guppen, platy's, corydorassen, tetra's, zwaarddragers, kersenbuikcichliden , kuhli's, ancistrussen. (wel eerst even kijken hoe groot ze allemaal gehouden moeten worden)
Ik kan je zo wat suggesties geven hoe je goed voor een vis kan zorgen...maar het is meer een kwestie van iets willen...ergens achter staan.
Met Kersenbuiken moet je ook uitkijken, dat zijn vissen die een eigen territorium nodig hebben en deze ook zullen verdedigen. Wij hadden een mannetje en een vrouwtje, niets aan de hand totdat madammeke jongen kreeg (wel erg mooi om te zien) en ze alles en iedereen uitmoordde incl haar eigen mannetje. Ancistrus zijn algeneters, ze kunnen alleen van algen leven als ze jong zijn worden ze groter (en ze worden groot hoor die van ons is nu een cm of 7) zul je ze moeten bijvoeren met wafels.
Ik heb guppies geweldige vissen. Ik begon met 4 en het werden er steeds meer heb een hele grote kom overigens maar heb er wel.een aantal weg gegeven. Ze kregen ook een eigen kleur had opeens een oranje gup :-D super leuk en ze blijven leven
en deze met een paar guppen? je heb ze in verschillende maten ook op marktplaat zag laatst 1 van 50 euro op mp. een kleine investering maar dan heb je ook een mooie bakje met alles erop en eraan met de mooie kleuren van guppen
Wij hebben een paar maanden terug een groter aquarium aangeschaft. In het verleden heb ik ook wel eens een vissenkom gehad. (Geen ronde, trouwens. Verder wel helemaal 'fout'. Al kan me dat, in alle eerlijkheid, bij een vis niet eens zo heel veel schelen.) Maar wat betreft onderhoud: we hadden eerst een aquarium van 110 cm. Nu één van 130 cm. En serieus: het bijhouden van die bak van 110 cm kost net zoveel tijd als het schoonhouden van een vissenkom. En ons nieuwe aquarium (niet alleen 20 cm breder maar ook wat dieper en hoger, scheelt echt een flink aantal liters) is echt nòg minder werk. Nu staat hij ook niet meer in direct zonlicht, scheelt ook een hoop. Dus als het je (deels) om de hoeveelheid werk gaat, moet ik je uit de droom helpen: een kleine bak betekent niet 'minder onderhoud'. In tegendeel: het evenwicht is in zo'n bak gewoon veel minder. M'n schoonzusje heeft echt zo'n klein aquarium gehad dat zeg maar in plaats van een vissenkom sms gebruikt wordr (30 cm ofzo.) Die was er elke week een berg tijd mee kwijt, toch steeds groen water en volop alg. En vissen die om de haverklap dood gingen. Ter vergelijk: een deel van onze vissen zit er nu al 10 jaar in. Een paar daarvan zien we nu trouwens echt wel ouder worden hoor. En dan hebben die beestel al 2 verhuizingen meegemaakt.
Oeps... als ik dit allemaal lees.... Mijn goudvis zwemt al 4 jaar in een vissenkom. Het is wel een hele grote hoor! En visje zelf is al die jaren ook flink gegroeid en ziet er heel mooi uit. Hij zwemt geen rondjes overigens. Hij heeft een kasteeltje waar hij graag aan sabbelt en ook de waterplantjes die ik voor hem koop zijn erg in trek. Als ik hem ga voeren, is hij er als de kippen bij, niet bang van vingers... Ik heb wel ooit bij mijn man geopperd dat ik een aquarium wil hebben, met meer visjes erin, maar die zag dat niet zitten... dus ik denk dat visje het nog even met zijn kom moet doen.
Misschien dan een idee om in het voorjaar te kijken of de goudvis bij iemand in de vijver kan? Zijn ingewanden groeien gewoon door met alle gevolgen van dien..
Heb een gup in een hoge vissenkom. Al 2 jaar. En onze japie heeft nog nooit gezegd dat hij duizelig is.
Een vriendin van mij heeft zo een 'vissenhotel'. Ik heb niks met vissen, maar dat vind ik nog wel leuk.
Ik snap niet dat een dier zoals een vis minder is dat een hond of kat! Laten jullie je hond in een bench van 20 cm of 120 cm? Kommen zijn in andere landen met uitzondering van Nederland verboden om vissen in te houden. Zelfs guppen horen in 60 cm bak! Denk eerst na en lees eerst in, voordat je een vis neemt. Want dat zul je ook merken dat je aquarium eerst 3 weken zonder vis moet draaien! Etc etc etc
Je hebt van die vierkante vissekommen met pompje ..heb er pas een bij intratuin gekocht voor goudvisse