Mijn oma heeft gister te horen gekregen dat ze uitbehandeld is ze heeft longkanker en het is uitgezaaid naar dr hersenen. Ik had haar aan de telefoon toen ze mij het slechte nieuws te vertellen wist echt niet wat ik moest zeggen en durf al hellemaal geen vragen te stellen. Ze heeft verder ook niemand is Behoorlijk eenzaam en ik woon ook ver bij haar vandaan Moeten er nu al dingen geregeld gaan worden? En hoe moet ik daar over beginnen vind et zo moeilijk Hoe gingen jullie hiermee om
Heb er geen ervaring mee (gelukkig). Maar zit in de zorg dus weet wat er bij komt kijken. Allereerst hoef je niet veel te zeggen, laat haar gewoon weten dat je er bent. Heeft ze haar testament goed geregeld? Staat ze open voor euthanasie? Dat zijn dingen waar ze nu naar kan kijken. Ook kan ze nog eens naar haar uitvaart kijken. Zijn er nog andere dingen die ze wil doen of zien?
Wat moeilijk meid, ik weet er alles van, mijn vader heeft ook niet heel lang meer te leven. Probeer zo gewoon mogelijk te doen, mijn vader wil zo min mogelijk over zijn ziekte praten (hij heeft Huntington) maar geeft nu zelf steeds meer signalen af, hij heeft bijv onlangs aangegeven dat hij als het echt niet meer gaat naar een verpleeghuis wil, heeft na heel lang uitstellen uiteindelijk gekozen voor vloeibare kunstvoeding etc. Wat wel belangrijk is, is te weten of alles goed geregeld is wb financieen, uitvaart dat soort dingen. Dit kun je best voorzichtig brengen, niet deze week natuurlijk, maar wacht eerst even wat af. De kans is best groot dat je oma het zelf wel aangeeft. Heel veel sterkte ermee.
En ik heb mijn vader onlangs gevraagd of er iets is wat hij nog eens graag had willen doen/zien/beleven. Nou heeft mijn vader gevaren en de hele wereld over geweest, dus dat wou hij niet, hij is er ook lichamelijk te moe voor. Hij heeft ook geen wensen verder, alleen dat we zo nu en dan bij hem op bezoek komen (wij wonen erg ver van hem af) Dit proberen we zo veel mogelijk te doen. Maar hij vond het wel fijn dat we gewoon aan hem vroegen of we nog iets bijzonders konden doen voor/met hem.