Tijdslimiet vast aan erkenning?

Discussion in 'Alleen en zwanger' started by Vaantje, Feb 13, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vaantje

Vaantje Lid

Jan 29, 2010
    25
    0
    0
    Hoi Dames,

Ik heb net het eea gelezen op postbus 51 maar word er niet echt wijzer van. Ik heb "begrepen" dat erkenning binnen een aantal maanden noodzakelijk is wil het niet via de officier van justitie lopen.

Ik heb gehoord dat het binnen een aantal maanden (tijdens de zwangerschap) al moet worden aangegeven wie de vader is (als ik daar voor kies natuurlijk).
    Heb ik nu wel of niet te maken met een tijdslimiet?

Wie heeft hier ervaring mee??

Thnxxxx :)

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Erkennen kan tijdens de hele zwangerschap, of bij de aangifte van de geboorte (maar dit is niet handig omdat je dan mee moet). Als moeder moet je daarbij aanwezig zijn. Het is dus handig dit voor de 24 weken te doen, voor het geval je kindje te vroeg geboren wordt, je hebt als moeder dan waarschijnlijk geen zin om mee te gaan naar het gemeentehuis...

3. Eline078

Eline078 Bekend lid

Dec 15, 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    #3 Eline078, Feb 13, 2010
    Last edited: Feb 13, 2010
    Welnee wat een onzin dat dat alleen t/m geboorte kan. .Erkennen kan ALTIJD. voor de geboorte is het alleen gratis. Na de geboorte moet je er een klein bedrag voor betalen. Niks geen tijdslimiet dus. Er is alleen veel informatie over dat je het voor de geboorte moet doen omdat dan vanaf de geboorte alles al geregeld is en voor stellen die niet getrouwd zijn is dat erg belangrijk omdat je door erkenning en verzoekschrift gelijke rechten als ouder kunt krijgen. En het kindje moet erkend zijn om de vaders achternaam te krijgen. Maar je mag nog een kind erkennen op 90 jarige leeftijd als je dat wilt.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Een kind erkennen mag inderdaad. Maar als je het voor de geboorte doet is niet alles geregeld. Een vader heeft als hij het kindje erkend niet meteen het gezag. Dit moet later bij het kantongerecht aangevraagd worden maar is gratis. Erkennen tijdens de geboorte is wel verstandig, het kindje kan dan de achternaam van zijn/haar vader krijgen, vader staat geregistreerd als papa als jou iets overkomt tijdens de zwangerschap of bevalling en de vader kan het kindje aangeven na de geboorte.

Na de geboorte moet je een hoop papieren opsturen naar het kantongerecht en binnen ene paar weken krijg je een officieel document dat vader is ingeschreven in het gezagsregister. Hier heeft hij wel een handtekening van jou voor nodig.

5. Reggie

Reggie Lid

Jun 13, 2009
    62
    0
    0
    Zuid Limburg
    wat een hoop informatie wordt hier gegeven, hier heb ik ook wat aan, gezien mijn situatie.

Dank jullie wel!!!

6. paloe

paloe VIP lid

Jan 13, 2010
    7,473
    1
    0
    werkende student
    erkenning 'moet' in principe geboren voor het kindje levensvatbaar is. (26/28 weken) dan is het gewoon makkelijker bij het aangeven van de geboorte:)

7. Vaantje

Vaantje Lid

Jan 29, 2010
    25
    0
    0
    Nu zei mijn vriendin gisteren tegen me dat het voor de 20 weken dient te worden erkend.... mocht je de "vrucht" voor de geboorte willen aangeven........

wat maakt het nou uit? 20 of 35 weken???? :(

Groetjes!!

8. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Mocht je kindje eerder geboren worden, dan ben je verplicht het met een bepaalde termijn aan te geven, ik geloof vanaf 24 weken. Als je kindje de achternaam van de vader krijgt, is het dus handig dat het al erkend is, anders krijgt het bij de aangifte (als het nog niet erkend is en op dat moment ook niet wordt gedaan) automatisch de naam van de moeder. Het ligt er dus aan wat je wil. Als het kindje op tijd erkend is en het wordt te vroeg geboren, is de vader ook meteen officieel de vader (voor de vader misschien wel fijn). Als het kindje sowieso jouw achternaam gaat krijgen en het de vader niet veel uitmaakt, dan maakt het volgens mij niet zoveel uit wanneer je het laat erkennen.

9. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

Erkennen kan dus inderdaad ALTIJD
    als je wilt dat het kind de achternaam van vader krijgt moet het al wel voor de geboorte zijn aangegeven. Dit hoeft echter niet voor de 20 weken hoor !
    Als je ook wilt dat de vader ouderlijk gezag krijgt (meebeslissen in belangrijke keuzes) moet je na de erkenning nog ouderlijk gezag aanvragen. Dit kan echter pas na de geboorte. Je kan hiervoor naar de rechtbank maar het kan ook online en opsturen.

Let op de volgende punten
    - dmv erkenning heeft de vader recht op contact. Plicht tot bijdrage aan onderhoud
    - dmv gezag heeft de vader recht op inspraak bij belangrijke keuzes, recht op contact / omgang

echter co-ouderschap moet je hier niet mee verwarren dat is een vorm van omgan waar je voor kan kiezen. zoals bv. dat hij om de week bij de één of andere ouder is of bij ½ van de week enz.

ik heb in de zwangerschap een maand voor geboorte mijn ex het kind laten erkennen (met spijt achteraf). En zelfs door alle emoties na de geboorte toen mijn zoontje ongeveer 4 maanden waws ook getekend voor gezamenlijk gezag. Ik had dit nu nooit meer gedaan.
    Dus wees niet te overhaast met besluiten nemen.
    Mijn zoontje is nu ruim 14 maanden en ziet nu sinds 2 maanden zijn vader weer 1x per week 3 uurtjes bij mij thuis.

10. Pepje

Pepje Lid

Dec 4, 2009
    88
    0
    0
    fulltime moeder
    Groningen
    Ik moet over een paar weken mijn kindje gaan erkennen, ik doe vader onbekent en op het moment dat de kleine er is, dan heeft hij 4 maanden de tijd om een dna onderzoek te doen, (wat hij zelf moet betalen) na de 4 maanden heeft hij er volgens mij geen recht meer op.
    Maar ook als de vader verder in de zwangerschap geen rol speelt, (dat hij bijvoorbeeld niks van zich laat horen) is er een kleine kans dat de rechter een omgangs regeling treft.
    Tja, en als dat wel gebeurd, kun je ook alimentatie gaan vragen.

Hoop dat ik je wat geholpen heb hiermee.

Liefs,

Pepje

11. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Maar wat bedoel je dan, je eigen kindje hoef je toch niet te erkennen? Als je helemaal niets doet, krijgt het kindje gewoon jouw achternaam en kan de vader, of iemand anders (dan wordt dat wettelijk gezien de vader), het kindje erkennen. Toch?

12. Pepje

Pepje Lid

Dec 4, 2009
    88
    0
    0
    fulltime moeder
    Groningen
  13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik kan het niet vinden hoor.... volgens mij ben je helemaal niet verplicht iets aan de gemeente te laten weten, bij welke termijn dan ook. Alleen is het wel verplicht je kindje aan te geven bij de geboorte, maar meer is niet verplicht volgens mij.

14. Pepje

Pepje Lid

Dec 4, 2009
    88
    0
    0
    fulltime moeder
    Groningen
    Bent u niet getrouwd? Dan kan de vader het kind erkennen door zijn vaderschap bij de Burgerlijke Stand te laten registreren. Dit kan al tijdens de zwangerschap.
    Voor de erkenning is schriftelijke toestemming nodig van de moeder

NB. U kunt erkenning en naamskeuze al tijdens de zwangerschap laten vastleggen. Voor het opmaken van deze akten hoeft u geen afspraak te maken. Als beide ouders zich alle twee met een geldig legitimatiebewijs melden bij de afdeling Burgerzaken, dan kan de gemeente de akte direct opmaken

Dit kan dus ook zonder vader, hier staat dat je tijdens de zwangerschap het al kan laten vast leggen.

15. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,228
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ja, maar erkennen hoeft alleen maar gedaan te worden door de vader, zelf hoef je niets te doen. Als je helemaal niets doet, is het sowieso jouw kindje (lijkt me ook nogal logisch) dat dan jouw achternaam krijgt.

16. kleinvisje

kleinvisje Niet meer actief

inderdaad
    je gaat alleen dingen laten vastleggen als je wilt dat de vader het kind ook erkend
    als je niets doet geef je het na de geboorte aan en heeft het kindje jouw achternaam en is het jouw kind.

17. Blondie3

Blondie3 Fanatiek lid

Apr 15, 2007
    2,869
    1
    0
    Truckdriving Woman
    Brabant
    Pepje, je hoeft helemaal niet naar de gemeente hoor.
    Je mag gewoon bevallen en dan mag jij (of iemand die aanwezig was bij de bevalling) je kind gaan aangeven.

On-topic:
    Erkennen kan altijd, en de naam kan ook nog aangepast worden naderhand zonder extra kosten.

18. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

Apr 16, 2008
    2,099
    0
    0
    Precies. Als een vader na 5 jaar besluit een kind te erkennen, dan kan dat, en tevens kan dan ook baders achternaam worden gekozen. Dus een kind kan bv. eerst 5 jaart Jansen heten om na erkenning ineens Pieterse te heten. Lijkt me wel lastig trouwens, want je moet dan wel weer bij allerlei instanties de naam laten wijzigen maar hewt kan dus wel. Een moeder hoeft een kind nooit te erkennen, het is immers bij de geboorte wel duidelijk wie de moeder is, het kom ten slotte uit jouw lichaam ;).

19. bergje

bergje Bekend lid

Dec 1, 2009
    546
    0
    0
    het brabantse land
    je kan altijd erkennen ook nog als het kind geboeren is. al smoeder moet j etoestemming geven dat de man mag erkennen. als de man erkent is hij juridisch de vader en alimentatie plichtig. de vader heeft dan nog geen gezag!!! (en dus ook geen recht op omgang met het kind als d emoeder dat niet wil en de rechter dit niet heeft bepaald alimentatie is geen kijk en luister geld.)

20. Pepje

Pepje Lid

Dec 4, 2009
    88
    0
    0
    fulltime moeder
    Groningen
    oh, dan zit ik fout, op internet is ook zoveel te vinden daarover en elke keer is het weer iets anders blijkbaar.
    Was wel bij een juridisch loket geweest, ja de vader doet niet echt heel erg leuk.
    Maar daar vertelde die man mij dat ik vader onbekend moest doen.
    Maar ik zal me bij de verloskundige nog even laten informeren.

-zucht- het is ook allemaal wat!

Share This Page