Hallo, Mijn dochter is nu bijna 6 maanden en krijgt sinds anderhalve week wat groente. Dit gaat steeds beter, zodat ze echt al twee flinke eetlepels binnenkrijgt. Haar schema komt nu zo uit: 7.00 uur: fles 180/6 9.00 uur: bed 11.00 uur: fles 180/6 13.00 uur: bed 15.00 uur: fles 180/6 16.30 uur: bed 18.00 uur: groentehapje 19.00 uur: fles 180/6 19.30 uur: bed 23.00 uur: 180/6 aansl. bed Die laatste fles geven we eigenlijk nog, omdat we niet beter weten en bang zijn dat ze het zonder niet gaat redden door de nacht. Ze is om 7.00 uur altijd al wakker en met die fles ook echt gulzig. Flessen van 210/7 krijgt ze nog niet op. Is het een idee om haar de laatste fles om 20.00 uur te geven, en daar dan wat in te doen om haar meer verzadigd te maken (pap of zo)? Over een week of twee willen we ook beginnen met fruithapjes om 9.30 uur. Dan krijgt ze dus nog meer voeding binnen. De reden dat we de laatste fles eraf willen is deels voor haar, deel voor onszelf. Ze is echt in een heel diepe slaap en vindt het niet fijn om wakker gemaakt te worden (drinkt echter wel de fles leeg...) Je ziet al dat ze sowieso veel slaapt en ze lijkt het nodig te hebben. En wij zouden natuurlijk ook best wat vroeger in bed willen. Maar dat laatste is niet zo'n ramp hoor. Wanneer lieten jullie de late fles eraf en hoe is dat gegaan? Dank voor de tips!
Je kan inderdaad proberen haar laatste fles te verdikken met pap. Daardoor kan je als het goed de slaap uren s'nachts verlengen. Ik zou het gewoon proberen. Baat het niet schaadt het niet. Als Jason straks groente en fruit krijgt wil ik dat namelijk ook gaan doen. Dan heb je ook zelf even je avond een beetje terug. Jason krijgt van ons ook nog een fles tussen elf en twaalf
ik denk dat het zeker wel kan nu hoor. Volgens mij gaan veel baby's rond de 4/5 maanden naar 4 flessen. Wij waren nogal vroeg, omdat wij op verzoek de fles gaven. Waardoor we dus al met 10 weken op 4 flessen zaten, omdat ze simpelweg niet meer wakker werd. Het blijft altijd een kwestie van uitproberen. Veel kindjes krijgen wel een papfles inderdaad, als ze niet genoeg hebben. Maar misschien is dat ook wel niet nodig. Dus ik zou hem eerst eens weglaten en als dat niet blijkt te werken, kun je ophogen of er een papfles van maken. Als je kindje dadelijk naar voeding 2 gaat, dan is er sowieso een max. van 800 cc dus dan mag je kindje eigenlijk nogmaar 4 flesjes. Maar voeding 2 verzadigd ook een stuk beter.
Dank je Athina! Mijn zoon zat vanuit zichzelf al vanaf 4 maanden op 4 flessen, maar die kreeg dan ook met gemak 210/7 op. Hij was verzadigd genoeg. Stom hè, ik heb alles al een keer gedaan, maar ik heb niet echt bijgehouden hoe ik het toen deed. Daarom sta ik nu toch weer voor deze vragen. Maar idd, ik herinner me nu ook weer dat je met 2 voedingen maar 800cc mag/hoef bij te geven. Tis dus nog een kwestie van tijd... Mijn avonden heb ik voor mijn gevoel al terug hoor. Vanag 19.45 uur liggen beide kids op bed. We hoeven alleen Femke er maar even uit te halen (om de beurt) voor en flesritueel van 20 minuten). Tgaat er meer om DAT er altijd iemand daarvoor moet opblijven. Maar nogmaals, is geen echt probleem natuurlijk. Tis gewoon fijner voor haar als ze vanaf 20.00 uur kan blijven liggen. Ik heb in principe mijn antwoord, maar als iemand nog tips heeft...
PS; wij gaven ook op verzoek de fles en dit is uiteindelijk haar verzoek geweest. Vanaf 3,5 maand echter, werd ze niet meer wakker voor fles 5, maar werd ons geadviseerd dat wel te geven. We gaven toen nog 150/5. Sinds deze week vroegen we ons dus eigenlijk af of die laatste er niet gewoon af kan. We gaan het proberen als we binnekort op fruithap en groentehap zitten.
achteraf kreeg ik ook te horen dat 10 weken echt te vroeg was hoor maar toen ging het al 2 weken goed dus tja... maar ik kan me voorstellen dat je er dan verder niet meer bij stil staat, wanneer hij er dan wél afgaat...
Morris krijgt nu al 1 a 2 weken geen fles meer om 23 uur. Hij krijgt nog geen groente/fruit (hij is nu bijna 3 maanden en 3 weken) ik vond dat hij z'n flesjes (180/6) niet meer zo goed leegdronk en hebben gewoon van de ene op de andere dag de laatste fles weggelaten... Hij slaapt nu vanaf die tijd, van 8 tot ong. 8. Drinkt nu zijn flesjes (4x 210/7) helemaal leeg. Maak wel de laatste fles wat dikker met rijstebloem. Hier doet ie 't heel goed op en 't is echt een dikkertje, ik denk dat je gewoon moet doen wat je gevoel zegt, dat heb ik ook gedaan... gewoon een keertje proberen en als ze 1 fles minder gaat krijgen dan zal ze op een gegeven moment een flesje van 210/7 wel leegdrinken, waarschijnlijk... Succes ermee!
Ik heb precies hetzelfde schema , maar hij drinkt nog maar 150 cc per keer. De laatste fles soms 180. Die 150 drinkt hij nog niet vaak op. Echt jammer want zo krijg ik de laatste fles er nog niet af. Maak mij ook niet echt uit hoor. Ik ga denk ik maar door tot de 6 maanden. Liefs
Wij zaten al op 4 flessen toen ze 3 maanden was. Ik kreeg de laatste fles er echt niet meer in. Toen heb ik mijn dochtertje gewoon laten liggen en kwam ze pas de volgende ochtend. Het cb vondt het hier gewoon goed zolang ze maar aan haar vocht kwam, dus de flessen moesten wel iets verhoogd worden. Maar het ging verder allemaal super. Nu krijgt ze de laatste fles rond 19.00/19.30 en zit ze sinds 3 weken op 3 flessen. Was maandag bij het cb en die waren er erg tevreden mee. Dus ik zou die laatste fles gewoon laten vallen hoor, ze moet het in principe makkelijk redden de nacht over.
Moet je altijd als je een fles weglaat de andere flessen groter maken in verband met het binnen krijgen van genoeg vocht?
Mijn zoontje sliep ook altijd bij de laatste fles, we kregen hem met geen mogelijkheid wakker. Slapend dronk hij wel altijd de fles leeg, dus wij dachten dat hij die nog nodig had. Tot we hem een keer niet wakker kregen (nou ja, een beetje, maar hij wilde niet echt drinken), sindsdien laten we hem weg en slaapt hij door. Dat was bij 4 maanden. Nu krijgt hij 3x180/6 en 1x210/7 met 2 scheppen rijstebloem (om 7 uur/half 8, zijn laatste fles dus). Gaat erg goed zo!!!
Dank jullie wel meiden! Kindjes die 4 flessen van 180 cc krijgen, krijgen ws wel genoeg vocht (ca. 800cc) maar krijgen ze dan ook voldoende kalorietjes/voedingsstoffen binnen? Of moeten ze daarvoor dan echt die bijvoeding hebben? Femke krijgt vanaf volgende week vrijdag ook fruithapjes (ik heb dan een week vakantie, dus rustig de tijd om te oefenen). Is 4x 180cc + fruit + groente dan genoeg? Weet haar gewicht niet (moet 29 oktober pas weer op CB zijn en laatste weging was anderhalve maand terug...), maar ze ziet eruit als 'Hollands welvaren' zeg maar... Ik denk het ergens wel, maar mijn zoon kreeg dus met 6 maanden 4x 210 cc + groente + fruit...
Hier sinds gisteren op 4 flessen van 180 + 6 7.30 11.00-11.30 15.00-15.30 17.30 groentehapje 19.30 Slapen doet ze echt op vaste tijden. Tussen 09.00 en 10.00 Tussen 12.00 en 14.30 Tussen 17.00 en 18.00 Vanaf 20.00 tot 07.30
Ik zit dus met hetzelfde! Onze meid weegt echt genoeg! En ik wil van die laatste fles af zo langzaam aan! Ook omdat ze begint te huilen met wakker maken, maar als ik dr niet wakker maak is ze om 23.30 klaar wakker! Maar ze drinkt de laatste weken weer slecht dus denk dan dat ze niet genoeg heeft gehad over de dag om de nacht door te komen!
Bij mijn zoontje heb ik hem eraf gehaald toen hij niet meer leeg ging (zo rond de vijf/zes maanden geloof ik). Bij mijn dochtertje willen flessen boven de 150cc niet echt lukken dus daar zit ik mee op vijf flessen en die verdeel ik tussen negen en negen uur. Zij heeft dus nog wel een laatste fles maar dan al om negen uur.
Vier keer 180+6 is goed hoor, je màg eventueel ophogen naar 210+7, maar het is qua vocht en voedingsstoffen echt niet nodig. Je mag met 4 maanden al over op 4 flessen en dat mogen ook gewoon 180+6 flessen zijn...Vanaf de 6 maanden ga je juist de melk langzaamaan afbouwen, dan zou ik zelf niet zo snel meer kiezen voor 210+7 flessen.. Je zou gewoon eens kunnen proberen om de fles van 19 uur een uurtje later te geven en je dochter dan om 23.00 uur te laten liggen. Met 6 maanden, als de bijvoeding goed loopt, mag je zelfs al naar 3 flessen toewerken, dus je meisje krijgt echt wel genoeg aan die 4 flessen.. Pap oid zou ik pas toe gaan voegen als je dochter de nacht niet doorhaalt op haar laatste melkfles..
Hé, dit laatste antwoord is echt een uitkomst voor mij. Ik ga het dus gewoon proberen! Dank jullie wel. Sinds vandaag krijgt ze ook haar fruit. Het gaat nog niet super, maar ze heeft wat binnen. Ze heeft de tweede fles dus pas om 12.00 uur gekregen. Dat fruit vult dus best wel. Ik denk dat ze vanaf vandaag gewoon geen late fles meer krijgt. Spannend hoor! Wel lastig, zoeken naar een nieuw schema mét fruit en groente. Vooral ivm slapen...
Rosan krijgt al een tijdje 4 flessen van 180+6 (vanaf 4mnd denk ik) en dan de laatste fles rond 18:30. Ze slaapt dan tot de volgende dag half 7. Vanaf 5mnd ben ik begonnen met de fruit en groentehapjes. Eerst om en om, 2 dagen fruit, daarna 2 dagen groente. Binnen 2 weken at ze al hele potjes, zowel fruit als groente op 1 dag. Nu zit ze dus op 4flessen 180+6, sochtends fruit en savonds groente. Juud, gewoon eens proberen die fles niet aan te bieden, dan zie je vanzelf of ze doorslaapt. En ze krijgt dan wel genoeg binnen hoor, 1000cc is een maximum, dus 800cc is prima zolang ze maar goede plasluiers heeft. Succes!
@Juud, heb je de laatste fles nog weggelaten? Ben benieuwd hoe het is gegaan / gaat.. ik zit met precies hetzelfde én met hetzelfde schema.. Ik kijk eerst even bij jou de kunst af (en zo grappig.. hier ook de 2e en toch weer tegen dit soort dingen aanlopen). Mila dronk tot 2/3 dagen geleden haar flessen niet zo goed leeg.. op het CB zeiden ze dat zodra ze de flessen overdag goed leeg gaan drinken, dat ze er dan aan toe zijn om de laatste te laten vervallen. De laatste dagen drinkt ze haar flessen (5 stuks a 180/6) steeds beter leeg, dus ik overweeg ook serieus om de laatste snel te laten vervallen.