefs Pluisje

19. Aloe

Aloe Niet meer actief

Thanks. Daar heb ik wat aan.
    Misschien toch maar eens teunisbloemolie gaan proberen.

20. Aloe

Aloe Niet meer actief

Heb ik idd naar gekeken maar wordt helaas niet vergoed en dan vind ik het te prijzig worden. Aan 1 consult zal ik dan vast niet genoeg hebben.
    Daarnaast zag ik dat ze voornamelijk doorverwijzen en ik loop al bij een gyn.

Deel Deze Pagina