Ik heb een zoontje van 7 maanden en een oproep gehad voor de TBC prik, omdat mijn man afkomstig is uit Marokko (dus dan grote kans dat je ook naar dat land gaat). Het is geen standaard inenting en heb vernomen dat deze best vervelend is (er blijft ook een littekentje achter). Hebben jullie er ervaring mee?
Hier een topic daarover: http://www.zwangerschapspagina.nl/baby-dreumes/389704-geen-bcg-inenting-tegen-tbc.html En mijn eigen topic: http://www.zwangerschapspagina.nl/verzorging-veiligheid/391229-vaccinatie-tuberculose.html Mijn oudste zoon is wel ingeent en de jongste niet. Als ik het opnieuw kon doen, dan zou ik de oudste ook niet meer laten inenten.
Dankje, heb het gelezen... hmmm ik begin nu weer te twijfelen. Ik heb veel goede ervaringen gehoord van vrouwen met ook een Marokkaanse man, maar ik wist niet van die mantouxtest...
Tuberculose - Wikipedia Een nadeel van vaccinatie is dat de mantouxtest minder specifiek wordt om tbc aan te tonen. Vroeger werd gedacht dat de mantouxtest niet meer bruikbaar zou zijn na BCG vaccinatie, dit is echter in de praktijk meestal niet het geval. Vaak wordt de mantouxtest negatief na verloop van tijd of reageert hij nog maar een klein beetje. De mantouxuitslag van kinderen die voor hun eerste verjaardag worden gevaccineerd, mag worden geïnterpreteerd alsof ze niet gevaccineerd zijn. In veel landen wordt bij de interpretatie van de mantouxtest geen rekening gehouden met een eventuele BCG vaccinatie. In Nederland wordt wel een verschil gemaakt in de beoordeling van de mantouxuitslag. Bij herhaalde mantouxtesten kan boosting optreden bij eerder BCG gevaccineerden of bij mensen die lang geleden een keer zijn besmet. Dit kan worden verward met een recente infectie met tuberculosebacteriën.
Mijn grootste bezwaar is dat de vaccin tegen tbc (uit 1920) verouderd is en eigenlijk maar weinig bescherming biedt. Er zijn onderzoeken geweest (in India) waaruit blijkt dat de vaaccin eigenlijk helemaal niet werkt. In NL wordt niet geent tegen tbc omdat de meerwaarde niet bewezen is. Ik weet het niet, ik twijfel teveel om het te laten doen.
Het beschermd alleen tegen de ernstige gevolgen van tbc, bijv. hersenvliesontsteking. Het voorkomt niet dat je tbc krijgt. Ook heeft een mantoux test daarna geen zin meer om uit te voeren. Wel kunnen ze een long foto maken om te kijken of je tbc hebt. (het iets van x-ray)