Kan 24 uur kolven en niet aanleggen baby 10 dg kwaad?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bunchy, 16 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Ivm kloven.. . .?

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hangt er van af hoe je de gekolfde melk geeft. Ik zou er zelf voor kiezen om dan de melk via vingervoeding te geven, waarbij ik er op let dat mijn duim of vinger (pink is meestal te dun...kies vinger ie qua dikte overeenkomt met maat van je tepel) diep in de mond zit, en het zachte gedeelte van het gehemelte raakt.
    Dit om zuigverwarring te voorkomen, iets waar je met een fles toch wat meer kans op hebt.

Nadeel van kolven is dat je kloven er erger of groter van kunnen worden als je tepel in de trechter schuurt.

Ik zou heel kritisch gaan aanleggen, goed toehappen is millimeterwerk vaak, en ik herinner me dat mijn kind als het eindelijk goed hapte vaak de kloof als het ware 'dichtdronk'.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Waarom 10 dagen? Misschien herstellen je kloven wel veel sneller?

Zelf heb ik in de kraamtijd van m'n oudste een paar dagen gekolfd. De melk gaf ik in een gewoon flesje (Avent 0). Nooit problemen gehad met tepel-speen verwarring. Dat kàn voorkomen, maar de meerderheid van de baby's schijnt er geen moeite mee te hebben (al is het razend vervelend als jouw baby nou net die ene is die er wel moeite mee heeft - dus je kunt ervoor kiezen om het op een andere manier te geven).

Bij kolven idd heel goed opletten dat je tepels niet schuren - goed kolven is evengoed millimeterwerk als goed toehappen. Verschil is dat je dit bij kolven meteen voelt én ziet, en dus meteen kunt corrigeren.

Na een paar dagen waren mijn tepels weer netjes hersteld. Het opnieuw aanleggen heb ik toen onder begeleiding van een lactatiekundige gedaan, wat mij geweldig heeft geholpen. Daarna nooit meer last gehad.

4. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Bri: ik denk dat de baby 10 dgn oud is...

Hier moest ik bij de middelste plots naar de kaakchirurg. De assistent had gezegd dat ik gewoon kon blijven voeden. De chirurg zei na de ingreep dat ik 48 uur niet mocht voeden... Ik boos en balen natuurlijk. Ik had nog geen voorraadje want de kleine was nog geen 2 wkn oud. Helaas dus 2 dgn n flesje kv moeten geven en de bv weg gekiept... Bij ons ging het helemaal goed en hij pakte de borst ook meteen weer goed.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

24 uur niet aanleggen of kolven is bij deze termijn hoogst onverstandig!

Ik zou NIET kolven en wel aanleggen. En tussen de voedbeurten door je tepels dik insmeren met Medela lanolinezalf die je kunt kopen bij de apotheek (eerst even bellen, want vaak niet op voorraad). Het is baggervet spul, maar heelt je tepels in no-time!

Vaak komen kloven door verkeerd aanleggen. Let er op dat je baby de hele tepelhof in de mond neemt (K van Kelloggs) en niet alleen aan de tepel hangt.

Mag ik vragen waarom je nu al kolft?

6. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Een dag gedaan om tepels en mijzelfmentaal even rust te geven..

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoop dat het geholpen heeft!

8. jomidi

jomidi Bekend lid

13 okt 2010
    904
    1
    0
    Ik heb het bij alle drie gedaan< voor 4dgn en toen weer aanleggen. melk via flesje en finger-feeding gegeven. nooit problemen mee gehad.

9. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.678
    515
    113
    Het heeft zeker geholpen! Wat een opluchting!

Deel Deze Pagina