Wij hebben van superfish de home 60 bak, een prachtige design bak die wat weg heeft van de bio orb bakken, komen ook in meerdere maten (ook een kleintje in kubus vorm).
http://kunden.netxy.de/id0002/statische_bilder/aq_front10.jpg tja inrichting doet ook een hoop altijd mooier dan met van die vreselijke kleurige stenen met spongebob ornamenten xD
ook die dingen zijn niet aan te raden. dat ze het nog doen heet niet dat het nu echt zo goed voor ze is....
Mij is altijd geleerd dat een kom zorgt voor ernstige zuurstof gebrek omdat de opening zo dusdanig klein is dat er nooit voldoende zuurstof ik kan komen. En indd niet groot. Aan wat voor vissen zit je te denken?
De voordelen van een vissenkom De voordelen van een vissenkom zijn beperkt, maar overtuigen veel mensen van de aanschaf van een vissenkom. Een groot voordeel is dat een vissenkom in aanschaf veel goedkoper is dan een aquarium. Een vissenkom bevat minder verschillende materialen, en er wordt ook niet extra geld besteed aan apparatuur zoals een filter, een pomp, etc. Een ander voordeel van een vissenkom is dat het vergeleken met een aquarium veel minde ruimte inneemt. Ook vinden veel mensen het door zijn simpelheid mooier dan een uitgebreid aquarium met veel beplanting. De nadelen van een vissenkom In bijna alle gevallen wordt er een goudvis(soort) in een vissenkom gehouden. Goudvissen echter zijn actieve vissen die veel zwemmen, en meestal is er in een vissenkom te weinig ruimte om te zwemmen. In de meeste vissenkommen zit ongeveer 8 tot 15 liter water, wat veel te weinig is voor een goudvis. Ook zijn goudvissen sociale dieren, die minstens met z'n tweeën gehouden moeten worden. Dit is in de meeste gevallen niet mogelijk omdat de kom al veel te klein is voor één vis. De vorm van een vissenkom is ook een veelgenoemd nadeel. Door de vorm van de kom wordt het beeld vervormd, en is er een andere lichtval. Vissen hebben gevoelige ogen en kunnen gestresst raken. Ook is er in een vissenkom vaak een gebrek aan zuurstof. Omdat er geen zuurstofvoorziening is, en het water vaak direct in aanraking komt met de lucht, heeft de vis die je in een vissenkom houdt vaak veel te weinig zuurstof. Vaak varieert de temperatuur in een vissenkom teveel. Er is in een vissenkom geen speciaal element aanwezig om de temperatuur op peil te houden. Vaak neemt het water in de vissenkom de temperatuur van de kamer aan. Het is prima als die temperatuur gelijk blijft, maar in de meeste gevallen schommelt deze erg. Als de verwarming bijvoorbeeld aangezet wordt, kan die al een paar graden stijgen. Vissen zijn koudbloedige dieren en zijn afhankelijk van hun omgevingstemperatuur. Als die teveel varieert kan het ziektes tot gevolg hebben. Veel vissenkommen zijn ook veel te karig ingericht. In sommige gevallen is er een plantje te vinden, of in sommige gevallen twee. De bodem is meestal bedekt met een dunne laag steentjes. Voor de meeste goudvissen is dit niet goed, omdat vissen planten eten. Ook graven veel vissen graag en is dit alleen mogelijk bij speciaal zand. In de meeste vissenkommen ontbreekt het ook aan voldoende schuilplaatsen voor de vissen. Conclusie Mocht je de tijd, de middelen en de motivatie hebben om (goud)vissen te houden, doe het ze dan niet aan om een leven in een vissenkom door te brengen en schaf een aquarium aan. Het gevolg zijn gelukkigere, rustigere, minder gestresste vissen. Schaf de juiste apparatuur aan en decoreer je aquarium met (nep)planten en bodemmateriaal. Op deze manier kan je ook langer genieten van je vissen: de meeste goudvissen worden niet ouder dan 5 jaar in een vissenkom, maar in een aquarium kan de leeftijd van je vissen stijgen tot de 30 jaar. Mocht je niet over deze middelen beschikken, schaf dan geen vis(sen) aan. Hoe verleidelijk ze ook tentoongesteld worden in de dierenwinkel, je doet je vissen er geen plezier mee door ze in een te klein verblijf te houden. Een veelgehoorde reden om een vis in een te klein verblijf te houden is dat ze zich aanpassen aan hun omgeving, maar dit is niet het geval. Het enige gevolg ervan is dat vissen vaak kromgroeien en moeite krijgen met zwemmen.
Ik wil graag weten wat echt not done is...of wat een mooie tussenweg is. Ik weet dat er fervent visliefhebbers zijn die 1 gup het liefst in een aquarium zien wat groter is dan mijn huis haha. Maar een hond bv zou denk ik ook beter af zijn ergens in een grote boerderij met heul veel buitengrond waar hij naar buiten kan heen en weer wanneer dat hem uitkomt. Toch zitten veel honden in een gewoon woonhuis waarin ze afhankelijk zijn van de baas wanneer ze naar buiten kunnen. Toch zijn veel honden zo wel gelukkig denk ik. Mooie tussenoplossing is dus veel en lang en goed uitlaten. Ik zoek dus een mooie tussenoplossing voor een paar gupjes
Hoi Tuc, ik heb de tekst gekopieerd van een site. Ik had eerst wat geschreven en toen geplakt en toen was mijn tekst weg, whahahahahaha. Oeps. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb dit ook nooit geweten, tot een jaar geleden ofzo. Mijn vissen hebben ook nooit langer geleefd dan 2 jaar.....
Kijk eerst eens wat je wil. Ja en kom maar bovenstaande (heldere) uitleg heeft je misschien al doen beseffen dat dit voor vissen niet de meest ideale leefomgeving is. Ben je bereid een verwarmingselement aan te schaffen dan wordt je keuze al ruimer, wil je dit niet kijk dan naar koudwatervissen. Goudvissen zijn natuurlijk erg leuk om te zien maar mijn ervaring is dat je ontzettend veel werk aan ze hebt wanneer er geen goede pomp in de bak zit. Met mijn malawi bak heb ik minder werk dan ik had mijn ons kleine aquarium met 2 goudvissen. Lees je ook in in het onderhoud ervan, mijn buurvrouw vond het raar dat haar vissen vreemd gingen doen elke week als ze de kom verschoonde. Niet zo heel raar toen ze me vertelde dat ze elke week het water wegkieperde en er schoon kraanwater in deed en de vissen er weer in mikte. (Bij verschonen haal je 1/3 deel water er uit en die vul je weer aan + de nodige drupjes en dingen om het water leefbaar te maken voor onze vissen die een hoge ph waarde nodig hebben) Daarbij is er een richtlijn over hoeveel water je per cm vis nodig hebt. Zoetwatervissen (koud water) 75cm2 Zoetwatervissen (tropisch) 25cm2 Op die manier kun je een beetje berekenen of je bak groot genoeg is voor de vis die je op het oog hebt.
goudvissen vervuilen ook extreem maar die horen ook niet in een aqua eigenlijk, ook om die reden hier een klein minibakje van 60L met guppen, 2 verdwaalde kuhli's en een ancistrus (eigenlijk te groot voor de bak, maar kwam 'aanwandelen' en zijn ook eigenlijk vreselijk luie beesten, vervuilen wel vreselijk) en wat vuurneons. leuke met guppen is dat ze jongen krijgen bij het leven, en lekker met de filter spelen (dus tegen de stroom in zwemmen en dan omdraaien enz). nadeel is met elke bak, het is een hoop werk, maar als je echt van vissen houd is dat het zeker waard. (hoe kleiner de bak, hoe meer werk vind ik trouwens)
Een hond is ook niet te vergelijken eigenlijk. De meeste hondeneigenaren zullen ervoor zorgen dat hun hond die juiste hoeveelheid beweging krijgt door middels van fietsen/zwemmen/lange wandelingen/hondensport. Dat is met een vis niet mogelijk. ben je van plan om je vissen gewoon op kamer tempratuur te houden of wil je hem verwarmd hebben? kies je voor kamer tempratuur dan ben je al aardig beperkt en kom je al snel uit op 1 van de 3 soorten vissen die je vaak ziet. De goudvis zou ik je sowieso al af willen raden omdat dit gewoon hele actieve vissen zijn die eigenlijk gewoon thuis horen in een vijver. Sluierstaarten kunnen prima maar ook die zijn nog aardig wat ruimte nodig, dan moet je niet denken aan 30 liter maar ga je echt al wel richting een meter/1,20cm bak. Dit omdat het gewoon mega vervuilers zijn. Guppen kunnen inprencipe prima maar hebben eigenlijk toch ook wel een aqurium nodig waar ze mooi in kunnen rondzwemmen. En schaf dan aub geen design aquarium aan zoals een wandaquariumpje. Ik heb een jaar op een vijver/aquarium afdeling gewerkt en hadden in de winkel een draaiend wandaquariumpje staan met 3 guppen erin. Elke 14 dagen kon je alle dode guppen eruit halen om er vervolgens nieuwe vissen in de stoppen. Ook niet gek als je je bedenkt dat er nog geen 10 liter in ging omdat het zo'n ''mooi'' dun aquariumpje was voor aan de muur. Na 3x waren we er zat van en hebben we hem uit de winkel gehaald. Dat is geen manier om dieren te houden. Ik zou je dus gewoon aanraden om te gaan voor een klein aquarium waar je prima wat guppen in kunt houden Gewoon een lampje erin voor je beplanting en een goeie filter en dan heb je zeker weten lang plezier van je vissen.