Hallo, Al sinds de geboorte van mijn zoontje, anderhalve week geleden, gaat het niet goed met voeden. Vanaf het begin heeft hij al moeite met door zuigen. Ik heb wat vlakke tepels en hij kan hem niet vast houden. In het ziekenhuis hebben ze me goed laten zien en goed geholpen met aanleggen, maar toch kon mijn zoontje de tepel niet vasthouden. Daardoor heb ik hele erge tepelkloven gekregen. De korsten hingen eraan... Met tranen in mijn ogen was ik aan het voeden . De kraamhulp adviseerde me om tepelhoedjes te gebruiken, tijdelijk om mijn tepels wat te verlichten. Ze vertelde me ook hoe ik dat weer moest afbouwen. Voeden met de tepelhoedjes doet nu ook enorm veel pijn aan mijn tepels. Ook na de voedingen doen ze pijn, alsof er allemaal kleine naalden in geprikt worden.... Ik probeer bij één borst regelmatig zonder tepelhoedje te voeden, die is al vrij goed genezen en doet alleen het aanzuigen even scherp pijn. Maar mijn zoontje lukt het nog steeds niet om mijn tepel door te zuigen en vast te houden. Na 20 minuten proberen en een uit eindelijk boze baby (die in het begin duidelijk zijn best doet, maar het gewoon niet lukt...) pak ik dat weer het tepelhoedje, wat bij mij dan weer erg veel pijn doet.... Hij komt wel goed aan en ik heb genoeg melk. Mee 'melken' helpt trouwens ook niet, dan laat hij ook los... Ik weet eigenlijk niet zo goed meer wat ik moet doen. Ik zie steeds erg ook tegen de voedingen. Soms drinkt hij ook extreem lang, actief aan de borst en soms ook elk uur..... Kan ik beter overstappen op kunstvoeding (vind ik erg moeilijk, heb dan het gevoel alsof ik tekort schiet...) of is er nog iets anders wat ik kan proberen? Mijn dochter heb ik overigens ruim een jaar probleemloos borstvoeding geven, zij had geen moeite met het vasthouden van mijn tepel... Hopelijk heb jij wat tips en advies voor me! Groetjes Aukje
Hallo Aukje, Ik baal ervan dat ik je bericht te laat zag. Hoe is het nu bij jullie? Voor ik hele stukken zal mailen denk ik dat je het beste geholpen bent door een LK bij jou in de buurt te spreken en haar een keer mee te laten kijken met het voeden. Via de mail is het aanleggen altijd lastig te beoordelen. Ik kan me op basis van jouw verhaal wel wat voorstellen hoe het gaat maar het blijft gissen. Dat er een aanlegprobleem is mag duidelijk zijn gezien de pijnlijke tepels. Om kort te gaan moet hij een grotere hap nemen, ook met een hoedje moet nog steeds een groot deel van de borst in de mond komen en niet alleen de tepel. Hij moet op het hoedje dan ook niet zuigen als ware het een rietje want dan krijg je nog steeds last van je tepels. Soms helpt het om voor het aanleggen heel even te kolven, de tepels komen dan wat meer naar buiten zodat het aanhappen makkelijker gaat. Ik zou echt een LK raadplegen. Tot die tijd zal ik wel een stukje geven waarin ik het aanleggen nog stap voor stap doorneem. Zorg voor een comfortabele plek, zorg dat jij goed gesteund bent en dat je tijdens het aanleggen haar ook heel goed kan steunen met kussen bijvoorbeeld. Ga oefenen om het aanleggen te verbeteren. Dat zal niet makkelijk zijn. Ik zal proberen met wat korte aanduidingen je te begeleiden maar via de mail is dat bijna ondoenlijk, realiseer dat wel. Stap voor stap. Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt hem helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen. Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van zijn gehemelte (niet recht naar binnen) Dan breng je hem naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel) Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn. De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat hij een nog grotere hap moet nemen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Heel veel succes, Hou je me op de hoogte? Ilse
Dank je wel voor je reactie. Ik heb inmiddels contact gehad met een LK. Met haar ben ik tot de conclusie gekomen dat voeden aan de borst gewoon niet meer gaat lukken... Mijn tepels zijn te vlak (mede door een vroegere borst operatie). En aangezien ze nu nog te veel pijn doen, wacht in nog even om te voeden met een tepelhoedje. Waar de kleine overigens krampjes van kreeg... dus of dat straks beter gaat is nog maar even afwachten. Nu kolf ik full time, maar ook dit gaat niet goed. Er komt wel melk uit, maar mijn tepels worden helemaal paars van het kolven en het doet ook pijn. Ik heb al verschillende snelheidsstanden geprobeerd, maar dat maakt geen verschil. We bleken ook spruw te hebben. Dus daar hebben we zalf voor gekregen. De zalf droogte mijn tepels alleen nog meer uit, waardoor de kloven weer erger zijn geworden. Op advies van mijn huisarts smeer ik er nu pure lan overheen. Volgens haar kan dit gewoon, maar ik heb toch het idee dat mijn klachten van de spruw weer licht terug komen.... We zitten nog al in een negatieve spiraal. Het geen wat helpt voor het ander is weer slecht voor het een... Zo beïnvloed het elkaar allemaal in negatieve zin. Ik kolf nu nog wel, met pijn.... en als de kloven minder zijn geworden ga ik weer proberen te voeden met tepelhoedjes van medela en een maat groter (L) en kijken of dat wel werkt, voor mij en voor de kleine (dat hij er geen krampjes van krijgt). En als dat niet gaat weet ik het eigenlijk ook niet meer. Dus als je nog tips hebt hoor ik het heel graag! Ik kan de BV niet loslaten. Ook omdat hij door de BV antistoffen binnen krijgt, en als ik me laat inenten tegen de mexicaanse griep krijgt hij daar ook antistoffen voor binnen. Ik heb echt het gevoel alsof ik hem tekort doe als ik stop met BV... Pfff, ik zit een beetje met mijn handen in het haar.... en weet eigenlijk echt niet meer wat ik nou moet doen... Zonder die purelan zalf is het kolven helemaal niet te doen, dan scheuren mijn tepels gewoon open... maar met komt de spruw weer terug, rechtsstreeks aanleggen gaat niet meer lukken en met tepelhoedje doet ook pijn en de kleine krijgt er krampjes van... Wat moet ik doen?!?!
Na weer twee keer gekolfd te hebben vanavond merk ik toch echt dat ik weer last krijg van de spruw.... Dus de purelan over de spruwzalf werkt ook niet.... maar zonder scheuren de kloven er zo weer extra in (zijn nog niet genezen...) Het vaak kolven doet ook steeds meer pijn aan de tepel... los van de spruw... lijkt wel of ze na het kolven steeds paarser worden dan de keer ervoor. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen.... Heb jij tips?
Och meid, wat een toestanden. het lijkt alsof alles tegen zit. Wat goed dat je een LK hebt gesproken. Wat zegt zij over het verdere verloop. Misschien kan je samen met haar nog een traject bedenken over hoe nu verder, ook al ga je niet meer volledig live voeden. Het feit dat je tepels paars worden van het kolven is niet goed. Spruw of geen spruw. Misschien kan je de LK laten kijken naar de maat van het borstschild. Ik krijg het gevoel dat dat misschien niet goed past of dat het vacuum te hard is of dat je te lang kolft. Ik weet natuurlijk niet precies over het hoe en wat van de borstoperatie maar het kan goed zijn dat door de operatie niet alle melkkanaaltjes meer in takt zijn. Dat kan betekenen dat je erg je best kan doen met kolven en dat de productie evengoed niet hoger kan worden. Heb je met je kloven al eens Mother Mates geprobeerd? Smeer je nu al lang met antischimmel middel? In principe moet je met enkele dagen enorme verbetering merken. Is dat niet zo dan kan het raadzaam zijn om bij de huisarts een ander middel te vragen. lees meer over spruw op Vereniging Borstvoeding Natuurlijk onder informatie / informatiebladen. het eerste blad gaat over spruw en de behandeling daarvan. Meid ik kan je op dit moment niet meer concrete tips geven. Ik wens je heel veel succes! Je doet het echt super en je geeft mooi al wel 4 weken jouw MM en daar mag je trots op zijn! Ilse
Het lijkt inderdaad alsof alles tegen zit.... De LK wist het eigenlijk ook niet meer.... ze dacht voor nu blijven kolven (zolang ik het vol houd) en als de kloven weg zijn misschien weer proberen met tepelhoedjes. Al zie ik dat niet zo zitten, aangezien de kleine daar toch steeds darmkrampjes van krijgt.... De maat van de kolf is wel goed trouwens, ik kolf ongeveer 15 -20 minuten, twee borsten tegelijk. Het vacuüm staat op zijn hardst, dan melk ik nog wel mee, anders komt er al heel snel niets uit... Nu krijg ik er toch steeds tussen de 100 tot 150 cc uit (in totaal). Op advies van mijn huisarts smeerde ik PureLan over de spruwzalf heen, maar hierdoor is de spruw weer wat erger geworden. De klachten waren namelijk al veel minder geworden. Dus nu even geen zalf meer voor de kloven.... Dus nu werkt de spruw zalf weer wel. Ik denk er nu wel serieus over na om te stoppen en maar één afgekolfd flesje per dag te geven. Maar ben bang dat één flesje per dag niet genoeg antistoffen bevat. Daar heb ik ook een vraag over gesteld op dit forum. Dank je wel voor je reacties! Groet Aukje
Meid, ik denk dat je voor jezelf heel goed bezig bent en dat je goed over alles nadenkt. Ik heb net ook al geantwoord op die ene flesje vraag. Als je schrijft dat je de kolf op de hoogste stand hebt staan dan vind ik dat zelf best hoog. Welke kolf gebruik je? Ik hoop dat je zelf snel een goede weg kunt vinden en dat je je daarbij prettig voelt. Succes Ilse
Ik heb van Medela de pump in style advanced. Ik heb geprobeerd om op een lagere stand te kolven. Bij de tsr stand zet ik hem wat zachter, dan bijt ik even op mijn tanden op hem op de 'zuig' stand te zetten, dat doet altijd even goed scherp pijn. Maar als ik die zuig stand ook wat zachter heb staan komt er bijna niks uit... Wanneer ik hem op de hoogste stand heb staan moet ik ook meemelken om er het optimale uit te halen. We hebben wel besloten om het straks een flesje kunstmelk te geven, kijken hoe hij er op reageert. En dan moet ik mezelf er echt toe zetten om af te bouwen. Denk dan steeds dat ik me aanstel.... De spruwzalf doet ook niet meer wat hij moet doen, heb gewoon weer klachten... dus daar ook maar even een nieuwen voor vragen na het weekend... Ik vroeg me alleen af, als ik maar één keer per dag kolf, heb ik dan nog wel genoeg melk voor die voeding? Groet Aukje Pfff, ik stel je wel erg veel vragen hè ?! Wel fijn dat dat zo kan! Dank je wel
Hallo, Meid, ik vind dat je heel goed bezig bent! Je voelt zelf heel goed aan hoe het kolven het makkelijkst/best gaat. Als het je lukt om toch nog 1 flesje gekolfde melk te geven dan is dat toch super! Je mag echt geen schuldgevoel krijgen hoor. Daar is borstvoeding echt niet belangrijk genoeg voor! Als je alle berichtjes van jezelf eens terugleest, zie dan wat je allemaal al hebt gedaan om het wel te laten lukken! Soms is het niet anders. Als je kijkt dat je na een borstoperatie toch nog mooi wel 1 flesje melk kunt krijgen dan is dat mooi. Er zijn genoeg vrouwen waarbij er helemaal geen druppel uitkomt........ Dus meid, je hoeft je echt niet schuldig te voelen! Belangrijkste is dat je er voor je kindje bent, en dat kan ook heel goed met kunstvoeding! Lieve groet Ilse