Wie zegt dit dan? Zelf ook vanaf mijn 13e allerlei bijbaantjes gehad en enorm goed gespaard. Voor alles: stereotorentje voor op mijn kamer, voor extra kleding op een gegeven moment voor mijn rijbewijs en een auto. Mijn ouders hebben voor ons alle 3 de middelbare school en het MBO betaald en verder hebben we alle 3 werken en leren vervolgopleidingen gedaan. Jullie hoeven niet zo vijandig te doen hoor! Ik vraag gewoon wat jullie doen om je voor te bereiden op de toekomst!
je kan het nu nog zo goed hebben... een dik huis etc etc.. over een paar jaar kun je wel je baan verliezen.. en alles kwijt raken... jammer genoeg kun je niet in de toekomst kijken.. maar met 3500 moet je het makkelijk redden denk ik zomaar of je hebt geen enkel benul van geld en of wat dingen kosten en waar je waarde aan hecht qua spullen etc etc.. denk dat er genoeg gezinnen met minder moeten doen..
We wonen in een normaal rijtjeshuis en hebben het nu goed ja dus nu moeten we vast geld apart zetten voor het geval het minder gaat. Maar wat mij betreft mag dit topic gesloten worden dit gaat helemaal niet meer over wat ik bedoel. Zal volgende keer ons inkomen niet vermelden en dan de vraag stellen. Yummie jij bedankt in ieder geval!
je had het een beetje kunnen verwachten natuurlijk.. er zijn genoeg mensen op het forum die het met een stuk minder moeten doen. en als jij dan gaat vragen of je het met 3500 euro pm gaat redden met 2 kids snap ik best dat mensen zoiets hebben van huh meen je dit nou zereneus???? en tjah toekomst... meid... paar jaar geleden verdiende mijn man en ik samen iets meer als wat jij nu te besteden hebt. ik was bijna gestopt met werken nu moeten we het met 2000 doen en ook dat redden we hoor
@ Frannie82: het is moeilijk om een eenzijdige uitspraak te doen, omdat er zo veel factoren zijn die meespelen. Het ligt natuurlijk ook grotendeels aan je lasten die je per maand hebt. Heb je een hypotheek van 1500 euro per maand of betaal je 500 per maand. Betaal je 400 euro aan benzinekosten of maar 100? Heb je dure verzekeringen? Heb je hobby's/abonnementen? Dure boodschappen etc. Je leeft naar wat je hebt. Net als wat Mrs. Nuke zegt; je past je levensstijl aan op wat je te besteden hebt, of dat nu 2500 euro of 1000 euro is (ik noem maar wat). Ik denk zeker dat het moet lukken hoor! En ik heb trouwens nog op je vraag gereageerd in het bezuinigingstopic...
Het is niet vijandig bedoeld hoor, maar misschien is je opening dan ook niet helemaal goed over gekomen. Wat wij doen voor de toekomst is inderdaad sparen, alleen lukt dat niet zo heel goed omdat alles er ook weer uit gaat en gebruikt wordt om dingen te verbouwen in het huis, andere auto e.d. Ik zou graag meer willen sparen, aan de ander kant leven we in het nu en kan niemand in de toekomst kijken!
Ik snap TS en zeker haar man volkomen. Mijn man en ik hebben het ook niet slecht, maar ik krijg het ook regelmatig op mijn heupen van alle nieuwsberichten. Ik heb denk ik dezelfde angsten als je man Frannie, ik zie eerst alle beren op de weg en daarna komt het vaak wel weer in orde. We kunnen elkaar niet beoordelen op inkomen, iets kan makkelijk lijken, maar dat hoeft het niet te zijn! Wij vallen bijvoorbeeld ook buiten alle tegemoetkomingen, en betalen daardoor wel de volle pond voor alles. Geen probleem, zou ook niet eerlijk zijn als we het wel kregen. Maar ondertussen vliegt mijn huur met enorme bedragen per maand omhoog vanaf volgend jaar! Ik bedoel maar te zeggen; een inkomen kan hoog genoeg zijn om van rond te komen, zorgen blijven vaak toch. Nu door de economie en anders is het omdat je je leefgewoontes moet omgooien. We leven toch ook naar ons inkomen. Spreek alles goed door met je man, misschien moet hij gewoon heel erg aan het idee wennen. En kan hij straks denken; we gaan ervoor, hoe het over 3 jaar gaat zien we dan wel weer. Ik hoop het voor je!!!
ik snap je man heel goed, het is voor mij een reden waarom ik geen 3e wil. Maar eigenlijk is wat kinderen vooral nodig hebben is een liefdevolle opvoeding, de rest is bijzaak. Je leeft naar wat je hebt denk ik altijd maar.
ik wil het ook even voor frannie opnemen, we weten idd niets over hoe hoog haar hypotheek is, etc. heel makkelijk om te zeggen dat het altijd maar makkelijk te regelen is is kortzichtig. ik ken mensen van mijn leeftijd met een HUIS in Friesland/Groningen voor 600 en mensen met een appartement in Utrecht 60m2 waar ze 1200 voor betalen excl. ook gemeentelijke lasten kunnen daar oplopen. kortom 3500 zegt nog helemaal niets en kom dan niet aan met het is je eigen keuze om in de randstad te gaan wonen, tis nu eenmaal een feit dat: meer bedrijven=meer banen= duurdere huizen, duurder leven. Daarnaast een ander punt, vind het ook wel goed dat Frannie dit vraagt, betekent dat ze haar financien goed op orde wilt hebben en geen duizenden euro's schuld. ze wil een weloverwogen keuze nemen ook gezien de onzekere tijden. we weten toch nog allemaal hoe deze crisis begonnen is...
Hier is het zeker ook een van de redenene waarom we (op dit moment) zeker (nog) niet voor een 2de gaan. Uiteraard hebben wij beide ook heel sterk het gevoel ook nog niet dat we een tweede zouden willen (ondanks dat ik altijd heb geroepen graag 3 kinderen te willen), maar daardoor kun je wel heel rationeel nadenken, en als ik dan bedenk dat opleidingen steeds duurder worden, stufi steeds minder, misschien ooit wel helemaal weg, dan denk ik wel dat we onze zoon nu alles kunnen geven (en dan bedoel ik dus inderdaad grote/belangrijke dingen als studie ed) en als er een tweede komt, moet je er rekening mee houden dat je misschien wel 2 studies moet gaan betalen. En natuurlijk zijn er mensen die met heel erg weinig goed kunnen rondkomen, en als je creatief bent kom je een heel eind, maar daar bewust voor kiezen is natuurlijk een ander verhaal. Ik snap jullie beide, bij jou is de wens/het gevoel gewoon heel erg groot, je man/vriend probeert ook rationeel te zijn, ik vind dat geen beren op de weg of excusses zoeken, ik kan het alleen maar verstandig vinden. Goed nadenken over wat de gevolgen "kunnen" zijn. Hopelijk komen jullie uiteindelijk samen tot een goede keuze en worden jullie beide wensen vervult!
Wil wel ff met je ruilen hoor 3500 en 1100 euro Nee snap wel wat je bedoelt. Maar lijkt me toch een heeeeeeel goed inkomen hoor. Toen ik nog bij mijn ex was moesten we het ook met 2500 euro doen, wel 1 kindje maar oke. Ik denk dat je toch wel echt goed zit qua inkomen.
Komt vast goed, geef hem de tijd en zet alles op papier op een rijtje (werkt voor mij altijd goed) wat betreft inkomen en uitgaven, zo kan hij zien dat dat heus wel lukt. Natuurlijk zul je sommige dingen moeten aanpassen, maar dat was vast ook bij nummer 1. Alleen hij moet dat nog goed laten bezinken en alles goed kunnen overdenken. Succes met het overtuigen van je man. Kunnen moeilijke wezens zijn
We gaan alles eens goed onder de loep nemen onze inkomsten en uitgaven. Verder zijn we echt zuinig, gaan we in de herfst op vakantie ipv in het hoogseizoen. En inderdaad hebben we het graag op orde en wat achter de hand voor mindere tijden. Bedankt meiden!
ik houd wel rekening met de toekomst. we hebben het redelijk goed maar toch probeer ik op een hoop te besparen. je kunt ook hele mooie dingen tweede hands kopen. alles wat we kunnen sparen, sparen we
het gaat niet echt om wat je inkomen is..maar voral wat je lasten zijn en wat je overhoudr er zijn gezinnen die willen per se 500 sparen per maand En sommige sparen maar 100 Hier werkt man alleen en houden we 500 over om voor ons zelf te sparen, vor de kinderen en wat over te hebben om wat leuks van te doen ... wij denken wel aan een derde...maar dat gaan we pas overwegen tegen de tijd dat we wat meer zicht hebben op de kosten als de oudste 2 wat ouder zijn...tis allemaal z lastig inschatten..je weet het gewoon niet.. Kijk ik ben bijv niet opgegroeid met dat er geld was vor een scooter, rijbewijs en of auto of uitzet etc... Dus in die zin hoe fik niet zo nodig duizenden euro's gespaard hebben voor mn kinderen hun 16e verjaardga ( ofzo) Maar sommige vinden dat wel heel belangrijk... Wellicht is je vriend gewoon bang, zijn er dingen die hij dan eventueel zou moeten opgeven of minderne, mocht het financieel minder goed gaan? zoals dure hobby ofzo!?
Nee geen dure hobby en we sparen niet voor haarzelf maar voor de toekomstige kosten voor school enzo. Wij hebben beiden ook zelf moeten sparen zoals ik al eerder schreef. Ook geen bankrekening toen we 18 werden hoor! Hij gaat het nu ff op een rijtje zetten
ja nu dan is het toch goed ...ik vind het wel fijn om speling te hebben..in ons geval kan ik weer erbij gaan werken mocht er iets gebeuren.. ik schat altijd alles ruim in...dan kan het alleen maar meevallen! wij hechten trouwens totaal geen waarde aan, elk jaar op vakantie fzo...zijn we ok nooit mee opgegroeid...dat kan ook meespelen qua "luxe"....en soms is het gewoon alleen ff in het begin wat inleveren, maar dan pluk je er later de vruchten van...en met jullie inkomen moet het wel lukken denk ik!...zolang je dara maar niet naar gaat leven...dan is het altijd lastig een stapje terug te zetten, maar volgens mij doen jullie dat niet