De titel zegt het al. Vanaf wanneer zijn jullie de speen gaan afleren en hoe hebben jullie dat gedaan? Mijn dochter is nu 2,5 en ik vind het lastig om te bepalen of ik de speen nu al af moet gaan leren. Ze is er wel erg aan gehecht. Als ze verdrietig is of moe vraagt ze altijd om haar speen. Ik laat haar zeker niet de hele dag met haar speen rondlopen. Ze krijgt hem eigenlijk alleen met slapen. Nu wil ze tussen de middag niet meer slapen, terwijl ze dat eigenlijk nog wel nodig heeft. Dat resulteert er in dat ze eind van de middag erg moe is en dit ook aan haar humeur te merken is. Om het minste of geringste wordt ze boos, verdrieig etc. Haar speentje geven werkt dan wel. Ik maak dan met haar de afspraak dat ze haar speen even mag, maar dat ze hem terug moet geven als papa bv thuis in van werk. Dit doet ze dan ook netjes. Op de creche heeft ze ook altijd een momentje dat ze haar speen heeft. In het begin had ze erge moeite op het punt dat ik wegging, De leidster heeft haar toen een keer haar speen gegeven. Het wegbrengen gaat nu hartstikke goed, maar toch wilt ze altijd haar speentje als ze binnenkomt. Deze heeft ze dan maar max een half uurtje. Aan de ene kant wil ik graag dat ze haar speen afleert.. Aan de andere kant.. Het bied haar nog een vorm van troost en ik kan er goede afspraken over maken met haar. Mijn andere dochter van 4,5 heeft nooit een speen gehad, maar doet haar vingers in haar mond. Dit doet ze nu ook nog steeds en dat vind ik helemaal moeilijk om af te leren. Wat zouden jullie doen of hoe en wanneer zijn jullie begonnen met het afleren van de speen? Mochten er tips zijn om het vingerzuigen af te leren; deze tips zijn ook welkom
Speen zijn wij cold turkey mee gestopt. 3 nachten drama en veel troosten. Maar wat je ook doet, en als je na 2 dagen denkt ik geef op, doe dan 1 ding in ieder geval niet en dat is de speen teruggeven. Ik zou samen de speen weggooien in de prullenbak. Onze dochter was voor haar tweede van de speen af. Onze zoon heeft ook een speen. Ik wil ze in ieder geval voor hun 3e van de speen af hebben. Ik denk dat zuigen op vingers een ander verhaal is.. dat is een stuk moeilijker. Misschien van die bite-ex erop smeren? Onze dochter beet nagels. Maar sinds ik haar heb verteld dat je wormen in je poep krijgt van je vingers in je mond steekt ze ze amper nog in haar mond. En heeft ze weer mooie nageltjes.
Als we dit jaar naar de zee gaan gaan we de spenen misschien aan de haaien voeren. ik dacht eerst aan sinterklaas maar sinterklaas is leuk en geweldig dus dat gaan we denk ik toch niet doen.
Als ze het afleren voor dat ze 1 jaar zijn, dan is het over het algemeen niet zo'n drama. M'n dochter had met 11 maanden iets in haar mond (achteraf waarschijnlijk spruw) waardoor ze twee weken lang nergens op wilde zuigen. Dat was vooral lasting met het voeden, maar wat betreft de speen kwam het mooi uit. Na twee weken geen speen, was er geen haar op mn hoofd die er aan dacht dat ding weer te geven. Mijn zoon heft altijd beroerd geslapen en rond 10 of 11 maanden heb ik geprobeerd of hij beter sliep zonder speen. Hij sliep niet beter maar ook niet slechter, dus de speen maar weggedaan. Met 2,5 lijkt het me een ander verhaal. Misschien eerst wat minder automatisch de speen geven als ze moe is of verdrietig en haar gewoon zonder speen troosten, zodat ze er was meer van los komt.
Kan je de speen niet opsturen naar de babies in arme landen met een mooie tekening erbij (niet echt natuurlijk)? Zoiets?
ja lastig wij moeten er ook nog vanaf....en inderdaad je ziet gewoon hoeveel troost zo'n ding kan geven. zucht ik denk dat we met de 3e verjaardag er maar aan gaan geloven. en het samen weggooien. dan is het mooi geweest. Dan is een speen alleen nog voor kleine baby's het zal wel drama worden met slapen, maar inderdaad ik denk dat we ze echt gewoon in de vuilnisbak moeten mikken, en dat er echt geen een meer in huis is. dan is het ook echt voorbij en kun je niet in een zwak moment om 2 uur snachts toch die speen weer geven. Succes!
Onze oudste zoon heeft nooit een speen gehad, dus dat was makkelijk. Onze jongste zoon heeft in bed nog een speen. Overdag niet meer, dat hebben we afgebouwd vanaf dat hij ongeveer 1 jaar is. Als we hem uit bed halen, doet hij meestal zelf z'n speentje al uit. Ik denk dat we maar eens moeten stoppen als hij 2,5/3 jaar is. Hij slaapt op zich goed, dus het zal echt de gewenning zijn om te doorbreken. Wat iemand hier al aangaf: stoppen betekent echt stoppen en doorzetten. Zal een paar nachten minder slaap kosten en hopelijk is het dan klaar.
hier met 1.5 jaar de speen was kapot dus samen in de prullenbak gooien en zeggen dat ie stuk is en geen nieuwe kopen hier trouwens wel alleen tijdens het slapen een speen overdag kreeg ie hem echt niet hij was het wel snel afgeleerd] mijn dochter gebruikt gelukkig geen speen
Me oudste heb ik gezegd speen inleveren mag jij iets uitzoeken hij was toen ook.zo 3jaar oud Ging meteen goed hij wou graag iets hebben toen was van toy story toen Ze zusje die deed mee die was toen 20 maanden zo of 22 maanden en ik was hoogzwanger van me 3e En toen ging het meteen goed Toen ik bevallen was zat ze stiekem met speentje van kleine broek te sabbelen en dat werd een heel drama elke z afpakken dat ik maar weer gegeven hebt Uiteindelijk met 5 jaar pas gestopt na het wisselen met de 1e tand dat vond ze zo eng Nou kindje nummer 3 die is nu 5 jaar en heeft het er heel moeilijk mee maar die doet alleen met inslapen dan haal ik hem weg en hele nacht slaapt zonder Kindje nummer 4 is nu 13 maanden en die kreeg buisjes 6 weken terug en neus amandelen eruit En toen wou die geen speen meer Ik blij. Haha
Hier paar maanden geleden geprobeerd en grote drama... Nu is hij net 3 en afgelopen maandag zelf met de speen gestopt... Ik zou het doen wanneer ze het zelf aangeeft...
Hier was ze 3. Tegen haar gezegd dat ze de keuze had. Ze kon de speen opsturen naar een ander kindje en kadootje of afwachten tot het kapot was en dan kwam er geen nieuwe. Ze heeft eieren voor haar geld gekozen. Eerste nacht beetje moeilijk gaan slapen, maar herinnert aan haar kadootje en haar nooit meer erover gehoord. Ze had hem wel alleen bij het slapen.
De oudste was een dagje mee geweest met oma 3 jaar oud en speen zat nog in zijn tasje gezegd dat de speen daar nog was blijven liggen hij ging zo liggen en was rustig op nacht 2 hebben we allemaal slingers opgehangen op zijn kamertje en een cadeautje naast het bed (autootje) de spenenfee was geweest nooit meer om gevraagd. Onze jongste is nu ruim 2 jaar en altijd met speen geslapen zij heeft een hele medische geschiedenis en daardoor altijd heel slecht geslapen in bed kan ze echt kroelen met dr speen zodra ze slaapt spuugt ze hem uit en zodra wakker blijft die in bed liggen maar die speen geeft dr echt troost. Heel moeilijk vind ik het, we hebben eigenlijk de keus gemaakt gewoon nog even te wachten tot zijzelf iets meer stabiel is en meer rust heeft en het dan gewoon hetzelfde te doen als bij de oudste.
Mijn zoontje was wel een stuk jonger toen we de speen weg deden. Toen hij 1 was hebben we de speen van het ene op het andere moment weg gedaan. Eigenlijk ging dat verbazingwekkend goed. Ik denk dat ongeacht de leeftijd het toch het beste werkt om in 1 keer te stoppen. Misschien kun je haar in de plaats daarvan een mooie knuffel uit laten zoeken zodat ze iets anders heeft als troost als ze moe is.