Breukje, verzwikt of wat anders?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RoGiJuLi, 29 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Mijn zoontje van 20 mnd is vandaag op het kdv gevallen op zijn arm (geen idee hoe).
    Sindsdien houd hij zijn arm veelal hangend langs zijn lichaam. Doet hem niet meer veel uit zichzelf omhoog en pakt ook bijna niks aan met die hand.
    Als ik zelf zijn onderarm pak (richting de elleboog) en "hiep hiep hoera" armpjes omhoog doe dan geeft hij geen krimp dus zijn schouder is het niet, maar zijn pols is ff een probleem.

Naar links of naar rechts bewegen gaf geen probleem. Maar als ik zijn pols naar binnen beweeg (dus vingers richting onderarm (zie plaatje en dan de linker beweging) dan trekt hij zijn arm terug en maakt huilend/kreunend geluid.
    Die beweging doet hem echt pijn.

Duidt dit op een breukje of meer verzwikking oid?

Als het morgen nog zo is dan ga ik ff naar de hap met hem, maar wellicht kan iemand mij hier al vertellen (op basis van mijn verhaal), waar ik eventueel rekening mee kan houden.

20170929_211203.jpg

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Niet gemeen bedoeld of zo, maar ik vraag me af waarom je daar pas om half 10 in de avond mee komt? Ik neem aan dat hij dat ergens vanmiddag al had, omdat je het over het kdv hebt, dus ik begrijp niet zo goed dat je niet vanmiddag de huisarts of begin van de avond de hap hebt gebeld? Is er een mogelijkheid dat je dat alsnog doet? (mocht hij niet kunnen slapen vd pijn bijv)

Kan hij de beweging nog zelf maken? Dan is het in de meeste gevallen niet gebroken, maar gekneusd. Ik zou er wel een arts over laten oordelen, dat kunnen wij niet vanachter de computer.

3. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Ik werk tot 17 uur dus als hij is opgehaald is de huisarts al naar haar eigen gezin.
    De hap om 18.00 niet gebeld omdat ik niet voor elk wissewasje naar de hap ga bellen en hij verder gewoon speelt (hetzij dus veelal met rechts).
    Ook is een eventueel breukje niet spoed waardoor ik het niet nodig vond om hem daarvoor van zijn slaap te onthouden.
    Mocht hij nou idd wakker worden omdat hij pijn heeft, dan bellen we natuurlijk gelijk ff.
    Ik vond de situatie tussen 18 en 19 uur nog niet zo verontrustend dat ik gelijk de hap hiervoor moest bellen omdat een verzwikking ook flink pijn kan doen en vanzelf weer overgaat ;).
    Daarom wil ik dus eerst kijken hoe hij morgen reageert als hij wakker is en vanuit daar een beslissing nemen ;)

Ik weet niet of hij de beweging zelf kan maken. Ik weet wel dat hij zijn hand amper gebruikt.

Popidepi en JongetjeM vinden dit leuk.
  4. mamabri

mamabri Niet meer actief

Nou, persoonlijk vind ik een jong kind wat zijn hand/arm niet of nauwelijks gebruikt geen wissewasje...Een eventueel breukje zoals jij noemt vind ik dus wel onder spoed vallen, zeker als een kind te jong is om zelf goed aan te geven hoeveel pijn het doet en waar het precies pijn doet. Natuurlijk doet ook een verzwikking flink pijn, maar die pijn is morgen dan heus niet veel minder, aangezien een verstuiking over het algemeen pijnlijker/net zo pijnlijk is als een breuk. Maw: ook morgen zul je dus waarschijnlijk nog geen idee hebben of het een breuk of een verstuiking is en het alsnog moeten laten nakijken bij de hap.

Nogmaals niet lelijk bedoeld, maar ik begrijp jouw keuze hierin dus niet.

5. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Dat kan, maar het feit dat hij heerlijk ging slapen is voor mij reden aan te nemen dat de pijn niet hinderlijk is op dat moment ;)
    En dan is er morgen weer een dag :)

En ik weet dat je het niet lelijk bedoeld ;)

6. Deliana

Deliana Niet meer actief

Hij pakt niets aan met zijn hand en gebruikt hem niet... dat is toch geen wissewasje? Lijkt mij een goede reden om bij thuiskomst even met de HAP te bellen....

Denk verder dat je het antwoord op je vraag zelf al hebt gegeven; morgenochtend even langs de HA wanneer de situatie nog hetzelfde is.

Sterkte, hopelijk valt het mee!

7. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Hij pakt wel aan met zijn linkerhand, maar geeft de voorkeur aan rechts ;) dus zoals ik al zei, pakt amper iets aan met links (tenzij hij al iets rechts vast heeft, dan pakt hij wel aan met links maar laat het weer los).

Morgenochtend bij dezelfde situatie maar ff de hap bellen. Maar laten we maar hopen dat het niet nodig is en hij alles morgen weer goed gebruikt :)

8. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    Ik zou ipv hier vragen de hap even bellen. Zij kunnen dan aangeven wat wenselijk is. Nu komen of morgen. Of aankijken

Hier had zoonlief ook zoiets vorige week alleem is hij 6.5. Ik wilde aankijken arts zei hij is nog jong kom gelijk even

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Dat is een goed idee.
    Ik ga ff bellen tnx

10. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Als hij lekker is gaan slapen, dan snap ik heel goed dat je niet naar de hap bent gerend. Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel bij 'spoed' en de taak van een hap. In die zin ben ik het zeker met je eens.
    Als het morgen niet beter is zou ik echter wel een (spoed)afspraak (spoed als in 'dezelfde dag'. Bij ons kan ik nu bellen en eind volgende week pas komen) maken bij de huisarts. Die kleintjes breken niet snel iets, soms is het een twijgbreukje waar ook weinig aan te doen is, maar beter het zekere voor het onzekere. Als hij veel pijn heeft geven ze die kleintjes wel vaak iets ter ondersteuning.

Caithy, Triangel, JongetjeM en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    Graag gedaan

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Ik zou morgen toch even bellen als hij het nog steeds niet gebruikt. Een breuk hoeft niet zóveel pijn te doen, op het moment dat de plek waar de breuk zit ontzien wordt.
    Waarschijnlijk maken ze dan even een foto voor de zekerheid. Toevallig pas nog met mijn (wat oudere) dochter- arts kan er toch ook niet in kijken, dus een breuk of een kneuzing??? Gelijk een briefje mee voor de rontgen.
    Hopelijk heeft hij vanacht niet te veel last en kan hij slapen!

13. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Hap gebeld.
    Advies is om ukkie lekker te laten slapen.

Mocht hij vannacht wakker worden van pijn dan ff bellen eventueel langskomen.

Verder morgen even aankijken. Houdt hij hem nog steeds langs zijn lichaam en is de beweging nog pijnlijk dan bellen en langskomen ter controle.

JongetjeM vindt dit leuk.
  14. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    Fijn dat je even advies hebt gekregen! Ook voor jezelf kun je rustig slapen zonder steeds te denken had ik niet moeten bellen

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Even ter verduidelijking: ik ben helemaal geen huisartsloper, kom er zelf maar zelden en meestal dan voor meerdere dingen die ik heb opgespaard....laat staan dat ik gauw naar een hap ga.

Maar een klein kind, wat nog nauwelijks zelf kan aangeven wat het heeft, waar het precies pijn doet, wat vervolgens het getroffen deel niet of nauwelijks gebruikt....JA ! dat vind ik spoed. In elk geval zou ik er zelf begin vd avond wel achteraan gebeld hebben.

Overigens vind ik dat het kdv ook zelf een betere inschatting had mogen maken: beweegt het zijn arm te weinig, lijkt het echt pijn te hebben bij bewegen, dan de ouders bellen. Uiteraard geen idee hoe laat het is gebeurd, maar als het om 1 uur zich bezeerd heeft en mama komt pas om 5 uur.....Ook niet heel goed natuurlijk.

Dat ze het kindje nu laten slapen en pas morgen eventueel bij aanhoudende klachten willen zien vind ik overigens ook geen raar advies...Immers, het kindje slaapt nu, beetje raar om nu wakker te gaan maken toch?

En misschien breken kleintjes wel iets minder snel wat, wil niet zeggen dat het niet kan natuurlijk....Ik heb zelf op 3 jarige leeftijd mijn arm gebroken gehad, 6 weken gips, 3 dagen eruit en na nog een val weer dezelfde arm gebroken dus kon ik weer 6 weken in het gips.....Totaal dus 12 weken gips gehad.

En als jij vandaag je huisarts belt en pas ergens eind volgende week kan komen, zou dat voor mij reden genoeg zijn om op zoek te gaan naar een andere huisarts. Wil best een of twee dagen wachten als het niet heel dringend is, maar geen complete week.

16. Jezz84

Jezz84 Actief lid

30 dec 2012
    455
    111
    43
    Goed dat je gebeld hebt en advies hebt gekregen.
    Het verbaast me eigenlijk dat het kdv jou en/of de huisarts niet gebeld heeft. Ik hoop dat als mijn kind pijn heeft aan haar arm ze me wel bellen, al was het alleen maar even om te overleggen.
    Sterkte verder! Ik hoop dat het meevalt!

17. sweetL

sweetL Fanatiek lid

8 jul 2014
    2.089
    2.095
    113
    Vrouw
    Brabant
    Mijn zoontje heeft een paar mnd geleden (nu 2.5j) hoogstwaarschijnlijk een botje gebroken in zn hand (middenhandsbeentjes) de deur klapte ' 'dicht' en zijn handje zat er aan de achterkant tussen. Ging niet helemaal dicht dus en ik heb het horen kraken.
    Hij was ontroostbaar en heeft de hand dagenlang helemaal niet gebruikt.
    Ik heb toen na een minuut of 10 koelen de ha gebeld en moest direct langskomen. Hij is onderzocht en het leek mijn ha een rechte breuk.
    Paracetemol zetpillen mee tegen de pijn en verder hebben ze er niks aan gedaan.
    Ik zou het gewoon een beetj in de gaten houden, als hij toch veel pijn lijkt te hebben toch maar even naar de hap;)
    Fijn dat je even gebeld hebt, succes en beterschap!

18. flowertje36

flowertje36 Niet meer actief

Goed in de gaten houden. Mijn nichtje is ook ooit komen te vallen en heeft gewoon geslapen en gespeeld. Maar haar armpje bleek wel gebroken te zijn.
    Hopelijk is de hap niet nodig en heeft hij vannacht goed geslapen en gaat hij straks heerlijk spelen.

19. Triangel

Triangel Niet meer actief

Hoe is het nu? Hopelijk heeft hij lekker geslapen? Snap helemaal dat je niet gelijk gebeld hebt hoor.

Één van mijn jongsten van 14maanden heeft net haar armpje wsl gebroken gehad. Een scheurtje / kleine breuk. Het was erg moeilijk vast te stellen wat er aan de hand was omdat ze nog zo jong is en foto's dan moeilijker zijn. Zij bewoog haar arm helemaal niet en begon gelijk te krijsen als we hem aanraakten. Bij de hap dachten ze aan zondagsarmpje, elleboog uit de kom, maar terugzetten lukte keer op keer niet en toen werd er toch maar een foto gemaakt, was dat ding helemaal niet uit de kom en leek het toch meer op een klein breukje of scheurtje ergens. Super sneu, kind heeft zoveel pijn gehad daar op de hap en seh.

20. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.948
    15.595
    113
    Nabij Utrecht
    Hij heeft vannacht goed geslapen.
    Toch gebruikt hij zijn arm nog steeds niet veel en is het maken vd polsbeweging pijnlijk bij hem.
    Hij kan ook geen kracht zetten (bank op klimmen lukt hem niet meer).

En ik zag dat het rood gemarkeerde wat dikker is en ook pijn doet als ik daar aanzit. Dus het gedeelte vd onderarm precies boven het polsgewricht.
    IMG_20170930_084253.jpg
    Hap gebeld en ze willen hem voor de zekerheid zien.
    Om 9.20 daar langskomen en zo ff een pcm geven om de pijnklachten weg te nemen. (Omdat ze er daar ook aan moeten zitten).

Deel Deze Pagina