Iemand verstand van algemene heffingskorting?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Elin26, 4 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

3 dec 2007
    1.306
    0
    0
    Twente
    De vraag spreekt voor zich. Ik ga januari weer beginnen met werken. Nu wil ik weer voor acht uur gaan werken. Nu las ik ergens (weet niet meer waar) dat als je onder een bepaald bedrag blijft, ik meen iets van 6100 euro bruto per jaar, je dan een bedrag van de belastingdienst weer krijgt. Als ik het goed heb uitgerekend zou ik iets boven dit bedrag komen. Dan kan ik misschien beter iets minder gaan werken, zodat ik dat bedrag wel krijg.
    Kan iemand mij hier iets meer over vertellen. Heb al wel op de site van de belastingdienst gekeken, maar wordt er niet veel wijzer van.
    Alvast bedankt!

2. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik heb ook even gezocht en het maakt niet uit hoeveel je gaat verdienen hoor! Het is echt niet zo dat als je 1 euro meer verdient je ineens veel minder geld krijgt ofzo.

Het gaat hier om een bedrag van € 6320 euro per jaar omdat iedereen dat belastingvrij mag verdienen.
    Als je minder dan dat bedrag verdient per jaar heb je dus een stukje belastingvrij loon 'over', en als je samen aangifte doet met je partner mag je dat stukje dat je over hebt naar je partner schuiven zodat je dus een beetje geld van de belastingdienst terugkrijgt (mits hij/zij dat wel betaald heeft)

Als je meer dan dat bedrag verdient krijg je geen geld terug want boven de € 6320 betaal je gewoon 33.6% inkomstenbelasting en is alles al verrekend door de werkgevers.

3. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

3 dec 2007
    1.306
    0
    0
    Twente
    Hoi hoi,

Bedankt voor je uitleg. Het gaat alleen om twee á drie honderd euro meer. Weet niet of het klopt, maar hoorde dat je, als je onder de €6320 blijft, nog bijna €150 euro weer krijgt per maand. Dit zou dus ong. €1800 euro in het jaar zijn. Dan verdien ik liever twee honderd euro in het jaar minder, zodat ik dit bedrag maandelijks weer zou krijgen.
    Weet jij of dit klopt?

4. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#4 mimi83, 5 dec 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2010
    Algemene heffingskorting

LoonheffingskortingenStand 2010Stand 2011Algemene heffingskorting1.987 euro1.987 euro

Elin : nee zo werkt het niet . heffingskortig is inkomensafhanlkelijk. dus als je helemaal niet werkt krijg je de 1987,- euro per jaar of per maand (dan dus ;12) uitgekeerd, als je wel werkt krijg je dus datzelfde bedrag korting op de belasting die je betaald. dus van alle belasting die je over je loon zou betalen hoef je de eerst 1987,- dus niet te betalen.

Als je onder het drepelbedrag zit van de 6 duizend nog wat, dat betekend dus dat je niet genoeg verdient om de volledige korting toegepast te krijgen, want je hoeft dus dan minedr belasting te betalen als die 1987,- Krijg je het aanvullende deel gewoon doorgerekend en dus alsnog terug.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Volgens mij klopt dat niet..
    Die 1800 euro moet je zien als korting op de eerste belasting die je betaald. Dat komt overeen met 6320,- euro bruto loon. Maar je krijgt niet meer korting dan dat je betaald natuurlijk..

Even rekenvoorbeelden:
    je verdient 6320: je krijgt 1800 euro korting op de belasting, en daardoor krijg je die 6320 min de normale afdrachten (ww, pensioen etc) op je rekening.

Je verdient 4500, je betaald 1500 euro belasting. Dan krijg je dus die 4500 euro bijna op je rekening. Die andere 300 euro kun je op het loon van je partner toepassen (mits hoog genoeg). Dus dan heb je 4500+300=4800 euro op je rekening

Dus minder werken heeft geen zin.

6. Elin26

Elin26 Fanatiek lid

3 dec 2007
    1.306
    0
    0
    Twente
    Bedankt voor jullie uitleg! Heb er echt totaal geen verstand van. Maar weet nu wel dat het dus geen zin heeft om minder te gaan werken. Nu hoef ik ook niet meer uit te gaan rekenen hoeveel ik zou gaan verdienen. Zit in mijn werk ook nog met ort, dus het zou sowieso lastig uit te rekenen zijn.
    Nogmaals bedankt!

Deel Deze Pagina