Ik zou graag tips van jullie krijgen hoe ik mijn bv productie kan verhogen! Ik kolf fulltime, mijn zoon is nu bijna 4 weken. Ik heb gelezen over clusterkolven. Het is me wel helder, alleen vraag ik me af of ik de kolf erop moet laten als er niks meer komt? En welke van de clustermethodes helpt het beste? Wat hebben jullie gedaan om de productie te verhogen? Kortom: Wat helpt? Dankjewel alvast voor het meedenken!
Bij mij werkte het besten om te kolven ot er niets meer kwam, en dan wat anders te gaan doen, te rusten, eten drinken. En dan weer even de kolf erop.
Ik laste een dagje in met elke twee uur kolven, en dan ergens op die dag een clusterkolfdeel van zo'n 3 uur. Lekker zitten, ontspannen, tijdschriftje erbij, veel thee, kolf naast je op de bank met een schone theedoek erover. En dan kolven totdat je toeschietreflex eraf is. 10 minuten later opnieuw. En dat 3 uur lang. Zo'n twee dagen na zo'n dag merkte ik dat mijn produktie een stuk hoger was. Maar ik wil je wel voorbereiden dat als je full-time kolft (heb ik ook gedaan bij mijn dochtertje) je er wat harder aan moet werken om je produktie op peil te houden. Ik moest altijd 1 of 2 keer vaker kolven dan de voedingen van mijn dochtertje, anders hield ik het niet bij.
Bij fulltime kolven is het vaak wat lastiger, je moet meer zelf doen. Wil je nog wel proberen je kind aan de borst te krijgen, of vind je het wel mooi zo? Rond zes weken zijn ze namelijk wat sterker, zijn de wangetjes wat gevulder, waardoor aan de borst drinken makkelijker voor ze maakt (mocht niet kunnen drinken reden zijn voor het kolven). Ik heb oor mijn jongste ook de eerste tien weken vrijwel alles gekolfd, ik weet hoe het is. Succes!
Dankjewel voor de reacties! Vandaag heb ik inderdaad om de 2 uur gekolft. Maar als ik kolf, en 10 minuten later weer, dan heb ik echt geen toeschietreflex nog... Ik zou best willen dat hij weer aan de borst komt ja. Hoe heb jij dat gedaan na 6 weken Dirksmama? Heb je in de eerste 6 weken nog wel aangelegd? Hier 2 weken live gegeven, maar hij haalt het achterste er niet uit en groeide daardoor niet goed. Live voeden duurde zó lang en toen heb ik het kolven ontdekt. Nu in 30 minuten klaar per voeding (kolven, daarna geven, daarna spullen schoonmaken en klaar!) Dat is vooralsnog een verademing! Maar ik zou wel willen dat ik meer voorraad op bouw (meer kolf dan ik op een dag nodig heb) en bijv. een paar flesjes op voorraad in de koelkast/vriezer heb. En ik hoop toch ernaar toe te kunnen dat ik per keer zoveel kan kolven, dat ik minder op een dag kan kolven... Het puzzelt me trouwens ook nog steeds hoeveel cc hij op een dag moet hebben. Hij drinkt alles op wat hij voorgeschoteld krijgt! Ik zit nu al op 700cc en er komt straks nog een voeding. Hij is nu 4 kilo... In principe zou volgens de rekensom 4 x 150 = 600 cc op een dag voldoende moeten zijn voor hem... Maar hij geeft ook niks over dus ik ga ervan uit dat het dan wel goed is zo...
Ik zou een lactatiekundige inschakelen als je nog weer live wilt voeden. Borstcompressie kan helpen om je kindje effectiever te laten drinken en mogelijk ging het aanleggen niet helemaal goed waardoor hij je borst niet goed leeg krijgt. Overigens was ik bij de oudste een uur kwijt in het begin maar dat werd vanzelf minder. De jongste is binnen een kwartier klaar, heerlijk
Ik ben wel altijd blijven proberen aan te leggen. Ik deed zo: aanleggen, nakolven, vingervoeden. Eerste tijd was ik inderdaad een uur per voeding kwijt, maar ik dacht dat normaal was hoor. Heb ook nooit gekeken hoeveel CC ik gaf, ik kolfde en dat gaf ik meteen. Denk dat jij inderdaad meeste zult ebben aan een lactatiekundige. En minder vaak kolven dan je kind drinkt lijkt me lastig, dan ben je in feite aan het afbouwen denk ik.
Ja, die hield ik aan. Mijn dochtertje kreeg de melk wel wat ingedikt met JBPM vanwege reflux, dus misschien dat dat een wat meer verzadigd gevoel gaf. Maar als ze meer wilde gaf ik haar gewoon wat bij, BV mag je onbeperkt geven. Maar ze was pre- en dysmatuur dus ze kon ook wel alle voedingsstoffen gebruiken
Kolf maar lang genoeg en je krijgt een toeschietreflex als je het kolfapparaat ziet Echt waar, ik kreeg geen toeschietreflex van mijn huilende dochtertje maar van het kolfapparaat.
Hoorde van iemand die dat kreeg van haar mans scheerapparaat, dat klonk hetzelfde als haar mini-Electric...