Hoe erg is het als ze geen 500cc binnenkrijgen?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door MamavanJurre, 2 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Hoi,

De laatste 2 weken of zo drinkt mijn zoontje met pijn en moeite zijn flessen leeg. Of nou ja, leeg... 9 van de 10 keer laat hij toch wel wat staan. Hij krijgt nog 2 flessen op de "normale" manier, de 3e fles krijgt hij als pap. Daarnaast drinkt hij andere dingen echt minimaal.

Mijn vraag is nu in hoeverre het erg is als hij niet aan de 500 cc per dag komt. Meestal redden we het net aan wel, maar dan is er wel een hele strijd aan vooraf gegaan en ik wil het eigenlijk gewoon loslaten.

Als je dan vitamine D bijgeeft, is dit dan voldoende? Komt hij dan verder niet teveel tekort? Wil morgen ook even contact opnemen met het CB hierover, kan ik nu niet meer bellen.

Het eten gaat overigens wel goed dus via die manier krijgt hij nog wel het e.e.a. qua vocht binnen.

Groetjes!

2. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Je zoontje is ouder als 6 maanden, ik neem aan dat je opvolgmelk geeft. 300cc opvolgmelk is voldoende voor de vitamine d. Die 500cc zuivel in inclusief opvolmelk, toetje, boter en kaas. Stel dat je mannetje 400cc opvolgmelk drinkt en een toetje eet ben je er al.

3. adi

adi Niet meer actief

Dit is volgens mij niet waar, onder 500cc opvolgmelk wordt aangeraden om vit D bij te geven. Dit is natuurlijk niet verplicht, als het kindje veel in de zon komt krijgt ie wel voldoende vit D binnen.

4. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Ik liep langs een poster van t CB, tot 4 jaar word geadviseerd 10 mg vit D te geven...( over t zelf aanmaken door de zon werd NIET gesproken)

In sommige pap-soorten zit het ook toegevoegd.. je moet dan misschie wat rekenen en puzzelen, maar ik denk dat je al vrij snel aan 10 mg zit..

5. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

per cb word anders verteld.hier is 300cc ook voldoende zeggen ze, en Finn liet met 7 maanden ook al erg veel staan..eigenlijk zit hij al sinds 7 maanden op 2 flessen en geven we die tussen de middag niet meer...

6. MamavanJurre

MamavanJurre Actief lid

3 nov 2009
    287
    0
    0
    Gelderland
    Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Heb net het CB gebeld maar daar werd ik niet echt veel wijzer van... Ze gaf aan dat hij ongeveer 400-500cc binnen moet krijgen en dat ik de voedingen maar meer moet verspreiden over de dag. Nu heb ik het volgende bedacht:

Ontbijt 200 cc opvolgmelk met Bambix fijne granen (dit eet hij tot nu toe helemaal op)
    Fruithapje
    Brood met fles 200 cc opvolgmelk en dan kijken wat hij er van drinkt (vaak laat hij hier de helft van staan)
    Dan rond 15.00 uur nog een fles van 100 cc opvolgmelk met een rijstewafel/soepstengel o.i.d.
    Avondeten met toetje
    Voor het slapen nog een fles van 200 cc

En dan kijken hoe ver hij hier mee komt. De pest is dat hij er verder bijna niets naast drinkt, 1 of 2 slokjes en dan heeft hij het wel weer gezien. Gelukkig heeft hij nog wel volle plasluiers dus krijgt hij genoeg vocht binnen.

Straks eerst maar eens Vit. D. druppels halen voor de zekerheid!

@Tanjax11: jou zoontje krijgt dus nog maar 2 flessen? Maar drinkt hij er verder veel naast? Hoe ziet jou schema er uit?

Groetjes!

7. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ja, Finn krijgt nog 2 flessen, soms zelfs nog maar 1. Hij wil echt geen opvolgmelk meer. Daarin tegen drinkt hij andere drankjes wel goed...en tussen de middag drinkt Finn nu volle melk.

Mijn schema:

8.00 fles 180+6
    10.30 fruit + flesje sap (ongeveer 100)
    12.30 2 broodjes + flesje volle melk (ongeveer 150)
    15.00 koekje + sap (ongeveer 100)
    18.00 groente + toetje
    20.00 fles 180+6

Die laatste fles drinkt Finn ongeveer om de dag leeg, de andere dag maar 50 ofzo..meer krijg ik er echt niet in, en het cb vond het zo prima...

8. zandkasteel

zandkasteel Fanatiek lid

12 mrt 2010
    1.003
    0
    0
    Waterland

kinderen tot 4 jaar maken geen vit D aan door zonlicht.
    en het wordt zeker aangeraden om extra vit D te geven onder de 500 cc.

9. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier in dld krijgen we standaard vitamine D die we elke dag moeten geven ongeacht bv of kv. voor het eerste tandje zit er ook nog fluor in erna niet meer omdat dat dan in de tandpasta zit.

maar hier dus ook de laatste dagen geen melk drinker meer. wel zijn boordje pap en smeerkaas op brood maar de melkflessen laat ie standaard staan. wel drinkt ie 400 ml aan sapjes ed op een dag. maar dus ook de fles van 19 uur wil ie niet meer hebben. hij eet met de pot mee en zit dan denk ik ngo vol en slaapt gewoon tot de volgende dag door.

10. adi

adi Niet meer actief

Waar haal dit vandaan??? Ik ga ook vit D geven omdat ik vind dat mijn kinderen in NL te weinig zonlicht binnenkrijgen (buiten de zomer). Maar zoals jij het stelt zouden de kinderen in de hele wereld die vit D bij moeten slikken, wat echt niet hoeft in warme landen.

11. Misswoody

Misswoody Lid

22 dec 2009
    77
    0
    0
    Noord-Brabant
    Ontbijt 200 cc opvolgmelk met Bambix fijne granen (dit eet hij tot nu toe helemaal op)
    Fruithapje
    Brood met fles 200 cc opvolgmelk en dan kijken wat hij er van drinkt (vaak laat hij hier de helft van staan)
    Dan rond 15.00 uur nog een fles van 100 cc opvolgmelk met een rijstewafel/soepstengel o.i.d.
    Avondeten met toetje
    Voor het slapen nog een fles van 200 cc

Als ik het zo lees komt je zoontje toch wel aan de 400-500 cc opvolgmelk per dag? Misschien scheelt het als je het niet per dag bekijkt maar per week, gemiddeld komt hij dan waarschinlijk wel aan zijn dagelijkse hoeveelheid.
    En als je over de dag verspreid ander vocht (thee/water/diksap) aanbied maar hij wil niet drinken (en heeft voldoende plasluiers) dan zal hij waarschijnlijk geen dorst hebben. Ook uit fruit en groente haalt je kindje overigens vocht.

Suc6!

Deel Deze Pagina