Mijn reden voor een keizersnede (lang verhaal)

Discussie in 'De bevalling' gestart door Kiki, 31 mrt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik wil onderstaande gewoon even kwijt...

    Er zijn behoorlijk veel mensen die vragen of ik thuis ga bevallen. Nee, zeg ik dan, ik ga naar het ziekenhuis. Meteen de volgende vraag: waarom? Dus dan leg ik kort uit dat de 1e een keizersnede geworden is en dat ik daarom voorgoed in het ziekenhuis moet gaan bevallen. Ook dan weer de vraag: waarom een keizersnede?

    Om de volgende redenen:
    - er was in het vruchtwater gepoept
    - ons dochter lag in aangezichtsligging
    - ze was nog niet goed ingedaald
    - bij het persen zakten de harttonen dramatisch

    Scenario1: Als ik door was gegaan zou ze het waarschijnlijk niet overleefd hebben. Dan zou ik een martelpartij aan bevalling gehad hebben met als resultaat een kindje wat door mijn lijf doodgedrukt zou zijn.

    Scenario2: Maak de nooduitgang open en haal het kindje zo snel mogelijk uit de buik, dan hebben we nog een reele kans dat het kindje levend en gezond ter wereld komt.

    Dit tweede scenario is het geworden en de nooduitgang loopt van net onder mijn navel tot mijn schaambeen. Verticaal, wat ze eigenlijk alleen nog maar doen in uitzonderlijke gevallen met spoed.

    Kinderen krijgen heeft een enorme impact op moeders, zo ook mijn eerste kindje. Na een wat vreemde start en een langzaam herstel van de operatie, krijgen we na driekwart jaar het toch de wens voor een 2e kindje. En toch heb ik moeite om met de pil te stoppen, zwanger worden is niet zo’n probleem, da’s eigenlijk de leukste klus om te doen ;). En als resultaat een baby is toch een schitterend vooruitzicht. Maar toch zijn er 2 dingen waar ik tegenop zie: de zwangerschap met alle kwalen die erbij horen, maar met stip op nummer 1: de bevalling!!!
    Na lang wikken en wegen stop ik uiteindelijk weer driekwart jaar later met de pil. Ik moet eerst maar eens zwanger worden, dan zien we dan wel hoe het verder loopt...
    Hiep hoi, al direct de eerste ronde na het stoppen met de pil ben ik zwanger, helaas heb ik hier maar 1 week van mogen genieten: het eindigt in een vroege miskraam. Het enige wat dan overblijft zijn vragen als: Waarom? Waarom wij? Hadden we het kunnen voorkomen? Enz...
    Gelukkig hebben we het vrij snel een plekje kunnen geven want intussen was ik de ronde daaropvolgend alweer zwanger. Deze keer natuurlijk met de angst, gaat dit wel goed? Maar na een echo met een luid en duidelijk kloppend hartje, had ik alle vertrouwen weer terug. En ook meteen bekroop me het gevoel van angst over wat te doen na een kleine 8 maanden, de baby moet er ook uit. Help.

    En nu komt het, van veel kanten hoor ik dat natuurlijk bevallen beter is en dat het heel goed mogelijk is na een keizersnede. Ook hoor ik dat ik niet zomaar kan kiezen tussen natuurlijk en kunstbevallen, dat er toch eerst gewoon geprobeert word. Tegelijkertijd krijg ik ongevraagd de mening meegedeeld dat het eigenlijk een zwaktebod is om nu al voor een keizersnede te willen kiezen. Dus eigenlijk, als ik een keizersnede wil, dan moet je er heel erg op hameren en er heel erg om zeuren... Zo'n stoere vrouw als ik moet dat klusje toch zelf wel even kunnen klaren?

    Dus ik ga met knikkende knieen met 12 weken samen met mijn man naar de verloskundige. Tot nu toe is hij eigenlijk de enige die volgens mij mijn angst begrijpt, maar ik kan natuurlijk niet in andermans hoofd kijken. Bovendien gaat het ook om zijn kindje en hij wil ook zo weinig mogelijk risico.
    Na de standaard vragen tijdens het intakegesprek, komt ze met de vraag: ga je natuurlijk of met keizersnede? Hoezo, mag ik kiezen dan? Nou, als ik een keuze heb, dan kies ik voor keizersnede ivm mijn eerdere traumatische ervaring.
    Heel verstandig zegt de verlos, want gezien je geschiedenis lijkt het mij dat je een smalle doorgang hebt waardoor het krap word, bovendien heb je een verticale snede en die leveren zowiezo al meer risico. Je moet alleen wel direct vanaf het begin aangeven dat je tegen bevallen opziet, omdat je niet vanzelfsprekend ge-opereerd word. Huh? Ik dacht dat altijd dat ik uitgerust was met een paar echt vrouwelijke “baarheupen”. De extra risico’s met een verticale snede waren mij al wel bekend. De verloskundige steunt dus zonder problemen mijn keuze/wens.

    De volgende afspraak die ik heb is bij de gynaecoloog, dat is normaal omdat ik indicatie heb om in het ziekenhuis te bevallen. Als die controle goed is, dan word ik verder begeleid door de verloskundige en ga ik bij 34 weken weer naar de gyn.
    Met 15 weken kan ik bij de gyn terecht, deze is op de hoogte van mijn geschiedenis omdat mijn dossier er nog was. Even een echo en daarna de vraag of ik nog vragen heb: Ja, ik zie erg op tegen bevallen... Waarop de gyn zegt: Oh, maar je hoeft helemaal niet natuurlijk te bevallen hoor, ik zie reden genoeg om op voorhand al voor een keizersnede te gaan. Of zie je op tegen de operatie?
    Tsja, en nu ben ik dus verbaasd, ik had me al ingesteld op een smeekbede met tal van redenen om de artsen ervan te overtuigen dat ik toch echt heel veel moeite heb met het idee om gewoon te moeten bevallen. Blijkt er dus geen enkele reden te zijn om niet kunstmatig te bevallen. Tenzij ik er op sta om het wel eerst zelf te proberen. Da’s dus niet het geval.

    In iedergeval kan ik een stuk rustiger mijn zwangerschap uitdragen nu ik weet hoe de bevalling zal gaan. Het blijft natuurlijk een operatie en daarmee voor mij nog steeds spannend, maar ik hoef nu geen angst te hebben dat mijn kindje iets zal overkomen tijdens de geboorte.

    En nu? Er zijn nog steeds mensen die me een mietje vinden en het zot vinden dat ik voor een operatie ga, maar zij kennen mijn angst niet of kunnen zich er geen voorstelling van maken. Nou jammer dan!
    Als er nu iemand is die vraagt waarom ik met een keizersnede ga bevallen zal mijn antwoord zijn:
    Om het kindje eruit te krijgen!
    Misschien een beetje een flauw antwoord, maar dat kan me in dit stadium van de zwangerschap echt geen donder meer schelen. Over een week of 3 heb ik een prachtige baby die zonder extra risico geboren zal worden.

    Groetjes van Kiki.
     
  2. jacoba

    jacoba Fanatiek lid

    6 mrt 2006
    3.436
    0
    0
    tollebeek
    Hoi Kiki

    ik vind dat je groot gelijk hebt volg je eigen gevoel en trek je niks van anderen aan die weten niet hoe jij je voelt in iedere geval sterkte met je keizersnede als het zover is.

    groetjes jacoba
     
  3. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Hoi Kiki,

    Je hebt groot gelijk!!! Als jij het zo wilt moet je het gewoon zo doen, jammer dan wat anderen ervan vinden! Jij doet wat jou het beste lijkt voor jezelf en je baby en over 3 weekjes is het allemaal weer achter de rug en heb je er een prachtig baby'tje bij!! ;)
     
  4. pim

    pim Fanatiek lid

    22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Laat anderen maar denken wat ze willen. Het is jouw lichaam en jullie kindje, en je moet doen wat je het beste voor jezelf en voor je kindje lijkt. En als dat een keizersnede is, dan is dat zo.

    Hartstikke fijn toch dat je hierdoor een rustige zwangerschap hebt en met een goed gevoel de laatste weken in gaat?

    Pim
     
  5. neeltje

    neeltje Fanatiek lid

    17 feb 2006
    3.289
    0
    0
    ten eerste ben ik erg blij voor je dat je nu met een gerust hart je zwangerschap kan uitdragen en ten tweede, je bent zeker geen mietje als je voor een keizersnede kiest, de mensen die dat vinden hebben er denk ik nog geen gehad, ik heb een keizersnede gehad en vind dat dit echt niet onderschat moet worden het is een zware buikoperatie!!!.

    nog even de laatste loodjes en dan mag je je kindje begroeten, succes meid!
     
  6. Silvie

    Silvie Fanatiek lid

    16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Meid, het is jouw gevoel en jouw kindje. Als jij een keizersnee wil en ze zijn het met je eens in het ziekenhuis. Prima toch? Mensen hebben altijd een mening. Laat ze lekker lullen en volg je eigen gevoel.
    Wees blij dat je nu toch lekker van je zwangerschap heb kunnen genieten.

    Nog ffies meid .. hou vol
     
  7. Marije

    Marije Actief lid

    17 nov 2005
    204
    0
    0
    zelfst.ondernemer
    Ik vind je alles behalve een mietje. Van wat ik gehoord heb is een keizersnede een hefige buikoperatie, met een lange herstelperiode, daar mag niet te licht over gedacht worden. Een mietje? Absoluut NIET!
    Ik wens je een goeie bevalling en een super kraamtijd toe!

    Liefs, Marije
     
  8. runner

    runner VIP lid

    12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    je moet idd gewoon op je eigen intuitie afgaan, als jij je er prettig bij voelt en zonder extra zorgen je zwangerschap kan doorlopen, waarom niet??!!
    alvast veel succes met je bevalling!
     
  9. djara

    djara Fanatiek lid

    12 apr 2005
    2.675
    0
    36
    begeleidster
    makkum (fr)
    ik vind je juist heel stoer!!! je had ook kunnen denken; we gaan de natuurlijke manier proberen, maar gezien je geschiedenis vind jij het beter dat je kindje met een keizersnee gehaald wordt... en dat gaat voor alles toch! als jouw kindje maar gezond ter wereld komt, en als een moeder voel jij wat het beste is...en in deze situatie is dat dus de keizersnee. zet 'm op meid, je bent er bijna, je mag bijna je wondertje vasthouden!
     
  10. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Ik snap ook niet dat er mensen zijn die zich daarmee durven te gaan bemoeien!! Het is jullie keus en vooral die van jou denk ik!! Dat het een keizersnede wordt is voor jou geruststellend terwijl een ander er verschrikkelijk tegen op zal zien om een keizersnede te krijgen. Maar jij weet hoe je lichaam in elkaar zit en wat het beste voor jou is!!
    Mijn eerste bevalling ging heel makkelijk en soepel, maar de bevalling van Lynn was erg zwaar en in de persweeen bleek dat ze niet zomaar door mijn geboortekanaal kon!! Ze was 8,5 pond en ik heb net als jij niet van die brede heupen waardoor ik haar niet zo op de wereld kon zetten. In eerste instantie dachten ze aan een keizersnede, maar voor mij maakte dat niet meer uit op dat moment, na een inwendig onderzoek wilde de gynaecoloog het nog met de vacuum proberen en dat is gelukkig gelukt. Maar als dit mijn eerste bevalling was geweest had ik ook zeker bij een 2e voor een keizersnede gekozen als ik die keus had mogen maken, want voor mij heeft dit ook zeker een hele impact gehad!! Ik begrijp je keus volkomen!!!!!
    Liefs Carry
     
  11. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    he fijn Kiki dat de druk er af is. Nou ja figuurlijk dan, want die dikke buik is er nog steeds. Maar ik hoop dat je een voorspoedige bevalling zult hebben en dat jullie je kleine wonder snel ik je armen mogen sluiten zonder voorafgaand al die stress van het opzien tegen de bevalling!!

    karin
     
  12. Monika

    Monika VIP lid

    12 aug 2005
    8.246
    72
    48
    Vrouw
    Thuishulp
    Landgraaf
    Het is gewoon fijn dat je je eigen keuze kunt houden hoor.

    Misschien een vraag waar je geen antwoord op wilt geven, maar wanneer is het zo ver?
     
  13. tam27

    tam27 Fanatiek lid

    6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Goed dat je voor jezelf die keuze hebt gemaakt, het gaat erom dat jij straks een gezond kindje op de wereld zet. En hoe? Dat is jou keuze op dit moment, laat andere mensen maar lekker lullen en een mietje ben je totaal niet!!
     
  14. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Als ik dat eens wist...
    Het zal ergens tussen de 20e en de 26e zijn, of eerder als het eerder begint. Het is nog 3 weken dus er kan nog van alles tussen komen. En voor een spoedoperatie schuiven ze rustig alle meniscussen of keizersnedes op. Vandaar dat ik pas over 2 a 2,5 weken hoor wanneer het zal zijn.

    Groetjes van Kiki.

    PS en als ik het weet, laat ik wel een seintje achter bij de mods ;)
     
  15. Daphne

    Daphne Fanatiek lid

    1 jan 2006
    4.615
    0
    0
    Roosendaal
    Jeetje, Kiki, wat een verhaal zeg. Maar wat goed dat je verloskundige en gynacoloog meteen het aanbod doen om met een keizersnede te bevallen. En al die mensen die het raar vinden...laat die lekker kletsen. Die hebben het niet meegemaakt en jij wel.

    Het komt nu wel dichtbij he. Spannend hoor!! Maar nu zal het dan wel een stuk rustiger gaan dan de vorige keer. Alles gepland en met de nodige rust. Ik wens je nu alvast succes hoor.
     
  16. JoyceD

    JoyceD Fanatiek lid

    6 jan 2006
    2.208
    0
    0
    administratief medewerkster
    Amsterdam
    Nou Kiki , ik vind je geen mietje hoor :)
    Heb zelf ook een (spoed)keizersnede gehad , dus weet wat het is .
    Oke , voor mij viel die 100% mee , maar tis toch een operatie
    Nee ,vind het juist heerlijk voor je dat jij die keuze tenminste nog hebt .
    Of ik die keuze krijg als ik zwanger ben weet ik niet .
    Nog een paar weekjes en dan heb jij mooi je kindje in je armen .
    Daar kan niets of niemand tegenop , is het mooiste wat je mee kunt maken .
    Op welke manier het kindje ook geboren word dat doet er helemaal niet toe .
    Ga lekker genieten en laat de mensen lekker kletsen .
    Zij weten niet wat het is , en ze kunnen beter over je lullen dan van je eten ;)
    Anders kost het je nog geld ook :D

    Heel veel succes met de laatste loodjes en dat deze keizersnede je net zo mag mee vallen als de mijne toen ;)
    Zet hem op meid .

    Groetjes Joyce
     
  17. Diddl

    Diddl Fanatiek lid

    13 jan 2006
    3.907
    0
    0
    Fryslan
    Ook ik vind je helemaal geen mietje, maar juist erg dapper.
    Heb zelf 2 ongeplande keizersnedes gehad, dus weet wat het is.
    Een keizersnede is een zware buikoperatie en daar kies je niet zomaar voor!!!
    Er wordt ook wel eens tegen mij gezegt; "jij hebt makkelijk praten, bij jou werden ze er uit gehaald." Dan kan ik vreselijk kwaad worden. En als ik mijn verhaal dan doe zijn ze stil. (verdedig ik mezelf ook nog :( )
    Laat ze maar kletsen, ze hebben geen idee.
    Beide keizersnedes zijn mij redelijk meegevallen, ik herstelde snel.
    Mochten we volgend jaar voor een nieuw wondertje gaan dan wordt dit hoogstwaarschijnlijk een geplande keizersnede. En daar zie ik eigenlijks best tegenop.
    Ik wil je alvast veel sterkte wensen en geniet nog maar even van je zwangerschap.
     

Deel Deze Pagina