Hoe en wat hebben jullie geregeld voor de kids als je/jullie iets overkomt?

Discussie in 'De lounge' gestart door frannie82, 28 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
    Wij hebben gekozen voor mijn schoonzus omdat we redelijk hetzelfde in het leven staan. Als ik het zelf niet meer kan doen.. dan zij. Ik weet dat ze alles voor onze zoon zou doen. We hebben ook aan mijn zus gedacht maar die woont in een andere provincie. Met alles wat al verandert op het moment dat wij wegvallen, was dit uiteindelijk zwaarwegend om haar niet te vragen.

2. mamabri

mamabri Niet meer actief

Niet officieel, maar onze 2 jongsten hebben beiden dezelfde peetouders: mijn zwager en schoonzus (broer en zus van mijn man, geen echtpaar dus). Mocht er wat met ons gebeuren weet ik zeker dat mijn zwager en zijn vrouw de kinderen met alle liefde in huis zou nemen en dat schoonzus op de achtergrond meekijkt ;) Overigens is mijn oudste zoon zelf ook meerderjarig, al denk ik niet dat hij de voogdij zou willen. In ieder geval zouden ze niet bij vreemde pleegouders terecht komen, maar bij familie.

3. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113
    Hier precies zo.

4. haailena

haailena Actief lid

24 okt 2014
    458
    5
    18
    Wij hebben alles bij de notaris vastgelegd. We hebben een top 3 voorkeur voor wie er voor de kids gaat zorgen. Schoonouders op 1 en als die het niet meer kunnen mijn zus en anders mijn broer. En wie het daarvan uiteindelijk word maakt me niet uit. Het ging ons erom dat mijn zwager en schoonzus in elk geval op geen enkele wijze in aanmerking kunnen komen voor de kids of ons geld.
    Dus ook als wij allen overlijden hebben we de geldzaken geregeld. Er komt dan tenslotte toch een heel huis vrij..

5. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

18 okt 2011
    8.460
    361
    83
    Hier hebben we bij de geboorte van de jongste mijn zus en zwager gevraagd.. En beide hebben ja gezegt.. dat hebben we gelijk vast laten leggen en hun een kopie gegeven.. het orgineel ligt hier..

Kwa financien gaan hun dan ook regelen voor de kinderen,,

6. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Wij hebben in ons testament schoonbroer vast laten leggen. Maar inmiddels weten we hoe hij zijn eigen kind opvoed en vinden we dit toch minder geschikt. Alleen heb ik geen idee wie we dan wel moeten vragen. De ene is te oud, de ander woont te ver weg - zijn er nog niet uit.

7. StrayCat

StrayCat Fanatiek lid

2 jul 2014
    1.298
    4
    38
    Daar ben ik nog over aan het nadenken. Tot nu toe komen mijn broer en schoonzus sterk in aanmerking. Moet het er nog even met mijn man een keer over hebben.

8. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    nee, ik wil het graag regelen maar naast mijn ouders niemand waarvan ik wil dat die voor onze kinderen gaat zorgen om verschillende redenen
    mijn man wil graag zijn broer en vrouw maar ik vind dat weer niks

9. Ennas86

Ennas86 VIP lid

19 jul 2008
    5.468
    1
    36
    Voor mijn zoon heb ik niks geregeld, zijn vader en ik zijn uit elkaar, dus de kans is zéér klein dat ons beide iets gebeurd. Dus mocht er iets met mij gebeuren, gaat ie automatisch naar zijn vader en nieuwe vrouw toe.

Voor ons ongeboren meisje moeten we nog wel regelen, alleen ben ik daar nog niet over uit.

10. JJ1991

JJ1991 Actief lid

5 feb 2012
    370
    37
    28
    NULL
    NULL
    Wij hebben dit vast laten leggen in ons testament, dit omdat wij ook de financiele zaken meteen wilden regelen.

Wij hebben er bewust voor gekozen om iemand buiten de familie te kiezen. Zij hebben zelf drie kinderen die inmiddels al wat ouder zijn. Wij kunnen ons goed vinden in hun opvoeding en hoe zij met de kinderen omgaan. Ik weet zeker dat onze dochter (en de kleine spruit) daar liefdevol opgevangen zullen worden. Wellicht hebben hun niet het meeste geld, maar ze zullen daar zeker een goed dak boven hun hoofd hebben en de liefde krijgen die ze verdienen.

De reden waarom wij niet voor een familielid hebben gekozen is dat aan beide kanten de ouders gescheiden zijn en zij elkaar niet kunnen uitstaan. Ik wil niet dat mijn kinderen bij iemand terecht komen die uiteindelijk hun contact met de andere opa/oma verbreekt.

Verder hebben wij gedacht aan wie er NU geschikt zou zijn om de kinderen onder zich te nemen indien nodig. Schoonzusje en mijn eigen broer vallen dan al af. Beiden hebben hun diploma nog niet en hebben andere problemen. Mijn schoonzus was wel nog een optie geweest, maar in het begin was het heel lastig peilen of zij wel klaar is voor kinderen. Zelf wilt ze waarschijnlijk geen kinderen, maar ze is wel dol op mijn dochter. Maar dit is natuurlijk heel anders dan het opvoeden van een kind 24/7.

We hebben wel bij de notaris vastgelegd dat mijn schoonzus de financiële zaken zal regelen voor mijn kinderen tot ze 21 jaar zijn. Zo zullen ze dus samen afspraken moeten maken over bijv. de maandelijkse kosten/budget en ook grotere aankopen zullen besproken moeten worden.

Belangrijke dingen om over na te denken zijn in mijn ogen:
    - Wie is er NU geschikt om voogd te zijn indien nodig.
    - Willen zij de kinderen opvoeden?
    - Hebben zij daarvoor de middelen (financieel, ruimte in huis)
    - Hoe is hun gezinssamenstelling?
    - Ben je het eens met hun opvoeding?
    - Welke rol heeft de voogd tov. jou familie en je schoonfamilie? (Weet je zeker dat jou kinderen onbeperkt contact kunnen hebben met je familie)

11. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.922
    5.179
    113
    Wij twijfelden erg tussen mijn zus en schoonbroer of mijn man zijn broer en schoonzus. Uiteindelijk hebben we het aan mijn zus en schoonbroer gevraagd. Hun wonen dichterbij en onze opvoeding komt meer overeen. Zij hebben direct ja gezegd en we hebben het laten vast leggen

12. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Dit hebben wij nog niet vast laten leggen. Ik vind het persoonlijk ook erg moeilijk, want even cru gezegd: wie wil er ineens voor de zorg voor een zwaar gehandicapt meisje komen te staan? Mijn ouders zouden het natuurlijk graag doen maar fysiek gezien is de zorg erg zwaar (en wordt alleen maar zwaarder) dus dat zou ik ze niet willen aandoen. Mijn zusje en zwager zouden een logische stap zijn maar die wonen ver weg en die zien ze niet zo vaak. En onze beste vrienden zou ik het niet aan willen doen. Dus blijven weinig opties over.

13. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.642
    173
    63
    Vrouw
    Wij hebben mijn ouders als voogd. Ik zou niemand anders weten..

14. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Hier ook nog niet vastgelegd.. Vind het ook lastig. Mijn broers zijn beiden geen optie, hebben zelf ook geen kinderen e.d.. Schoonzusjes zou kunnen maar wonen beiden niet in de buurt en zien we ook niet echt vaak..

Schoonouders zijn al best oud, dus lijkt me niet handig, maar die wonen wel in dezelfde woonplaats als wij.. Mijn ouders zijn wat jonger dus dat zou een optie zijn, maar die wonen half uurtje hier vandaan..

Andere optie is goede vrienden van ons, zij wonen ook in onze woonplaats en liggen qua opvoeding ook goed op 1 lijn met ons.. Vind het alleen nogal wat om te vragen.. Ook omdat ik vermoed dat zij ook voogd zijn van in ieder geval een paar van hun neefjes & nichtjes, alhoewel ik dat niet zeker weet..

Vind het moeilijk om te kiezen..

15. xEsther

xEsther Actief lid

19 feb 2012
    172
    0
    0
    Wij hebben het ook via Rechtspraak geregeld, op dit moment zijn mijn ouders voogd als we komen te overlijden. Onze broertjes wonen nog bij onze ouders, maar mochten ze over 5 jaar wel een eigen huis en gezin hebben, gaan we 1 van hun als voogd aanstellen.

16. stressbal

stressbal Niet meer actief

euhm nee.

Nu zijn mijn ex en ik gescheiden dus de kans dat ons samen wat gebeurd is heel klein.

Ik heb destijds wel mijn broertje gevraagd maar die wilde niet.

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Nee, nog niks vast laten leggen, maar willen het nog zeker wel doen.

18. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.885
    2.893
    113
    Noord-Holland
    Wij hebben een goede vriendin gevraagd en dat in ons testament vastgelegd. Met haar ook besproken dat zij ze opneemt in haar gezin of een ander pleeggezin zoejt dat dezelfde normen en waarden heeft. Daarnaast opgenomen dat de kindjes nooit bij mijn zusje terecht mogen komen (totaal ongeschikt) en niet naar het herkomstland van mijn man mogen (dat famikie ze niet ontheemd door ze daarheen te brengen.. ze moeten in nl blijven tenzij ze volwassen kiezen om te vertrekken).

19. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    ik zou het toch gewoon eens aan mensen vragen. want je hebt het steeds over "niet aan willen doen". wie weet willen ze het WEL heel graag doen.

eerlijk: ik heb mn kind dan liever bij mn zusje en zwager die wat verder weg wonen en ze weinig zien dan dat jeugdzorg of whatever gaat bepalen waar mn kind terecht komt!!
    wat doet het er toe dat je zusje verder weg woont? ik zou dit juist goed geregeld willen hebben. helemaal met een zwaar gehandicapt kind wat anders in een tehuis komt waar vreemden alle beslissingen gaan nemen voor en over mn kind. zeker met een een gehandicapt kind zou ik daar goed over na gaan denken. waar gaat ze naar toe als het thuis echt te zwaar word ? ik zou daar echt goed over na gaan denken. desnoods een tehuis maar dat er wel familie voogd of zo is en dingen voor dr mag beslissen. nogmaals, dit wil je echt niet door een vreemde geregeld hebben. (al te vaak gezien in mn werk in de zorg).

20. cat2

cat2 Niet meer actief

Ik heb geen directe familie. Met schoonfam is contact niet goed. We hebben aan 2 verschillende mensen gevraagd. Beiden wilden niet. Nu is er dus niks geregeld. Vind het nog steeds erg.

Deel Deze Pagina