Hoe financiën bijhouden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Taby, 9 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anitaaaxxx

    Anitaaaxxx Fanatiek lid

    12 mei 2010
    1.335
    0
    0
    Secretary
    in een huis:)
    Dank jullie wel! En kent iemand Simpel Huishoudboekje? Dat lijkt me ook een best handig programma omdat dat een Excelbestand is. Maar ben benieuwd naar ervaringen
     
  2. MiniMe81

    MiniMe81 VIP lid

    29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Ik maak ook af en toe een overzicht in Excel. Als het goed is hebben we inkomsten - vaste lasten nog ruim 1000 euro over per maand. Dat zou ruim voldoende moeten zijn voor boodschappen, incidentele uitgaven en extra's. Toch gaat er hier altijd teveel aan incidentele uitgaven/extra's. Elke maand denk ik blijkbaar aan het begin van de maand dat we meer geld hebben dan daadwerkelijk zo is;)
    Ik ben van plan nu de extraatjes pas eind van de maand te doen, als alle vaste lasten eraf zijn.

    Hoeveel zijn jullie kwijt aan extra's? (bv kapper, kleding, cadeautjes, uit eten, etc. Eigenlijk alles wat niet onder vaste lasten en boodschappen valt)
     
  3. Marnatman

    Marnatman Fanatiek lid

    17 jun 2010
    2.370
    200
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Ik heb ook een huishoudboek in Excel daar hou ik alles in bij. Verder pin ik haast nooit in een winkel, dat is veel te makkelijk geld uitgeven.
    Meestal pin ik 1x per week bij de automaat en betaal alles contant. Alleen hele grote bedragen pin ik wel.
     
  4. chocotof

    chocotof Bekend lid

    28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Ik heb een excelbestand; het salaris wat binnenkomt op bijv 25-08 gaat mee voor de maand september. Dan heb ik onder elke maand alle vaste lasten, dan een totaal van die uitgaven. Daaronder alle inkomsten dwz loon, teruggave belasting (hypotheek, kot, ouderschapsverlofkorting enz.) dan daarvan een totaalbedrag. Daarvan het bedrag van de lasten afgetrokken en dan een bedag wat we overhouden als vrij te besteden geld.

    Alles hebben wij om af te schrijven geautomatiseerd, we sparen een vast bedag per maand, geld voor onze zoon aan luiers, kleding enz. Geld voor onze hond (speciaal voer, medicatie)

    Ik maak het geld voor booschappen en bezine over naar een aparte betaalrekening. Zo staat er altijd genoeg op de rekening voor de vaste lasten.

    Pb maar als je meer wilt weten.

    Groetjes!
     
  5. citta

    citta Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    hoi dames

    even een vraagje of ik het nu ook goed doet
    heb even gekeken wanneer bij mij alles eraf word gehaalt
    rond 20-7 t/m 30-7 is alles eraf gehaalt

    nu 10 aug heeft mijn man zijn geld gekregen
    15 aug krijgen de teruggave van hypotheek
    17 aug krijg mijn man zijn reisgeld
    en ik krijgt 27 ste mijn salaris binnen

    van dit geld ken ik toch alles betalen vaneind aug begin sept?

    7 sept krijgt mijn man weer geld
    14 sept weer hypotheek
    en reisgeld
    en 25ste mijn geld weer
    dus daar betaalt ik weer eind sept begin okt van

    doe ik het goed ???
     
  6. citta

    citta Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    en doe ik het goed ???

    niemand meer hier ??
     
  7. Rinajusase

    Rinajusase Fanatiek lid

    17 jun 2012
    2.078
    0
    0
    Secretaresse
    Midden Nederland
    Wij houden geen huishoudboek/kasboek bij. Op onze betaalrekening komt het salaris van mijn man en mijn ww uitkering en daar betalen we alle vaste lasten van via automatische incasso. Daar gaat ook al automatisch iedere maand een X bedrag naar ons spaarrekening en naar de spaarrekening van de kids. Wat over blijft is voor boodschappen e.d. Pinbonnen worden hier in een houten kistje gelegd en 1x per week gaan we via internetbankieren alle uitgaves na en verwerken we dus de pinbonnen:) Dat is het eigenlijk hier en het werkt prima zo.

    Toch lijkt het mij wel handig om een vast bedrag te pinnen per maand voor boodschappen, zodat je weet wat je te besteden hebt. Wij geven nu wel eens wat te veel geld uit aan boodschappen:)
     
  8. Wij hebben een tijd geleden ook besloten om elke week op maandag te pinnen en daar de rest van de week boodschappen van te halen.. De eerste weken ging het heel goed, maar nu is het zo dat, als we tekort komen, we de boodschappen die er nog bij gehaald moeten worden gewoon pinnen ;)
     
  9. Saar22

    Saar22 Niet meer actief

    Hier ook een excel bestand waar we 12 tapjes in hebben voor elke maand. En dan houden we het per week bij (staat het weeknummer bij en hoeveel dagen die week heeft). Klinkt lekker ingewikkeld, maar het werk fantastisch. Excelbestand telt zelfs alles per jaar op. Qua boodschappen dat pin ik aan het begin van de maand en hou ik bij in kasboek en dat klop ik er dan elke week even bij. Zo hou je wel overzicht in uitgaven.
     
  10. Ieoor

    Ieoor Fanatiek lid

    16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Wij hebben meerdere rekeningen genomen.


    Wij hebben een excel overzicht gemaakt van alle lasten die maandelijks worden afgeschreven.
    Verder ook de dingen die je maar 1 keer per jaar hoeft te betalen. Deze bedragen door 12 maanden gedeeld om zo te weten wat helper maand kost. Bijvoorbeeld afvalstoffen. Stel dat dat 240 euro per jaar kost, 240 : 12= 20 euro per maand.
    In totaal staan in dit overzicht dingen als, hypotheek, belasting, verzekering, telefoon, internet, sportschool, abonnementen, elektriciteit, gas, mobiele telefoon, etc.



    Salaris komt binnen op rekening 1, bedrag X (elke 25ste van de maand of eerder).
    Op de 26ste van elke maand wordt automatisch het geld verdeeld over onze verschillende rekeningen.

    * spaargeld, een vast bedrag gaat naar rekening 2
    * kleding geld, een vast bedrag gaat naar rekening 3
    * vaste lasten geld, een vast bedrag per maand, (bedrag excel overzicht + 100 euro teveel als reserve potje) gaat naar rekening 4.
    Dit om ivm een onverwachte rekening altijd geld achter de hand te hebben.
    Alle instellingen schrijven automatisch van dit rekening nummer af.


    Maandelijks komt er bedrag X binnen, min de vaste afschrijvingen. Dat bedrag blijft op de 1e rekening staan, en van dat geld doen we alles: tanken, boodschappen, feestjes, verjaardagen etc.
    Deze 1e rekening is de enige met bankpas trouwens.

    Ideaal systeem, al meer mensen hebben het van me overgenomen.


    Alle vaste lasten zijn afgedekt, altijd geld genoeg op die rekening om je vaste dingen te betalen.
    Spaargeld en kleding op voorhand apart. Koop je een paar maanden niets, dan kun je bij grotere aankopen wat gekker doen of alsnog voor wat anders gebruiken.



    Je weet zodoende precies wat er overblijft op de 1e rekening.

    Succes!!
     
  11. Ieoor

    Ieoor Fanatiek lid

    16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Taby: heb je wat gehad aan alle tips?
     
  12. citta

    citta Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    maar doe ik het nu wel goed ??
     
  13. Babke

    Babke VIP lid

    24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    #33 Babke, 15 aug 2012
    Laatst bewerkt: 15 aug 2012
    Wij hebben een rekening waar we geen pasjes van hebben en waar rood op kan worden gestaan (alleen in nood en nooit veel). Op deze rekening komt alles binnen aan salaris en belastingteruggave. Wat er wordt afgeschreven blijft hierop staan en de rest wordt verdeeld over de spaarrekening en de lopende rekening. Vanaf de lopende rekening pinnen we. Voorheen deed ik het ietsje anders, maar hier wil ik vanaf komende maand elke maand 1300,- op storten. Verdeeld in:

    400,- boodschappen
    400,- benzine
    300,- voor de fun
    200,- kelding.

    Dit kan natuurlijk onderling afwijken. Maar voorheen was het anders en toen moest ik altijd bijstorten vanuit de spaarrekening, omdat ik nooit genoeg had voor onverwachte dingetjes.

    Het was altijd:

    300,- boodschappen
    360,- benzine
    15,- glazenwasser
    400,- voor de fun
    Totaal: 1085,-

    Op deze lopende rekening kunnen we niet rood staan. Dus meer pinnen dan we hebben gaat niet. Mocht het toch een keer nodig zijn, betaal ik via de visa, dan kost het namelijk geen rente. Dat strot ik dan binnen een maand weer terug.

    Momenteel zitten we erg krap. Wij sparen altijd voor een doel en geven het dan gelijk uit. We hadden dus geen buffer. Het afgelopen jaar zijn de vaatwasser en wasmachine kapot gegaan. Manlief beet zijn kies doormidden dus moest een dure kroon hebben.
    De schilder is geweest en we hebben een grote dure reis gemaakt (dit waren twee doelen) en volgende week is de grote beurt + apk voor de auto (ook nog neit op gerekend, dacht pas bij 5 jaar) en ik ben er bang voor wat dat weer gaat kosten.

    Momenteel is het dus een ramp en leven we op de visa. Gelukkig betalen we hem nog elke maand gelijk terug (geen extra rente dus) en hebben we elke maand minder nodig, dus eind november moeten we bij zijn. Mits er niets geks meer om de hoek komt zeilen.
    Dan gaan we eerst even 2 maanden potten en dat wordt onze buffer. Het is zacht gezegd schandalig (vind ik zelf), want wij hebben echt elke maand veel over, dus het is gewoon erg dom om geen potje te hebben. Maar ja, ik dacht steeds, als er iets opdoet dan kunnen we het gelijk betalen. Maar zoveel tegelijk hadden we ook weer niet niet verwacht.

    Ik zeg dit dus er maar even bij als tip voor mensen die net als wij dachten, we hebben toch zat elke maand. Ook dan is een buffer heel erg aan te raden! Wij hebben ervan geleerd.
     
  14. Babke

    Babke VIP lid

    24 okt 2011
    5.895
    4
    0
    Roosendaal
    Volgens mij wel. Gewoon ene lijstje maken met wat er binnen komt en wat eruit gaat. Maar als het zo verdeeld binnenkomt is het wel handig te zorgen dat je het zo wegzet dat het er ook gespreid uitgaat, want als je uitgaven een piek geven als je nog niet alles binnen hebt, kun je rood komen te staan. Dan zou je 1 maandje even wat extra's achter kunnen houden.
     
  15. melissie6

    melissie6 Actief lid

    7 feb 2012
    373
    0
    0
    USA
    Eerst hield ik alles per maand bij in een excel sheet, maar ik ben sinds kort overgestapt naar een speciaal boekhoudprogramma op de computer (Quickbooks). Dit programma gebruik ik al voor de administratie van mijn man's bedrijf en ik heb nu dus een aparte file gemaakt voor onze prive administratie. Die werk ik elke maandag netjes bij.

    Verder hebben we een budget gemaakt en dat in verschillende categorieen verdeeld. Dus bijvoorbeeld $600 in de maand voor boodschappen, $1500 naar de spaarrekening, etc. etc.
    Als we teveel uitgeven in een categorie, dan kan ik het meestal uit een andere categorie halen.

    Hier betaal je bijvoorbeeld voor gas/water/licht wat je die maand daadwerkelijk verbruikt heb. In de winter kunnen we daarop besparen, omdat we de airco dan minder gebruiken en de water/licht rekening daardoor lager is dan in de hete zomer.

    Man krijgt meestal zo rond de 27ste vd maand betaald en ik krijg iedere 2 weken betaald. Hj krijgt dus 12x per jaar, maar ik 26x per jaar. Ons budget loopt van de 1e tot de laatste vd maand.
    Dus per jaar krijg ik 2x "extra" betaald. Meestal gebruiken we dit om te sparen of om een grote uitgave te doen. Vorige keer moest mijn auto bijvoorbeeld gerepareerd worden.

    Zodra baby geboren is ga ik het hele budget weer aanpassen. Mede omdat ik dan minder ga werken en sommige kosten natuurlijk hoger worden.
     
  16. citta

    citta Fanatiek lid

    10 nov 2007
    1.023
    0
    0
    [url=http://www.zwangerschapspagina.nl][img]http:/
    rotterdam
    Babke : bedankt
     

Deel Deze Pagina