Borstvoeding stoppen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Angel2005, 20 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Beste Heidi,

Ik heb mijn dochter precies acht maanden borstvoeding gegeven. Opeens wilde ze uit de fles drinken en ik heb in een week alle voedingen afgebouwd.
    Ik gaf vier dagen op verzoek en drie dagen alleen in de ochtend en avond.
    Zoals ik aangaf heb ik in een week alles afgebouwd, eerst de middag vervangen door fles daarna de ochtend en een paar dagen later ook de avond. Dit ging prima. Als ik stuwing kreeg kolfde ik die weg. Maar ik heb tijdens mijn borstvoedingsperiode eigenlijk nooit stuwing gehad dus nu ook bijna niet. Ik ging van 1x per dag kolven heel snel naar om de dag. Mijn linker borst heb ik nu 2 weken niet meer gekolfd en mijn rechterborst 1 week niet meer. Af en toe krijg ik een harde plek en die masseer ik dan weg. Er komt dan weg melk uit mijn borst.

Nu was mijn dochter ziek zaterdag en lag ze bij mij in bed tegen me aan zielig te zijn en kwam ik erachter dat mijn borsten weer begonnen te lekken. Nu heb ik weer harde plekken en doet mijn linkerborst zeer.

Mijn vraag is, is dit normaal en hoe lang duurt het totdat de melk weg is? Moet ik me zorgen maken dat mijn borst zeer doet? Ik ben ontzettend bang voor een borstontsteking. Heb ik goed afgebouwd en kan ik nu nog dingen doen om de melkproductie te laten stoppen? Ik masseer de harde plekken steeds weg omdat ik bang ben dat het anders gaat ontsteken. Maar stimuleer ik het nu misschien teveel?

Ik hoop dat je mij kunt helpen.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Je lichaam heeft het zo te horen goed opgepakt. Dus ja, je kunt zo afbouwen. Het kan wel kloppen dat je borst af en toe gevoelig is, dit zal komen door harde plekken in je borst (nog geen verstopping of ontsteking maar er is wel iets gaande) Het is dus ook goed om af en toe te masseren of kolven.

Waarschijnlijk houd je dit in stand als je dit blijft doen. Doe het vooral op gevoel.
    Het feit dat je toeschiet op het moment dat je kindje ziek is, is niet zo gek. Je reageert gewoon hormonaal op je kindje. Dit kan weer een extra stimulans zijn voor je lichaam om "vol" te lopen. En dat kun je inderdaad weer een paar dagen merken.

Wat je kunt doen is het afbouwen ondersteunen met bijvoorbeeld saliethee. Of salietinctuur (via natuurdrogist) Salie maakt dat je minder melk maakt. Merk je dat je met name eind van de dag gevoeliger borsten hebt, dan drink je de salie een uur of wat er voor. Merk je geen verschil door de dag heen, neem dan verspreid over de dag 2 of 3 keer een kopje.
    Kijk het na een week aan wat het verschil is.
    Verder zou ik niet te veel masseren. Enkel als spanning te veel is ALLEEN de spanning er af kolven.

Succes!

Deel Deze Pagina