Tweetalig opvoeden als de andere ouder niet aanwezig is

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lola1982, 20 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Mijn kinderen zijn tweetalig, Nederlands en Engels.
    Mijn man zijn moeder taal is engels.
    Wij wonen nu in het buitenland en zullen over 4 maanden weer naar NL terugkeren. Mijn man komt pas 7 maanden later.
    Mijn kinderen als wij verhuizen (bijna) 6 en 7. Mijn oudste is 13 maar daar maak ik mij geen zorgen over. Echter vraag ik mij af als de jongste 2 de engelse taal niet regelmatig spreken en horen hoe wij dan kunnen zorgen dat dit wel gewoon op niveau blijft.
    Mijn jongste spreekt grotendeels engels, ook tegen mij, al spreek ik 3 kwart van de tijd Nederlands terug. Mijn middelste spreekt meestal met haar zusje engels en tegen ons Nederlands.
    Ik wil niet dat zij dit verleren. Hebben jullie tips hierin? Mijn man opperde dat ik in NL engels tegen ze ga spreken, echter kan ik redelijk Engels, maar omdat het mijn moedertaal niet is wil ik niet dat ik ze het dan opeens verkeerd leer.
    Ik dacht er zijn vast meer ouders die hun kinderen 2 talig opvoeden en misschien even de andere ouder niet in hun buurt hebben.
    Of zouden ze nu een goede basis hebben?
    Hier spreken ze natuurlijk het grootste gedeelte van de dag Engels.

2. Linda86

Linda86 VIP lid

Willen ze niet elke dag (video)bellen met je man? Ik heb er zelf geen ervaring mee hoor, maar ik denk dat als ze elke dag met hem Engels spreken op die manier, ze het niet zullen verleren.

Kolibrie2 en Lola1982 vinden dit leuk.
  3. Linda86

Linda86 VIP lid

En misschien kunnen de meiden onderling Engels spreken? Ik zou zelf wel Nederlands blijven spreken, om de reden die je zelf al noemt.

4. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ja dat sowieso wel. Alleen zitten wij met een tijdsverschil van in de zomer 6 uur (vanaf november 5 uur). Dus dagelijks wordt wel lastig helaas :( Maar het is wel een goede suggestie inderdaad. Daar had ik helemaal nog niet over nagedacht.

Magnolia29 vindt dit leuk.
  5. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik hoop vooral dat ze dat blijven doen. Maar ben bang dat het minder wordt als ze dagelijks Nederlands op school horen.
    Er is wel familie natuurlijk die engels spreekt. Misschien maar wat vaker hen opzoeken. Alleen jammer dat zij hun kinderen niet tweetalig opvoeden

6. Magnolia29

Magnolia29 VIP lid

30 nov 2015
    11.454
    23.123
    113
    Vrouw
    Zo doen wij het ook. Man is alleen in het weekend thuis, door de week proberen we 2 a 3 x te videobellen en dan spreekt hij Portugees met ze. Ook heb ik Portugese boekjes, maar jullie zouden bijvoorbeeld Engelse boeken of prentenboeken bij de bieb kunnen huren. In het dagelijks leven probeer ik wel zoveel mogelijk dingen ook in het Portugees te benoemen, maar NL is nu eenmaal hun moedertaal en dat spreken ze het meest.

Ik denk juist dat het belangrijk is dat jij NL blijft praten en daar juist wat meer de focus op legt, aangezien de meiden straks hier naar school gaan en de NL taal meer of beter moeten beheersen dan eerst. Je zou ook de school kunnen vragen om mee te denken over het aanbieden van Engels op een hoger niveau, aangezien je meiden hier natuurlijk al bekend mee zijn.

Lola1982 vindt dit leuk.
  7. Dompiewompie

Dompiewompie Fanatiek lid

2 jul 2018
    1.168
    1.489
    113
    Vrouw
    Ik zou ze sowieso Engelstalige filmpjes laten kijken wanneer ze iets mogen kijken.
    Verder laten videobellen en ze zullen onderling waarschijnlijk wel gewoon Engels blijven praten. De taal waarin je met iemand spreekt is zo een gewoonte, die verander je niet zomaar.

Ik zou niet opeens zelf Engels met ze praten. 1 ouder 1 taal is nog altijd de richtlijn.

chrystel73 en Lola1982 vinden dit leuk.
  8. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ah fijn dat je ervaring hebt. En het werkt op deze manier? Spreken jouw kinderen onderling Portugees of Nederlands?
    Wij hebben inderdaad heel veel engelse boekjes, die gaan ook mee naar NL. En die zou ik zelf ook kunnen voorlezen. Mijn man leest ze nu altijd voor en dan Engelse boeken.
    Mijn middelste leert nu ook Engels lezen en schrijven. Zij zitten op Nederlandstalig onderwijs, maar de kinderen op school spreken engels met elkaar omdat het Nederlands voor de meest kinderen een nieuwe taal is. Zij kan dus NL en ENG schrijven en lezen.
    Ik zal het met hun nieuwe school bespreken, aangezien ze daar wel in elke groep een aantal uur per week engels krijgen. Ws moeten zij hen dan inderdaad een hoger niveau aanbieden.

Dank je wel voor de tips!

9. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ze kijken inderdaad bijna alles in het Engels Dus ik zal ook netflix in NL op engelstalig laten staan
    Nu is het hier zo dat als wij VPN niet aanzetten alles in het Engels is, omdat wij via Amerikaanse netflix kijken.

10. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.138
    8.869
    113
    En een TPO school? Zodat ze ook op school beide talen horen?

11. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.492
    13.945
    113
    Vrouw
    (Video) bellen en verder andere Engelstalige content aanbieden. Dus van YouTube tot Netflix. Zodra ze schermtijd hebben dit dus standaard in het Engels doen. Op die manier krijgen ze de taal goed mee en heb je ook een beetje regelmaat er in.
    Lezen je kinderen al? Voor beginnende lezers vind ik 'Read it yourself with ladybird' erg leuk en voor iets meer gevorderden 'Read with biff, chip & klipper'. Bij beide series leren kinderen ook direct de uitspraak van bijvoorbeeld de oo of oa. Van de eerste serie heb je veel peppa pig boekjes, dat vonden ook erg leuk.

12. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ik ga mij daar eens in verdiepen.

NiekeKris vindt dit leuk.
  13. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Thanks voor de tips! Ik ga dat zeker even bekijken. Mijn middelste leest beide en schrijft beide talen.
    Mijn jongste (nu nog 5) leerst nu alleen Nederlands schrijven (groep 2)
    Maar voor haar dus uiteindelijk ook een aanrader.

14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.248
    28.267
    113
    Ik zou elke dag even videobellen en YouTube/films/Netflix in het Engels laten kijken. Woont er familie van je man in NL?
    Ik denk dat het wel goed komt hoor :) mocht het een beetje wegzakken dan is het zo weer vloeiend als je man er weer is.
    Zelf wel Nederlands blijven praten. Mag ook wel wat Engels bijzitten natuurlijk, maar in principe is het opol (one parent one language).

citroenrasp en NiekeKris vinden dit leuk.
  15. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Het videobellen is dus lastig doordeweeks.
    Maar er is idd familie in NL en zelfs in de buurt. Mijn jongste komt bij haar nichtje in de klas, maar die spreekt dan niet vloeiend engels, haar moeder wel. Ik zal hun sowieso wel regelmatig bezoeken die periode (en erna) mijn schoonmoeder bezoek ik liever zo min mogelijk nadat zij hier maanden bij ons is geweest. Whahaha.
    Maar idd het zal vast snel weer opgepikt worden als mijn man er is. Vind het zo zonde qls het wegzakt. Ze hebben hier natuurlijk hun leven lang profijt van als ze het goed blijven beheersen.
    Bij mijn oudste is het anders. Die basis is sowieso niet zomaar weggezakt.

16. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Nu spreek ik idd ook wel wat engels met ze. Vooral op werkdagen, dan spreek ik zelf het grootste gedeelte van de dag engels, dus dan zit ik in die flow zeg maar en als zij engels met mij spreken spreek ik automatisch engels terug. Terwijl ik hier in de weekenden geen last van heb.

17. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.248
    28.267
    113

Ik denk dat het dan echt wel goed komt! 7 maanden is niet een super lange tijd.

Herkenbaar hoor dat je snel Engels praat. Ik heb dat ook, ik spreek te snel Frans met mijn kinderen, dat moet ik niet doen eigenlijk mja.. :p

18. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Nee dat is waar vliegt ook wel weer zo voorbij!
    Misschien helpt het wel om van het caribische accent af te komen, dat heeft mijn jongste heel erg.

Ja soms is het lastig schakelen. ;)

19. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.302
    2.572
    113
    #19 chrystel73, 21 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2022
    Mijn dochters worden niet tweetalig opgevoed maar toen ze op de middelbare school kwamen vroeg de docent of ze engelse familie oid hadden. Spraken dus al behoorlijk goed engels.

Kijken you tube en ook netflix in het engels.

Ik denk niet dat ze het zo snel verleren. Er is zoveel engels gesproken aanbod.
    Misschien zijn engelse luisterboeken ook nog idee

Lola1982 vindt dit leuk.
  20. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

23 jun 2014
    6.100
    3.487
    113
    Ik denk dat het scheelt dat het om Engels gaat. Wordt in Nederland ook veel gebruikt en gesproken.
    Mensen zullen dus ook in het Engels terug praten als ze per ongeluk Engels praat.
    En alles is in het Engels te krijgen hier.

Denk dat het andersom lastiger was geweest.

Lola1982 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina