Ik had er eigenlijk nooit naar gekeken, maar vandaag toevallig zag ik het. We waren bij mijn ouders en mijn vader zei iets over dat spleetje tussen haar tanden. Ik weet dat meerdere kindjes zo'n spleetje hebben en ik dacht dat dat op latere leeftijd bij het wisselen vanzelf wel goed zou komen en anders gewoon een beugel ofzo. Maar nou trok ik haar bovenlipje omhoog en zag ik dat haar lip-riempje tot best ver naar beneden doorliep. Als ik bij mezelf voel, dan zit mijn riempje ergens helemaal bovenin, ruim boven mijn tanden zeg maar. Maar als ik bij Kyra kijk, dan zit het riempje bij haar vast aan het tandvlees tussen haar tanden. Best heel laag dus. Ik moet toch binnenkort naar het CB, dus ik kan het daar even laten zien, maar was toch nieuwsgierig of jullie het herkennen en dat het misschien op latere leeftijd wegtrekt, of moet ik me toch voorbereiden op het doorsnijden van dat riempje (ik weet niet of ze dat zomaar doen).
ik heb zelf een spleetje tussen mijn tanden en mijn lipriempje zit toch ook gewoon boven mijn tanden. Alleen zie je het echt tussen mijn tanden door lopen. Bij mijn dochter dacht ik eerst ook dat ze een spleetje zou krijgen maar nu (bijna 2) is dat al een heel eind weggetrokken. Ik zou hier nu nog niet veel aan laten doen. Dat kan later altijd nog. Doorsnijden en dan een beugeltje om het naar elkaar toe te laten groeien, of stukjes aan de voortand laten zetten en misschien groeit het wel vanzelf naar elkaar toe. In elk geval wachten ze vaak totdat het hele gebid compleet is. En anders niet. Zo'n ramp is het niet. Ik heb er zelf nooit iets aan laten doen want vind het gewoon bij mij horen. Heb een trouwfoto die net iets van de zijkant is genomen waardoor je het net niet ziet en zelf vind ik dat er raar uit zien omdat ik dat spleetje gewoon gewend ben.
Ja tuurlijk, maar het is wel mooier als je er iets aan kan laten doen, waardoor de tanden wel naast elkaar staan!
dat is heel persoonlijk en hangt er ook erg van af hoe groot zo'n spleetje is. Eerst maar eens even afwachten of de tandjes recht staan, anders is er waarschijnlijk sowieso een beugeltje nodig en dan kan dat meteen mee genomen worden.
Volgens mij hebben alle jonge kinderen dat spleetje. Mn schoonzus en ik hebben het er ook over gehad en daarna ben ik er op gaan letten en ik heb nog geeneen kindje gezien zonder! Ik zou wel even navraag doen over dat lipriempje...ik zou ook zeggen dat het erboven hoort te zitten. Dus even vragen bij je CB idd...die weten dat vast wel!
Jep ik heb dit zelf ook! Ik heb een spleetje tussen mijn voortanden en mijn lipriem (mooi woord, had het nooit echt benoemd haha) loopt ook door tot tussen dit spleetje. Het vormt daar zelfs een soort van klein bolletje. Mijn vriend maakt hier wel eens gekke grapjes over, maar het valt eigenlijk alleen maar op als ik het vertel en iemand er echt gericht naar laat kijken. Ik heb er zelf totaal geen last van en heb nog nooit gehoord dat het weggesneden zou moeten worden. Mijn tanden staan overigens ook gewoon recht hoor.
Hier hetzelfde "probleem", bij mij is mijn lipriempje doorgesneden bij de kaakchirurg toen ik 15 jaar was. Bij alle twee mijn meiden loopt het lipriempje te ver door, ik heb het hier met de tandarts over gehad, er zijn tandartsen die het zelf doorsnijden maar meestal verwijzen ze door. Maar dit duurt nog wel een paar jaar. De tandarts houd het in de gaten. Ik had vroeger best een spleet tussen mijn voortanden maar toen het lipriempje was weggesneden zijn mijn tanden weer netjes naast elkaar gegroeid. Groetjes Senna