Hoe ga ik bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lavendel89, 20 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Tweemaal geplande KS. Eerste keer hebben we eerst half uur aan CTG gelegen. Ik kreeg infuus geprikt. Ik mocht kiezen, katheter op de OK na zetten ruggenprik of gewoon in t kamertje waar we lagen te wachten. Noem me preuts maar heb gekozen voor van te voren. Wilde niet dat er een heel OK team mee zat te gluren. Door wat ruw gedrag op de recovery ben ik wat langer vd kamer afgeweest. Maar zijn me om 7.45 uur komen halen, toen had ik dus al de aansluiting voor t infuus en de katheter, en ik was 10.30 terug op de kamer. KS zelf had 45 minuten geduurd. Tweede keer KS duurde langer vanwege verklevingen, maar de totale tijdsduur van opgehaald tot terug op de kamer was ongeveer hetzelfde.

Bij de ruggenprik heb ik alleen de plaatselijke verdoving gevoeld. De ruggenprik zelf heb ik niet gevoeld. Je voelt erna je benen warm worden en binnen 10 minuten gingen ze proberen tot hoever hij al werkte. Dit werd gedaan met steriel koud water. Ik heb ervoor gekozen om de katheter eerder te laten plaatsen. Hier geen moeite mee gehad, voelt ff onprettig maar niks ergs, proberen te ontspannen is de beste tip die ik je daarin kan geven.

Vd ingreep zelf vond ik niks pijnlijk. De naweeën, daar heb ik het meeste last van gehad, bij beide KS.

Ik ben met beide kinderen twee nachten in het ziekenhuis geweest. Wij hebben twee honden thuis, dus heb ik mijn man gezegd om maar gewoon thuis te slapen.

Borstvoeding is bij beide kinderen goed op gang gekomen.

Het herstel verschilt per persoon, maar ik zou zeggen, neem je rust. Niet zwaar tillen en goed naar je lichaam luisteren.

Zelf zou ik eigen drinken meenemen. Want ik heb bij BV gewoon super veel dorst. Wat te lezen is handig. Oplader telefoon. Kleding voor jezelf en de baby, voor meerdere dagen. Voor je eigen ook echt extra meenemen, ik heb ‘s nachts last gehad van zweten, ongelofelijk. Gsm of camera voor foto’s van je keizersnede.

Hoop dat je hier wat aan hebt. Succes

2. JoyeuxNoel

JoyeuxNoel Actief lid

9 feb 2019
    151
    78
    28
    Vrouw
    Geen geplande ks gehad maar spoed, maar zal toch je vragen beantwoorden;

- Hoelang heeft de ingreep totaal geduurd, dus vanaf dat je weg ging van de kamer en weer terug was op de kamer?
    Ongeveer een uur

- Deed het zetten van de ruggenprik pijn? Duurde dit lang en plaatsen ze de katheter na de ruggenprik?
    Ruggenprik deed minder pijn dan bloedprikken in je arm. Duurde een paar seconden. Na de pril plaatsten ze idd als eerst de katheter.

- Wat vond je het pijnlijkste van de ingreep?
    Niks, heb geen pijn ervaren. Vond het een goeie bevalmethode. Naderhand wel pijn gehad maar kreeg goeie pijnstillers in het ziekenhuis.

- Hoeveel nachten heb je in het ziekenhuis doorgebracht en kon dit met of zonder partner?
    3 nachten na de ks, met partner op 1 kamer

- Kwam de borstvoeding goed op gang of gaf dit toch problemen?
    Kwam helaas niet op gang, heb uiteindelijk geen bv kunnen geven.

- Zijn er tips met betrekking tot het herstel en/of dingen waar ik zeker rekening mee moet houden?
    Je bed thuis niet op klossen zetten want ik kwam mijn bed niet ingeklommen met die ks wond. Verder lig je thuis nog wel een week op bed om te herstellen. Maar als je eenmaal hersteld bent heb je 0,0 pijn of last van de wond (ik dan, misschien anderen niet)

- En waar op letten om mee te nemen naar het ziekenhuis? :)
    Poeh zou gewoon de standaard dingen die je in de vluchtkoffer moet hebben meenemen.

3. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hoi @Lavendel89..
    Ik heb wel ervaring met een natuurlijke bevalling na een totaalruptuur. Ook heb ik dezelfde lichamelijke klachten hieraan overgehouden als jij. Alleen heb ik er psychisch minder last van gehad.

Bij de eerste dus een totaalruptuur. Niet een echte oorzaak gevonden. Onze dochter woog 7 pond en kwam gewoon op een normale manier naar buiten. Het ging op het laatste wel heel snel en de vk kwam wat laat binnen, dus misschien dat hier de oorzaak ligt.
    3,5 jaar later ben ik bevallen van onze tweede dochter. Tijdens de zwangerschap mijn angsten rondom de bevalling aangegeven. Hier is helaas niet echt serieus mee omgegaan door de vk van mijn praktijk. Ik moest wel in het ziekenhuis bevallen, omdat ik bij de oudste veel bloed ben verloren tijdens de bevalling.
    Ook deze bevalling verliep snel. Ondanks alle geruststellingen door de vk toch weer een subtotaalruptuur opgelopen. Gelukkig lang niet zo erg als een totaalruptuur, maar het heeft mijn klachten zeker niet verbeterd:rolleyes:.

Later wel een gesprek gehad met de gynaecoloog die mij gehecht heeft. Ik heb het idee dat zij veel meer expertise hebben op het gebied van (totaal)rupturen.

Dus als je mijn mening wil weten wat betreft jouw vraag. Ik zou voor een keizersnede kiezen. Als ik alles van tevoren had geweten, had ik dat bij de jongste ook gedaan. Helaas was ik bij de zwangerschap wat minder assertief :$

Deel Deze Pagina