Tsja, ik denk dat het bij iedereen verschillend is. Ik ben dan nog wel niet bevallen, maar mijn verhaal lijkt wel heel veel op die van jouw vriendin. Ben nu twee keer opgenomen geweest met o.a. een te hoge bloeddruk, een keer met 25 weken en afgelopen weekend (met 35 weken dus). Bij mij zit er af en toe ook wat eiwit in de urine, maar niet boven de marge. Afgelopen weekend was ik ook erg duizelig, misselijk (niet braken) en hield ik veel vocht vast. Ze hebben me goed in de gaten gehouden, allerlei onderzoeken gedaan en gelukkig bleek dat ik geen zwangerschapsvergiftiging had, maar mocht pas naar huis toen mijn bloeddruk voldoende gezakt was. Heb al sinds 1,5 maand medicatie en deze medicatie was al een keer verhoogd, maar afgelopen weekend is het verdubbeld. Bij mij word er ook verwacht dat ik de veertig weken niet ga halen, maar dit heeft niets met de hoge bloeddruk te maken, maar met het ruime vruchtwater, groot kindje (raar maar waar, ondanks de hoge bloeddruk) en al een maand veel harde buiken en voorweeen. Ik wens je vriendin in ieder geval heel veel sterkte en hoop dat ze toch de rust kan vinden die zij en haar kindje nodig hebben. Overigens kunnen ze binnen een afzienbare tijd, paar uur, in het ziekenhuis al zien of je zwangerschapsvergiftiging hebt. Bij mij werd het iedere dag gecontroleerd. Ik zou, als ik jou was, je vriendin niet helemaal overladen met alle negatieve verhalen, dit werkt ten eerste alleen maar bloeddrukverhogend en creëert heel veel onzekerheid weet ik uit ervaring. Mocht ze Pre-eclampsie of HELLP hebben dan krijgt ze dit in het ziekenhuis snel genoeg te horen. Ik denk dat het voor je vriendin nu belangrijk is om echt rustig aan te gaan doen. Onderzoek heeft volgens mijn gyn. bewezen dat rust wel degelijk positieve invloed heeft op daling van de bloeddruk.
Mijn zusje haar derde(Eigenlijk vierde kindje ze een kindje verloren met 24 weken zwangerschap) zwangerschap eindigde met hogenbloedruk en uit eindelijk help. Haar kindje is gehaald met 34 weken. Ze kreeg al weeen met 27 weken en kreeg toen middelen om de weeen te doen stoppen daarna dus help. En is haar kindje uit eindelijk gehaald met een ks. Omdat me zusje op sterve na dood was. Dus het kan wel extreem gevaarlijk zijn voor zo wel moeder als kind. Een achternichtje van mij ook, Kindje gehaald met 28 weken omdat achternichtje ook op sterve na dood was ook gehaald met een spoedk, Dat doen ze niet snel met 28 weken zwangerschap. Sterkte voor je vriendin.
@ Ster27 Fijn om ook nog een relatief positief verhaal te horen en inderdaad ik ben niet van plan om haar te vertellen wat er mogelijk allemaal KAN gebeuren. Dat doen ze (wanneer nodig) in het ziekenhuis wel. Ik vind het echter wel belangrijk dat ze goed rust houdt en ik vind het eerlijk gezegd ook belangrijk dat ze zich een beetje gaat inlezen in een bevalling ed en dat ze zich gewoon realiseert dat het best wel eens eerder kan komen... En dat vind ik gewoon heel spannend. Als ik hier zo de ervaringen lees over dys en premature baby's dan ga je als jonge ouders zo'n ontzettend heftige periode tegemoet en daarnaast zijn er nog genoeg risico's voor haarzelf. Het is natuurlijk koffiedik kijken het kan alle kanten op gaan ook de goede maar ik hoop echt dat ze snel wat meer realiteitszin krijgt....
Ik heb het ook gehad! Hoge bloeddruk op zich hoeft niet gevaarlijk te zijn. Maar het is wel gevaarlijk als het een PE of Hellp wordt. Ik heb zelf ook eerst hoge bloeddruk gehad en later ging dit over in een Hellp. Ik ben na mijn zwangerschap niet goed geworden en dat is niet fijn. Ik ben met 38 weken bevallen. Gelukkig is ze in het Zh in goede handen!!
johanna, vind het heel goed wat je tegen je vriendin zegt over je zorgen, dat ze nu al vader en moeder zijn en voor baby moeten zorgen. aan je posts te lezen doe je dit ook heel respectvol. heb zelf ook 2x een week in het zkh gelegen, niet met hoge bloeddruk weliswaar maar met weeenactiviteit met 28 wkn en gebroken vliezen met 34,6 wkn. ook ik moest bedrust houden en kon/wilde dit niet, net als jouw vriendin. op dat moment vond ik het moeilijk om in te schatten hoe belangrijk het was en was ik ook eigenwijs en vond dat ik me niet moest aanstellen. achteraf had ik toch echt rustiger aan moeten doen. ons kindje is uiteindelijk geboren met 35,6 wkn en was 1900 gram. heeft 2 wkn in het zkh gelegen en dat viel me zwaarder dan ik had verwacht. het gaat allemaal goed, maar een 2e keer zou ik zeker beter de raad opvolgen van de artsen. opmerkingen die jij maakt naar jouw vriendin, dat ze nu al moet zorgen voor haar kindje en dat doet door rust te houden, hielpen mij destijds om dit ook te doen. succes voor jullie allebei!
Ik heb hem zojuist een link gemaild: Bloeddruk, HELLP en pre-eclampsie - Medic Info Dit gaat er helemaal over hopelijk leest hij hem goed en draagt het wat bij aan hun besef.... Ik had niet verwacht dat ik er zo mee bezig zou zijn maar ik maak me echt zorgen.... pfffff maar misschien komt dit ook wel een beetje omdat ik dit zelf de laatste twee weken (39-41) had. Het was voor mij afgezien van de, voor mijn gevoel, eindeloze ziekenhuisgang helemaal niet ernstig maar ik heb vervolgens wel een 'helse' bevalling gehad misschien kan ik dat niet helemaal loskoppelen of zo...
Ik heb zelf HELLP gehad en mijn dochter is met een spoedkeizersnede gehaald met 31 weken. Ze woog 940 gram (pre-/dysmatuur). Ik lag toen zelf al anderhalve week in het ziekenhuis. Totaal heeft mijn dochter 7 weken in het ziekenhuis gelegen. Maar, ze konden mij pas achteraf vertellen dat ik HELLP had. Op het moment zelf wisten ze het eigenlijk niet. Ik was ook niet opgenomen voor HELLP ofzo, ze wilden de baby gewoon 3 x per dag aan de CTG hebben omdat ze zo klein was. Wat heel belangrijk is, is dat ze ALLES zegt wat ze voelt. Hoofdpijn, tintelende vingers, buikpijn, rugpijn..alles alles alles...hoe meer ze weten hoe beter. ps: mijn bloeddruk schommelde per dag...'s ochtends was hij altijd goed (130-80 ofzo) 's middags iets hoger...en 's avonds rees hij altijd de pan uit (begon met 180-100 en is op een gegeven moment 228-129 geweest). Niet alle symptonen komen dus altijd overeen.
hypertensie (te hoge bloeddruk) tijdens de zwangerschap is erg schadelijk voor de baby EN de moeder. bij bloeddruk die te hoog is kan dit zelfs tot comateuze toestanden leiden in extreme gevallen. Soms leidt het zelfs tot ernstige complicaties en afwijkingen bij de baby of sterfte van moeder en of kind. Bedrust is het beste dat je kan doen om de bloeddruk te doen dalen of om die onder controle te houden. En dit in combinatie met medicatie. te hoge bloeddruk bij een zwangere kan ertoe leiden dat men de baby eerder haalt met een keizersnee (vaak probeert men te rekken tot 36/37 weken als dat kan), anders eerder maar zoals als gezegd: als je stikt aan je bedrust houd, kan dit beteren en je zal wss onder strikte controle staan door het ziekenhuis of je gynecoloog (zal niet volldeig normaal worden, maar elke mm HG die je lager gaat is mooi meegenomen he.
Hier ook hoge(re) bloeddruk en maagpijn (blijkbaar hoort dat ook tot de symptomen?) en uiteindelijk een bevalling dwars door de weeenremmers heen. Ik kon ook niet stilzitten, heb de week voor mijn bevalling nog behangen en geschilderd, ik had juist energie voor 10, maar ik moest meteen plat (in het AMC) toen ik 2cm ontsluiting bleek te hebben. Voor de bevalling had ik wat infectiewaardes in mijn bloed, na de bevalling waren die weg en zowel Simone als ik waren kern en kerngezond (nog steeds). Uiteindelijk heeft ze 5 weken ziekenhuis gehad, met 35w3d mocht ze naar huis (supersnel). Bij ons is overigens nooit vastgesteld waarom ik te vroeg beviel, dus de volgende keer wordt spannend.... 31 weken is heel erg vroeg en het kindje zal lang in het ziekenhuis moeten blijven, maar ze hebben mij destijds heel erg gerustgesteld door te zeggen dat van levensgevaar in de eerste instantie geen sprake was.
Ze is naar huis en vooralsnog stuurt ze haar vriend het huis door vanaf de bank. Hopelijk houden ze dit beide nog een hele lange tijd vol!
Ik kreeg zojuist een telefoontje dat ze met spoed is opgenomen en inmiddels aan de aderverwijders en allerlei(?) ander infusen ligt. Haar vriend hebben we net twee seconden gezien (in alle staten!) omdat hij een camera kwam lenen... dat hadden de doctoren toch maar aangeraden om die even te gaan halen!?!? Ik denk dus of vannacht een spoed ks en anders waarschijnlijk morgen inleiden. Ze is dan 35 weken. Duimen jullie mee dat alles goed gaat ik vind het ontzettend spannend...
Ik duim met je mee meid. Hopelijk komt alles goed. Wel fijn dat ze het uiteindelijk nog tot de 35 weken hebben laten zitten.
Sterkte! Houdt er rekening mee dat de kleine dat waarschijnlijk nog een tijdje in het ziekenhuis moet verblijven.
Laatste update was een sms om twaalf uur dat het iets beter ging en dat er vooralsnog nog geen baby is... Overigens moet ik voor de volledigheid wel even vertellen dat ze na haar vorige ziekenhuisopname drie weken thuis is geweest met 2 x per week controle en dat ze in die tijd heel rustig aan heeft gedaan en steeds een onderdruk van onder de 85 had wat voor haar doen heel keurig was... Afgelopen donderdag was hij weer in de 100 waardoor ze weer bijna dagelijks in het ziekenhuis was ter controle en gisteren moest ze dus blijven en gingen de alarmbellen af. Krijg as we speak een bericht dat ze vandaag gaat bevallen!!!
Oh wat spannend! maar 35 weken is al heel goed als ik me niet vergis is dat ook een grens waarbij ze niet meer in paniek zijn als je weeen zou krijgen. (dat vond ik altijd een geruststellend idee) We gaan duimen dat t goed en vlot gaat allemaal en dat zowel moeder als ukje gezond blijven!
Ik ben met 35 weken bevallen van een zoontje. Hij heeft nog wel op de couveuse afdeling gelegen maar zonder enige hulp. Hoop dat alles ook bij haar goed gaat. Veel plezier als je straks of morgen mag gaan kijken!!
Tobias is geboren! Gisterenmiddag om kwart voor twee al (we kregen net pas het bericht). We weten verder nog niets behalve dat het nu redelijk met ze gaat maar dat ze beide een flinke strijd hebben geleverd! en dat ze nu met allerlei hulp aan het bijkomen zijn.. Ze willen en kunnen nog geen bezoek ontvangen... Thanks voor alle tips en steun!