natuurlijk ouderschap; strijd!

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door mar9, 28 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mar9

mar9 Actief lid

28 okt 2011
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo, ik heb even wat advies nodig zeg!
    Voordat mijn dochtertje geboren werd, had ik nog niet over opvoedmethodes nagedacht. Toen ze er eenmaal was, was er geen opvoedmethode die bij me aansloot, en ik was er ook weinig in geïnteresseerd. Ik wilde zelf per moment bekijken wat het beste voor mijn meisje was, geen strakke regeltjes (zoals een wekkertje zetten en je kind laten huilen, direct in eigen bed, zelfstandig maken...:(), maar haar een veilig en geborgen nestje geven, waar vanuit ze zich optimaal kan ontwikkelen. Ik wil niks tegen m'n gevoel in doen, omdat ik er van overtuigd ben, dat dat gevoel er niet voor niks is. Een tijdje geleden kwam ik er achter dat deze 'methode' ook een naampje heeft; natuurlijk ouderschap.

Nu komt alleen het probleem. mijn moeder, schoonmoeder, zus, etc., hebben zo hun eigen methode. Een beetje Ria Blom-achtig. Strak ritme, niet naar kind toe als het huilt (of ze moeten echt goed overstuur zijn), lekker laten huilen, strakke tijd om te drinken, etc., etc... En natuurlijk hebben zij een aantal kinderen opgevoed, en weten toch wel een stuk beter hoe je een kind moet opvoeden, dan ik, het amateurtje met d'r eerste kind, die zo stom is om haar kind niet zelf in slaap te laten huilen, en veel te veel tijd kwijt is nu aan haar kind..

Ook mijn man heeft zo zijn eigen ideeën. Ongeveer een maand geleden (dochtertje amper 3 maanden) begon hij te 'concluderen' dat mijn dochtertje verwend was, want elke keer als ze in de box lag te huilen, werd ze stil als hij haar pakte. En ze weet het echt wel goed, want als hij haar eruit pakt, gaat ze lachen... Ggrrrrrrr!

M'n relatie met schoonmoeder wordt er ook niet beter op, terwijl die hiervoor perfect was. Ze past 1 dag in de week op, maarja, ze heeft zelf 5 kinderen groot gebracht, en weet beter als mij hoe het moet. Ze doet.lekker haar eigen ding en, ondanks dat ze 'haar best doet om het voor mijn dochtertje te doen zoals ze gewend is', doet ze het op haar eigen manier, en voelt zich duidelijk aangevallen als ik zo brutaal durf te zijn, om te vertellen hoe het moet. bijvoorbeeld: als ze er net is, moet mijn dochtertje persee naar haar lachen, en gaat ze druk, wild, onafgebroken tegen haar praten, haar aandacht opeisen, en steeds meer fratsen uit de last halen om een lachje te krijgen. Ik zie m'n dochtertje steeds onzekerder worden dan, ze weet niet goed wat ze er mee moet, gaat wegkijken en wordt onrustig. Als ik probeer uit te.leggen dat ze zelf aangeeft dat het te veel prikkels zijn (ze kijkt weg, begint druk te bewegen, kijkt wilder uit haar ogen), voelt ze zich echt beledigd! Dat heeft weer tot gevolg dat ik niks durf te zeggen, en met een rotgevoel zit. Dat voelt sm weer, dus wordt onzeker en voelt zich op de vingers gekeken, en zet zich daar weer tegen af... Zo laat ik m'n dochtertje steeds meer met een rotgevoel achter. Een tijdje geleden belde m'n man, die net uit z'n werk was, ten einde raad naar mij, omdat m'n dochtertje zwaar overstuur en ontroostbaar aan het huilen was (en hij hoort echt goed wanneer dat is). De week daarna zat ik met sm koffie te drinken en zei iets dat ik het vervelend voor haar vond dat mijn dochtertje zo had gehuild. Ze was oprecht verbaasd en zei dat dit niet het geval was. Ik zei dat mijn man radeloos.naar m'n werk gebeld had, omdat ze ontroostbaar aan het krijsen was. Hierop was sm erg verontwaardigd en zegt: 'nou zeg, mag dat kind even huilen, zeg?!' Brrr, en daar moet ik m'n kind achterlaten!

Mijn eigen moeder blijft maar ongevraagde adviezen geven, over van alles waar ik anders over denk, en als ik lang met m'n dochtertje heb gelopen, die hard huilde ipv te slapen, en ik klaag dag ze maar niet wilde slapen, zegt m'n zus op een ik-weet-wel-beter-toontje: ja, en hoe lang heb je haar dan laten huilen in haar bedje? Nu zit ze in de draagdoek, en kan jij minder uit de voeten. (eigen schuld dus eigenlijk).
    Kortom, overal moet ik verdedigen hoe ik m'n dochtertje groot ben, en iedereen weet het beter.

Maargoed, ik ben niet echt op zoek naar bevestiging, of een antwoord wie het het beste doet, want ik doe gewoon wat goed voelt voor mij en waar ik zelf achter sta. Alleen vind ik net moeilijk om hier mee om te gaan. Voor mijn gevoel ben ik met een hele.stomme ondoordachte opvoeding bezig, en ben ik stronteigenwijs. Iedereen spreekt het tegen wat ik doe, en zelfs mijn man staat niet overal achter. Ik vind het.moeilijk om m'n gevoel precies te verwoorden naar mijn man, en uit te leggen waarom ik denk dat bepaalde.dingen wel of niet goed zijn, terwijl ik voor mezelf heel duidelijk voel waarom het is.
    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Of weet iemand of er een soort lezing ofzo gehouden wordt over natuurlijk ouderschap? Ik weet zeker dat mijn man er goed voor open staat, en als het eens goed en duidelijk uitgelegd wordt hoe alles bij zo een kleine werkt, weet ik zeker dat hij er met andere ogen naar kan gaan kijken, en dat we meer op 1 lijn kunnen komen. Verder zijn tips hoe ik hier mee om.kan gaan, of ervaringen, meer.dan welkom! Ik voel me nu best wel alleen staan, met m'n man half achter me, tegen de rest van de wereld ofzo, maar voor m'n gevoel is dit echt het beste voor m'n kindje, en daar wil ik voor gaan!

(ik zit nu dus niet te wachten op reacties met wie er 'gelijk heeft', :))

2. mar9

mar9 Actief lid

28 okt 2011
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik wil er nog even aan toevoegen, dat ik verder echt wel m'n gezonde.verstand gebruik, haha! Ik trek m'n kind heus niet haar bed uit als ze een kreun geeft, ze mag best even wat jammeren, maar ik hanteer geen regeltjes en wetten dat ze persee zoveel min. moet huilen e.d., ik bekijk alles per situatie en ga op m'n gevoel af, en probeer daarbij m'n gezonde verstand te gebruiken:p

3. MamavanL

MamavanL Lid

23 aug 2012
    26
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Mar9,

Ik heb eigenlijk geen tips voor je, alleen herken ik wel veel van je manier van "opvoeden". Je bent niet alleen, ik probeer ook op mijn gevoel af te gaan. Mijn dochter (7,5 maand) slaapt pas een week op haar eigen kamer en ze zit nog steeds regelmatig in de draagzak. Geef ook nog steeds borstvoeding en troost haar als ze huilt. Probeer vast te houden aan je eigen gevoel, ik hoop dat je man je hier in kan steunen. Veel succes!

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
  5. Samarinde

Samarinde Fanatiek lid

15 dec 2010
    1.485
    0
    0
    Misschien dat het Dragen en Voeden forum wat voor je is.. Daar zitten alleen maar moeders die het natuurlijk ouderschap "aanhangen" en die meer dan eens met dit bijltje hebben moeten hakken. Misschien kun je daar ook wat steun en bemoediging vinden.

Verder; Hou vol! Volg je moederinstinct; je hebt het niet voor niets. Luister naar je kindje en naar je hart. Je doet het goed.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wat voor jou goed voelt, is goed! Dat is het mooie aan natuurlijk ouderschap. Jij kent je kindje het beste en weet wat ze nodig heeft, dus luister ALTIJD naar jezelf en je onderbuikgevoel of je hart. Mensen die roepen aan de zijlijn hebben makkelijk praten. Je schoonmoeder heeft dan wel 5 kinderen grootgebracht, dat was in een andere tijd. Nu weten we veel meer over het belang van hechting en de natuurlijke ontwikkelingsfases van een kind en is het alleen maar normaal dat je daar als jonge ouder je voordeel mee doet.
    Bovendien roepen mensen wel, ik denk niet dat er echt moeders zijn geweest die hun kinderen uren hebben laten huilen. Mijn moeder bijv. heeft ons ook nooit laten huilen (dat waren toch de jaren '80 en '90) en als ik in mijn groeiboekje kijk zie je opvallend veel advies over je kindje voeden op verzoek en reageren op zijn signalen, en als hij niet in zijn bedje wil slapen de eerste weken of maanden dit volkomen normaal is.

Mensen roepen dus veel, is mijn ervaring.

Tot 1, 1,5 jaar kun je een kind niet verwennen met aandacht,dus reageren op huilen is alleen maar normaal en je kind krijgt daar een heel veilig gevoel van. Ook zijn er ontwikkelingssprongen of fasen (bijv verlatingsangst rond 8 maanden) wanneer ze weer dichter bij mama willen zijn. Daaraan toegeven is het beste dat je kan doen om haar door die fases heen te helpen.

Met niet reageren op huilen, strakke tijden aanhouden etc. doe je een kind tekort. Het leert alleen maar dat als hij huilt, er niemand komt. Tja, dan gaat hij misschien wel slapen, maar met een verslagen gevoel, 'ik geef het op'. Heel slecht voor de hechting. De band met de ouders wordt juist in het eerste jaar gevormd. Bij je dragen, veel aandacht geven, reageren op huilen, eten geven wanneer ze honger heeft, etc. doet veel meer recht aan het natuurlijke groeiproces van een baby. Die Ria Blom-methodes zijn misschien makkelijk voor de ouders, een baby heeft daar echt niets aan. Natuurlijk kun je rust en regelmaat bieden, dat is iets heel anders dan op de klok kijken en je kind in een schema proberen te dwingen. Een baby leeft niet op de klok, het is een mens, geen machine!

Misschien een idee om dat de volgende keer te zeggen tegen je schoonouders?

Persoonlijk zou ik iemand die niet luistert naar mijn ideeën over verzorging en laten huilen enzo niet op laten passen.

Misschien moet je man ook eens iets over de ontwikkeling van baby's leren en dat 'verwennen' echt niet kan met 3 maanden. En dat het zelfs gevaarlijk is niet te reageren op haar signalen!

7. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Haar oma's hebben dan misschien meer kinderen opgevoed dan jij, maar jij bent haar moeder en jij hebt de meeste ervaring met je eigen dochter dan wie dan ook. Dus ga niet aan jezelf twijfelen in ieder geval! Verder herken ik veel hoor, hier ook schoonouders die vinden dat een kind geen ritme kan/mag bepalen, de ouders zijn de baas en als je moet slapen, dan moet je maar huilen tot je slaapt. Daar ben ik het dus niet mee eens. Mijn schoonzus heeft ook al meerdere malen gezegd dat zij dingen héél anders zou doen, ook met het oog op slapen vooral trouwens.
    Tjaa, ik zeg altijd maar dat onze aanpak de aanpak is waar mijn man en ik volledig achter staan en dat wij ook vertrouwen op wat onze dochter aangeeft nodig te hebben (dus bv als ze honger heeft, krijgt ze eten, als ze moe is, gaat ze slapen; geen 'het is 20 uur dus bedtijd'). Met de tijd wordt het ook minder trouwens, toen mijn dochter 4 maanden was kregen we veeel meer 'advies' dan nu ze bijna 11 maanden is.

8. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Dit is precies de reden waarom opa's en oma's hier geen oppas zijn. Een kind is dan geen machine of leeft niet op de klok maar een kind heeft wel structuur en duidelijkheid nodig. Nou hebben wij het geluk dat de opa's en oma's ons wel volgen en zoveel mogelijk de belangrijke dingen doen zoals wij dat ook doen. Best lastig want ik zou toch echt proberen duidelijk te maken dat jullie de ouders zijn en bepalen dat het gebeurd zoals jullie dat willen. Zij hebben hun kans wat betreft opvoeden gehad en nu is het jullie beurt om het te doen zoals jullie het willen. En anders geen oppas meer zou mijn idee zijn maar dat zal vaak nog lastig zijn omdat je dan weer ander opvang moet regelen en het ook nog eens erg duur is.

9. Djennaa

Djennaa Actief lid

22 mei 2012
    448
    0
    0
    stay at home mom
    Denk dat we kwa opvoed methodes wel aansluiten op elkaar. Maar zoals je vroeg, ga ik je niet zeggen dat ik vind dat je gelijk hebt :p

Ik zou zeker een andere oppas voor je kindje gaan overwegen. Het lijkt me niet de bedoeling dat er bij je sm zo ver van jullie opvoed manier afgeweken word. En ze zo te horen ook niet open staat voor gesprek. Zou me hier absoluut niet lekker bij voelen.

Denk dat het het belangerijkste is dat je met je man gaat praten. Wat jullie van de opvoeding en elkaar verwachten. Als jullie samen op een lijn zitten kan hij misschien een keer in gesprek met zijn moeder?

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.185
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Niet echt ervaring hiermee moet ik zeggen.
    Ik ben dan ook al moeder van 3 kinderen dus ik weet waarover ik het heb(grapje)!!.
    Waarom maak je je zo druk over wat anderen zeggen en denken?.
    Gewoon je eigen gevoel volgen zou ik zeggen.
    Ik ben wel een moeder die ritme en regelmaat belangrijk vind maar ik houd niet hele strakke schema's aan mbt slaapjes en voedingen.Drinkt ze een keer een uurtje later of eerder dan maakt me dat niet uit maar dat is weer een voordeel van de BV.

Wat me wel altijd opvalt is dat er altijd zoveel kritiek is op opa/oma en familie maar we brengen wel allemaal ons kind daar om een hele dag op te passen.Een creche willen we dan niet en het is lekker goedkoop maar ondertussen wel bergen kritiek op opa/oma.Ik snap dat eerlijk gezegd niet helemaal.Als je denkwijzen zover uit elkaar liggen dan ga je daar toch niet je kind brengen want dat gaat sowieso een keer escaleren.Hier zijn mijn oudste kinderen altijd naar het kdv gegaan en de jongste gaat over een aantal weken ook weer.Opa/oma zijn geen opvoeders vind ik.Opa/oma zijn voor de leuke dingen en de logeerpartijtjes en dan krijg je ook geen scheve gezichten.
    Is mijn mening.

Gr Ingrid.

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    lastig... wat je moeder en schoonmoeder betreft zou ik me niet zo druk maken. Over je man echter wel. Mijn man en ik kwamen in een strijd terecht over die opvoedingsdingen en hoewel we een geweldige relatie hadden is daar de verwijdering begonnen en zijn we nu mijn dochter 3 is uit elkaar. Dus praat met je man, bespreek wat hij wil en wat jij wil en sluit compromissen!

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wij voeden ook op volgens ons gevoel, sliepen met onze dochter samen in 1 bed, mn zoon kan wel zelf in zijn wieg slapen. Laten huilen doen we niet aan, we gebruiken geen kookwekkers, ook niet voor de aardappels. Voeden op verzoek. Mn zoon heeft tot 4 maanden volgens mij niet eens in de box/wipstoel/speelkleed gelegen, alleen op schoot of slapend in de kinderwagenbak. Was hij wakker en moest ik iets doen, dan ging hij in de draagdoek maar hij sliep veel ( Of ik doe niet veel in 't huishouden, dat kan ook! )

Gelukkig krijgen we weinig commentaar of laat maar huilen tips van bekenden. En van onbekenden. Ik geef gewoon altijd aan bijvoorbeeld "Ja hij huilt soms zoveel, en ik ben allergisch voor huilen dus dan heb ik hem lekker in de draagdoek". Laatst zelfs mn man zijn opa; die belde 's ochtends vroeg en vroeg of hij mn man aan de telefoon mocht. Ik zei nou die slaapt nog even want de kindjes hebben om de beurt gefeest vannacht. Hij zei toen - hij heeft 8 kinderen groot gebracht- ik liep met je schoonmoeder soms ook uren op 's nachts, dan wou ik haar in de wieg leggen en werd ze weer wakker. Dan zat ik soms 's nachts op de rand van haar ledikant omdat ze anders wakker werd. Ik vond dat zo fijn om te horen van "die oude garde" die veel kinderen heeft gehad, dat die ook niet lieten huilen. Enkel mn buurvrouw laat haar kinderen echt veel huilen, vaste bedtijden, je kan je toch niet aan je kind aanpassen etc. Verschrikkelijk vind ik dat! Maar misschien juist omdat wij vanaf het begin af aan zo overtuigd waren van hoe we met onze kindjes om gaan, vroeg er niemand naar.

Blijf bij je gevoel, geef gewoon aan "Nee dat vind ik niet fijn"... En sterkte!

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier ben ik het helemaal mee eens. Het scheelt volgens mij een hoop irritatie als opa's en oma's gewoon opa en oma zijn ipv medeopvoeders. En als ze wel die rol opnemen, is het logisch dat ze hun eigen ideeën/regels hebben.

14. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Ik denk dat je gewoon meer van je af moet bijten naar al die mensen die het beter weten. Als je een keer rustig maar duidelijk uit legt dat jij de moeder bent en jij je kind op voedt zoals jij dat wil en niet zit te wachten op advies van anderen hoe zij het doen.

Het met een rot gevoel achter laten is een groter probleem. Van het advies kan je je ook gewoon niks aan trekken en denken: ene oor in andere oor uit! Maar dat je je druk maakt om haar bij je smoeder te brengen omdat je bijv. Bang bent dat ze haar laat huilen zou ik een serieus gesprek over aan gaan. Dat je respecteerd dat hun het vroeger zo deden en dat je. Ook best gelooft dat die opvoeding ook goed is alleen dat jij graag dit en dat wil. En dat je een rot gevoel hebt en je bang bent dat je kind de hele dag ligt te huilen daar en dat je je daar rot door voelt. Wellicht kan je op die manier duidelijk maken dat het jou gevoel is. En dat je heus niet van haar hoeft te horen dat je opvoed methode zo goed is maar dat je t wel fijn zou vinden als ze jou wensen respecteerd.

Als er iets dreigt te gebeuren wat ik niet wil dan zeg ik het meteen. Deze kerst lag onze kleine op bed en die werd net wakker. Dus mn smoeder die staat op en zegt:ik ga hem wel even halen. Ik heb toen gezegd: doe maar niet! Hij is net wakker, en hij heeft het even nodig om rustig wakker te worden. Dit respecteerde ze en ging meteen weer zitten.

Wat betreft je man is een heel ander verhaal. Dat je et hem op een lijn moet komen is heel belangrijk dus ik zou ook met hem eens een goed gesprek aan gaan, miss wat compromissen maken zodat jullie er samen over eens zijn, dat is het belangrijkste.

Ik denk dus echt dat praten belangrijk is (met degene waarbij het nut heeft dan zoals je smoeder die op past en je man) iedereen die zich er verder mee bemoeit lekker negeren. Mijn oma die roept ook altijd dat ik hem best nog even kan laten liggen omdat hij nog niet echt huilt. Ik negeer dat en pak hem toch. T is vervelend soms denk ik ook weleens mens hou je kop! Maar aan t eind van de rit bepaal ik wat er gebeurt.

Heel veel sterkte ermee!

15. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ik hou sowieso niet van boekjes die vertellen hoe je iets MOET doen. Nee hoor gewoon lekker doen wat bij je past en wat goed voelt. En een babie laten huilen? Dat heb ik echt nog nooit gedaan... vind het gewoon belachelijk dat dit geadviseerd wordt eigenlijk maar dat is mijn mening. Misschien is het anders als je een huilbaby hebt maar als je rustige babies hebt die normaal gesproken nooit een kick geven dan laat ik ze echt niet huilen hoor..

16. Mama-in-love

Mama-in-love VIP lid

11 mei 2010
    7.354
    158
    63
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Nu ik jou verhaal lees merk ik dat ik dus ook die methode gebruik ;)

Mijn schoonouders zijn net zo. Vinden dat ik hem moet laten huilen en ELKE keer als ik naar hem toe ga zegt ze "laat toch even..."

Ik ben dwars en geef dan duidelijk aan dat ze in de hoogste boom kan gaan zitten maar dat ik het toch doe :)
    (op een vriendelijke manier hoor, ik sta verder op goede voet met ze)

Ik merk echt dat ik er een tevreden en zeker kindje van krijg. Hij huilt nooit! Als hij jammert ga ik naar hem toe (wat nauwelijks gebeurt) en krijgt ie zijn speentje en een knuffeltje. Dan kan ik gelijk weer gaan want dan slaapt ie alweer. Hij lijkt zich écht geborgen te voelen.

Wij hebben gelukkig de positie dat ik nauwelijks hoef te werken, af en toe een nachtje maar dan doet mijn vriend de zorg.
    Daarom passen schoonouders dus ook niet te vaak op.

Hij is onze manier gewent en om dan ineens een andere manier toe te passen zou hem alleen maar onzeker maken en het vertrouwen kapot maken.

17. adi

adi Niet meer actief

Het enige wat ik wil adviseren is om je niet druk te maken wat mensen buiten je gezin vertellen. Je kind is er net, je moet nog je olifantenhuid kweken want als moeder zul je altijd opmerkingen krijgen, wat je ook doet. Er zijn altijd mensen die vinden dat ze de waarheid in petto hebben en deze aanandere moeders willen opdringen. Dat gaat alleen maar meer worden!

Overigens is het belangrijk dat ke samen met je man 1 opvoeding hanteert. Jij voedt je kind namelijk niet alleen op, dat doen jullie samen. En als jullie verschillende ideeen hebben is dat niet duidelijk voor he kind, wat gevolgen heeft voor haar veiligheidsgevoel.

18. Taliada

Taliada Actief lid

29 mei 2012
    366
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als jij ervoor kiest om opa en oma te laten oppassen moet je hen ook wat vrijheid geven. Zij kunnen het niet precies hetzelfde doen als jou, maar ze zullen zeker ook het beste voor hebben met je kindje. Laat de kleine dingen zoals ze zijn en geef de grote richtlijnen mee. Kun je je ergens niet overheen zetten bespreek dat dan maar durf wel los te laten en te vetrouwen. Ik denk altijd 'als zij dit doet wat heeft dit dan voor een gevolgen' als dat er geen zijn of als het nihil is laat ik het gaan.

Jij moet voor jezelf bepalen of je dat kan, dat is voor beide partijen prettiger. Kan je dit niet, dan zou ik een andere oppas zoeken.

Ik vind het trouwens wel belangrijk dat je man en jij op 1 lijn zitten. Daar zou ik als eerste aan werken als ik jou was.

19. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Wat vervelend dat je je zo voelt en dat het lijkt dat je moet vechten om jou opvoeding te rechtvaarden.
    Ik keur niets af of goed maar ik vind persoonlijk dat ouders een groot deel van de opvoeding doen maar dat andere naasten er wel een steentje in bijdragen. (Zoals bijv grootouders/tantes/peuterleidsers en straks ook de juffen/meesters) niet dat dat hun plicht is maar ze dragen wel een steentje bij. Ik vind het daarom persoonlijk niet erg als kleine zaken anders gaan bij opa en oma, en ik luister best naar hun adviezen maar doe er niet altijd iets mee.. Ze bedoelen het goed, en hun zijn net als jij over jou manier van opvoeden van hun methode zeker.. Je gaat hier straks wel wat makkelijker mee om, als baby ben je erg beschermend naar je kleintje. Over een paar maanden al zal je kleintje zelf duidelijkere signalen aan gaan geven van iets wel/niet leuk vinden. Je hoeft dan minder voor haar te strijden, ze laat zichzelf wel horen!
    Wat ik echter wel belangrijk vind is dat je samen met je man op 1 lijn zit, dit is haar basis en vanuit daar bouw je de rest op..

Ps ik zelf ben niet van 1 methode, ik doe de opvoeding op gevoel en pak van verschillende methodes de tips waar ik achter sta.. Ik leg dus opa en oma's of mijn man geen methode uit maar vertel gewoon mijn/onze gedachten gang erachter.. Methodes komen uit boekjes, en al heb ik een droomkind, hij komt niet uit een catalogus ;)

20. mar9

mar9 Actief lid

28 okt 2011
    348
    0
    0
    NULL
    NULL
    Haha, oohh, ik begon gewoon bijna te janken van het lezen van jullie reacties! Eindelijk mensen die begrijpen waarom ik doe , wat ik doe. Ik heb m'n man al een berichtje gestuurd dat de 25 mei vrij moet houden, wil heel graag naar.die beurs!

Wb mijn sm moet ik misschien iets duidelijker zijn. In eerste plaats is zij het vooral die wil oppassen. Ik heb geprobeerd de voor een beetje af te houden, maar ze.wilde.echt graag, en toen heb ik (tijdens de zwangerschap) toegegeven, met het idee dat het voor mijn dochtertje ook wel heel leuk en belangrijk is als ze goede band met.haar oma heeft. Dat idee heb ik nog steeds in m'n hoofd. Verder is in haar hoofd de.wil er ook zeker.
    Voordat ik moest werken, is ze.elke week langsgekomen om mijn ritme en manier van omgaan te kunnen leren. Maar daar is het een beetje bij gebleven. Ze wil 100% wat goed is voor mijn meissie, maar ze.voelt zo veel.dingen niet aan. Dat ze bijv. het verschil tussen hard huilen en krijsen niet.hoort, vind ik best verontrustend, als ik haar.moet.achterlaten. En zeker als ze.dat een 'huiluurtje' noemt. En met haar methode vind ze het dan ook een goed idee om haar lekker in bedje te stoppen. We hebben iig de afspraak gemaakt dat ze.nooit huilend in haar bedje gelegd word. Ik wil dat jet een veilige plek voor haar is, en niet eentje waar ze wordt 'verstoten' als ze huilt, wat de reden dan ook is. Ik ben al 2 keer bezig geweest met andere.opvang (de andere dag dat ik werk, gaat ze naar er een fijne gastouder), maar ik trap mn sm echt op het hart, als haar oppasdag weg zou gaan. Het betekend zo veel.voor haar! En dat is.natuurlijk voor mijn dochtertje heel positief, zeker voor later, maar pfoeh...

Mijn man staat, zoals ik zei, half achter me. Hij denkt.wel dat ik het beste voor haar kan zorgen en alles goed aanvoel, en weet wat goed is voor haar, maar (vooral als sm heeft opgepast) hij heeft minder geduld. Als hij het huilen zat is, dan huilt ze maar, er.zijn meer.kinderen die moeten huilen. Hij heeft, vooral door zijn moeder denk ik, het idee dat we echt extreem.veel aandacht aan.ons.dochtertje geven (ja, ze huilt.echt veel, maar er zit ook echt iets niet.lekker bij haar, maar daarvoor.lopen we al een hele.tijd bij dokters). ik kan heel.goed met hem praten, hij staat ook open voor alles, maar zijn gevoel ligt net een tikkeltje anders, zeker.als hij moe is. Maar nu ik weet dat dit 'natuurlijk ouderschap' heet, kan ik aan de hand van website's misschien beter uitleggen wat ik voel en wat ik denk wat goed is. (daar moet hij het bijna wel mee.eens zijn, toch?;))...

Ik ben iig al heel.blij (echt heel blij!) dat hier mensen zijn die snappen wat ik bedoel, want ik voel me af en toe echt alleen in de wereld, met m'n eigen ideeën, tegenover drieduizend consultatiebureaus, moeders, schoonmoeders, boekjes, zussen, gedragsdeskundigen, etc.... Heel erg bedankt dus!

Deel Deze Pagina