hallo ik zit met een probleempje ik ben zwanger en in mei loopt mijn contract af ik weet niet of mijn contract verlengt wordt ik ben nu 4 weken zwanger wanneer kan ik vertellen dat ik zwanger ben pas in mei of zou ik het al eerder doen? mijn vriend vroeg het gister al wanneer vertel je het werk dat je zwanger bent? ik wil natuurlijk niet zonder baan zitten als ik zwanger ben! en daarna natuurlijk ook niet wat zouden jullie doen? groetjes desiree
Ik zou wachten tot je een nieuw contract hebt (zou ik persoonlijk doen) want ze mogen je officieel niet ontslaan vanwege zwangerschap maar vaak proberen ze je dan zo snel alsnog te lozen,ik zou wachten tot je het moet vertellen,je hebt geloof ik tot 3 maanden voor je verlof in zal gaan de tijd dacht ik. dat zal ongeveer met 14 weken zijn denk ik al weet ik het niet zeker want ik ben huismoeder.
Zou ik ook doen. Ik heb zelfs ooit gehoord van een leidinggevende die gezegd had 'ik wou dat je het me niet verteld had'. Ze geven zo'n contract toch het liefst aan iemand die daadwerkelijk komt werken . En je bent helemaal niet verplicht het te zeggen tot drie weken voor je verlof. Tip: als ze al toezeggingen doen voor verlenging, laat dat vastleggen! Ze mogen daar nl niet op terugkomen met als reden zwangerschap. (verzinnen ze wel wat anders waarschijnlijk maar het is een poging waard)
Mijn contract loopt ook af in mei. Alleen hebben ze niet zo lang geleden voor mijn zwangerschap mij mondeling een vast contract toegezegd. Niet lang daarna vertelde ik over mijn zwangerschap. Nu is de vraag of ze hun woord houden? Of...alsnog kiezen om mij te lozen? Op zich maakt het mij allemaal niet uit omdat ik toch ga verhuizen en z.s.m. een andere baan wil en nu dus al zoekende ben. Maar ergens ben ik heel nieuwsgierig hoe het zit met mijn contract en hoe het zou aflopen indien ik niet zou verhuizen. Ik ga binnenkort gewoon aan mijn manager vragen: Hey...hoe zit het ook alweer met dat vast contract?
Ik zou sowieso wachten tot je de 12 weken bent gepasseerd. Je hoort helaas zo vaak dat er nog van alles misgaat. En dan heb je misschien je eigen glazen al ingegooid. Tegen de tijd dat je zover bent, zitten we al eind maart. Mogelijk dat je dit nog langer kunt rekken (als je niet al te snel een dikke buik krijgt )
het hangt er denk ik ook vanaf hoe je zelf met je baas om gaat.. ik ben laatst op gesprek geweest bij mn baas, omdat mn contract ook gauw afgelopen is... ben niet zwanger, maar heb mn baas wel verteld (nadat hij zei dat ik of een nul-uren contract krijg, of een nieuwe contract (werk er maar 2 dagen)) dat ik al een posje met de pil gestopt ben... hij vond het heel erlijk dat ik het al zei, maar het is dus wel afwachten of hij zich aan zn woord houd, maar ik wilde er na die tijd mocht ik zanger raken, geen woorden over hebben, en trammelant krijgen, omdat ik al wist dat het er aan zat te komen dat ik zwanger werd.. maar goed, het is voor mij een baan van 2 dagen, heb mn eigen onderneming erbij, dus ben niet afhankelijk van hun.. maar ik vind het persoonlijk een beetje achterbaks overkomen als je het verzwijgt op het moment dat je het contract tekent, en niks zegt.. misschien komt het omdat ik een eigen onderneming heb, en het vanaf de andere kant bekijk... ik bedoel hier verder niks mee, maar ik geef mijn mening weer... ik ben er van overtuigd dat je moet doen wat jij voelt! je moet je eigen hart volgen, anders krijg je achteraf vaak spijt.. maar bedenk goed hoe jij je later gaat voelen tegenover je baas als je het verzwijgt! vergeet niet dat je niet veel later na je contract-tekening je baas waarschijnlijk gaat vertellen dat je zwanger bent, omdat je het dan gaat zien... nog even om de goede vrede hier te bewaren ik geef hier mijn mening , en het is niet mijn bedoeling iemand aan te vallen en te kwetsen
Ik wil niet vervelend doen hoor, maar de kans is heel groot dat je 't al ziet voordat je contract af is gelopen. Tegen die tijd ben je echt al best ver. Ik zou 't persoonlijk dus met een week of 10 à 12 vertellen denk ik.
Ik ben deze week aangenomen terwijl ik van te voren aangaf net zwanger te zijn. ze stelden mijn eerlijkheid op prijs. Wat jij zou kunnen doen is zelf een functioneringsgesprek aanvragen, hier maak je aantekenen over deze laat je tekenen door je leidinggevende, over een paar weken vertel je dat je zwanger bent. zo heb je iig al een bewijs of je goed functioneerd en zo kunnen ze moeilijker een rede verzinnen als ze je contract niet willen verlengen omwille van je zwangerschap. Succes en geniet van het zwanger zijn!
Ik zou het nu metteen vertellen en vragen hoe het zit met de verlenging. Mochten ze twijfelen dan kan je nu alvast opzoek naar wat anders! Dan heb je tenminste de tijd om lekker wat anders te zoeken (eventueel voor na de bevalling, heb je daarvoor een tijd "verlof")
volgens mij ben je tegen die tijd 4 tot 5 maanden zwanger?! bij mij zag je het de eerste keer al emt 6 weken, tweede keer met 8 weken, iedereen op mijn werk wist het al, voordat ik een woord gesproken had. ik zou er sterk rekening mee houden dat je het neit stil kúnt houden. je bent verplicht het je baas bij uiterlijk 26 weken zwangerschap te vertellen. probeer anders eerder de verlenging te regelen, mss dat je er daarmee mee weg komt. houd er wel rekening mee dat je baas het mss niet helemaal eerlijk/leuk vind dat je het niet meteen verteld hebt en je een volgend contract alsnog kunt mislopen. hangt dus ook erg van je baas af! mijn eerste manager gaf me meteen een verlenging ju;ist omdat ik me er zorgen over maakte, mijn nieuwe manager heeft me gekickt bij mijn tweede zwangerschap. verschilt dus per baas.
Volgens mij moet je het uiterlijk drie weken voor ingang verlof vertellen (alhoewel je het dan natuurlijk altijd al erg duidelijk ziet). Dus zelfs na de 26 weken mag je het nog vertellen.
Ik snap jouw kijk op de zaak ook wel. Maar laten we even eerlijk wezen..... Als je eerlijk verteld zwanger te zijn, nemen ze je dan ook daadwerkelijk aan? Ze kiezen dan eerder voor die andere niet-zwangere kandidaat. Dus dan blijf je solliciteren tot je een ons weegt. Ik ben op dit moment ook aan het solliciteren en ik hoef geen vast contract. Alleen een baantje tot mijn zwangerschapsverlof en misschien erna. Maar eerlijk zeggen dat ik zwanger ben? Nee! Waarom mijn eigen glazen ingooien? De werkgevers spelen het vaak hard en zwangere vrouwen worden hoe dan ook nog steeds gediscrimineerd :x Dus dan kun je het beter net zo hard terugspelen. Als ze mij daarna geen verlenging meer willen geven, dan niet. Gaat mij erom dat ik die laatste maanden voor de bevalling inkomen heb. Als ik er na de bevalling een baan aan overhoud, perfect! Zo niet, dan niet...
tuurlijk snap ik ook jullie kant van het verhaal, en helaas is het zakenwereldje keihard... maar ik heb ervaring met een werkplek waar het niet helemaal meer lekker liep, en er diverse meningsverschillen waren, en geloof mij, dit werkt echt niet prettig, en ik denk dat je daar ook beter rekening mee kunt houden... stel nu dat jij op deze manier toch een baan/nieuw contract hebt gekregen, ga jij dan lekker naar het werk, en durf jij je baas bij bepaalde gesprekken recht in de ogen aan te kijken? ik niet... ik houd van eerlijkheid, ook op de werkvloer, stel dat jij het later alsnog verteld, dan loop je het risico dat de baas/collegas geiriteerd raken doordat jij het niet meteen hebt verteld... dan krijg je onderlinge wrijving, en dit kan tot een hoop stress leiden! en stress is op je werk niet goed, risico om overspannen te raken, maar het lijkt me voor je kindje ook niet goed... maargoed anderzijds, een baas die zich er later kwaad om maakt, zou je eerder ook niet aangenomen hebben als je het wel verteld had... dus was je een baan misgelopen... en dan is het ook nog eens zo dat je niet hoeft te liegen, maar het gewoon verzwijgt... kijk op het moment dat je bij een sollicitatie wordt gevraagd hoe je over kinderen denkt, wat doe je dan, geef je eerlijk antwoord, of houd je het woord kinderen met de toekomst in verband? ik vind dat als je rechtstreeks naar kinderen wordt gevraagd, of erger nog, (gebeurt soms ook) als er wordt gevraagd of je zwanger bent, of binnen een jaar wilt worden, (lees: proberen) dan moet je wel eerlijk zeggen dat je zwanger bent, maar eerlijk is wel: je kunt idd ook denken ik maak geen slapende honden wakker... dus ja, je kunt het van 2 kanten zien, en mijn mening blijft, wees eerlijk om problemen te voorkomen! maar zoals ik al zei, ieder zijn eigen mening, ook daar heb ik respect voor!
@assi zoals je misschien hebt meeelezen in het NOD topic, ik had zellfs 2 banen deze week waarbij ik was aangenomen en beide wisten dat ik net een paar dagen zwanger was... ze vroegen wel beide wat ik na mijn zwangerschap zou willen, nou daar was ik wel duidelijk in, natuurlijk blijven werken met 3 of 4 dagen per week... dat is wel iets wat ze ook belangrijk vinden... beide werkgevers gaven mij duidelijk aan dat ze het heel fijn vonden dat ik eerlijk was en dat ze dat erg op prijs stelden.. ik snap dat het moeilijk is om aangenomen te worden, maar ik had er ook niet tegen gekund om bijwijze van mijn hele proeftijd te moeten doen alsof er niks aan de hand is en mijn buik misschien te moeten inhouden.. Gewoon door solliciteren, vooral de moed niet opgeven en naar je gevoel luisteren! Succes!